Ansiopäivärahalla opiskelu avoimessa yliopistossa

Anonyymi

Hei!

Saan tällä hetkellä ansiosidonnaista päivärahaa (liitolta). Haluaisin opiskella avoimessa yliopistossa, mutta en voi ottaa riskiä ansiopäivärahojen menetyksestä. Olen ymmärtänyt, että alle 5op kuukaudessa on raja, että opiskelut lasketaan sivutoimisiksi eikä vaikuttaisi työttömyystukeen.

Minulla on aiempi tutkinto X, jonka avulla saisin luettua perusopinnot (25op) kokonaisuudessaan. Jos hyväksiluen opinnot, niin meneekö ne silloin tuohon "hyväksytty" osioon vain lasketaanko, että olen saanut 25op, jolloin opiskelu olisi päätoimista?

7

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt en ihan ymmärrä, mistä on kyse. Siis mitä opiskelisit, miten paljon ja missä ajassa?

      Se mitä sinulla jo on, niin se jo on. Ei sitä uudestaan opiskella.

      Eli aikaisempaan tutkintoosi sisältyy haluamasi aineen perusopinnot. Jos nyt haluat opiskella kyseisen aineen aineopinnot, niin pitää tietysti olla valmiina ne perusopinnot, ei niitä uudestaan opiskella, vaikka ne vaaditaan. Opiskelet vain ne aineopinnot esim. 35 op. Siinä voi vierähtää parikin vuotta. Ei vaikuta työttömyysetuuteen. Tutkintoja ei avoimesta yliopistosta saa.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta.

        Jos haluan hakea työtä (sijaisuutta) paikasta Y, johon vaaditaan tutkinto A tai tutkinto A:sta perusopinnot aineopinnot. Perusopinnot saan avoimesta hyväksiluettua edellisellä tutkinnollani AMK:sta eli käytännössä minun pitää suorittaa tutkinto A:n aineopinnot (avoimessa). Ymmärtääkseni tämän jälkeen voin sijaisuutta hakea? Tiedostan, että itse tutkintoa en voi avoimen kautta suorittaa, mutta esim. aineopinnot voin kuitenkin tehdä?

        Pitääkö minun ilmoittaa työkkäriin/Kelaan/omaan liittooni tai johonkin, että suoritan avoimen opintoja vai voinko vain rauhassa niitä suorittaa ilman mihinkään asian ilmoittamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Jos haluan hakea työtä (sijaisuutta) paikasta Y, johon vaaditaan tutkinto A tai tutkinto A:sta perusopinnot aineopinnot. Perusopinnot saan avoimesta hyväksiluettua edellisellä tutkinnollani AMK:sta eli käytännössä minun pitää suorittaa tutkinto A:n aineopinnot (avoimessa). Ymmärtääkseni tämän jälkeen voin sijaisuutta hakea? Tiedostan, että itse tutkintoa en voi avoimen kautta suorittaa, mutta esim. aineopinnot voin kuitenkin tehdä?

        Pitääkö minun ilmoittaa työkkäriin/Kelaan/omaan liittooni tai johonkin, että suoritan avoimen opintoja vai voinko vain rauhassa niitä suorittaa ilman mihinkään asian ilmoittamista?

        Minun mielestäni voit suorittaa ne aineopinnot ihan rauhassa ilmoittamatta mihinkään viranomaisille. Ethän muutenkaan kaikkia puuhiasi esim. työkkäriin ilmoita. Suoritat opinnot omalla vapaa-ajallasi kuten työssä käyvätkin.

        Et sitten tietenkään myöskään vetoa opiskeluun, jos joudut johonkin työttömien velvoitteiden eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni voit suorittaa ne aineopinnot ihan rauhassa ilmoittamatta mihinkään viranomaisille. Ethän muutenkaan kaikkia puuhiasi esim. työkkäriin ilmoita. Suoritat opinnot omalla vapaa-ajallasi kuten työssä käyvätkin.

        Et sitten tietenkään myöskään vetoa opiskeluun, jos joudut johonkin työttömien velvoitteiden eteen.

        Mielellänihän niin tekisinkin! Jos se kuitenkin on jotenkin laitonta, niin seurauksiahan siitä tulee. En kuitenkaan voi riskeerata, että ansiosidonnainen päivärahani otettaisiin pois tai joutuisin takautuvasti sitä sitten maksamaan takaisin.

        Toisaaltaan, mistä/miten työkkäri tai liitto saisi asiasta tietää? Jos ei vaan kerro. Toki taas toisaaltaan en ole ihminen, joka tekee laittomuuksia. Ja luultavasti menettäisin yöunet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielellänihän niin tekisinkin! Jos se kuitenkin on jotenkin laitonta, niin seurauksiahan siitä tulee. En kuitenkaan voi riskeerata, että ansiosidonnainen päivärahani otettaisiin pois tai joutuisin takautuvasti sitä sitten maksamaan takaisin.

        Toisaaltaan, mistä/miten työkkäri tai liitto saisi asiasta tietää? Jos ei vaan kerro. Toki taas toisaaltaan en ole ihminen, joka tekee laittomuuksia. Ja luultavasti menettäisin yöunet...

        Mieti! Saat suorittaa avoimen opintoja enintään 5 op/kk. Paljonko pisteitä on aineopinnot? Onko 35 op? Käytät opintoihin vaikka 8 kk. Silloin opintoja tulee alle 5 op/kk. Jos aineopinnot on 45 op, käytät ja tarvitsetkin enemmän aikaa. Siis onko vielä joku ongelma?

        Työkkäri ja Kela ei pyydä opiskelijatietoja jokaisesta asiakkaasta kaikista mahdollisista oppilaitoksista. Sitä paitsi opiskelethan ihan laillisissa rajoissa. Jos mielenrauhasi kuitenkin vaatii sinua ilmoittamaan opiskelusta, teet sen kysyttäessä, ei sitä tyrkyttää tarvitse. Älä tee liian suurta numeroa opiskelusta!

        Ongelma voi syntyä vain silloin, jos työkkäri velvoittaa sinut osallistumaan johonkin toimintaan, mutta sinä kieltäydyt siitä opiskelukiireisiin vedoten.


    • Anonyymi

      Kela saa joka kk tiedot suoritetuista opintopistettä yliopistoista. Paitsi heinäkuulta?

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe