Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjien korvaamiseen tähtäävän HX-hankkeen voittaja valitaan tänä vuonna. Suomen ainoa kaupallinen ilmailualan erikoislehti, tänä vuonna 35 vuotta täyttävä Siivet vertaili hankkeen ehdokkaat kolmessa peräkkäisessä numerossa. Keskiviikkona 6. lokakuuta lehtipisteisiin ilmestyvässä numerossa julkaistaan vertailun lopputulos, jossa Lockheed Martin F-35A selviytyi voittajaksi.
https://siivet.fi/tiedote/f-35-voitti-siivet-lehden-hx-havittajavertailun/
Siivet-lehti vertaili ehdokkaista 13:a ominaisuutta, jotka olivat nopeus, nousukyky, ketteryys, taistelusäde, aseet, sensorit, elektronisen sodankäynnin kyky, sähköntuotto, häiveominaisuudet, luotettavuus, monipuolisuus, kustannukset ja tulevaisuuspotentiaali. Konetyyppien väliset erot ovat kuitenkin monelta osin vähäisiä ja joiltakin osin jopa olemattoman pieniä. Jokainen HXehdokas voitti vähintään yhden ominaisuuden vertailussa. Vertailun lopputuloksen sisältävä artikkeli toteaakin, että HX-kilpailussa on mukana pelkästään erinomaisia vaihtoehtoja.
On kuitenkin hyvä muistaa, että vain Puolustusvoimat pystyy arvioimaan järjestelmien todellisen sotilaallisen suorituskyvyn ja soveltuvuuden Suomen kokonaispuolustusjärjestelmään. Siivet-lehti tai mikään HX-hankkeen ulkopuolinen taho ei sellaiseen vertailuun pysty – ei edes silloin, vaikka olisi saanut ehdokkaista todellista tietoa markkinointiväitteiden sijasta. – Siivet-lehden vertailun päämääränä oli analysoida ja tuottaa parasta saatavissa olevaa tietoa ehdokkaista ja eri ominaisuuksien merkityksestä, mutta vertailun tuottamaan tulokseen kannattaa suhtautua pelkkänä viihteenä. Oikeaan osumisen todennäköisyys on 20 prosenttia, joka on kuitenkin paljon parempi kuin esimerkiksi lottovoitossa, toteaa vertailun tekijä Pentti Perttula.
HX-hankkeen ehdokkaat ovat Boeing F/A-18E Super Hornet EA-18G Growler Airpower Teaming System (Yhdysvallat), Dassault Rafale F4 (Ranska), Eurofighter Typhoon (Britannia, Saksa, Italia ja Espanja), Lockheed Martin F-35A Lightning II Block 4 (Yhdysvallat) ja Saab Gripen E GlobalEye (Ruotsi).
Kaikki HX-vertailun sisältävät numerot verkon kautta:
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet-3-2021
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet-4-2021
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet_2021_5
Siivet-lehden toimittaja, tietokirjailija Pentti Perttula on seurannut ja käsitellyt hävittäjähankintaa tarkoin sen alkamisesta lähtien ja muun muassa julkaissut vuonna 2018 ilmestyneen teoksen Paras hävittäjä Suomelle (kustantanut Docendo).
Tilaa lehti: https://siivet.fi/tilaa/
F-35 VOITTI SIIVET-LEHDEN HX-HÄVITTÄJÄVERTAILUN
10
709
Vastaukset
- Anonyymi
Miettisin toisenkin kerran USA:n ollessa kyseessä. Jokin seuraava "Trump" katsoo että Suomi on liian lähellä Venäjää, jotta siihen voisi luottaa kumppanina, ja lopettaa kaiken yhteistyön hävittäjien kanssa. Sitten on kallista romua halleissa.
- Anonyymi
Ongelmana on, ettei F-35:lle oikein ole varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jos konetta oltaisiin hankkimassa vain lyhyeksi ajaksi, Super Hornet olisi hyvä valinta, mutta kun valitun konetyypin kanssa on elettävä seuraavat 30 vuotta, valinta on välttämätöntä tehdä tarjouskisan edistyksellisimpien eli F-35:n ja Gripen E:n välillä. Siis niiden konetyyppien, jotka ovat aktiivisessa palveluskäytössä maailmalla vielä 2050-luvulla.
Rafale ja Typhoon ovat jo vanhoja, ja niille ollaan jo kehittämässä korvaajaa. Ei hyvä Suomen kannalta. Myös Super Hornet on yhtä vanha peruskonfiguraationa, mutta Growlerin myötä se on saanut tekohengitystä ja astunut askeleenmitan ohi Rafalesta ja Typhoonista.
Gripenin tuotantosarja tulee jäämään pieneksi, mikä on isompi riski kuin seuraavan "Trumpin" nelivuotiskausi. Kone on kyllä tällä hetkellä edistyksellisin heti F-35:n jälkeen, mutta päivitykset ja kehitystyö jäävät helposti puolitiehen, koska maailmanlaajuisesti alle 200 koneyksilön pitäminen teknisesti ajan tasalla seuraavat 30 vuotta ei tule olemaan Saabille riittävän kannattavaa bisnestä. Tai vaihtoehtoisesti eliniänkustannutkset tulevat kohoamaan korkeammiksi kuin Saab haluaa antaa ymmärtää, koska tulevat päivitys- ja kehityskustannukset on jaettava pienemmän konemäärän kesken. Nykyinen Saabin mainostama eliniän kustannusarviohan perustuu ajatuksee, että Gripen E:lle löytyisi merkittävästi lisää ulkomaisia käyttäjiä, mutta maa toisensa jälkeen näyttää valitsevan F-35:n.
F-35 on Gripen E:tä pienempi riski, koska koneella on valtava tilauskanta, ja valmistaja tulee jo silkkaa rahanahneuttaan panostamaan koneen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä suuremmalle joukolle myös kehityskustannukset jakautuvat, mikä hyödyttäisi Suomeakin tulevaisuudessa.
F-35 ja Gripen E ovat konetyypit, joiden välillä valinta tullaan tekemään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmana on, ettei F-35:lle oikein ole varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jos konetta oltaisiin hankkimassa vain lyhyeksi ajaksi, Super Hornet olisi hyvä valinta, mutta kun valitun konetyypin kanssa on elettävä seuraavat 30 vuotta, valinta on välttämätöntä tehdä tarjouskisan edistyksellisimpien eli F-35:n ja Gripen E:n välillä. Siis niiden konetyyppien, jotka ovat aktiivisessa palveluskäytössä maailmalla vielä 2050-luvulla.
Rafale ja Typhoon ovat jo vanhoja, ja niille ollaan jo kehittämässä korvaajaa. Ei hyvä Suomen kannalta. Myös Super Hornet on yhtä vanha peruskonfiguraationa, mutta Growlerin myötä se on saanut tekohengitystä ja astunut askeleenmitan ohi Rafalesta ja Typhoonista.
Gripenin tuotantosarja tulee jäämään pieneksi, mikä on isompi riski kuin seuraavan "Trumpin" nelivuotiskausi. Kone on kyllä tällä hetkellä edistyksellisin heti F-35:n jälkeen, mutta päivitykset ja kehitystyö jäävät helposti puolitiehen, koska maailmanlaajuisesti alle 200 koneyksilön pitäminen teknisesti ajan tasalla seuraavat 30 vuotta ei tule olemaan Saabille riittävän kannattavaa bisnestä. Tai vaihtoehtoisesti eliniänkustannutkset tulevat kohoamaan korkeammiksi kuin Saab haluaa antaa ymmärtää, koska tulevat päivitys- ja kehityskustannukset on jaettava pienemmän konemäärän kesken. Nykyinen Saabin mainostama eliniän kustannusarviohan perustuu ajatuksee, että Gripen E:lle löytyisi merkittävästi lisää ulkomaisia käyttäjiä, mutta maa toisensa jälkeen näyttää valitsevan F-35:n.
F-35 on Gripen E:tä pienempi riski, koska koneella on valtava tilauskanta, ja valmistaja tulee jo silkkaa rahanahneuttaan panostamaan koneen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä suuremmalle joukolle myös kehityskustannukset jakautuvat, mikä hyödyttäisi Suomeakin tulevaisuudessa.
F-35 ja Gripen E ovat konetyypit, joiden välillä valinta tullaan tekemään.Periaatteessa totta, mutta tuohon pitää vielä lisätä, että Gripen on käytännössä 90% amerikkalainen kone, joka on vahvasti riippuvainen jenkkiläisistä komponenteista.
Toinen ja tärkeämpi asia, joka on syytä muistaa, on että Ruotsissa sukupolvea 4.5 edustava Gripen E aiotaan korvata 2040-luvulta alkaen Brittien johtaman Tempest-hankkeen 6. sukupolven koneella. Gripen E:n ei ole tarkoitus palvella Ruotsin ilmavoimien pääkalustona niin pitkälle, kuin Suomen HX-koneen olisi tarkoitus olla käytössä eli ainakin vuoteen 2055.
Summa summarum: jos Suomi etsii konetta, jota käytetään ainakin vuoteen 2055 asti, F-35 on AINOA vaihtoehto. Jos jokin muu konetyyppi valitaan, edessä on ikävä tilanne, että Suomella on käytössä 2040 luvulta eteenpäin kone, jota konetyypin valmistajamaa ei enää käytä. Ei hyvä asia päivitysten osalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa totta, mutta tuohon pitää vielä lisätä, että Gripen on käytännössä 90% amerikkalainen kone, joka on vahvasti riippuvainen jenkkiläisistä komponenteista.
Toinen ja tärkeämpi asia, joka on syytä muistaa, on että Ruotsissa sukupolvea 4.5 edustava Gripen E aiotaan korvata 2040-luvulta alkaen Brittien johtaman Tempest-hankkeen 6. sukupolven koneella. Gripen E:n ei ole tarkoitus palvella Ruotsin ilmavoimien pääkalustona niin pitkälle, kuin Suomen HX-koneen olisi tarkoitus olla käytössä eli ainakin vuoteen 2055.
Summa summarum: jos Suomi etsii konetta, jota käytetään ainakin vuoteen 2055 asti, F-35 on AINOA vaihtoehto. Jos jokin muu konetyyppi valitaan, edessä on ikävä tilanne, että Suomella on käytössä 2040 luvulta eteenpäin kone, jota konetyypin valmistajamaa ei enää käytä. Ei hyvä asia päivitysten osalta.Tjaa... eikös silloin olis hyvä harkita Ruotsin valitsemaa tietä? Siellä korvataan vain osa vanhoista C/D -Gripeneistä uudella suhteellisen edullisella E-koneella ja siirrytään aikanaan kokonaan Tempestiin. Miksei osteta Suomeenkin vaikka 30 Gripen E:tä ja jatketa osan Horneteista käyttöikää. Sitten 10 - 15 vuoden päästä katsottaisiin rauhassa, mitä Tempestistä tulee. F-35 on varmasti saatavilla vielä 2030 jälkeenkin ja nykyistä kehittyneempänä versiona, jos Tempest laskee alleen tai on liian kallis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tjaa... eikös silloin olis hyvä harkita Ruotsin valitsemaa tietä? Siellä korvataan vain osa vanhoista C/D -Gripeneistä uudella suhteellisen edullisella E-koneella ja siirrytään aikanaan kokonaan Tempestiin. Miksei osteta Suomeenkin vaikka 30 Gripen E:tä ja jatketa osan Horneteista käyttöikää. Sitten 10 - 15 vuoden päästä katsottaisiin rauhassa, mitä Tempestistä tulee. F-35 on varmasti saatavilla vielä 2030 jälkeenkin ja nykyistä kehittyneempänä versiona, jos Tempest laskee alleen tai on liian kallis.
Jos Tempestiä tehdään yhtä verkkaisesti ja riitaisesti kuin Eyrofighter Typhoonia aikanaan, se ei todellakaan ole operatiivisessa käytössä vieä 2030-luvulla.
- Anonyymi
Ihanko tosiaan vielä ilmestyy Siivet-lehti. Joskus nuorena tuli luetuksi sitä ja Korkeajännitystä.
Oliko F35 koelentälänä Battler Britton?- Anonyymi
Taisit kuitenkin lukea Pravdaa. Nyt olisi syytä lukea historiaa ja muistaa millaista oli sotia venäläisiä vastaan malli Cajanderilla. Se oli kokanderi hattuun, jos sellaisen sattui omistamaan, oma metsästyskivääri kouraan ja rintamalle. Gripen olisi tämän päivän vastine malli Cajanderille. Ei mitään jakoa venäläisiä vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit kuitenkin lukea Pravdaa. Nyt olisi syytä lukea historiaa ja muistaa millaista oli sotia venäläisiä vastaan malli Cajanderilla. Se oli kokanderi hattuun, jos sellaisen sattui omistamaan, oma metsästyskivääri kouraan ja rintamalle. Gripen olisi tämän päivän vastine malli Cajanderille. Ei mitään jakoa venäläisiä vastaan.
Gripenillä ei ole mitään jakoa mitään nykyaikaista hävittäjää vastaan.
Pahin ongelma on, että kone on alitehoinen mopo. Maksimisuoritusarvot kyllä näyttävät paperilla ihan kelvollisilta, mutta jos ei mennä näytöstankkauksella vaan kyydissä on aseita ja riittävästi polttoainetta, teho/painosuhde romahtaa radikaalisti verrattuna kilpailijoihin. Se taas näkyy suoraan nopeudessa, nousunopeudessa, kiihtyvyydessä ja kaartokyvyssä.
GlobalEye sentään tarjoaa lisäaikaa, että ehtivät lentää tosipaikan tullen Arlandaan turvaan, jos Suomi hankkii Gripeneitä.
- Anonyymi
Suomen ainoa KAUPALLINEN ilmailualan erikoislehti. Kaupallinen. Paljonko lehdelle maksettiin F-35:n kehumisesta?
- Anonyymi
Tuskin on edes tarvinnut maksaa. F-35 on voittanut monta tarjouskilapilua, joissa on ollut vastassa samoja koneita kuin HX-hankkeessakin.
Vain F-35 ja Gripen E tulevat olemaan maailmalla palveluskäytössä 2060-luvulle asti. Gripen E on valitettavasti käytännössä yhä prototyyppiasteella oleva alitehoinen mopo, jonka asekuorma jää kilpailijoihin verrattuna vaatimattomaksi. Suoraan sanottuna tuo Gripen näyttää kilpailijoiden rinnalla Ferrarin kanssa samaan kuvaan päässeeltä vanhalta Kullisaabilta. Gripenin riskiksi muodostuu pieneksi jäävä tilauskanta ja sitä myötä kallistuvat käyttökustannukset. Gripen E:n ainoa etu F-35:een verrattuna on parempi kyky operoida maantietukikohdista.
Rafale, Typhoon ja Super Hornet alkavat olla jo eilisen teknologiaa, eivätkä siksi järkeviä hankintoja ajatellen tilannetta, jossa Suomelle etsitään hävittäjää, joka olisi käytössä 2050-luvun loppupuoliskolle asti.
Jos Suomen hävittäjillä olisi lyhyempi eliniän odote, esim. 2030 -luvun loppuun asti, silloin tieteinkin Super Hornet Growler -yhdistelmä olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Mutta kun koneilla pitäisi pärjätä pari vuosikymmentä pidemmälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070