Kirjoittaa HS tänään nettisivuillaan.
https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008249785.html
"Eivät ole huomanneet, että sähköautojen viat vaihtelisivat merkittävästi polttomoottoriautojen vioista. Kaikissa käyttövoimissa korostuvat nykyään erilaisten nivelten ongelmat.
Laatu ei ole yhtä hyvää kuin ennen, ja autojen painot ovat kasvaneet.
Jahka autokanta vanhenee, yksi mahdollinen sähköautojen yleisempi vika voisi olla jarruissa, jotka saattavat jumittua käyttämättöminä. Täyssähköautot jarruttavat ilman jarrun polkemista ottaessaan jarrutusenergiaa talteen.
95 prosentissa tilanteista jarrua ei tarvitse käyttää ajaessa ollenkaan.
Tesla syö renkaita ahnaasti. Tämä johtuu siitä, että auto on painava, ja sähköisen voimalinjan takia siinä on rutkasti vääntöä".
Sähköautot ovat ongelma
39
3178
Vastaukset
- Anonyymi
"Jahka autokanta vanhenee, yksi mahdollinen sähköautojen yleisempi vika voisi olla jarruissa, jotka saattavat jumittua käyttämättöminä. "
Juuri tämän takia sähkövolkkareissa on rumpujarrut takana. Ei jumita eikä ruostu vanhanakaan. Saksalaista insinööritaitoa.- Anonyymi
Rumpujarrut jumittuvat kaikkein helpoimmin mutta ovat halvimmat mahdolliset valmistaa, siksi niitä käytetään VW-Groupissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rumpujarrut jumittuvat kaikkein helpoimmin mutta ovat halvimmat mahdolliset valmistaa, siksi niitä käytetään VW-Groupissa.
Ei jumitu koska jouset vetävät jarrukengät irti aina jarrutuksen jälkeen. Eli jarrukenkä liikkuu joka jarrutuksessa. Liike aiheuttaa sen että jumiutumista ei pääse tapahtumaan eivätkä jarrut laahaa niinkuin levyjarrut.
Lisäksi suojattu rakenne vähentää pintojen ruostumista.
Tuollaiseen käyttöön ehdottomasti parempi kuin levyjarru.
- Anonyymi
Rumpujarru on vanha jarrulaite mutta toimii sähköautoissa verkkaisessa kaupunkiliikenteessä. Nopeatempoisessa liikenteessä rumpujarru ei toimi kunnolla kun lämpenemisen aiheuttamana menettää jarrutehonsa. Moottoritie nopeuksissa ja pitkissä mäkisissä tiestöllä rumpujarru on auttamattomasti vanhanaikainen jos joudutaan jarrua käyttelemään.
No sähköautoilla ei ajetakkasn kuin etupäässä kaupunkeissa eikä niistä ole pikiin matkoihin eikä varsinkaan vuoristoisille tai mäkisille tiestölle sen kovan virrankulutuksen vuoksi.
Sähköautojen vikaherkyys kasvaa jo 3-vuoden kuluttua jyrkästi sähkökytkentöjen hapettumisen vuoksi joita olen joutunut useasti korjailemaan. Kisteat säöt ovat sähköautoille heikkokohta.
Jo 2-v sähköautoissa on paljon harmillisia pieniä vikoja jotka ovat hitaita ja työläitä korjata jo vianetsintä on hidasta ja aikaa vievää.- Anonyymi
Polttiksissa on paljon enemmän heikkovirtapiuhaa ja liittimiä kuin sähköautossa. Johtuen polttomoottorin ja automaattivaihteiston monimutkaisesta ohjausjärjestelmästä lukuisine antureineen. Nykyisissä polttiksissa päästömääräykset vaativat erittäin monimutkaisen ohjausjärjestelmän kun sähköauton voimalinja on äärimmäisen yksinkertainen konstruktio.
Tässä kommentti mieheltä joka omistaa sekä sähköteslan että polttistojon
"Ennen Teslan hankkimista käyttöautoksi Kivijärvi pohti tehokkaan polttomoottoriauton ostoa. Nyt sellaiset pohdinnat ovat jääneet taakse.
– Nyt tuntuisi todella vaikealta palata polttomoottoriautoon. Niissä on esimerkiksi paljon enemmän kaikenlaisia vikoja."
https://www.iltalehti.fi/autoklassikot/a/cdb23f42-3afc-4b5d-8e21-08b5d2527e72 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksissa on paljon enemmän heikkovirtapiuhaa ja liittimiä kuin sähköautossa. Johtuen polttomoottorin ja automaattivaihteiston monimutkaisesta ohjausjärjestelmästä lukuisine antureineen. Nykyisissä polttiksissa päästömääräykset vaativat erittäin monimutkaisen ohjausjärjestelmän kun sähköauton voimalinja on äärimmäisen yksinkertainen konstruktio.
Tässä kommentti mieheltä joka omistaa sekä sähköteslan että polttistojon
"Ennen Teslan hankkimista käyttöautoksi Kivijärvi pohti tehokkaan polttomoottoriauton ostoa. Nyt sellaiset pohdinnat ovat jääneet taakse.
– Nyt tuntuisi todella vaikealta palata polttomoottoriautoon. Niissä on esimerkiksi paljon enemmän kaikenlaisia vikoja."
https://www.iltalehti.fi/autoklassikot/a/cdb23f42-3afc-4b5d-8e21-08b5d2527e72” Polttiksissa on paljon enemmän heikkovirtapiuhaa ja liittimiä kuin sähköautossa. Johtuen polttomoottorin ja automaattivaihteiston monimutkaisesta ohjausjärjestelmästä lukuisine antureineen.”
Niin, se nyt riippuu ihan polttomoottoriautosta. Täytyykö pelkän liikkumisvälineen olla välttämättä niin monimutkainen. Juuri siksi harrastankin vanhempia perusautoja, ne ovat yksinkertaisia, helppoja korjata ja ajavat kuitenkin asiansa.
- Anonyymi
Polttomoottorilla toimiva auto palvelee todella monipuolisesti omistajaansa eikä energiaa tarvitse käyttää akkujenkuljettamiseen. Vielä ei nähdä onko sähköautojen perässä vaunuja tai peräkärryjä. Sähköauto on lyhyille ja kevyeille matkoille ok. Tämän päivän sähköauto on vasta kehityvaiheessa ennen kuin se saadaan palvelemaan monipuolista käyttöä paremmin. Mutta tulossa on biokaasut maakaasut vedyt ja mitä vielä muita energialähteillä toimivia autoja jotka on suunnattu yksityisille vaativille käyttäjäkunnalle.
Kaupunki ja kunnat voivat hankkia kalliita sähköautoja jotka lähtevät lämpimistä kuivista talleista lyhyille kaupunkialueen työliikenteeseen. 10-vuoden kuluttua saadaan tarkempaa käyttökokemuksia näistä kaupunkien omistamista sähköautoista miten ovat palvelleet. Monella yksityisellä ei ole tätä mahdollisuutta pitää kuivissa tiloissa sähköautoa.
60. 000km ajetuilla sähköautoissa on jo paljon etupään laakeri ja nivelistövikoja jotka on jouduttu valmistamaa raaka-ainetta säästäen ettei auton kokonaispaino nouse liikaa joka vähentää taas matka-ajoa.- Anonyymi
Täysin höpöhöpöjuttuja. Polttiksella ajettu kilometri maksaa Viisi kertaa enemmän kuin sähkiksellä ja matka-ajo sujuu todella mukavasti.
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.
Ja muistinko mainita. Polttiksen kilometri on viisi kertaa kalliimpi. - Anonyymi
Taas mitään mistään ymmärtävän kirjoitus.
"Polttomoottorilla toimiva auto palvelee todella monipuolisesti omistajaansa eikä energiaa tarvitse käyttää akkujenkuljettamiseen"
Miksi sitten esim. Tesla model 3 LR kuluttaa keskimäärin 17kWh energiaa sadalla kilometrillä kun saman kokoinen bensa toyota kuluttaa 60kWh/100km. Teslassa tehoja noin 400hv. Toyotassa <150hv.??
"Vielä ei nähdä onko sähköautojen perässä vaunuja tai peräkärryjä."
Melkein kaikkiin sähköautoihin saa jo koukun/saa vetää."
"Sähköauto on lyhyille ja kevyeille matkoille ok."
Viime vkl. kävin Oulussa täältä vantaalta sähköautolla. Yksi 30 minuutin tauko mennen tullen. Saman olen pitänyt myös ennen polttiksella ajaessani.
"Mutta tulossa on biokaasut maakaasut vedyt ja mitä vielä muita energialähteillä toimivia autoja jotka on suunnattu yksityisille vaativille käyttäjäkunnalle"
Maakaasu on fossiilinen tuote kuten bensakin, biokaasua ei pystytä tuottamaan kuin noin 10% liikennetarpeesta. Vedystä haaveilevat ovat varmaan valmiit maksamaan autosta enemmän kuin sähköautosta ja polttoaineesta enemmän kuin bensasta? Lisäksi vedyn jakeluketjun saamiseksi kuluu rahaa miljardeja.
"Monella yksityisellä ei ole tätä mahdollisuutta pitää kuivissa tiloissa sähköautoa."
Sähköautossa on vähemmän hapettuvia sähköliitäntöjä kuin nykyisissä polttiksissa joten kannattaisi mieluummin polttis pitää sisätiloissa.
"60. 000km ajetuilla sähköautoissa on jo paljon etupään laakeri ja nivelistövikoja jotka on jouduttu valmistamaa raaka-ainetta säästäen ettei auton kokonaispaino nouse liikaa joka vähentää taas matka-ajoa."
Nuo nivelviat kiusaavat kaikkia autoja, ei vain sähköautoja. Nivelien paino ei ratkaise sähköautojen toimintamatkaa, sen ymmärtää jo lapsikin. Nivelistö tehdään kevyeksi ajo-ominaisuuksien vuoksi. Toyotissa ne kestävät kuulema paremmin, mutta niistä (anteeksi vain) puuttu ne ajo-ominaisuudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin höpöhöpöjuttuja. Polttiksella ajettu kilometri maksaa Viisi kertaa enemmän kuin sähkiksellä ja matka-ajo sujuu todella mukavasti.
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.
Ja muistinko mainita. Polttiksen kilometri on viisi kertaa kalliimpi.Merkillistä vaan, ettei Skodan uudella sähkärillä päästy edes edestakaista matkaa helsingistä turkuun, ja takaisin ilman välilatausta. Kertoo siis kuluttajien harhaanjohtamisesta enemmän, kuin tuhat sanaa....
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan-se-testata-paaseeko-skoda-enyaqilla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-lataamatta/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merkillistä vaan, ettei Skodan uudella sähkärillä päästy edes edestakaista matkaa helsingistä turkuun, ja takaisin ilman välilatausta. Kertoo siis kuluttajien harhaanjohtamisesta enemmän, kuin tuhat sanaa....
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan-se-testata-paaseeko-skoda-enyaqilla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-lataamatta/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946Tuossapa sitä taas sähkärihönölle unettomia öitä tarjolla!! 😂😅
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin höpöhöpöjuttuja. Polttiksella ajettu kilometri maksaa Viisi kertaa enemmän kuin sähkiksellä ja matka-ajo sujuu todella mukavasti.
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.
Ja muistinko mainita. Polttiksen kilometri on viisi kertaa kalliimpi.Koko elinkaari huomioiden 3 l sadalla kuluttava Toyota hybrid tulee selvästi edullisemmaksi kuin kalliit sähköautot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko elinkaari huomioiden 3 l sadalla kuluttava Toyota hybrid tulee selvästi edullisemmaksi kuin kalliit sähköautot.
Sellaista Toyotaa ei ole rakennettukaan joka kulkisi jatkuvasti 3l/km kulutuksella, poislukien pari ladattavaa mallia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin höpöhöpöjuttuja. Polttiksella ajettu kilometri maksaa Viisi kertaa enemmän kuin sähkiksellä ja matka-ajo sujuu todella mukavasti.
Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
Tesla Model 3 LR 2020 612km
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
Volkswagen ID.3 Pro S 564km
Skoda Enyaq 522km
Volkswagen ID.4 532km
Hyundai Kona 2021 537km
Polestar 2 467km
Audi e-tron GT 528km
Hyundai Ioniq 5 502km
Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.
Ja muistinko mainita. Polttiksen kilometri on viisi kertaa kalliimpi.Yksikään noista autoista ei ole tavisduunarin ulottuvilla. Pitkällekö pääsee Seat Mii:llä tai Dacia Springillä? Sen hintaisia autoja köyhät ostavat.
- Anonyymi
Vanhoissa Tesloissa yleistyy kiusallinen muistiongelma, joka estää auton lataamisen ja pimentää näytön. Ongelma liittyy eMMC-flash-muistisiruun, joka on osa autojen MCU1-ohjausteknologiaa. Tällaiselle muistisirulle pystyy kirjoittamaan tietoa, pyyhkimään sitä yli ja kirjoittamaan jälleen uutta tietoa.
Teslan autojen ongelmat liittyvät siiten, että autot kirjoittavat ja pyyhkivät tietoa muistisirulle niin paljon, että sirut yksinkertaisesti lakkaavat toimivasta.- Anonyymi
Vai on uudelleenkirjoitettavissa muistisiruissa ongelmia. Sehän on harmillista, näitähän on tehty jo yli 40 vuotta ja nyt tuli ongelmia. Tekevälle sattuu.
- Anonyymi
Hyvissä olosuhteissa sähkärillä voi päästä 400km. Yleensä valmistajat ilmoittavat pitkistä ajokilometreistä mutta todellisuus on eriasia. Vanhetessaan akun varauskyky vielä heikkenee entisestään. Kiistaton tosiasia on että polttomoottori auto palvelee ja on monipuolisempi matkantekijä kuin sähköauto joka kuljettaa 1 tai 2matkustajaa takaboxissa yksi matkalaukku lentokentälle . Sähköauto on kehitysvaiheinen kulkupeli eikä ole suuniteltu suomen talvisiin olosuhteisiin.
- Anonyymi
"Sähköauto on kehitysvaiheinen kulkupeli eikä ole suuniteltu suomen talvisiin olosuhteisiin."
Sähköautot ovat TMn talvivertailussa piesseet jo monta vuotta polttikset lämpiämisnopeudessa. Sähköauto käynnistyy missä tahansa lämpötilassa koska sähkö kulkee aina. Siihen ei lämpötila vaikuta. Diesel jähmettyy kun lämpötila laskee. - Anonyymi
"Hyvissä olosuhteissa sähkärillä voi päästä 400km. Yleensä valmistajat ilmoittavat pitkistä ajokilometreistä mutta todellisuus on eriasia."
Katopa tuosta mitä norjalaiset ovat testanneet todellisessa elämässä. 500km menee heittämällä
Ja sitten se peruskysymys. Kuinka moni oikeasti paahtaa päivässä peräsuoli pitkällään yli 400km päivätaipaleita ja jokainen pysähdys tuolla matkalla suistaa elämän raiteiltaan?
Polttisfanaatikkojen argumentit pohjaavat kuluttajaan joka on aivan marginaalijengiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hyvissä olosuhteissa sähkärillä voi päästä 400km. Yleensä valmistajat ilmoittavat pitkistä ajokilometreistä mutta todellisuus on eriasia."
Katopa tuosta mitä norjalaiset ovat testanneet todellisessa elämässä. 500km menee heittämällä
Ja sitten se peruskysymys. Kuinka moni oikeasti paahtaa päivässä peräsuoli pitkällään yli 400km päivätaipaleita ja jokainen pysähdys tuolla matkalla suistaa elämän raiteiltaan?
Polttisfanaatikkojen argumentit pohjaavat kuluttajaan joka on aivan marginaalijengiä.” Polttisfanaatikkojen argumentit pohjaavat kuluttajaan joka on aivan marginaalijengiä.”
Niin no kyllä ne sähköautofanaatikot edelleen on aika marginaalissa, kun koko autokantaa lasketaan.
Polttomoottoriauto palvelee pitkään, minullakin on 22-vuotias 310tkm ajettu dieselauto joka toimii edelleen täydellisesti ja toimintasäde tankillisella on jokseenkin sama kuin uutena. Sähköauton akku menettää vääjäämättä kapasiteetistaan jopa 4% vuodessa, ajoi tai ei. Sähköauto ei siis ole järkevä ihmiselle joka pitää autoa pitkään mutta ajaa melko vähän. Toki puhutaan muutamasta hyvin paljon ajetusta sähköautosta (Tesloja kaikki), mutta niissä on aina se jekku että ne kilometrit on ajettu hyvin lyhyessä ajassa. Keskiverto autoilija ajaa 17 tkm vuodessa.
Keskiverto autoilijalla ei myöskään ole varaa suuriakkuisimpiin malleihin, pieniakkuisia joutuu tietenkin lataamaan useammin ja sehän tiedetään että akut kestävät rajallisen määrän lataussyklejä.
Sähköauton käyttöominaisuudet siis heikkenevät ajanoloon selvemmin kuin polttomoottoriauton. Tästä syystä sähköautoille ei ehkä koskaan muodostu samanlaisia käytettyjen markkinoita kuin polttomoottoriautoilla on nyt, mikä taas tarkoittaa, että pienituloisempi kansanosa ajanee polttomoottoriautoilla niin kauan kuin niitä on. Mitä sen jälkeen tapahtuu, en osaa sanoa.
- Anonyymi
Wattuako noista asioista vääntää kun tietämys on heikkoa ja kokemuksia ei kauheasti ole. Sähköautoihin meidät viedään joka tapauksessa ja toiset tekee sen ennemmin ja toiset myöhemmin.
- Anonyymi
Se on totta, kaikki eurooppalaiset autonvalmistajat luopuvat lähiaikoina polttomoottoreista. Toivottavasti latausmahdollisuudet ja akkujen kapasiteetti kehittyvät vauhdilla, nyt se on surkeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on totta, kaikki eurooppalaiset autonvalmistajat luopuvat lähiaikoina polttomoottoreista. Toivottavasti latausmahdollisuudet ja akkujen kapasiteetti kehittyvät vauhdilla, nyt se on surkeaa.
"Toivottavasti latausmahdollisuudet ja akkujen kapasiteetti kehittyvät vauhdilla, nyt se on surkeaa."
Tuo on kyllä täysin taulapää-kommentti. Nyky sähköauton Range on 6-8 kertaa taviskansalaisen päivätaival. On totta että tuo ei riitä friikeille mutta taviksen ei tarvitse ladata sähköautoa kuin kerran viikossa.
Sähköä on tullut vuosikymmenet jokaiseen kotiin Suomessa joten sekin asia on sillä taputeltu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toivottavasti latausmahdollisuudet ja akkujen kapasiteetti kehittyvät vauhdilla, nyt se on surkeaa."
Tuo on kyllä täysin taulapää-kommentti. Nyky sähköauton Range on 6-8 kertaa taviskansalaisen päivätaival. On totta että tuo ei riitä friikeille mutta taviksen ei tarvitse ladata sähköautoa kuin kerran viikossa.
Sähköä on tullut vuosikymmenet jokaiseen kotiin Suomessa joten sekin asia on sillä taputeltu.Taputteletko rapakaapeleita pitkin pihoja yökaudet että pääsisit päivällä sen 200 kilometriä hyvissä olosuhteissa? Pöljän hommaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toivottavasti latausmahdollisuudet ja akkujen kapasiteetti kehittyvät vauhdilla, nyt se on surkeaa."
Tuo on kyllä täysin taulapää-kommentti. Nyky sähköauton Range on 6-8 kertaa taviskansalaisen päivätaival. On totta että tuo ei riitä friikeille mutta taviksen ei tarvitse ladata sähköautoa kuin kerran viikossa.
Sähköä on tullut vuosikymmenet jokaiseen kotiin Suomessa joten sekin asia on sillä taputeltu.” taviksen ei tarvitse ladata sähköautoa kuin kerran viikossa.”
Minä olen tyypillinen tavis, omakotitalossa aduva persaukinen perheellinen perusduunari. Pienestä palkastani ei hirveästi mitään sähköauton hintaa säästellä, tai uuden auton muutenkaan. Työmatkaa on se 25km yhteen suuntaan, tekee tuhat kilsaa kuukaudessa. Vanhalla dieselgolfilla mennään. Ainoa sähköauto jonka kaltaiseni tavis voisi juuri ja juuri saada irti, olisi joku ekan sukupolven Leaf tai saman ikäinen c-zero, ja niille ei kyllä taatusti riitä yksi latauskerta viikossa. Golfilleni riittää yleensä yksi tankkauskerta kuukaudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toivottavasti latausmahdollisuudet ja akkujen kapasiteetti kehittyvät vauhdilla, nyt se on surkeaa."
Tuo on kyllä täysin taulapää-kommentti. Nyky sähköauton Range on 6-8 kertaa taviskansalaisen päivätaival. On totta että tuo ei riitä friikeille mutta taviksen ei tarvitse ladata sähköautoa kuin kerran viikossa.
Sähköä on tullut vuosikymmenet jokaiseen kotiin Suomessa joten sekin asia on sillä taputeltu.” Sähköä on tullut vuosikymmenet jokaiseen kotiin Suomessa joten sekin asia on sillä taputeltu.”
Sähköä on voinut tulla, mutta 12v. ikäisellä ja 3600€ hintaisella autolla ajavalle keskivertotavikselle voi se parin tonnin latausaseman asennuttaminen olla jo paha rasti. Saati että sitten pitäisi vielä löytää jostain se edullinen sähköauto. Ja mehän tiedämme että niitä ei ole eikä tule. Kun ne ikänsä puolesta olisivat sopivan hintaisia, niihin pitäisi jo vaihtaa kallis akusto. Se siitä sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” taviksen ei tarvitse ladata sähköautoa kuin kerran viikossa.”
Minä olen tyypillinen tavis, omakotitalossa aduva persaukinen perheellinen perusduunari. Pienestä palkastani ei hirveästi mitään sähköauton hintaa säästellä, tai uuden auton muutenkaan. Työmatkaa on se 25km yhteen suuntaan, tekee tuhat kilsaa kuukaudessa. Vanhalla dieselgolfilla mennään. Ainoa sähköauto jonka kaltaiseni tavis voisi juuri ja juuri saada irti, olisi joku ekan sukupolven Leaf tai saman ikäinen c-zero, ja niille ei kyllä taatusti riitä yksi latauskerta viikossa. Golfilleni riittää yleensä yksi tankkauskerta kuukaudessa.Voi harmi, ehkä talous helpottaa kun saat lainat maksuun ja jälkikasvu lentää pesästä.
- Anonyymi
Jokaisella valmistajalla omanlaisensa akustot, ei minkään standardin mukaisia. Akkumateriaalit mitä sattuu, eristeet, liittimet ja johtimet halpaa bulkkikamaa, akkuosat eivät kestä pakkasta, tärinää, ei suuria latausvirtoja , varaosat maksaa maltaita, vanhat akut kallista ongelmajätettä ja sitä rataa.
Odotellaan nyt rauhassa 5-10 vuotta, ehkä sitten sähkökulkineet ovat valmiimpia.- Anonyymi
Höpöhöpö, hyvin sähköautot toimii ja kestää. Tulevaisuudessa voi tulla parempaa, mutta sitäkin ennen voi ajaa sähköllä oikein hyvin.
Tuolla odottelu periaatteella ei voi koskaan hankkia mitään kun kaikki kuitenkin paranee ja suhteessa halpenee.
- Anonyymi
Sähköautot ovat ongelma Toyotalle. Koska niitå ei ole. Silti toyota yrittää kuumeisesti ratkaista asiaa
Myös diedelit ovat ongelma koska tuli sutta.- Anonyymi
Silti eniten myyty automerkki meillä, ja maailmalla. Paha panna enää paremmaksi. 😅
- Anonyymi
Toyota keskittyy niihin autoihin jotka käy kaupaksi ja mitä kansa haluaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota keskittyy niihin autoihin jotka käy kaupaksi ja mitä kansa haluaa.
"Toyota keskittyy niihin autoihin jotka käy kaupaksi ja mitä kansa haluaa."
Kehitysmaissa kyllä mutta täällä Suomessa Toyota on ollut jo vuosikymmeniä täysin statistin osassa.
Tässä Trafin kertoma tämän vuoden tilanne joka kertoo kuinka paljon enemmän suomalaiset ovat ostaneet VW:n valistamia autoja verrattuna tojon riisiritsoihin.
VW: 20.000 kappaletta
VW 8 170
Skoda 7 304
Audi 3 205
Seat 1 676
Toyota: 12.000 kappaletta
Toyota 11 949
Lexus 226 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toyota keskittyy niihin autoihin jotka käy kaupaksi ja mitä kansa haluaa."
Kehitysmaissa kyllä mutta täällä Suomessa Toyota on ollut jo vuosikymmeniä täysin statistin osassa.
Tässä Trafin kertoma tämän vuoden tilanne joka kertoo kuinka paljon enemmän suomalaiset ovat ostaneet VW:n valistamia autoja verrattuna tojon riisiritsoihin.
VW: 20.000 kappaletta
VW 8 170
Skoda 7 304
Audi 3 205
Seat 1 676
Toyota: 12.000 kappaletta
Toyota 11 949
Lexus 226Helmitaulumies, katsos tätä;
1. Toyota 11 949 15,7
2. Volkswagen 8 170 10,7
3. Skoda 7 304 9,6
4. Kia 6 088 8,0
5. Volvo 5 892 7,7
6. Mercedes-Benz 4 622 6,1
7. Ford 4 383 5,7
8. BMW 3 736 4,9
9. Audi 3 205 4,2
10. Hyundai 2 738 3,6
11. Nissan 2 482 3,3
12. Peugeot 2 242 2,9
13. Opel 2 154 2,8
14. Seat 1 676 2,2
15. Citroen 1 657 2,2
16. Renault 1 205 1,6
17. Tesla Motors 1 089 1,4
18. Suzuki 900 1,2
19. Dacia 870 1,1
20. Mitsubishi 853 1,1
21. Mazda 774 1,0
22. Fiat 265 0,3
23. Porsche 255 0,3
24. Subaru 248 0,3
25. Land Rover 245 0,3
25. Mini 245 0,3
26. Cupra 240 0,3
27. Honda 227 0,3
28. Lexus 226 0,3
29. Jeep 92 0,1
30. DS 61 0,1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helmitaulumies, katsos tätä;
1. Toyota 11 949 15,7
2. Volkswagen 8 170 10,7
3. Skoda 7 304 9,6
4. Kia 6 088 8,0
5. Volvo 5 892 7,7
6. Mercedes-Benz 4 622 6,1
7. Ford 4 383 5,7
8. BMW 3 736 4,9
9. Audi 3 205 4,2
10. Hyundai 2 738 3,6
11. Nissan 2 482 3,3
12. Peugeot 2 242 2,9
13. Opel 2 154 2,8
14. Seat 1 676 2,2
15. Citroen 1 657 2,2
16. Renault 1 205 1,6
17. Tesla Motors 1 089 1,4
18. Suzuki 900 1,2
19. Dacia 870 1,1
20. Mitsubishi 853 1,1
21. Mazda 774 1,0
22. Fiat 265 0,3
23. Porsche 255 0,3
24. Subaru 248 0,3
25. Land Rover 245 0,3
25. Mini 245 0,3
26. Cupra 240 0,3
27. Honda 227 0,3
28. Lexus 226 0,3
29. Jeep 92 0,1
30. DS 61 0,1Tuosta listasta on laskettu VW:n autojen määrät ja Toyotan autojen määrät ja karkeasti mennään näin, VW 20000kpl ja Toyota 12000kpl.
Ajatelkaa 8000kpl ero meidän Toyota ystävällisessä maassa ja sitä sentään mainostetaan ja markkinoidaan enemmän kuin kaikkia muita yhteensä ja malleja on kymmenittäin.
- Anonyymi
Söhkökulkineiden akut ovat ongelmajätettä ja todella kallista ongelmajätettä, jotta on ladattu saastuttavilla hiilivoimaloilla. Tai vielä pahempaa, varsinkin yöaikana, vaarallisella ydinsähköllä. Mihin haudataan akku-ja ydinjätteet ?
- Anonyymi
Ja vetyä tehdään sähköllä ja sitä kuluu moninkertaisesti mitä sähköautossa sitä kuluu, ainakin nelinkertaisesti saastuttavampaa vetyily siis.
- Anonyymi
Hyundai on kertonut, että polttokennon kesto on noin 160tkm, eli ne ei sovellu ajoon.
Kovin ristiriitaista kun tankkaus olisi nopeaa, mutta kilometrejä auto ei kestä. Sähköautossa akut kestää, mutta niillä 1000km ajot on suunniteltava ja vaatii yhden latauksen matkalla, mutta kuka oikeasti noita matkoja ajelee?
- Anonyymi
Paljon arvailua ja otaksuntaa, mutta ei juurikaan todellista tietoa tai näyttöä.
Kyllä Teslassa varmasti renkaat kuluu kun autossa on potkua enemmän kuin tusinassa Toyotaa ja kun sitä käytetään niin rengaskin kuluu, mutta se on kuskista kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833