Turbocompound VOLVO 500 & SCANIA 470

FFR

Kokemus on osoittanut että Volvon FH12 - 500hv ja Scania 124/R470 - 470hv ovat ERITTÄIN polttoaine taloudellisia - Säästää hankintahintansa alle 200tkm ajon jälkeen!! Mutta kaikella on haittapuolensa:

KESTÄVYYS -> mikäli moottoria kuormitetaan täydellä teholla pitkiä vedätyksiä, niin moottorin laakerit, turbo ( ym. liikkuvat osat ) lämpenee Normaalilla moottorilla varustettua autoa enemmän!

Eli koneremppa saattaa tulla jo pitkälle alle 1 000 000 km:ssä.

Joten kaikille KULJETTAJILLE painotettava että säästetään ne ns. viimeiset rutistukset mäkiin ajaessa, koska koneet kyllä vääntää hullunlailla ALLE 1000rpm asti! Tällä saavutetaan sama kestävyys kuin ilman Turbocompoud -tekniikkaaa olevissa autoissa!

Eli lyhyesti sanottuna, EI KAASU POHJASSA alle 1200rpm...

Säästää myös polttoainetta! ( Volvoissa on ahtopainemittari, joka toimii hyvänä apuna, Scaniassa pitää ajaa " perstuntumalla" )

16

9710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikko

      Totta, ja tälläinen ajotapa säästää myös muuta autoa ( renkaat, voimalinja, kytkin )

    • pönttö

      Meillä noita compoundeja on nyt muutama ollut...
      Kestävyyden puolesta ei ole ollut mitään ongelmia, hyvin sietää vedettää 1000 kierrokseen asti. Turbo tuskin lämpiää juurikaan enempää compoundissa kuin tavallisessa, laakerit periaatteessa kuluvat ehkä vähän reilummin. Mutta eihän Euro3-koneille pitkiä öljynvaihtovälejä saakaan, joten öljyn ominaisuudet ovat kyllä kunnossa. Pitäisi lämmönkin poistua laakereista.

      Polttoainetalous tulee kunnolla esiin vasta kun on kuorma päällä koko ajan tai iso omapaino.
      Omakohtainen kokemus: 124-420 33,3 l/100km ja 124-470 35,5 l/100km. Molempien omapaino 20 tn, samanlaiset kärryt perässä. Samassa ajossa, 550 km lenkki, josta reilu 200 tyhjänä, noin 250 täydellä kok.painolla ja loput jakoa.
      Saattoi tietysti vaikuttaa, että 470:ssä oli läpi yhdistelmän levyjarrut ja 420:ssä rummut.
      Nuo kulutukset on kesältä, talvella sitten tilanne tasoittuu: 470 40,0 l/100km ja 420 42,2 l/100km. Eli kuormittavassa tilanteessa erottuu edukseen.

      Yhtä kaikki, hyvä peli.

      • 123

        500hv Volvo kuluttaa samalla lenkillä (8 akselinen yhdistelmä) kokonaispainon ollessa n. 35-45 tonnia niin 32-34 litraa kelistä riippuen!!! se on vähän!! 1300rpm ja 82nopeus. Ei taira olla muilla merkiillä asiaa näihin lukuihin - näillä tehoilla!!!


      • ölli
        123 kirjoitti:

        500hv Volvo kuluttaa samalla lenkillä (8 akselinen yhdistelmä) kokonaispainon ollessa n. 35-45 tonnia niin 32-34 litraa kelistä riippuen!!! se on vähän!! 1300rpm ja 82nopeus. Ei taira olla muilla merkiillä asiaa näihin lukuihin - näillä tehoilla!!!

        Mun sisu mack syö 40-45 litraa sanoilla painoilla, nopeudella. perävälitys on 1500rpm/80kmh. Olisiko osuutta asiaan ???


      • vai kokonaismassam
        123 kirjoitti:

        500hv Volvo kuluttaa samalla lenkillä (8 akselinen yhdistelmä) kokonaispainon ollessa n. 35-45 tonnia niin 32-34 litraa kelistä riippuen!!! se on vähän!! 1300rpm ja 82nopeus. Ei taira olla muilla merkiillä asiaa näihin lukuihin - näillä tehoilla!!!

        ..mutta silti pihi on.Riippuu niin monesta jutusta.


      • paino
        vai kokonaismassam kirjoitti:

        ..mutta silti pihi on.Riippuu niin monesta jutusta.

        kokonaispaino. Autos aluvanteet läpi junan ja singlet muis pyöris paitti vetävät!


      • pönttö

        Huhtikuun meni R470 33,6 l/100 km.

        Jäi tuosta edellisestä vertailusta pois, kyseessä on 3-aks veturi ja 4-akselinen ykköspyöräkärry. Painoa on terminaalilta lähtiessä 60000-60500 kg ja omapaino n. 20000 kg.


      • ja Scania
        pönttö kirjoitti:

        Huhtikuun meni R470 33,6 l/100 km.

        Jäi tuosta edellisestä vertailusta pois, kyseessä on 3-aks veturi ja 4-akselinen ykköspyöräkärry. Painoa on terminaalilta lähtiessä 60000-60500 kg ja omapaino n. 20000 kg.

        painii aikalailla samoissa luvuissa S 470 ja V 500


      • D 12
        ja Scania kirjoitti:

        painii aikalailla samoissa luvuissa S 470 ja V 500

        volvon kone?Olis kuulema enempi viellä tehoo.Kyse
        lienee D12 koneesta.


      • TULEE
        D 12 kirjoitti:

        volvon kone?Olis kuulema enempi viellä tehoo.Kyse
        lienee D12 koneesta.

        joskus...


      • tullut
        TULEE kirjoitti:

        joskus...

        Tämän vuoden tuotannossa Mack -moottorit korvattiin 12-litraisilla Volvoilla. 440 tai 480 hevosvoimaa, kuten aiemminkin Mack -vaihtoehdoissa. Samat Volvo -koneet ovat nyt tietysti myöskin Sisujen nokalla.
        Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että Volvon testerit ja diagnostiikka eivät kelpaa Renaulteissa käytettäviin moottoreihin.


      • epäilen
        tullut kirjoitti:

        Tämän vuoden tuotannossa Mack -moottorit korvattiin 12-litraisilla Volvoilla. 440 tai 480 hevosvoimaa, kuten aiemminkin Mack -vaihtoehdoissa. Samat Volvo -koneet ovat nyt tietysti myöskin Sisujen nokalla.
        Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että Volvon testerit ja diagnostiikka eivät kelpaa Renaulteissa käytettäviin moottoreihin.

        sisussa D12.?Mackia olen nähnyt.Rellu mangumissa
        on,hiukan viritettynä.Kaveri oli koeajanut,ainaki
        kehu sitä.vaikka ei totisesti mikään rellumies ole


    • jyke*

      Talvella noin 80L,nyt menee jopa alle 65L eikä kestä laskea kierroksia alle 1300 muuten hyytyy.

      • ostan

        silti fh 500.Eihän scania vie mitään..ne on
        korjaamolla!


    • Haluaisin nyt sanoa asian joka varmasti jakaa mielipiteitä.
      Scanian turbocombound moottorien esitteessä sanotaan:"Parhaan taloudellisen tuloksen saavuttamiseksi kun nopeus alkaa pudota paina hieman lisää kaasua.Lyhyesti sanottuna nämä moottorit pitävät hieman raskaammasta kaasujalasta.
      Nopeuden pudotessa anna kierrosten pudota noin 1200-1000rpm ennen vaihtamista.Nämä moottorit ovat myöskin erittäin vääntäviä."
      Nuo olivat suora lainaus Scanian esitteestä.
      Todisteet kertovat ettei se taloudellisuus riipu aina kierroslukumittarin pitämisestä vihreälläalueella.

    • Eikä muuten lämpene kone yhtään normaalia enempää vaikka ajaisikin hieman kovempaa ja raskaammalla jalalla.
      Kokemusta nykyisestä ajokista 2,7v ja 479000km kulutus keskiverroin 37,4-38,3L/100km

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe