Nuoruudesta ja läheisyydestä

Näinä pimenevinä iltoina vaeltaa mieleni usein lapsuuden ja nuoruuden rajamaille, aikaan jolloin ala-aste oli taaksejäänyttä elämää, ylä-aste menossa ja sen jälkeisestä elämästä ei aavistustakaan. Niinä aikoina emme juuri kotona viihtyneet, aina piti olla jossakin ulkona kavereita tapaamassa, kuuntelemassa muiden koiruuksia ja joskus tekemässä sellaisia itsekin.

Minusta parasta aikaa olivat elokuun viileät illat ja pimeät yöt. Kaverit olivat kaikki palanneet kesälomilta kouluun, jos nyt ikinä missään kesän aikana olivat olleet kuin lähiön kaduilla mellastamassa. Kiertelimme kaverini kanssa useimpina öinä paikasta ja porukasta toiseen, kuuntelimme juttuja, nauroimme, polttelimme tupakkaa ja olimme nuoria.

Kaikkina öinä nuoret eivät kuitenkaan parveilleet, olivat missä olivat. Kiertelimme silloin aikamme ja lopulta otimme paikkamme jostakin puistosta, jossa juttelimme kahdestaan haaveistamme, ongelmistamme, suunnitelmista ja niiden puuttumisesta. Useimmiten kahden lähiönuoren keskustelut koskivat päihteitä, tyttöjä ja niiden molempien käyttämistä. Joskaan minä en juuri tiennyt mitään yhdestä ja sitäkin vähemmän siitä toisesta. Kaverini vaikutti tietävän molemmista aiheista kaiken tarpeellisen, kenties siksi, että hänen äitinsä oli yksinhuoltaja-alkoholisti ja minun ei. Olipa asia niin tai näin, hän oli selkeästi tyttöjen suosiossa, kun minä puolestani en ollut oikeastaan kenenkään suosiossa.

Pidin kaverini suosiota selvänä, sillä hän oli mukava, huumorintajuinen, muut huomioon ottava ja älykäs. Hänellä oli puolipitkä ja lainehtiva ruskea tukka sekä lempeänsiniset silmät. Mikään urheilija hän ei ollut, mutta vartaloltaan keskimittainen ja sopusuhtainen. Häneen verrattuna olin kaikessa jokseenkin täydellinen vastakohta, mikä selittänee myös minun olemattoman suosioni. Yleensä sain turpaani jos olin liikkeellä ilman kaveriani.

Erityisesti mieleeni jäi eräs yö, jolloin olimme jälleen kerran kierroksella lähiössämme. Emme tavanneet ketään, joten menimme erääseen puistoon, jossa oli puinen juna lasten leikkipaikaksi ja vanhemmille sateensuojaksi. Kyseessä ei siis ollut mikään oikea juna, mutta rakennelma muistutti jollain tavalla höyryveturia ja sen perässä olevaa vaunua. Vaunussa oli katto, puinen lattia ja sen seinustoilla olivat vaunun mittaiset penkit. Istuimme vaunussa usein, koska siellä oli suojassa sateelta ja sieltä näki esteettömästi ympärillä olevan puiston.

Juttelimme aluksi niitä näitä ja lopulta aloimme puhua elämästä koulun jälkeen. Yö pimeni ympärillämme, puistossa ei ollut katuvaloja ja puiston laitamilla olevissa kerrostaloissa vain harvassa ikkunassa oli enää valot. Vähitellen tuuli lakkasi liikuttamasta puiden lehtiä, rusakot eivät juosseet, rotat olivat rapistelematta ja näin uloshengitykseni vähäisen huurun viileässä ilmassa. Mikään ei liikkunut ympärillämme, eikä mitään ääntä kuulunut. Tulevaisuus vaikutti epävarmalta ja pelottavaltakin. Liikahdin aavistuksen verran lähemmäs kaveriani ja tunsin hänen vartalostaan välittyvän lämmön omaa kylkeäni vasten. Käänsin katseeni kaverini kasvoihin. Hänen lempeänsiniset silmänsä olivat edelleen yhtä lempeät kuin olivat sinisetkin ja hänen ruskea tukkansa lainehti entisellään. Mikään ei ollut muuttunut, mutta tiesimme silti elämän liikkuvan huimaa vauhtia eteenpäin ja pian kaikki olisi eritavalla kuin sillä hetkellä oli. Emme kumpikaan sanoneet mitään, katselimme kumpikin tähtitaivasta ja vain olimme siinä toinen toisemme lähellä.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulle tulee kaihoinen ole sellaisista lämpimistä kevään tai loppukesän illoista jolloin asvaltti huokuu lämpöä. Vain hetken saan sellaista mielikuvaa pidettyä. Kamala fomo. Hyvin vähän on asvalttisessa maastossa ollut. Metsäläinen.

    • Mistähän se johtuu, että lapsena ja nuorena uskaltaa olla erilailla lähellä toista ihmistä, ystävää. Aikuisena tulee kumma kuilu ja välimatka ystävään. Ei tunnu luontevalle olla kyljessä kiinni, vaan sen sijaan että menisi lähemmäs hilautuu kauemmas?

      Toki halaaminen tavatessa on yhä helppoa, mutta sekin on nopeasti tehty. Mietin vain tuota läheisyyttä ja miksi sen kokeminen aikuisena on erilaista.

      Onnistuu, kun kyseessä on rakastettu. Ei rakastetussa ole yhtään kohtaa mihin ei voisi nojailla tai koskea, eikä yhtään tee mieli vetäytyä kauemmas. Kummallista.

      • Anonyymi

        "Suotana"

        (hihitystä)


    • Anonyymi

      Mjoo

      Ensinnäkin sanoisin että kirjoitus on hieno, mutta jotenkin... unreal.

      Unreal siksi että sitä leimasi läpitunkeva rauhallisuus ja harkitsevuus. Katselin paikoin kuin liikkumattomaan vesilätäkköön.

      Tämä reaktioni johtuu siitä että omat teinivuoteni olivat täynnä riehumista, bileitä, valkoviiniä, olutta, dullaa, sekoilua ja tappelua. Lisäksi musiikki leimasi kaikkea tätä muodostaen kuin melupallon tämän kakofonian ympärille.

      Mutta ihan hieno kirjoitus.

      (hihitystä)

      • Mahtuihan nuoruuteen paljon riehumista, päihteitä, tappelua ja musiikkiakin, mutta mieleeni eivät ole niinkään ne villit hetket jääneet. Pikemminkin muistoja lämmittävät hetket jolloin mikään ylimääräinen "rekvisiitta" ei ollut häiritsemässä, kuten vaikkapa Marlin Helmeilevä Omppu. Mitä pelkistetympi ajatusvirtojen vaihtaminen oli, sitä enemmän olen sellaisesta nauttinut. Sellaisella hetkellä kokee pääsevänsä toisen lähelle ja jakavansa todellisuutta ylitse oman olemuksensa rajojen.

        Mitä päihteisiin tulee, niiden avulla saadaan aikaiseksi illuusio yhteisestä ja jaetusta kokemuksesta, mutta tosiasissa päihtynyt ihminen on yhtä läsnä toisen kanssa kuin nukkuvakin on. Päihtyneenä sen sijaan kuvittelee olevansa yhtä niin lähimmäistensä kuin koko maailmankaikkeudenkin kanssa, vaikka todellisuudessa päihtynyt lähinnä hourailee yksinään.

        Jossain mielessä kahden rakastavan ihminen välinen seksuaalinen kanssakäyminen on yhteisen hetken, kokemuksen ja tunteen jakamista, tai ehkä se on arkkityyppi sellaisesta ja kaikki muu sen kaltainen on pelkästään siihen valmistautumista taikka sillä leikittelyä. Oli miten oli, taidan tässä iässä pitää kuitenkin virtaavien ajatusten ja tunteiden jakamista tärkeämpänä kuin kehossa virtaavien ja siitä roiskuvien nesteiden jakamista jonkun kanssa.


    • Anonyymi

      Suutelitteko?

    • Anonyymi

      Nuorena juotiin viinaa porukassa ja tutustutiin tyttöjen kanssa ja silloin päästiin ekaa kertaa tytön kanssa seksiä harrastamaan. Jos ei olis juotu viinaa niin ei olis mitään kokemuksia tytöistä mutta onneksi minä menin porukoihin, join viinaa ja lopulta olin se joka hankki viinat koska minulla oli täysi ikäinen veli joka haki kaljat ja viinat. Sitten minusta tuli suosittu ja henkailin aina tyttöjen kanssa.

      T viinamies

    • Anonyymi

      Lapsuuden ja nuoruuden rajalla viinamies alkoi juoda viinaa porukoissa ja tavata tyttöjä. Lapsuudessa leikittiin kavereiden kanssa ulkona ja sitten kun nuoruus alkoi alettiin juoda viinaa.

      Raitis mies ei nuoruuden kynnyksellä alkanut juoda ja ihmetteli vain mihin kaikki kaverit katosivat ja miksi muilla oli tyttöystäviä mutta ei hänellä.

      t. viinamies

    • Anonyymi

      Tässä taas elämässä onnistuneet leveilee tekosillaan.

      Jos olisitte joutuneet elämään tietokonepelejä, sipsinsyöntiä ja kotona istumista harrastavan kilttipojan elämää olisitte tappaneet itsenne. Se helvetti mihin normoilijat ajoivat kiltit ja kunnolliset on pilannut elämämme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe