Kiintolevyt turhaan liian isoja

Anonyymi

Tuntuu olevan tietokoneissa liian isoja kiintolevyjä uutena paikallaan. 90% koneiden käyttäjistä tarvitsee reipppaasti alle 100Gt tilaa. Jos tuollainen iso nostaa kannettavan tai muun hintaa niin turhaa.

Minulla on 160gt kiintolevy koneessa jossa windows, iso kasa ohjelmia, videoita. Vuodesta 2008 tähän päivään. 30-40gt näyttää olevan kokoajan vapaana.

25

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hintaeroa muutama kymppi.

      • Anonyymi

        1T on sopiva!


    • Anonyymi

      Nykyään suurinosa tietokonepelaajista ja videoiden tekijöistä tarvitsee tilaa kun nykyajan pelien koot liikkuu helposti 50-100 gt välillä..

    • Et taida pelata paljon pelejä, yksi peli voi viedä yli 100 GB tilaa.

      Perinteiset ei-SSD kovalevyt ovat myös nykyään todella halpoja, 1 TB levyn saa alle 50 € joten ei tuo paljoakaan tietokoneen hintaa lisää. SSD-levyt ovat sitten toki kalliimpia, mutta ei noissakaan paljoa säästä jos valitsee pienemmän.

      Mutta jos todella haluat vähän tilaa niin kyllä nykyään on myynnissä kannettavia joissa on vain 64 GB tai 128 GB tilaa, mutta minä en kyllä tuollaista suosittele kenellekään.

      ps. Minulla on Windows-koneessa 3,5 TB ja Linux-koneessa 7,3 TB.

    • Anonyymi

      Kuten aloittaja toteaa, useimmille, eli tietokoneen peruskäyttäjille riittää mainiosti 128G SSD.

      • Anonyymi

        Ei riitä nykypäivänä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä nykypäivänä..

        Thunderbirdin kun laittaa, niin riittää.


    • Anonyymi

      Tilaa on 1250 GT, josta käytössä runsaat 300 GT. Koneella ei tietääkseni ole yhtään peliä, ellei sellaisia ole tullut Windowsin mukana. Varmuuskopioita itse poltetuista cd-levyistä ja muutama dvd-levykin, runsaat 5000 valokuvaa.

    • Anonyymi

      Makuasia. Mulla on kertynyt koneeseen 6 levyä, joissa oli tilaa uutena 6,5 teratavua. Siitä huolimatta on levytila vähissä. Tosin ei SSD-levyllä, joka on systeemilevynä, mutta monilla muilla on.

      Joutaisihan noista melkein 30:stä virtuaalikoneesta jotkut varmaan bittitaivaaseenkin, vaan kun ei koskaan tiedä. Esimerkiksi VyOS-kone on käynnistetty viimeksi 18.10.2019 ja tila jopa tallennettu. Ehkä siinä oli joku tärkeä reititinprojekti menossa silloin.

    • Anonyymi

      Rautasahalla pystyy tekemään juuri sen kokoisen levyaseman kuin tarvitsee.

      • Anonyymi

        Kertoi mies jolla kaikki pillut on liian isoja!


    • Anonyymi

      Johan minulla on valokuvia enemmän, kuin tuolle 100Gb levylle mahtuisi. Ja tietysti varmistus vielä ulkoisella levyllä.

      • Anonyymi

        Ja jo pelkästään järjestelmä haukkaa siitä helposti 30 gt verran tulevat päivitykset. Myös järjestelmän tapa laskea levyn todellista kokoa verottaa tilaa. Esimerkiksi 100 gt tyhjästä levystä on todellisuudessä käytettävissä Windowsissa 93.13 gigatavua.


    • Anonyymi

      Mulla tässä koneen ainoassa levypaikassa 500 Gt SSD ja siinä on ihan tarpeeksi tilaa mulle! Kaksi GNU/Linuxia laitoin tähän! Vapaata tilaa on reilut 300 Gt:a vielä? 100 Gt ei ihan mulle riitä...

    • Anonyymi

      On tässä tietysti se pointti vielä, että jotkut pelit lataa levylle yli 200 gigaa dataa joten sillon teraselle ei mahdu kuin muutama peli..

    • Anonyymi

      Ihmisten käyttötarpeet sanelevat pitkälti sen, että minkä kokoisia levyjä kukin koneeseen laittaa. Itsellä on käyttöjärjestelmä ja ohjelmat 500 Gt:n SSD:llä. Noin isolle levylle varsinaisesti ollut tarvetta, mutta viime keväänä koneen päivityksen yhteydessä hinta 256 Gt vs. 512 Gt oli aika vähäinen. Käynistyslevyn ollessa kyseessä halusin sen olevan mahdollisimman nopea. Peleille on varattu oma 512 Gt:n SSD, tästä on käytetty puolet. Välillä tietty tulee poistettua pelejä, mitä ei ole pelannut hetkeen. Lisäksi koneessa on 1 TB:n SSD, missä on vähän kaikkea. Eniten tilaa haukkaavat virtuaalikoneet. Varsinaisesta tiedon tallennuksesta itsellä huolehtii NAS. Siinä on 2x2TB levyt, ja vapaata siellä oli jokunen päivä sitten 600 Gt tjsp.

    • Anonyymi

      Mitenkä noilla pienillä asemilla onnistuu edes Windows päivitykset, jotka voivat olla isojakin?

      • Anonyymi

        Miksi kukaan windowsia edes käyttäisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kukaan windowsia edes käyttäisi!

        Työpaikoilla ei yleensä ole varaa valita, että mitä järjestelmää käytät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työpaikoilla ei yleensä ole varaa valita, että mitä järjestelmää käytät.

        Tuollaiset persaukiset työpaikat kannattaa kiertää kaukaa.

        Vakavaraisilla työpaikoilla on varaa hankkia MacIntoshit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset persaukiset työpaikat kannattaa kiertää kaukaa.

        Vakavaraisilla työpaikoilla on varaa hankkia MacIntoshit.

        Noita on lähinnä mediapuolen yrityksissä. Aika Windows voittoista on yritysmaailma edelleenkin. Tietty sinä voit kiukutella, kuin uhmaikäinen, mutta asia valitettavasti on noin. Omalla työpaikalla on noin 600 ihmistä töissä, ja Windows -koneet ovat ainoita mitä on tarjolla. Eli sinun mielestäsi kyseessä on persaukinen paikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita on lähinnä mediapuolen yrityksissä. Aika Windows voittoista on yritysmaailma edelleenkin. Tietty sinä voit kiukutella, kuin uhmaikäinen, mutta asia valitettavasti on noin. Omalla työpaikalla on noin 600 ihmistä töissä, ja Windows -koneet ovat ainoita mitä on tarjolla. Eli sinun mielestäsi kyseessä on persaukinen paikka?

        Persaukiselta vaikuttaa.

        Meillä saa valita itse mitä konetta käyttää. Jotkut yrittäneet jopa Linuxeja, mutta säätelyjen jälkeen hyväksyneet standardin mukaiset käyttikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita on lähinnä mediapuolen yrityksissä. Aika Windows voittoista on yritysmaailma edelleenkin. Tietty sinä voit kiukutella, kuin uhmaikäinen, mutta asia valitettavasti on noin. Omalla työpaikalla on noin 600 ihmistä töissä, ja Windows -koneet ovat ainoita mitä on tarjolla. Eli sinun mielestäsi kyseessä on persaukinen paikka?

        Työtön persukyselijäpösilö näemmä saavuttanut tämänkin palstan.


    • Anonyymi

      Heh heh. Sama kuin valittaisi bemarikuskeilla olevan liian isot penikset.

    • Anonyymi

      No mutta, vielä joitakin vuosia sitten käytin 486-konetta reitittimenä. Siinä oli 4Gt CF-kortti hoitamassa kovalevyn virkaa ja tilaa oli vielä vapaana. Nykyään on hankala saada 64-bittisenä ohjelmia mahtumaan alle 16Gt kortille. Kätevä netti-pääte muuten: selain asennettuna ja kaikki tiedostot ram-levyllä eli jos joku saa koneen solmuun, bootti-riittää. Boottaa 9 sekunnissa, joten ehtii tarkistaa meilit ja koneen voi töötätä kiinni aina kun ei sitä käytä - eli tabletin korvikkeena toimii.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe