Sain Tfafikomista tiedon ajokortin uusimisesta.
Syntymäpäivään on runsaasti aikaa. Voiko sen tehdä heti pois tieltä vai pitääkö odottaa lähelle 70-vuotispäivää. Minä tekisin heti pois, ettei lappuja roikkuisi jääkaapin ovessa ja pitää muistaa tehtävä juutu kuukausien päähän.
Kun menin trafin sivulle, homma aloitetaan niin että kirjaudutaan pankkitunnuksilla. En sitten vielä kirjautunut.
Ajokortin uusimisen ajankohta
16
303
Vastaukset
Laitan tähn Sinulle linkin.
Itse uudistin hyvissä ajoin.
Kotini lähettyvillä, kiven heiton päässä on Ajovarman toimisto, joten kävin siellä.
Helppoa.
Tokihan sen voi myös netissä tehdä, mutta silloin muistaakseni tarvittiin joku valokuva, joka jo oli viranomaisilla. (Ihan tarkkaan en muista tuota juttua,)
https://ajokortti-info.fi/fi/muutokset-ajokorttiin/ajokortin-uudistaminen- Anonyymi
Lue se lappu.
Kyllä siinä yksiselitteisesti kerrotaan, miten toimittava. Mun muistikuva on, pari kuukautta on synttäreiden jälkeen aikaa hoitaa asia, ennenkuin kortti lähtee. Mutta toi muistikuva, Joka tapauksessa trafi muistuttaa asiasta hyvissä ajoin, joten selvitä asia ja laita vaikka muistilappu jääkaapin oveen, dementiakin on syy ajo-oikeuden poistamiseen.
Eikö muuten ois viisaampaa tarkistaa asia trafin saitilta, kuin kysellä huuhaa nettipalstalta?
=DW= - Anonyymi
Missään ei lukenut voiko uudistamisen tehdä heti, siis lähes puoli vuotta aikaisemmin. Ilmoitus tuli tänään. Luin kaikki ohjeet.
Uudistan trafin sivulla, en tarvitse lääkärintodistusta, koska uudistan ennen 70-vuotispäivää. En tarvitse valokuvaa koska on voimassa oleva passi ja tuoreehko kuvani on poliisilla (vai missä pitävätkään).
Lappusessa luki: Jos haluat pitää ajokorttisi voimassa, sinun on haettava ajokortin uudistamista. Uudistamisen alku-ajankohtaa ei siis ollut, eli siitä tietenkin voisi päätellä että sen voi tehdä saman tien.
Ehkä teen huomenna, on sitten pois vaivoista.- Anonyymi
Niin laitan tuohon vielä miksi aloin pähkimään. Jos auton vie vuosihuoltoon kahta viikkoa ennen vuoden täyttymistä, se pitää viedä seuraavanakin vuonna kahta viikkoa ennen kahden vuoden päättymistä jos haluaa pitää takuun voimassa. Näin kerrottiin merkkihuollosta. Kun vaatimus on 1 v tai 15000 km, niin huolto pitää hoitaa siinä ajassa.
Mutta eihän se voi niin olla että jos uusin 70-vuotis-kortin 5 kk ennen syntymäpäivää, minun pitää uusia 80-vuotis-kortti samoin 5 kk ennen 80-vuotispäivää.
Voiko enää vaikeammin asiaa ajatella, sanoisi mieheni. - Anonyymi
Mnaah.
Ajokortin ikäuusimisessa nimenomaan kyse lääkärintodistuksesta. Ehkä parasta, jos otat henkiökohtaisesti yhteyttä viranomaisiin, kenties het jaksaa vääntää sulle asian piikkilangasta, jos kirjoitetun ymmärtäminen on noin vaikeaa.
=DW=
Itse kun uusin ajovarmassa, kävin valokuvaamossa ottamassa passikuvan.
Sen kun vein homma hoitui, muuta ei tarvittu,
Kerroit, että kuvasi on viranomaisilla, silloin se käy netissäkin.
Näin minulle kerrottiin.- Anonyymi
Ihan vaan kysyin tuota uusimisajankohtaa, en mitään muuta. Jos teillä sattuisi olemaan kokemusta. Ja yksi vastasikin että teki hyvissä ajoin.
Kaikki muu on täysin selvää ja ohjeista luettu ja ymmärretty. Tieto, voiko uusinnan tehdä heti, puuttui.
Mutta koska sitä tietoa ei ollut, teen sen huomenna Trafin sivulle.
Kiitos kommenteista.Tuossa linkissä jonka laitoin sanotaan, että sen voi uudistaa 6 kk ennen kuin täyttää 70.
Katso se linkki.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Tuossa linkissä jonka laitoin sanotaan, että sen voi uudistaa 6 kk ennen kuin täyttää 70.
Katso se linkki.En avaa linkkejä mutta tuo 6 kk on ok, mulla on n. 5.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En avaa linkkejä mutta tuo 6 kk on ok, mulla on n. 5.
70v ei tarvi lääkärintodistusta, uuden lain mukaan.
Mutta 75v uusija tarvii.
- Anonyymi
Jokaisella itsellään on myös velvollisuus tarkkailla että riittääkö rahkeet liikenteessä liikkumiseen mahdollisesta lääkärin lausunnosta huolimatta. Jokainen on liikenteessä vastuussa myös muiden liikkujien turvallisuudesta, ei pelkästään omasta turvallisuudesta.
- Anonyymi
Pari vuotta sitten täytin 70 ja ajokortin uusin 5 kk ennenkuin täytin 70. Minulla oli uudehko henkilökortti. Ei tarvinnut käydä edes traficomin toimistolla , vaan vain hakea r- kioskilta , jossa oli mukana voimassaoleva henkilökortti. ( oli hankittu vajaa 6kk sitten)
- Anonyymi
Niinpä. Trafin sivulla asia hoitui alle 5 minuutissa ja maksoi 22 euroa. Ruutuun pullahti tän hetkinen ajokorttini kamaline passikuvineen. Jäin oikein katsomaan että siinäkö se oli ja onkohan ok. Ei tullut tekstiä: Uusittu onnistuneesti tms.
Odottelen pari viikkoa, eiköhän uusi kortti tule R-kiskalle noudettavaksi. Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Trafin sivulla asia hoitui alle 5 minuutissa ja maksoi 22 euroa. Ruutuun pullahti tän hetkinen ajokorttini kamaline passikuvineen. Jäin oikein katsomaan että siinäkö se oli ja onkohan ok. Ei tullut tekstiä: Uusittu onnistuneesti tms.
Odottelen pari viikkoa, eiköhän uusi kortti tule R-kiskalle noudettavaksi. AloittajaUusi kortti tuli kirjekuoressa kotiin, kuoren sisällä oli pikkukuori, minne vanha kortti laitetaan ja viedään postiin, vastaanottaja maksaa postimaksun.
Kaikki kortiin liityvät asiat hoitui paikallisessa ajovarmassa, asiointiaika piti varata netissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Odottelen pari viikkoa, eiköhän uusi kortti tule R-kiskalle noudettavaksi. Aloittaja"Ei tullut tekstiä: Uusittu onnistuneesti tms. "
Yep, tuo on hämäävää joissakin puulaakeissa, sillä yleensä hommat on ohjelmoitu tavalla, että onnistuneesta toimenpiteestä tulee sen kuittaava positiivinen viesti tai päinvastoin jos ei ole mennyt läpi.
Ps. Vaikeaksi on mennyt kun ajokorttien ehtoihin on tullut monia jälkikäteisiä muutoksia.
"AB-korttikin mitätöityi, kun C-osan lääkärintodistus puuttui: Ajoi tietämättään vuosikaudet ilman korttia"
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201705152200138176
*
"Onko sinulla ennen vuotta 2013 myönnetty ajokortti? Takautuvan lain myötä ajo-oikeutesi ei ole enää voimassa kuten ennen"
"Ajokortteihin aikoinaan merkityt viimeiset voimassaolopäivät eivät pidä enää paikkansa."
- https://www.is.fi/autot/art-2000007932574.html
- Anonyymi
Nyt se kortti jo tuli postissa ja mukana kuori vanhan palautusta varten. Siis viikossa valmista. Hyvä Traficom, joku asia sentään toimii sukkelasti. Aloittaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046