Mietin, miksi vain nukahtamislääke tyrmätään mahdollisen riippuvuuden vuoksi. Eikö jotkut valeriaanat ja melatoniinit aiheuta myös riippuvuutta, kun joka ilta on pakko ottaa valvomisen pelossa? Riippuvuus sekin? Itse olen käyttänyt kymmenet vuodet 100 kpl/vuosi Imovanea (1/2 tapl.) eikä käyttö tai kerta-annos ole kasvanut. Riippuvuus?
Nukahtaminen, riippuvuus
76
2124
Vastaukset
Rohtovirmanjuuri kasvaa meidänkin luonnossa, mistä valeriaanaa saadaan.
Muistaakseni sitä saa reseptittä apteekista, silloinhan se ei voi olla riippuvuutta aiheuttava.
Melatoniini on taas ns. unihormooni, jota ihminen itsekin valmistaa.
Reseptien takana olevat unilääkkeet ovat erikseen.- Anonyymi
Luonnollisen / luonnonlääkkeen riippuvuus, jos sitä olisi, ei haittaa mitään. Lääkelääkkeen pitoisuus elimistössä haittaa, koska se on vierasaine sisälläsi etkä tiedä, mitä / mihin se pitkien aikojen kuluessa vaikuttaa. - Nm. Asiain erot
Mainitsit tuon Imovanen, se on nukahtamislääke.
Riippuvuus voi olla psyykkinen tai fyysinen.
Pelkosi viittaa psyykkiseen riippuvuuteen.
Pitkään käytettynä lääkkeen teho vähenee.
Et vissiin ole koittanut nukkumista ilman.- Anonyymi
ilman imovaanea valvon aamuun asti,
uni voi tulla aamulla klo 6 tai hieman jälkeen,
enkä voi nukkua paljoo kauempaa kuin klo 8- korkeentaan 9,,
imovaanestakaa ei enään ole juurikaan hyötyä olen varmaan sitä käyttäny yli kaksikymmentä vuotta,
- Anonyymi
Pitääkö pelätä että ei nukahda. Jos ei ole mistään kipeä tai ei paina mikään asia, niin onko paha jos vaan valvoo.
Jos oikein ahdistaa, otan Sedexin. En tiedä auttaako se nukahtamaan tai loiventamaan pahaa oloa mutta uskon lujasti auttavan. Onneksi harvoin ahdistaa, mutta se on viheliäinen tunne.- Anonyymi
ei mikään ahdista, mutta en tykkää keppuroimisesta ja valvomisesta,
haluisin nukkua nukkuminen minusta on ihanaa, Anonyymi kirjoitti:
ei mikään ahdista, mutta en tykkää keppuroimisesta ja valvomisesta,
haluisin nukkua nukkuminen minusta on ihanaa,Ehkä kannattaisi kääntyä lääkärin puoleen.
Voisit kenties saada jotain pitkävaikutteisempaa, kuin Imovane.
Apteekistakin saa hyviä asiantuntevia neuvoja.
- Anonyymi
Olen aina nukkunut ajoittain yksittäisiä öitä huonosti, sen vuoksi olen satsannut siihen että valvominen ei olisi vastenmielistä. Olen yrittänyt saada siitä yöllisestä kupsimisesta niin miellyttävää kuin se on mahdollista.
Sanotaan valvomisen lisääntyvän iän myötä.
Onko aloittajan mahdoton yrittää muuttaa asennetta ja keksiä yön tunteina jotain rauhallista, miellyttävää ajankulua. Lukemista, musiikkia, palapeliä, pasianssin peluuta. Vaikka se nukkuminen onkin niin ihanaa, ja ottaa sitten päivätorkut tarvittaessa. - Anonyymi
Käyttänyt aiemmin nukahtamislääkkeitä.
Myös nukahtamis vaikeusia, lukeminen auttaa tai tv auki jolloin nukahdan katsellessa.- Anonyymi
Huomenta,,
yö meni unta ei tullut, saa nähdä kuin tämän päivä jaksan,
valvottiko pangod kipulääke koko yön ,
mutt ku ilman kipulääkettä ei pärjää,
luu /nivel kivut ovat sietämättömiä,,,
lonkassa , ristiselässä, ja pikkusen muuallaki muttapahimmat lantionseudulla, - Anonyymi
Joka ilta väsytän ja rauhoittelen itseni tv:n ääressä ja vielä lopuksi lukemalla kirjaa, kunnes silmä alkaa lupata. Toisinaan on kuitenkin turvauduttava nukahtamislääkkeeseen. Mutta unitieteilijät kieltävät tv:n katselun ym. sänkyyn kuulumattoman toiminnan. Jos valvottaa, pitäisi nousta sängystä ja tehdä jotain, kunnes taas nukuttaa. Sitten sänkyyn (jos vielä valvottaa, ylös, kunnes taas nukuttaa jne.). Kyllä unen tuloa pitää saada myös lääkkein helpottaa, ilman häpeää ja itsesyytöksiä. Unettomien öiden jälkeen nukkumaan menon pelko kasvaa entisestään ja päivällä pää sekoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka ilta väsytän ja rauhoittelen itseni tv:n ääressä ja vielä lopuksi lukemalla kirjaa, kunnes silmä alkaa lupata. Toisinaan on kuitenkin turvauduttava nukahtamislääkkeeseen. Mutta unitieteilijät kieltävät tv:n katselun ym. sänkyyn kuulumattoman toiminnan. Jos valvottaa, pitäisi nousta sängystä ja tehdä jotain, kunnes taas nukuttaa. Sitten sänkyyn (jos vielä valvottaa, ylös, kunnes taas nukuttaa jne.). Kyllä unen tuloa pitää saada myös lääkkein helpottaa, ilman häpeää ja itsesyytöksiä. Unettomien öiden jälkeen nukkumaan menon pelko kasvaa entisestään ja päivällä pää sekoaa.
Minulla parasta unilääkettä on juurikin tabletilta äänettömällä C.moresta katsottavissa oleva joku hömppäsarja tai kirjan lukeminen, sitä ennen olen ottanut teelusikallisen hunajaa. Ikinä en nouse sängystä muuta touhuamaan jos uni ei tulekaan, korkeintaan vessassa käyn ja takaisin sänkyyn. N. viikko ennen täyskuuta menee huonoilla unilla 2-5 tuntia/yö, mutta silloinkin valvon siellä sängyssä lukien tai hömppää katsoen enkä touhua muualla ja saatan aamulla herätä sitten virkeänä jopa niiden parin tunnin unien jälkeen, olenhan kuitenkin levännyt vaikka en nukkunut.
vn
- Anonyymi
Joku mainitsi Sedixin. Oletteko saaneet siitä apua nukahtamiseen? Entä stressiin? Onko haittavaikutuksia?
- Anonyymi
Sedix auttaa minua (oma kokemus) nukahtamaan nopeammin, jos en osaa illalla rauhoittua. Ja päivällä, jos huomaan, että ajatus kiertää kehää ja alkaa ahdistaa.
Tuossa alkuperäisessä kyseltiin riippuvuuden perään. Ainakaan Sedixin tai valeriaanojen selosteissa ei mainita riippuvuutta haittavaikutuksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sedix auttaa minua (oma kokemus) nukahtamaan nopeammin, jos en osaa illalla rauhoittua. Ja päivällä, jos huomaan, että ajatus kiertää kehää ja alkaa ahdistaa.
Tuossa alkuperäisessä kyseltiin riippuvuuden perään. Ainakaan Sedixin tai valeriaanojen selosteissa ei mainita riippuvuutta haittavaikutuksena.No niin. Nyt on kokeiltu myös Sedix kärsimyskukka. Ei auta rentoutumiseen, ajatusten katkaisuun, nukahtamiseen. Pitäisikö sitä käyttää pitkään, vai selviääkö vaikutus jo muutaman illan testillä?
- Anonyymi
Melatoniini on yhtä tyhjän kanssa. Täällä 2 sitä mieltä. Riippuvuutta ei aiheuta mun gynen mukaan. Sitä käyttävät Amerikan mantereelta tänne lentävät ihmiset aikaeron vuoksi. Toivottavasti auttaa heitä.
Melatoniini on ihmisen käpyrauhasen erittämä hormooni, jota erittyy enimmäkseen pimeän aikana. Siksi sitä kutsutaan myös unihormooniksi, koska sillä on nukuttava vaikutus.
Iän karttuminen, stressi ja alkoholi vähentävät unihormoonin luonnollista tuotantoa.
Ei ole kysymys mistään unilääkkeestä vaan luonnollisesta ihmisen oman tuotannon aineesta.
Toisille sen purkista ottaminen auttaa, toisille ei.Eliaana kirjoitti:
Melatoniini on ihmisen käpyrauhasen erittämä hormooni, jota erittyy enimmäkseen pimeän aikana. Siksi sitä kutsutaan myös unihormooniksi, koska sillä on nukuttava vaikutus.
Iän karttuminen, stressi ja alkoholi vähentävät unihormoonin luonnollista tuotantoa.
Ei ole kysymys mistään unilääkkeestä vaan luonnollisesta ihmisen oman tuotannon aineesta.
Toisille sen purkista ottaminen auttaa, toisille ei.Eli
Miksi sinun pitää päteä kolmella eri ikä-palstalla?
Ei täällä tarvita mitään opettajamaista selostusta suoraan Googlesta.
Itse käytän nukahtamislääkkeitä juuri niinkuin lääkäri määrää.
Hänen kanssaan keskustellaan ongelmista.2lesken kirjoitti:
Eli
Hänen kanssaan keskustellaan ongelmista.En tiedä miksi hyökkäät kohti.
Olen ollut hoitaja ammatiltani ja myös itse käyttänyt melatoniinia, en tarvitse googlea sen asian kertomiseen.
Olen vain vastannut aloittajan ajatuksiin.
Enkä mielestäni missään päde sen enempää kuin muutkaan, puhun niistä asioista, joista jotain tiedän.
Niihin ketjuihin en sano mitään, mistä en mitään tiedä.
Sanot, että päden ´´kolmella palstalla´´ ja mistä sen tiedät, ellet itse ole kolmella palstalla.
Olen pahoillani, jos kommenttini ovat Sinua ärsyttäneet, se ei todellakaan ole ollut tarkoitukseni.
Tarkoitukseni oli vain keskustella asiasta aloittajan kanssa. (Olitko aloittaja)Eliaana kirjoitti:
En tiedä miksi hyökkäät kohti.
Olen ollut hoitaja ammatiltani ja myös itse käyttänyt melatoniinia, en tarvitse googlea sen asian kertomiseen.
Enkä mielestäni missään päde sen enempää kuin muutkaan, puhun niistä asioista, joista jotain tiedän.
Sanot, että päden ´´kolmella palstalla´´ ja mistä sen tiedät, ellet itse ole kolmella palstalla.
Olen pahoillani, jos kommenttini ovat Sinua ärsyttäneet, se ei todellakaan ole ollut tarkoitukseni.
Tarkoitukseni oli vain keskustella asiasta aloittajan kanssa. (Olitko aloittaja)E
Luen kaikki palstoja.
On aikaa ja paljon.
Kun tulin 60 palstalle 7 vuotta sitten, olit minun nikilleni hyvin yimielinen.
Et tiedä mitään, ainakaan tarinoidesi perusteella unettomuudesta.
Pätemisen tarpeesi on suuri.
Miten niin olitko aloittaja?
Mikä on älytön kysymys?
Olen rekistöitynyt, enkä vaihda nikkiä, niinkuin moni muu tekee.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Eli
Hänen kanssaan keskustellaan ongelmista.Täällä on lupa "päteä" vaikka kymmenellä palstalla, jos mieli tekee. - Nm. Ei kieltoa, ei rajoitusta
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on lupa "päteä" vaikka kymmenellä palstalla, jos mieli tekee. - Nm. Ei kieltoa, ei rajoitusta
Ano 21.37
Niinpä.
Tämä kissamummu, eppu 2, eliaana.ja ilmeisesti not päälle.
Lipsuttaa joka suuntaan.
Kerää pisteitä.
Kaikkitietävä, osaava. Ainakin omasta mielestään.
Mutta kun menee pahasti överiksi.
Siinäpä kirjoittelee niitä ainaisia kliseitään.Ano 23:08
Huomenna ajattelin juoda leivoskahvit Porissa sen kunniaksi, kun olen ollut täysin raittiina kohtapuoliin 10 vuotta.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
En tiedä miksi hyökkäät kohti.
Tarkoitukseni oli vain keskustella asiasta aloittajan kanssa. (Olitko aloittaja)Ehkäpä syynä hyökkäykseen oli, että hänellä sattui vain olemaan huono päivä. 2lesken tapoihin ei kuulu ärhennellä toisille kirjoittajille.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä syynä hyökkäykseen oli, että hänellä sattui vain olemaan huono päivä. 2lesken tapoihin ei kuulu ärhennellä toisille kirjoittajille.
kylmätotuusAno/kt
Minua nyppii aina tuollaiset entisten hoitajien ohjeet unettomuudesta.
Kun eivät tiedä mitään kirjoittajan elämästä tai sairauksista.
Antaa jotain typeriä ohjeita, kun lukijat olisivat jotain idiootteja.
Kait me nyt ollaan tähän ikään mennessä moneen kertaan selvitetty ne lääkärin kanssa.
Ei kukaan, joka ei siitä itse kärsi, tiedä siitä yhtikäs mitään.
Itselläni on painavat ja lääketieteelliset syyt ollut aina yövalvomiseen.
En nuku yhtään sen paremmin päivällä.
Ja kärsin tästä koko elämäni hamaan hautaan asti.
Ei auta hoidot, ei sairaalareissut.
Ja voinen kertoa, että tällä ei ole mitään tekemistä viinanjuonnin kanssa.
Itse asiassa sammuneena taisin nukkua pidemmän tuntimäärän.
Joko otan lääkärin kirjoittaman nukahtamislääkken ja nukuahdan rauhoittavan uneen muutamaksi tunniksi.
Tai valvon niinkuin nyt.
Huomenna aamulla en pysty lähtemään palvelukotiin omaistani katsomaan, enkä käymään asioillani.
Nämä vaihtoehdot ovat olleet vuosikausia.
Ei auta melatoninit eikä mitkään apteekin humpuukilääkkeet.
Kokeiltu on kymmeniä kertoja.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kt
Kait me nyt ollaan tähän ikään mennessä moneen kertaan selvitetty ne lääkärin kanssa.
Joko otan lääkärin kirjoittaman nukahtamislääkken ja nukuahdan rauhoittavan uneen muutamaksi tunniksi.
Tai valvon niinkuin nyt.
Huomenna aamulla en pysty lähtemään palvelukotiin omaistani katsomaan, enkä käymään asioillani.
Kokeiltu on kymmeniä kertoja.En kenenkään toisen kirjoittamisiin puutu enkä arvostele, mutta minustakin on mieluisinta lukea kirjoittajan omasta kokemuksesta. Mitä keinoja ihan itse on löytänyt ja mitkä ovat auttaneet. Unettomuus on niin henkilökohtainen asia. Olen yön tunteina lukenut jo kaikki opit netistä. Itselle pahin on opetus ja vaade säännöllisyydestä, johon en kerta kaikkiaan pysty. Jotkut hel***in rauhoittavat rutiinit ahdistavat valmiiksi. Niitä kuitenkin jankkaavat koulutetut ammatti-ihmiset oppikirjojensa sivuilta, mahtavat itse nukkua kuin tukit.
Anonyymi kirjoitti:
En kenenkään toisen kirjoittamisiin puutu enkä arvostele, mutta minustakin on mieluisinta lukea kirjoittajan omasta kokemuksesta. Mitä keinoja ihan itse on löytänyt ja mitkä ovat auttaneet. Unettomuus on niin henkilökohtainen asia. Olen yön tunteina lukenut jo kaikki opit netistä. Itselle pahin on opetus ja vaade säännöllisyydestä, johon en kerta kaikkiaan pysty. Jotkut hel***in rauhoittavat rutiinit ahdistavat valmiiksi. Niitä kuitenkin jankkaavat koulutetut ammatti-ihmiset oppikirjojensa sivuilta, mahtavat itse nukkua kuin tukit.
Minulle on satoja kertoja sanottu myös, miten pitää toimia kun yrittää nukkua.
Eräs henkilö antoi ohjeeksi, että juo illalla lasi maitoa ja tuuleta makkari.
Kun sanoin hänelle, että en ole vuosikymmeniin nukkunut 3 tuntia pidempiä jaksoja, hän ei meinannut millään uskoa.
Miten voin olla vielä ylipäätään elossa moisesta rytmistä.
En tunne aina olevankaan.
Kun selitin lääkärit, sairaalat, urologit lähes viidenkymmenen vuoden aikana, hän tyrmistyi.
Minulle ovat lääkärit sanoneet, että kuuhun on menty, mutta vaivaani ei ole keksitty lääkettä.
Kun sitten vaihtoehtona enää on nukahtamislääke, saan siitä.apteekissa ja kelasta hirveät pyyhkeet.
Olen heidän mukaansa huumeen väärinkäyttäjä.
Kun toleranssi lääkkeeseen kasvaa.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Kun sanoin hänelle, että en ole vuosikymmeniin nukkunut 3 tuntia pidempiä jaksoja, hän ei meinannut millään uskoa.
Kun selitin lääkärit, sairaalat, urologit lähes viidenkymmenen vuoden aikana, hän tyrmistyi.
Minulle ovat lääkärit sanoneet, että kuuhun on menty, mutta vaivaani ei ole keksitty lääkettä.
Kun sitten vaihtoehtona enää on nukahtamislääke, saan siitä.apteekissa ja kelasta hirveät pyyhkeet.
Kun toleranssi lääkkeeseen kasvaa.Sinulle 11:55
Viimesenä neuvona kerron,,,
koitappa viettää jokapäivä 2-4 tuntia ulkona, voi hieman liikuakki ehkä sauvakävelyllä, muuta ei teietnkää kokoaikaa, VOI istua tai maata joko rannalla,
tai istuskella jollaki penkillä
mutta
ulkona pitää viettää aikaa useampi tunti yhteenkyytiin,
se on ollut hyvä keinoa saada nukkuakki suhteelisen hyvin,
johtuu siitä kun fysiikka,,, siis ruumis,,, on h a p e t t u n u raikkaasta ilmasta riittävästi,
raittiin iman hengittäminen ON erittäin tärkeetä kaikille ihmisille,,, Anonyymi kirjoitti:
Sinulle 11:55
Viimesenä neuvona kerron,,,
koitappa viettää jokapäivä 2-4 tuntia ulkona, voi hieman liikuakki ehkä sauvakävelyllä, muuta ei teietnkää kokoaikaa, VOI istua tai maata joko rannalla,
tai istuskella jollaki penkillä
mutta
ulkona pitää viettää aikaa useampi tunti yhteenkyytiin,
se on ollut hyvä keinoa saada nukkuakki suhteelisen hyvin,
johtuu siitä kun fysiikka,,, siis ruumis,,, on h a p e t t u n u raikkaasta ilmasta riittävästi,
raittiin iman hengittäminen ON erittäin tärkeetä kaikille ihmisille,,,Ano 12:31
Olen lähtenyt täällä maalla asuessani 8 vuotta jokapäivä lenkille.
Ensiksi kuljetin miestäni pyörätuolissa pitkin raittia.
Oli kesä 2013.
Istuttiin päivittäin tuntikaupalla ulkona.
Lähdettiin invataksilla liikkeelle ja taas mentiin ulkona minne milloinkin.
Terassille kahville jne.
Kun mies nukkui pois 28.9.2013 romahdin.
Mutta joka päivä kävelin silti lenkin.
Hoitokoira tuli elämääni ja olen ulkoiluttanut lähes päivittäin hurmurikoiraa 7 vuotta.
Muina aikoina käyn omaiseni luona palvelukodissa.
Vien hänet ulos viikottain.
Kävelen siellä välimatkat.
Näin on tapahtunut kohta 5 vuotta.
Olen aina ollut ulkoilmaihminen.
Olen ollut kuuluisassa Kirjurinluodossa puutarha-ja puistotyöntekijänä kahtena kesänä.
Ei ole yhtään päivää ollut viimeisen kymmeneen vuoteen, etten olisi ulkoillut.
Ei ole autoa, eikä ajokorttia.
Kaikki matkat bussipysäkille aina kävelen.
Muuten, kulutan kahdet lenkkarit vuodessa loppuun.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kt
Tai valvon niinkuin nyt.
Kokeiltu on kymmeniä kertoja.Ihminen ei kyllä ihan satavarmasti nuku, jos on toosalla keskellä yötä. Tämän pitäisi olla kielletty paikka kaikille yöllä, mutta varsinkin uniongelmaisille. - Nm. Hyvä nukkumaan(kin)
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen ei kyllä ihan satavarmasti nuku, jos on toosalla keskellä yötä. Tämän pitäisi olla kielletty paikka kaikille yöllä, mutta varsinkin uniongelmaisille. - Nm. Hyvä nukkumaan(kin)
Ano 19:21
Mitä?
Missä ihmeen toosalla keskellä yötä?- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 19:21
Mitä?
Missä ihmeen toosalla keskellä yötä?Mitä sääntöjen vastaista siinä oli? Etkö kestä arviointia, vaikka itse arvostelet kaiken aikaa. - Nm. Tosi mälsää
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sääntöjen vastaista siinä oli? Etkö kestä arviointia, vaikka itse arvostelet kaiken aikaa. - Nm. Tosi mälsää
Ano 25.09
Kestän arvostelua, mutta kun en tiedä Mikä on toosa?
Ja keskellä yötä?
En ymmärrä?- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 25.09
Kestän arvostelua, mutta kun en tiedä Mikä on toosa?
Ja keskellä yötä?
En ymmärrä?Kyllä se kommentti on kerrottu jo kaksi kertaa ja sinä olet myös poistattanut sen kaksi kertaa. - Nm. Ongelmaa näyttää olevan
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se kommentti on kerrottu jo kaksi kertaa ja sinä olet myös poistattanut sen kaksi kertaa. - Nm. Ongelmaa näyttää olevan
Ano 21:49
Mielenkiintoista settiä sinulta tulee.
Ensin kysyn ihan asiallisesti, kun en ymmärrä yön toosasta mitään.
Ja nyt sitten poistatan vastauksen saman tien.
Olen vissiin mielestäsi yp
Ei kyllä mene oikein jakeluun ajatuksenjuoksusi.
Taitaa olla jokin murre-ero
Itä vastaan länsi- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen ei kyllä ihan satavarmasti nuku, jos on toosalla keskellä yötä. Tämän pitäisi olla kielletty paikka kaikille yöllä, mutta varsinkin uniongelmaisille. - Nm. Hyvä nukkumaan(kin)
Mitäs jos kirjoittaisit, ettei läppärillä (=toosa) ja netissä saisi olla öiseen aikaan etenkään univaikeuksien keskellä?
Joskus se toosa on ollut pöytäkone. Tuo yksi taitaa kirjoittaa älypuhelimellaan. Niitä en osaa sanoa toosaksi.
Rauha maassa!? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs jos kirjoittaisit, ettei läppärillä (=toosa) ja netissä saisi olla öiseen aikaan etenkään univaikeuksien keskellä?
Joskus se toosa on ollut pöytäkone. Tuo yksi taitaa kirjoittaa älypuhelimellaan. Niitä en osaa sanoa toosaksi.
Rauha maassa!?Meillä päin toosa on vain radio.
Anonyymi kirjoitti:
Rauha maassa!?Nythän minulle vasta valkeni, miksi ihmettelin tuota toosa-sanan käyttöä täällä.
Sehän on slangia ja tarkoittaa
naisen sukupuolielintä.
"Tekis mieli toosaa"
Ei oikein skulaa heteronaisen unettomaan yöhön.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauha maassa!?Hieno kommentti, mutta toosa kuin toosa tai härpäke tai hilavitkutin tai mikä vain sattuu päähän poksahtamaan, kun sellaisiahan nämä kaikki aikuisten leikkikalut periaatteessa ovat. - Nm. Tanan toosia
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Nythän minulle vasta valkeni, miksi ihmettelin tuota toosa-sanan käyttöä täällä.
Sehän on slangia ja tarkoittaa
naisen sukupuolielintä.
"Tekis mieli toosaa"
Ei oikein skulaa heteronaisen unettomaan yöhön.Eikös sitä sanota että rakkaalla lapsella on monta nimeä, se pätee tässäkin. Meillä toosa on aina ollut televisio :)
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Kun toleranssi lääkkeeseen kasvaa.Samoja ongelmia minullakin.
Aivoverenvuodon jälkitilasta johtuen olen menettänyt kyvyn nukahtaa
ja nukkua normaalisti ilman nukahtamislääkkeitä.
Sairaalassa jossa käyn elinsiirron vuoksi kontrolleissa on ylilääkäri joka
on kieltänyt muita lääkäreitä kirjoittamasta minulle Imovanea koska
se on hänen mielestään huumelääke.
Yksi lääkäreistä huusi minulle hysteerisenä: .
TÄÄLTÄ ET HUUMELÄÄKKEITÄ SAA!
käydessäni elinsiirron vuoksi kontrolleissa ja kerrottuani unettomuudestani.
Kahden viikon valvomisen jälkeen olin niin yliväsynyt että oli pakko saada apua ja yritin saada aikaa terveysaseman lääkärille ja kerroin vaikeasta unettomuudestani hoitajalle
joka sanoi:
- Juokse pitkä lenkki että väsyt kunnolla ja tuuleta makuuhuone
niin saat unta kun nukut viileässä.
Onneksi muutaman päivän kuluttua puhelin soi ja ymmärtävä lääkäri
terveysasemalta kirjoitti reseptin Imovaneen jota käytän
vain 1/2 tablettia 4-5 iltana viikossa ja kunnon unen jälkeen herään
virkeänä ja tuntuu kuin olisin saanut elämäni takaisin.
- Anonyymi
Kyllä varmaan henkistä riippuvuutta tulee sellaisinkiin tuotteisiin jotka eivät varsinaista kemiallista riippuvuutta aiheuta.
Minäkin käytin lähes 10 vuotta imovanea nukahtamisongelmiin, mutta kun jäin eläkkeelle jätin lääkkeen käytön. Nyt ei ole merkitystä nukkuuko vai ei ja koska nukkuu, niin minä ajattelen. En edelleenkään saa unta "ihmisten aikoihin", mutta kun aamulla ei tarvitse lähteä minnekään, niin samapa tuo vaikka nukkuu aamulla pidempään. Jos on jotain menoja, järjestän ne aina jos mahdollista iltapäiväksi. Pahoittelut aloittajalle, kun osallistumiseni ketjuun aiheutti tällaista.
Aiheesi vaan kiinnosti minua siksikin, kun aikoinani tein paljon yövuoroja ja kohtasin
monta unetonta.E
Kerro sitten mitä heille annettiin tai mitä tehtiin näille unettomille?
Sen minä haluaisin tietää ?- Anonyymi
Vaikka kommenttisi onkin osoitettu aloittajalle, niin kirjoitan tähän muutaman sanasen.
Minusta sinulla ei ole mitään syytä pahoitella ketjuun osallistumistasi.
Et ole loukannut ketään kommenteillasi, vaan esittänyt omat näkemyksesi ja kokemuksesi aloituksen aiheesta.
Sehän on ymmärtääkseni keskustelun tarkoituskin.
Hyvin usein käy niin, että keskustelijoiden mielipiteet eroavat toisistaan. Siitä seuraa, että jonkin keskustelijan hermo pettää, aloituksen aihe unohtuu ja alkaa henkilöön menevä "kiukkukirjoittelu".
Näin kävi valitettavasti nytkin.
Sinä et ole tuohon käänteeseen syyllinen.
Tervetuloa palstalle jatkossakin!
Ei täällä tungosta ole ollut enää aikoihin.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kommenttisi onkin osoitettu aloittajalle, niin kirjoitan tähän muutaman sanasen.
Minusta sinulla ei ole mitään syytä pahoitella ketjuun osallistumistasi.
Et ole loukannut ketään kommenteillasi, vaan esittänyt omat näkemyksesi ja kokemuksesi aloituksen aiheesta.
Sehän on ymmärtääkseni keskustelun tarkoituskin.
Hyvin usein käy niin, että keskustelijoiden mielipiteet eroavat toisistaan. Siitä seuraa, että jonkin keskustelijan hermo pettää, aloituksen aihe unohtuu ja alkaa henkilöön menevä "kiukkukirjoittelu".
Näin kävi valitettavasti nytkin.
Sinä et ole tuohon käänteeseen syyllinen.
Tervetuloa palstalle jatkossakin!
Ei täällä tungosta ole ollut enää aikoihin.
kylmätotuusKiitos🌻
Eliaana kirjoitti:
Kiitos🌻
Kun te kt ja el onnittelette ja kiittelette vuolaasti toisianne. niin kertokaa miten tässä nyt sitten saa unen päästä kiinni.
Teillä on nähtävästi tietoa ja taitoa.
Vai nukutteko jo kuin tukit.
Kertokaa sitten huomenna mikä se taika on hyvään uneen.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Kun te kt ja el onnittelette ja kiittelette vuolaasti toisianne. niin kertokaa miten tässä nyt sitten saa unen päästä kiinni.
Kertokaa sitten huomenna mikä se taika on hyvään uneen.Olen tunnetusti yökyöpeli ja menen nukkumaan silloin, kun Nukkumatti kutsuu.
Mitään neuvoja uniongelmaisille en ole antanut, enkä anna nytkään.
kylmätotuus - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Kertokaa sitten huomenna mikä se taika on hyvään uneen.Jääkappi tarpeeksi kylmäksi ettei ruikku lennä
Pääkin pitää pitää kylmänä ettei kukaan manipoloi
Hyvä terveellinen ravinto, liikunta, niin eiköhän uni maista Anonyymi kirjoitti:
Jääkappi tarpeeksi kylmäksi ettei ruikku lennä
Pääkin pitää pitää kylmänä ettei kukaan manipoloi
Hyvä terveellinen ravinto, liikunta, niin eiköhän uni maistaAno 19:27
Jääkaappiin asumaan.
Kyllä siellä pää taatusti pysyy kylmänä.
Porkkanaraastetta ja kauravelliä vissiin sitten kitusiin.
Liikuntaa postilaatikolle ja takaisin.
Loistavia ohjeita.
On se hyvä kun on oikein hoitaja neuvomassa.
No nytpä nukuttaa varmasti ensiyönä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 19:27
Jääkaappiin asumaan.
Kyllä siellä pää taatusti pysyy kylmänä.
Porkkanaraastetta ja kauravelliä vissiin sitten kitusiin.
Liikuntaa postilaatikolle ja takaisin.
Loistavia ohjeita.
On se hyvä kun on oikein hoitaja neuvomassa.
No nytpä nukuttaa varmasti ensiyönä.Kuulostaa hyvältä, kokeileppa niin
- Anonyymi
Jos melatoniini auttaa joitakuita, keitä ne onnelliset ovat?
Itse kokeilin melatoniiniä vaihdevuosiin liittyen. Heräsin yö-3 lta hikisenä enkä nukahtanut uudelleen. Sitten töihin unirästien kanssa. Hiki oli helppo sentään suihkuttaa pois. Gyne sanoi, että hoidetaan pahin ongelma pois ja määräsi melatoniinin, selitti nuo aiemmin mainitut asiat. Ei auttanut mitään. Mun mies kokeili eikä auttanut häntäkään. Sain avun estrogeenistä.
Mies muuten sanoi ehkä 30v:na että silloin ei ole vielä tehnyt riittävästi töitä jos ei nuku tai nukahda. Nyt tämän ryhmän iässä ymmärtää paremmin nuo univaikeudet, kun niitä on itsellään.
Byro BMelatoniini auttaa apteekkareita.
Nukahtamislääkkeet maksavat 100 kpl noin 10 euroa tai allekin.
Saa Kelakorvauksen
Melatoniini kalliimpaa.
Lääkäri totesi minulle melatoniinistä, että kokeile jos haluat luonnonlääkettä.
Hän ei takaa mitään sen toimivuudesta.
No ei siitä todellakaan ollut mitään apua.
Yhtä tyhjän kanssa.
- Anonyymi
Vain sellainen jolla todellinen vakava uniongelma voi ymmärtää.
- Ei auta liikunta, ei liikaa, ei sipivasti, ei liian vähän.
- Ei auta rentoutumiset, ei meditointi.
- Ei auta viileä, pimeä yö ja puhtaat lakanat.
- Ei auta huolihetki, ei huolipäiväkorja, ei kiitollisuuspäiväkirja.
- Ei auta itseopiskeltu unikoulu.
- Ei melatoniini, ei valeriaana, ei mäkikuisma.
Itse valvon joko osan yötä vähintään 2 × vko tai kokonaisen yön 1 × vko.
Imovane 1/2 tablettia otan jos on joku meno seuraavana päivänä tai alkaa tulla fyysisiä oireita , sydämen tykytystä, huimausta.
Se on joku "rakennevika", kai.- Anonyymi
Voiko olla geeneissä eli sukuvika? Myös äitini kärsi huonounisuudesta ja juuri häneltä sain avuksi ensimmäiset Imovaneni vuosikymmenet sitten. En tiedä tekikö hän pahan teon tuolloin, mutta useamman yön silloin valvottuani aloin olla jo ihan loppu. Siitä se sitten lähti... Mutta onneksi saan lääkkeestä avun tarvittaessa, melatoniinit tai erilaiset rutiinit eivät todellakaan tehoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko olla geeneissä eli sukuvika? Myös äitini kärsi huonounisuudesta ja juuri häneltä sain avuksi ensimmäiset Imovaneni vuosikymmenet sitten. En tiedä tekikö hän pahan teon tuolloin, mutta useamman yön silloin valvottuani aloin olla jo ihan loppu. Siitä se sitten lähti... Mutta onneksi saan lääkkeestä avun tarvittaessa, melatoniinit tai erilaiset rutiinit eivät todellakaan tehoa.
Saattaa hyvinkin olla geeneissä, tutkijat eivät vain ole löytäneet.
En pidä tuota Imovanea omalla kohdallani pahana. Päinvastoin, koska se tuo helpotuksen fyysisiin pireisiin ja myös mieli saa levätä. Ajattelen, että koska ei ole joka öistä, niin lääke poistuu elimistöstä.
Siitä olen tyytyväinen, että on Netfix ja muut suoratoistopalvelut. On internet ja on kuulokkeet äänikirjojen tai musiikin kuunteluun öisin kerrostalossa.
Toivotan sitkeyttä elämänlaadun ylläpitämiseen.
(23:29) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten "sukuvika" voi olla "geeneissä", jos äiti on opettanut väärät tavat jopa nukahtamiseen? Syö kunnollista oikeaa ravintoa riittävästi ja pidä mieli positiivisena, vaikutus yltää geeneihin asti, mutta lääkkeet pilaavat ne. - Nm. Geenejä voi narrata, jos osaa
- Anonyymi
Olen joskus käyttänyt Mirtazapinia pienenä murusena unen saantiin. Se on mielialalääke mutta käytetään tosi piemenä annoksena unettomuuteen eikä aiheuta tokkuraisuutta tai riippuvuutta. Kysy lääkäriltäsi. Mulla toimii myös 1-2 tippaa laventeliöljyä tyynyliinalle. Jos herään kesken umien niin sasn parhaiten unen kun syön yhden banaanin ja pureskelen yhden kapselin magnesiumsitrasttia veden kanssa.
- Anonyymi
Juttuun kuulumaton tositarina. Tuttu suositteli tätä lääkettä. Kirjoitin sen postilaatikosta hakemaani mainoskasaan päällimmäiseksi, siinä nainen esitteli itseään asunnonmyyjänä. En heittänyt lappua roskiin, se pyöri pari vuotta tässä jossain. En enää tiennyt mitä tarkoittaa Mirtzapin 15 mg neljään osaan, mutten heittänyt lappua pois.
Hiljattain otin lapun esille, soitin myyjälle, hän myi asuntoni ja sattui että oli kasvanut muutaman kilsan päässä, joten tunsi tienoon. Meillä synkkasi hyvin. Nyt tiedän mikä lääke on. Ehkä on tarkoitettu että joskus käytän, koska lappu siirtyy mappiin tärkeiden papereiden joukkoon. Sorry tämä harha-askel. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juttuun kuulumaton tositarina. Tuttu suositteli tätä lääkettä. Kirjoitin sen postilaatikosta hakemaani mainoskasaan päällimmäiseksi, siinä nainen esitteli itseään asunnonmyyjänä. En heittänyt lappua roskiin, se pyöri pari vuotta tässä jossain. En enää tiennyt mitä tarkoittaa Mirtzapin 15 mg neljään osaan, mutten heittänyt lappua pois.
Hiljattain otin lapun esille, soitin myyjälle, hän myi asuntoni ja sattui että oli kasvanut muutaman kilsan päässä, joten tunsi tienoon. Meillä synkkasi hyvin. Nyt tiedän mikä lääke on. Ehkä on tarkoitettu että joskus käytän, koska lappu siirtyy mappiin tärkeiden papereiden joukkoon. Sorry tämä harha-askel.Mirtzapin EI ainakaa sopinu minulle unilääkkeeksi,
lääkäri sanoi,,, suurina määrinä se lääke piristää,
mutta hyvin penenä 1/4 saataa nukuttaa,
no kokeili 1/4 olin seuraavan päivänki IHAN TÖKKYRÄSSÄ,
mistää ei tullu mitään,
oli sekava olo ja aivot kuin TAIKINAA
kuin olisin ollu pilvessä seuraavan päivänki,
joten se lääke EI sopinu mun uni-vaikeuksiin ollenkaan,,
imovaane 75mg josta 1/2 käytän on ollut kohtuullisen hyvä
kylläki vielä parempaa uni-lääkettä kaipaisin jos semmosen joku keksisi, Anonyymi kirjoitti:
Mirtzapin EI ainakaa sopinu minulle unilääkkeeksi,
lääkäri sanoi,,, suurina määrinä se lääke piristää,
mutta hyvin penenä 1/4 saataa nukuttaa,
no kokeili 1/4 olin seuraavan päivänki IHAN TÖKKYRÄSSÄ,
mistää ei tullu mitään,
oli sekava olo ja aivot kuin TAIKINAA
kuin olisin ollu pilvessä seuraavan päivänki,
joten se lääke EI sopinu mun uni-vaikeuksiin ollenkaan,,
imovaane 75mg josta 1/2 käytän on ollut kohtuullisen hyvä
kylläki vielä parempaa uni-lääkettä kaipaisin jos semmosen joku keksisi,Kokeilin myös lääkärin määräyksestä Mirtazapinia.
Sain siitä pahat suonenvedot jalkoihin.
Joista en ole ennen koskaan kärsinyt.
En nukkunut tuntia enempää.
Sekin oli hirveätä painajaista putkeen.
Seuraavana päivänä olin kuin olisin ollut kaameassa krapulassa.
Siihen loppui sen lääkkeen kokeilu.
Luin myöhemmin että lääkkeen nimi on ollut ennen Remeron.
On siis masennuslääke joka alkaa vaikuttamaan ehkä noin 2 viikon päästä ottamisesta.
Ei ole minun juttuni.
- Anonyymi
Jos ei nukuta, on parempi ettei väkisin mene sänkyyn pyörimään. Turhat murheet ja miettimiset täytyy myös laittaa sivuun, uni tulee kyllä. Pilleritouhua ei kannata aloittaa.
- Anonyymi
Olen kokeillut unettomuuteeni homeopatiaa, lisäravinteita, maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota, meditointia, joogaa, mindfullness-harjoituksia, matalataajuusvärinähoitoa.
Ja kyllä – makuuhuoneeni on viileä ja pimeä.
Sängyssä on hyvät patjat.
Käytän korvatulppia ja silmälappuja. Rauhoitan iltani lukemalla ja nautin ravitsevan aterian (mutta en liian raskasta) ennen nukkumaanmenoa.
Liikun säännöllisesti, en juo kahvia enää iltapäivällä, enkä treenaa raskaasti myöhään illalla.
Silti en nuku! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kokeillut unettomuuteeni homeopatiaa, lisäravinteita, maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota, meditointia, joogaa, mindfullness-harjoituksia, matalataajuusvärinähoitoa.
Käytän korvatulppia ja silmälappuja. Rauhoitan iltani lukemalla ja nautin ravitsevan aterian (mutta en liian raskasta) ennen nukkumaanmenoa.
Liikun säännöllisesti, en juo kahvia enää iltapäivällä, enkä treenaa raskaasti myöhään illalla.
Silti en nuku!Entä raskas ruumiillinen työ? Hypnoosi? Tai vain relaaminen koko aiheesta. - Nm. Ikinä koskaan vai
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti en nuku!Asteekit käyttivät kaakaota huumeena voidakseen nukkua ja keksivät ohessa suklaan
joka on melkein amfetamiini
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/01/11/mita-rakkausruoka
Kaikkeen voi saada PSYYKKISEN riippuvuuden ihmisiin ja veteenkin mutta
melatoniiniin ei tule kemiallista riippuvuutta koska ihminen tuottaa sitä
itse aivoissaan eli kalkkeutuneissa osissa käpyrauhasessa
kuvia https://web.archive.org/web/20120324050246/http://radiology.rsna.org/content/142/3/659.full.pdf - Anonyymi
Sinulla ei todellakaan ole ongelmia nukkumisen kanssa! "Laita silmät kiinni äläkä turhia ajattele, niin uni tulee". Heh! Ihan tosi! Täytyypä kokeilla kaikkien muiden kokeilujen jälkeen; varmaan en enää tarvitse nukahtamislääkkeitä! Kiitos!
(Tämä oli ironiaa, et ehkä ymmärtänyt.)
- Anonyymi
Nämä Imovanit ja opamoxit ovat kuulemma KELAn eli Kansanelätyslaitoksen hampaissa. Lääkärini sanoi, että se mitä lääkäri ja potilas sopivat hoidoista, ei Kelalle kelpaa. Pitkäaikaisen yölääkkeen käytöstä pitäisi hakea psykiatrin lausunto likimain, että saisi rentouttavaa lääkettä yöksi. Kela ilmeisesti jahtaa pentsoja, koska amerikassa pentsotehdas ollut esillä. Kiusani on kystiittinen (verta vuotava) rakko, joka ei anna yöllä montaa minuuttia nukkua, Kusemisen jälkeen pitäisi saada uudelleen uni. Urologi tähysti rakon aikanaan ja kirjoitti Opamoxin, nyt ei meinaa saada enää jatkoa. Sikamaista koululääketiedettä! Opamoxin tarve ja pitoisuus pysynyt samana eli lääke toiminut.
- Anonyymi
Näin on . Opamox ja kaikki bentsodiatsepaamit, menikö sana oikein? ovat nykyään hyvin paljon lääkäreiden ja terveydenhoitohenkilöstön hampaissa. Eli et enää saa niitä kuin hyvin vähäksi aikaa käyttöösi. Ovat kyllä koukuttavia aineita yleensä.
Itse olen käyttänyt ahdistuksen hoitoon Opamoxia ja Xanoria aikoinaan. Nukuin myös silloin hyvin. Sitten alkoi tulla sanomista ja lopetin ihan itsenäisesti noiden käytön. Olin pienellä annoksella ottanut lääkettä monta vuotta.
Nyt en enää ikinä, vaikka tarjottaisiin, ottaisi noita lääkkeitä. Oli se niin tuskallista se oma vieroitus aineista.
Ymmärrän sinua, joka kärsit tuosta kystiitistä. Luulen sen olevan aika viheliäinen vaiva. Itsellä ollut aikoinaan paljon virtsainfektioita ja oli kyllä yhtä tuskaa. Jos on lääke joka auttaa, kyllä sitä pitäisi ihmisen saada.
- Anonyymi
Minun biologinen kelloni on aina käynyt eri aikaa big benin kanssa. En koe olevani uniongelmainen vaikka ei uni tulekaan ilman nukahtamislääkettä ennen aamukahta-kolmea, mutta joudun kyllä käyttämään nukahtamislääkettä jotta saan riittävän pitkän yöunen kun herään töihin kello 6. Me ihmiset olemme monella tapaa erilaisia ja yksi erilaisuus on juuri tuo ihmisen luonnollinen unirytmi jota ei voi muuksi muuttaa kuin kemiallisesti.
- Anonyymi
Otan illalla Diapamia, Triptyliä, betasalpaajaa ja pienen palan Pertrityliä. Hyvän unen antavat, vaikka lääkäri sanoikin että nukkuisin yhtä hyvin vaikka saisin noiden sijasta lumelääkettä. Unen lahja on yksi harvoista lahjoistani.
Minkähän takia maksavat minulle eläkettä yli 3000 e?- Anonyymi
Mutta mikähän "lahja" uupuu, jos huvikseen nappaa tuollaiset määrät nappia naamariin? - Nm. Ongelmasi nimi
- Anonyymi
Miksiköhän nukahtamislääkkeitä sanotaan nukahtamislääkkeiksi ?
Unilääkkeitä ne ovat.
Ne tuhoavat luonnollisen unen ja unensaannin.
Ne hävittävät ihmiseltä uni-valverytmin, vuorokausirytmin.
ei nukuta koskaan ilman niitä.
Aivot ei tiedä onko yö vai päivä
kuuluuko nukkua vai valvoa.
10 vuotta syötyäni niitä samalla normaaliannoksella
en nuku enää ilman niitä ollenkaan.
Jos olisin tiennyt en olisi ikinä ottanut ensimmäistäkään. - Anonyymi
Melatoniiniin tuskin voi tulla riippuvuutta. Eihän sillä ole juuri mitään vaikutustakaan
ja melatoniinia tuottaa käpyrauhanen itsekin, tai sen pitäisi tuottaa,
mutta jos ei, ei tule unikaan. Vanhoille käy yleensä niin.
Ikääntyessä oma melatoniinin tuotanto hiipuu, lakkaat nukuttamasta.
Reseptiunilääkkeet ovat keskushermostoa lamauttavia lääkkeitä.
Kemiallinen nuijannukutus. Ne on ihan eri luokan kamaa.
Niihin tulee riippuvuus, voi tulla muutamassa yössä. - Anonyymi
Hankala homma. Jos joutuisin luopumaan 1/2 Imovanesta riippuvuuden vuoksi, olisiko parempi, että väsyneenä, valvottujen öiden jälkeen hoipertelisin päivät päin seiniä? Tapaturmavaara, yhteiskunnalle kallista. Eikä passais auton rattiin lähteä. Jos taas jatkaisin samaan tapaan Imovanella lopun elämääni, päivällä olisin pirteä eikä nukkumaan meno pelottaisi, kun apu lähellä. Olisin siis riippuvainen ( järkyttävää!), mut so what.
- Anonyymi
Mitenköhän tota kahviakin saa myydä vapassti ilman rajoituksia, jopa alaikäisille, vaikka aika moni on todella riippuvainen siitä.
- Anonyymi
Isäni unilääkereseptiä uusiessani nuori lääkäri sanoi "ei, lääkehän aiheuttaa riippuvuutta!" No, isäni oli yli 80-vuotias liikuntakyvytön dementikko. Mitä haittaa riippuvuudesta?Parempi, että saa nukutuksi. Lääkärikin viimein ymmärsi, kunhan vaan lääkevastaisuudessaan intoili ensin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204984
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861772Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2891636Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741584Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561448Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351217Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r21191Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121180Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041129Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi691121