F-35 VOITTI SIIVET-LEHDEN HX-HÄVITTÄJÄVERTAILUN

Anonyymi

Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjien korvaamiseen tähtäävän HX-hankkeen voittaja valitaan tänä vuonna. Suomen ainoa kaupallinen ilmailualan erikoislehti, tänä vuonna 35 vuotta täyttävä Siivet vertaili hankkeen ehdokkaat kolmessa peräkkäisessä numerossa. Keskiviikkona 6. lokakuuta lehtipisteisiin ilmestyvässä numerossa julkaistaan vertailun lopputulos, jossa Lockheed Martin F-35A selviytyi voittajaksi.

https://siivet.fi/tiedote/f-35-voitti-siivet-lehden-hx-havittajavertailun/

Siivet-lehti vertaili ehdokkaista 13:a ominaisuutta, jotka olivat nopeus, nousukyky, ketteryys, taistelusäde, aseet, sensorit, elektronisen sodankäynnin kyky, sähköntuotto, häiveominaisuudet, luotettavuus, monipuolisuus, kustannukset ja tulevaisuuspotentiaali. Konetyyppien väliset erot ovat kuitenkin monelta osin vähäisiä ja joiltakin osin jopa olemattoman pieniä. Jokainen HXehdokas voitti vähintään yhden ominaisuuden vertailussa. Vertailun lopputuloksen sisältävä artikkeli toteaakin, että HX-kilpailussa on mukana pelkästään erinomaisia vaihtoehtoja.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vain Puolustusvoimat pystyy arvioimaan järjestelmien todellisen sotilaallisen suorituskyvyn ja soveltuvuuden Suomen kokonaispuolustusjärjestelmään. Siivet-lehti tai mikään HX-hankkeen ulkopuolinen taho ei sellaiseen vertailuun pysty – ei edes silloin, vaikka olisi saanut ehdokkaista todellista tietoa markkinointiväitteiden sijasta. – Siivet-lehden vertailun päämääränä oli analysoida ja tuottaa parasta saatavissa olevaa tietoa ehdokkaista ja eri ominaisuuksien merkityksestä, mutta vertailun tuottamaan tulokseen kannattaa suhtautua pelkkänä viihteenä. Oikeaan osumisen todennäköisyys on 20 prosenttia, joka on kuitenkin paljon parempi kuin esimerkiksi lottovoitossa, toteaa vertailun tekijä Pentti Perttula.

HX-hankkeen ehdokkaat ovat Boeing F/A-18E Super Hornet EA-18G Growler Airpower Teaming System (Yhdysvallat), Dassault Rafale F4 (Ranska), Eurofighter Typhoon (Britannia, Saksa, Italia ja Espanja), Lockheed Martin F-35A Lightning II Block 4 (Yhdysvallat) ja Saab Gripen E GlobalEye (Ruotsi).

Kaikki HX-vertailun sisältävät numerot verkon kautta:

https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet-3-2021
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet-4-2021
https://issuu.com/siivet-wings/docs/_siivet_2021_5
Siivet-lehden toimittaja, tietokirjailija Pentti Perttula on seurannut ja käsitellyt hävittäjähankintaa tarkoin sen alkamisesta lähtien ja muun muassa julkaissut vuonna 2018 ilmestyneen teoksen Paras hävittäjä Suomelle (kustantanut Docendo).

Tilaa lehti: https://siivet.fi/tilaa/

10

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miettisin toisenkin kerran USA:n ollessa kyseessä. Jokin seuraava "Trump" katsoo että Suomi on liian lähellä Venäjää, jotta siihen voisi luottaa kumppanina, ja lopettaa kaiken yhteistyön hävittäjien kanssa. Sitten on kallista romua halleissa.

      • Anonyymi

        Ongelmana on, ettei F-35:lle oikein ole varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jos konetta oltaisiin hankkimassa vain lyhyeksi ajaksi, Super Hornet olisi hyvä valinta, mutta kun valitun konetyypin kanssa on elettävä seuraavat 30 vuotta, valinta on välttämätöntä tehdä tarjouskisan edistyksellisimpien eli F-35:n ja Gripen E:n välillä. Siis niiden konetyyppien, jotka ovat aktiivisessa palveluskäytössä maailmalla vielä 2050-luvulla.

        Rafale ja Typhoon ovat jo vanhoja, ja niille ollaan jo kehittämässä korvaajaa. Ei hyvä Suomen kannalta. Myös Super Hornet on yhtä vanha peruskonfiguraationa, mutta Growlerin myötä se on saanut tekohengitystä ja astunut askeleenmitan ohi Rafalesta ja Typhoonista.

        Gripenin tuotantosarja tulee jäämään pieneksi, mikä on isompi riski kuin seuraavan "Trumpin" nelivuotiskausi. Kone on kyllä tällä hetkellä edistyksellisin heti F-35:n jälkeen, mutta päivitykset ja kehitystyö jäävät helposti puolitiehen, koska maailmanlaajuisesti alle 200 koneyksilön pitäminen teknisesti ajan tasalla seuraavat 30 vuotta ei tule olemaan Saabille riittävän kannattavaa bisnestä. Tai vaihtoehtoisesti eliniänkustannutkset tulevat kohoamaan korkeammiksi kuin Saab haluaa antaa ymmärtää, koska tulevat päivitys- ja kehityskustannukset on jaettava pienemmän konemäärän kesken. Nykyinen Saabin mainostama eliniän kustannusarviohan perustuu ajatuksee, että Gripen E:lle löytyisi merkittävästi lisää ulkomaisia käyttäjiä, mutta maa toisensa jälkeen näyttää valitsevan F-35:n.

        F-35 on Gripen E:tä pienempi riski, koska koneella on valtava tilauskanta, ja valmistaja tulee jo silkkaa rahanahneuttaan panostamaan koneen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä suuremmalle joukolle myös kehityskustannukset jakautuvat, mikä hyödyttäisi Suomeakin tulevaisuudessa.

        F-35 ja Gripen E ovat konetyypit, joiden välillä valinta tullaan tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana on, ettei F-35:lle oikein ole varteenotettavaa vaihtoehtoa. Jos konetta oltaisiin hankkimassa vain lyhyeksi ajaksi, Super Hornet olisi hyvä valinta, mutta kun valitun konetyypin kanssa on elettävä seuraavat 30 vuotta, valinta on välttämätöntä tehdä tarjouskisan edistyksellisimpien eli F-35:n ja Gripen E:n välillä. Siis niiden konetyyppien, jotka ovat aktiivisessa palveluskäytössä maailmalla vielä 2050-luvulla.

        Rafale ja Typhoon ovat jo vanhoja, ja niille ollaan jo kehittämässä korvaajaa. Ei hyvä Suomen kannalta. Myös Super Hornet on yhtä vanha peruskonfiguraationa, mutta Growlerin myötä se on saanut tekohengitystä ja astunut askeleenmitan ohi Rafalesta ja Typhoonista.

        Gripenin tuotantosarja tulee jäämään pieneksi, mikä on isompi riski kuin seuraavan "Trumpin" nelivuotiskausi. Kone on kyllä tällä hetkellä edistyksellisin heti F-35:n jälkeen, mutta päivitykset ja kehitystyö jäävät helposti puolitiehen, koska maailmanlaajuisesti alle 200 koneyksilön pitäminen teknisesti ajan tasalla seuraavat 30 vuotta ei tule olemaan Saabille riittävän kannattavaa bisnestä. Tai vaihtoehtoisesti eliniänkustannutkset tulevat kohoamaan korkeammiksi kuin Saab haluaa antaa ymmärtää, koska tulevat päivitys- ja kehityskustannukset on jaettava pienemmän konemäärän kesken. Nykyinen Saabin mainostama eliniän kustannusarviohan perustuu ajatuksee, että Gripen E:lle löytyisi merkittävästi lisää ulkomaisia käyttäjiä, mutta maa toisensa jälkeen näyttää valitsevan F-35:n.

        F-35 on Gripen E:tä pienempi riski, koska koneella on valtava tilauskanta, ja valmistaja tulee jo silkkaa rahanahneuttaan panostamaan koneen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä suuremmalle joukolle myös kehityskustannukset jakautuvat, mikä hyödyttäisi Suomeakin tulevaisuudessa.

        F-35 ja Gripen E ovat konetyypit, joiden välillä valinta tullaan tekemään.

        Periaatteessa totta, mutta tuohon pitää vielä lisätä, että Gripen on käytännössä 90% amerikkalainen kone, joka on vahvasti riippuvainen jenkkiläisistä komponenteista.

        Toinen ja tärkeämpi asia, joka on syytä muistaa, on että Ruotsissa sukupolvea 4.5 edustava Gripen E aiotaan korvata 2040-luvulta alkaen Brittien johtaman Tempest-hankkeen 6. sukupolven koneella. Gripen E:n ei ole tarkoitus palvella Ruotsin ilmavoimien pääkalustona niin pitkälle, kuin Suomen HX-koneen olisi tarkoitus olla käytössä eli ainakin vuoteen 2055.

        Summa summarum: jos Suomi etsii konetta, jota käytetään ainakin vuoteen 2055 asti, F-35 on AINOA vaihtoehto. Jos jokin muu konetyyppi valitaan, edessä on ikävä tilanne, että Suomella on käytössä 2040 luvulta eteenpäin kone, jota konetyypin valmistajamaa ei enää käytä. Ei hyvä asia päivitysten osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa totta, mutta tuohon pitää vielä lisätä, että Gripen on käytännössä 90% amerikkalainen kone, joka on vahvasti riippuvainen jenkkiläisistä komponenteista.

        Toinen ja tärkeämpi asia, joka on syytä muistaa, on että Ruotsissa sukupolvea 4.5 edustava Gripen E aiotaan korvata 2040-luvulta alkaen Brittien johtaman Tempest-hankkeen 6. sukupolven koneella. Gripen E:n ei ole tarkoitus palvella Ruotsin ilmavoimien pääkalustona niin pitkälle, kuin Suomen HX-koneen olisi tarkoitus olla käytössä eli ainakin vuoteen 2055.

        Summa summarum: jos Suomi etsii konetta, jota käytetään ainakin vuoteen 2055 asti, F-35 on AINOA vaihtoehto. Jos jokin muu konetyyppi valitaan, edessä on ikävä tilanne, että Suomella on käytössä 2040 luvulta eteenpäin kone, jota konetyypin valmistajamaa ei enää käytä. Ei hyvä asia päivitysten osalta.

        Tjaa... eikös silloin olis hyvä harkita Ruotsin valitsemaa tietä? Siellä korvataan vain osa vanhoista C/D -Gripeneistä uudella suhteellisen edullisella E-koneella ja siirrytään aikanaan kokonaan Tempestiin. Miksei osteta Suomeenkin vaikka 30 Gripen E:tä ja jatketa osan Horneteista käyttöikää. Sitten 10 - 15 vuoden päästä katsottaisiin rauhassa, mitä Tempestistä tulee. F-35 on varmasti saatavilla vielä 2030 jälkeenkin ja nykyistä kehittyneempänä versiona, jos Tempest laskee alleen tai on liian kallis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tjaa... eikös silloin olis hyvä harkita Ruotsin valitsemaa tietä? Siellä korvataan vain osa vanhoista C/D -Gripeneistä uudella suhteellisen edullisella E-koneella ja siirrytään aikanaan kokonaan Tempestiin. Miksei osteta Suomeenkin vaikka 30 Gripen E:tä ja jatketa osan Horneteista käyttöikää. Sitten 10 - 15 vuoden päästä katsottaisiin rauhassa, mitä Tempestistä tulee. F-35 on varmasti saatavilla vielä 2030 jälkeenkin ja nykyistä kehittyneempänä versiona, jos Tempest laskee alleen tai on liian kallis.

        Jos Tempestiä tehdään yhtä verkkaisesti ja riitaisesti kuin Eyrofighter Typhoonia aikanaan, se ei todellakaan ole operatiivisessa käytössä vieä 2030-luvulla.


    • Anonyymi

      Ihanko tosiaan vielä ilmestyy Siivet-lehti. Joskus nuorena tuli luetuksi sitä ja Korkeajännitystä.
      Oliko F35 koelentälänä Battler Britton?

      • Anonyymi

        Taisit kuitenkin lukea Pravdaa. Nyt olisi syytä lukea historiaa ja muistaa millaista oli sotia venäläisiä vastaan malli Cajanderilla. Se oli kokanderi hattuun, jos sellaisen sattui omistamaan, oma metsästyskivääri kouraan ja rintamalle. Gripen olisi tämän päivän vastine malli Cajanderille. Ei mitään jakoa venäläisiä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit kuitenkin lukea Pravdaa. Nyt olisi syytä lukea historiaa ja muistaa millaista oli sotia venäläisiä vastaan malli Cajanderilla. Se oli kokanderi hattuun, jos sellaisen sattui omistamaan, oma metsästyskivääri kouraan ja rintamalle. Gripen olisi tämän päivän vastine malli Cajanderille. Ei mitään jakoa venäläisiä vastaan.

        Gripenillä ei ole mitään jakoa mitään nykyaikaista hävittäjää vastaan.

        Pahin ongelma on, että kone on alitehoinen mopo. Maksimisuoritusarvot kyllä näyttävät paperilla ihan kelvollisilta, mutta jos ei mennä näytöstankkauksella vaan kyydissä on aseita ja riittävästi polttoainetta, teho/painosuhde romahtaa radikaalisti verrattuna kilpailijoihin. Se taas näkyy suoraan nopeudessa, nousunopeudessa, kiihtyvyydessä ja kaartokyvyssä.

        GlobalEye sentään tarjoaa lisäaikaa, että ehtivät lentää tosipaikan tullen Arlandaan turvaan, jos Suomi hankkii Gripeneitä.


    • Anonyymi

      Suomen ainoa KAUPALLINEN ilmailualan erikoislehti. Kaupallinen. Paljonko lehdelle maksettiin F-35:n kehumisesta?

      • Anonyymi

        Tuskin on edes tarvinnut maksaa. F-35 on voittanut monta tarjouskilapilua, joissa on ollut vastassa samoja koneita kuin HX-hankkeessakin.

        Vain F-35 ja Gripen E tulevat olemaan maailmalla palveluskäytössä 2060-luvulle asti. Gripen E on valitettavasti käytännössä yhä prototyyppiasteella oleva alitehoinen mopo, jonka asekuorma jää kilpailijoihin verrattuna vaatimattomaksi. Suoraan sanottuna tuo Gripen näyttää kilpailijoiden rinnalla Ferrarin kanssa samaan kuvaan päässeeltä vanhalta Kullisaabilta. Gripenin riskiksi muodostuu pieneksi jäävä tilauskanta ja sitä myötä kallistuvat käyttökustannukset. Gripen E:n ainoa etu F-35:een verrattuna on parempi kyky operoida maantietukikohdista.

        Rafale, Typhoon ja Super Hornet alkavat olla jo eilisen teknologiaa, eivätkä siksi järkeviä hankintoja ajatellen tilannetta, jossa Suomelle etsitään hävittäjää, joka olisi käytössä 2050-luvun loppupuoliskolle asti.

        Jos Suomen hävittäjillä olisi lyhyempi eliniän odote, esim. 2030 -luvun loppuun asti, silloin tieteinkin Super Hornet Growler -yhdistelmä olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Mutta kun koneilla pitäisi pärjätä pari vuosikymmentä pidemmälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe