Laserfysiikkaan liittyvä tavallaan simppeli tehtävä, mutta yksi approksimaatio ei aukea minulle. Täytyy siis löytää Q-kerroin, kun aallonpituus λ ja (pulssin kuvaajan?) puolileveys Δω tiedetään. Tiedän, että
Q = ω/Δω.
Aiemmissa esimerkeissä on käytetty taajuuksia, mutta tässä tehtävässä Δω = 0,18 nm, toinen annettu tieto on aallonpituus λ = 930 nm. Malliratkaisussa on esitetty, että silloin kun Δω <<1, niin ω/Δω ≈ λ/Δω. Minun on hyvin vaikea hahmottaa miksi tällainen approksimaatio on tehtävissä. Osaako joku auttaa?
Tarvitsisin selitysapua malliratkaisun kohtaan
2
99
Vastaukset
- Anonyymi
Onko tuossa pari kirjoitusvirhettä kun yksiköt eivät täsmää? Tuossa viimeisessä siis pitäisi jakaa aallonpituutta aallonpituudella jotta lopputulos olisi laaduton luku. Ja kun kulmataajuuden muutoksella Δω on yksikkö niin sitä ei voi verrata laaduttomaan lukuun.
Minun mielestäni jos Δω/ω <<1, niin ω/Δω ≈ λ/Δλ.
Helpommin ehkä ymmärrettävissä niin, että Δω/ω ≈ Δλ/λ eli taajuuden pieni suhteellinen muutos vastaa aallonpituuden pientä samansuuruista suhteellista muutosta.- Anonyymi
Tarkistin vielä tuon malliratkaisun, ne on tuolla tavoin siellä. Jostain syystä tuo kulmataajuuden muutos on annettu nanometreinä tehtävässä. Selityksesi vaikuttaa kyllä järkeenkäyvältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073015Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612343Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033- 1191806
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261729Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 661359
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233