Olen siivonnut siivousfirmassa yli 10 vuotta. Nyt minulle tarjottiin asiakasyrityksestä töitä. Irtisanomisaikani on päättymässä ja nyt tämänhetkinen työnantajani on ilmoittanut tuhansien eurojen sakosta, jos asiakas palkkaa minut. Vuokrajutuissa tämä on arkipäivää, mutta tämä oli yllätys. Jos nyt vaan lopetan enkä mene asiakkaallekaan, joutuvatkohan silti maksamaan?
Asiakkaalle töihin
4
205
Vastaukset
- Anonyymi
Jos olet liittynyt liittoon tai YTK-yhdistykseen, soita heti sinne lakimiehelle. Etsi työsopimus esille.
Jos et ole liittynyt, niin kysy neuvoa työsopimuslain noudattamista valvovalta viranomaiselta eli soita https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta - Anonyymi
Sakko on mitä todennäköisimmin sovittu asiakasyrityksen ja siivouspalvelutuottajan välisessä sopimuksessa. Näin ollen sopimussakkovaatimus kohdistuu asiakasyritykseen, eikä aloittajalle henkilökohtaisesti. Voit huoletta työllistyä asiakasyritykseen, mikäli suostuvat maksamaan sakon nykyiselle työnantajallesi tai sitten riitauttavat asian, tai saavuttavat sovinnon jollain muulla tavalla. Sakko ei kosketa aloittajaa millään muotoa.
- Anonyymi
Juurikin näin. Mietin vain sitä, että vaikka en työllistyisi tuolle asiakkaalle, niin velvoittaako sopimus mun paalaamista/jäämistä siivousfirmaan? Siitä olin lähdössä joka tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin. Mietin vain sitä, että vaikka en työllistyisi tuolle asiakkaalle, niin velvoittaako sopimus mun paalaamista/jäämistä siivousfirmaan? Siitä olin lähdössä joka tapauksessa.
Ei tietenkään vaadi sinun jäämistä siivousfirmaan (ellei sopimuksesi ole määräaikainen, mutta sanoitkin jo irtisanomisajasta, niin tuskin siis on). Tietenkin saat irtisanoa itsesi vaikka ihan ilman mitään syytä, ei työsopimus velvoita että saisit irtisanoa itsesi vain, jos sinulla on valmiina uusi työ. Mutta toki työkkärihän sitten laittaa karenssiin, jos irtisanoudut ilman pätevää syytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167170- 1992547
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1042002En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761538Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911079- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46959- 77863
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7718