Voiko prosessorin vaihtaa noin vain jos kanta on sopiva? Mitä muutoksia tiedossa?
Prossun vaihto
11
75
Vastaukset
- Anonyymi
Voi vaihtaa. Mikäli emolevy käyttää esim. AM4-kantaa, tuo on AMD:n prosessorien käyttämä kanta, niin suorittimen voi vaihtaa. Ensin täytyy tosin varmistua, että BIOS tukee prosessoria. Mikäli suorittimen ydinten määrä on suurempi verrattuna aiempaan, käyttöjärjestelmä näkee nämä. Eli mitään muuta näkyvää muutosta ei tapahdu.
- Anonyymi
Kiitos. Kokeillaan.
- Anonyymi
Tarkista emolevyn teknisistä tiedoista tukeeko emolevy sitä prosessoria jonka olet aikeissa vaihtaa.
- Anonyymi
Lista tuetuista prosessoreista, on emolevyn valmistusajankohdan lista, voi olla että vaihto onnistuu, vaikkei prosessoria tuettujen listassa näkyisikään, eikös tämä ole mahdollista vai mitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lista tuetuista prosessoreista, on emolevyn valmistusajankohdan lista, voi olla että vaihto onnistuu, vaikkei prosessoria tuettujen listassa näkyisikään, eikös tämä ole mahdollista vai mitä.
Kannattaa tarkistaa, että onko julkaistu uudempaa BIOS -päivitystä, ja lisääkö se tukea prossuille. Yleensä noissa taulukoissa tämä kerrotaan, että mistä versiosta eteenpäin tuki on, jos sitä yleensä edes on.
Kyllä voi jos tiedät mitä teet. Minä olen kerran onnistunut tuhoamaan emolevyn kun vain vaihdoin prosessorin. (Koskaan ei selvinnyt mikä tuossa meni pieleen.)
- Anonyymi
Minä olen joskus onnistunut tuhoamaan myös prosessorin, kun liian kovalla voimalla asensin jäähdytintä. Kone näytti vain mustaa ruutua. Ihmekös se, kun prossu oli kolmena kappaleena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen joskus onnistunut tuhoamaan myös prosessorin, kun liian kovalla voimalla asensin jäähdytintä. Kone näytti vain mustaa ruutua. Ihmekös se, kun prossu oli kolmena kappaleena.
Itse olen onnistunut joskus lähes samaan. Tosin, en sentään saanut prossua moneen osaan. Kyseessä oli AMD Duron prossu, missä ytime suojana ei ollut lämpölevyä, niin ytimen reuna murtui hieman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen onnistunut joskus lähes samaan. Tosin, en sentään saanut prossua moneen osaan. Kyseessä oli AMD Duron prossu, missä ytime suojana ei ollut lämpölevyä, niin ytimen reuna murtui hieman.
Joskus Duron/Athlon aikana kanssa päivittelin noita. Vakio-ongelma oli emon virransyöttö, joka halppis-emoilla ei ollut aina riittävä ja monet pettyivät kun ei saanut päivitettyä "tarpeeksi": Athlon XP 3200 kun ei mennyt Duron 600 tilalle vaikka XP 1700 menikin - kertoimet ei siis riittäneet emolla! Toisaalta, laittamalla 2700(2800?):sen XP:n sai 256k asemesta 512k cachea ja todella matalilla lämmöillä käyvän 1770MHz kokoonpanon. Kellotaajuuden tappio oli siis n. 230MHz, mikä olisi tullut usein käyttöön asentamalla 256k cachella oleva 2000MHz:n prosessori - vaan tuo 512k cache useimmiten kompensoi tuon eron poisti lämpenemisongelmat!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus Duron/Athlon aikana kanssa päivittelin noita. Vakio-ongelma oli emon virransyöttö, joka halppis-emoilla ei ollut aina riittävä ja monet pettyivät kun ei saanut päivitettyä "tarpeeksi": Athlon XP 3200 kun ei mennyt Duron 600 tilalle vaikka XP 1700 menikin - kertoimet ei siis riittäneet emolla! Toisaalta, laittamalla 2700(2800?):sen XP:n sai 256k asemesta 512k cachea ja todella matalilla lämmöillä käyvän 1770MHz kokoonpanon. Kellotaajuuden tappio oli siis n. 230MHz, mikä olisi tullut usein käyttöön asentamalla 256k cachella oleva 2000MHz:n prosessori - vaan tuo 512k cache useimmiten kompensoi tuon eron poisti lämpenemisongelmat!
Emojen virransyötöt olivat tuohon aikaan aikamoista kuraa, halvoissa emoissa todella alimitoitettuja. Monesti edes tämä ei ollut ratkaiseva tekijä, vaan ratkaiseva tekijä oli piirisarja itsessään. Tuohon aikaan yleisin piirisarja oli VIA:n valmistama. VIA KT133, ei sisältänyt tukea XP -prossuille. Tuki Duron ja Thunderbird prossuja, mitkä käyttivät 100 MHz:n väylää. KT133A, lisäsi tuen 133 MHz:n väylälle ja mahdollisti osan XP -prossujen toiminnan. Vasta myöhemmät KT266/KT266A/KT333/KT333A jne, tukivat nopeimpia XP -sarjan prossuja. Tuohon aikaan emojen BIOS -päivityksiä joutui tekemään aika tiheään, näillä päivityksillä korjattiin aika laajan skaalan ongelmia.
- Anonyymi
Haavelin vaihtavani vanhaan työasemaan nopeamman xeon-prosessorin ja näytönohjaimen, mutta valitettavasti minun tapauksessa selvisi että koneesta/piirilevystä on kolme revisiota ja vain kolmas ja sen bios tukee nopeampia prossuja (itsellä revisio 002 ja väärä bios).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1671753Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli561357Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva1931117Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi541077Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus761029Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e37975- 66893
- 60891
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy211865Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali155830