Kokemus on osoittanut että Volvon FH12 - 500hv ja Scania 124/R470 - 470hv ovat ERITTÄIN polttoaine taloudellisia - Säästää hankintahintansa alle 200tkm ajon jälkeen!! Mutta kaikella on haittapuolensa:
KESTÄVYYS -> mikäli moottoria kuormitetaan täydellä teholla pitkiä vedätyksiä, niin moottorin laakerit, turbo ( ym. liikkuvat osat ) lämpenee Normaalilla moottorilla varustettua autoa enemmän!
Eli koneremppa saattaa tulla jo pitkälle alle 1 000 000 km:ssä.
Joten kaikille KULJETTAJILLE painotettava että säästetään ne ns. viimeiset rutistukset mäkiin ajaessa, koska koneet kyllä vääntää hullunlailla ALLE 1000rpm asti! Tällä saavutetaan sama kestävyys kuin ilman Turbocompoud -tekniikkaaa olevissa autoissa!
Eli lyhyesti sanottuna, EI KAASU POHJASSA alle 1200rpm...
Säästää myös polttoainetta! ( Volvoissa on ahtopainemittari, joka toimii hyvänä apuna, Scaniassa pitää ajaa " perstuntumalla" )
Turbocompound VOLVO 500 & SCANIA 470
16
9916
Vastaukset
- Veikko
Totta, ja tälläinen ajotapa säästää myös muuta autoa ( renkaat, voimalinja, kytkin )
- pönttö
Meillä noita compoundeja on nyt muutama ollut...
Kestävyyden puolesta ei ole ollut mitään ongelmia, hyvin sietää vedettää 1000 kierrokseen asti. Turbo tuskin lämpiää juurikaan enempää compoundissa kuin tavallisessa, laakerit periaatteessa kuluvat ehkä vähän reilummin. Mutta eihän Euro3-koneille pitkiä öljynvaihtovälejä saakaan, joten öljyn ominaisuudet ovat kyllä kunnossa. Pitäisi lämmönkin poistua laakereista.
Polttoainetalous tulee kunnolla esiin vasta kun on kuorma päällä koko ajan tai iso omapaino.
Omakohtainen kokemus: 124-420 33,3 l/100km ja 124-470 35,5 l/100km. Molempien omapaino 20 tn, samanlaiset kärryt perässä. Samassa ajossa, 550 km lenkki, josta reilu 200 tyhjänä, noin 250 täydellä kok.painolla ja loput jakoa.
Saattoi tietysti vaikuttaa, että 470:ssä oli läpi yhdistelmän levyjarrut ja 420:ssä rummut.
Nuo kulutukset on kesältä, talvella sitten tilanne tasoittuu: 470 40,0 l/100km ja 420 42,2 l/100km. Eli kuormittavassa tilanteessa erottuu edukseen.
Yhtä kaikki, hyvä peli.- 123
500hv Volvo kuluttaa samalla lenkillä (8 akselinen yhdistelmä) kokonaispainon ollessa n. 35-45 tonnia niin 32-34 litraa kelistä riippuen!!! se on vähän!! 1300rpm ja 82nopeus. Ei taira olla muilla merkiillä asiaa näihin lukuihin - näillä tehoilla!!!
- ölli
123 kirjoitti:
500hv Volvo kuluttaa samalla lenkillä (8 akselinen yhdistelmä) kokonaispainon ollessa n. 35-45 tonnia niin 32-34 litraa kelistä riippuen!!! se on vähän!! 1300rpm ja 82nopeus. Ei taira olla muilla merkiillä asiaa näihin lukuihin - näillä tehoilla!!!
Mun sisu mack syö 40-45 litraa sanoilla painoilla, nopeudella. perävälitys on 1500rpm/80kmh. Olisiko osuutta asiaan ???
- vai kokonaismassam
123 kirjoitti:
500hv Volvo kuluttaa samalla lenkillä (8 akselinen yhdistelmä) kokonaispainon ollessa n. 35-45 tonnia niin 32-34 litraa kelistä riippuen!!! se on vähän!! 1300rpm ja 82nopeus. Ei taira olla muilla merkiillä asiaa näihin lukuihin - näillä tehoilla!!!
..mutta silti pihi on.Riippuu niin monesta jutusta.
- paino
vai kokonaismassam kirjoitti:
..mutta silti pihi on.Riippuu niin monesta jutusta.
kokonaispaino. Autos aluvanteet läpi junan ja singlet muis pyöris paitti vetävät!
- pönttö
Huhtikuun meni R470 33,6 l/100 km.
Jäi tuosta edellisestä vertailusta pois, kyseessä on 3-aks veturi ja 4-akselinen ykköspyöräkärry. Painoa on terminaalilta lähtiessä 60000-60500 kg ja omapaino n. 20000 kg. - ja Scania
pönttö kirjoitti:
Huhtikuun meni R470 33,6 l/100 km.
Jäi tuosta edellisestä vertailusta pois, kyseessä on 3-aks veturi ja 4-akselinen ykköspyöräkärry. Painoa on terminaalilta lähtiessä 60000-60500 kg ja omapaino n. 20000 kg.painii aikalailla samoissa luvuissa S 470 ja V 500
- D 12
ja Scania kirjoitti:
painii aikalailla samoissa luvuissa S 470 ja V 500
volvon kone?Olis kuulema enempi viellä tehoo.Kyse
lienee D12 koneesta. - TULEE
D 12 kirjoitti:
volvon kone?Olis kuulema enempi viellä tehoo.Kyse
lienee D12 koneesta.joskus...
- tullut
TULEE kirjoitti:
joskus...
Tämän vuoden tuotannossa Mack -moottorit korvattiin 12-litraisilla Volvoilla. 440 tai 480 hevosvoimaa, kuten aiemminkin Mack -vaihtoehdoissa. Samat Volvo -koneet ovat nyt tietysti myöskin Sisujen nokalla.
Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että Volvon testerit ja diagnostiikka eivät kelpaa Renaulteissa käytettäviin moottoreihin. - epäilen
tullut kirjoitti:
Tämän vuoden tuotannossa Mack -moottorit korvattiin 12-litraisilla Volvoilla. 440 tai 480 hevosvoimaa, kuten aiemminkin Mack -vaihtoehdoissa. Samat Volvo -koneet ovat nyt tietysti myöskin Sisujen nokalla.
Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että Volvon testerit ja diagnostiikka eivät kelpaa Renaulteissa käytettäviin moottoreihin.sisussa D12.?Mackia olen nähnyt.Rellu mangumissa
on,hiukan viritettynä.Kaveri oli koeajanut,ainaki
kehu sitä.vaikka ei totisesti mikään rellumies ole
- jyke*
Talvella noin 80L,nyt menee jopa alle 65L eikä kestä laskea kierroksia alle 1300 muuten hyytyy.
- ostan
silti fh 500.Eihän scania vie mitään..ne on
korjaamolla!
Haluaisin nyt sanoa asian joka varmasti jakaa mielipiteitä.
Scanian turbocombound moottorien esitteessä sanotaan:"Parhaan taloudellisen tuloksen saavuttamiseksi kun nopeus alkaa pudota paina hieman lisää kaasua.Lyhyesti sanottuna nämä moottorit pitävät hieman raskaammasta kaasujalasta.
Nopeuden pudotessa anna kierrosten pudota noin 1200-1000rpm ennen vaihtamista.Nämä moottorit ovat myöskin erittäin vääntäviä."
Nuo olivat suora lainaus Scanian esitteestä.
Todisteet kertovat ettei se taloudellisuus riipu aina kierroslukumittarin pitämisestä vihreälläalueella.Eikä muuten lämpene kone yhtään normaalia enempää vaikka ajaisikin hieman kovempaa ja raskaammalla jalalla.
Kokemusta nykyisestä ajokista 2,7v ja 479000km kulutus keskiverroin 37,4-38,3L/100km
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi kuoli kolarissa Outokummussa
-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei1256011Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa
Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.1565603Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka554405Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden1023912Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j153879Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle383691Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.673444Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja222850- 2282807
Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12403