Diapositiivien hävittäminen

Anonyymi

Minulla on on noin 2500 kehystettyä diapositiivia kehyksissään, kaseteissaan ja muovilaatikoissaan joita on 36 kipaletta. Pääosin perhe- ja matkakuvia joita en halua muiden katseltaviksi. Skannasin ne, joten en tarvitse niitä, kuten en myöskään diaprojektoria. Digiaika tuli, ja muutti maailman.
Kuinka hävitän tuon diakasan laatikoineen?

15

3607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko mä vitsi?

    • Anonyymi

      Oletko täysin varma, että olet skannannut ne riittävän suurelle määrälle kiintolevyjä?

      Ettei tule suru puseroon kun kiintolevy lasahtaa ja diat on tuhkakasana?

      • Anonyymi

        Tämä tuli itsellä ensimmäiseksi mieleen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tuli itsellä ensimmäiseksi mieleen!

        Kiitos, säilyvyyden turvallisuus tuli itsellänikin mieleen, kun skannasin diat kymmenisen vuotta sitten. Silloin muistojen digitointi maksoi huomattavasti enemmän kuin nyt, eikä SSD-levyjä ollut.
        Kuvat on kolmella ulkoisella kovalevyllä joista yksi on SSD-levy jolle myös tallensin kuvat.
        Joku kertoi, että SSD-levyn rikkoontuessaan muistojen olevan kerralla kaputt, mutta HDD-levyltä voi mahdollisesti vian havaitsemisen jälkeen jotain pelastaa.

        Tuo hävittämistapakysymys oli sevittää, kuka uskaltaa laittaa henkilökohtaiset kuvansa kerrostalon roskakatokseen poltettavien roskien sekaan? Se ei maksa mitään.
        Kalliimpi vaihtoehto on noutaa jätefirmalta suljettava pikkukontti, ja hävityttää diat tietoturvajätteiden mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, säilyvyyden turvallisuus tuli itsellänikin mieleen, kun skannasin diat kymmenisen vuotta sitten. Silloin muistojen digitointi maksoi huomattavasti enemmän kuin nyt, eikä SSD-levyjä ollut.
        Kuvat on kolmella ulkoisella kovalevyllä joista yksi on SSD-levy jolle myös tallensin kuvat.
        Joku kertoi, että SSD-levyn rikkoontuessaan muistojen olevan kerralla kaputt, mutta HDD-levyltä voi mahdollisesti vian havaitsemisen jälkeen jotain pelastaa.

        Tuo hävittämistapakysymys oli sevittää, kuka uskaltaa laittaa henkilökohtaiset kuvansa kerrostalon roskakatokseen poltettavien roskien sekaan? Se ei maksa mitään.
        Kalliimpi vaihtoehto on noutaa jätefirmalta suljettava pikkukontti, ja hävityttää diat tietoturvajätteiden mukana.

        Muun roskan seassa pienemmissä erissä. Tavallinen roska harvoin kiinnostaa ketään mutta jos on selkeästi muovikassillinen dioja niin kiinnostus voi herätä. Jos tiedät jäteastian tyhjennysajan niin vie roskiin hieman ennen tyhjennystä. Tai sitten viet paikalliselle jäteasemalle suoraan poltettaviin jätteisiin. Kannattaa silloinkin ehkä kääräistä sanomalehtipaperiin ja pakata kaksinkertaisiin jätesäkkeihin. Tai sitten unohdat koko asian ja ulkoistat asian perikunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muun roskan seassa pienemmissä erissä. Tavallinen roska harvoin kiinnostaa ketään mutta jos on selkeästi muovikassillinen dioja niin kiinnostus voi herätä. Jos tiedät jäteastian tyhjennysajan niin vie roskiin hieman ennen tyhjennystä. Tai sitten viet paikalliselle jäteasemalle suoraan poltettaviin jätteisiin. Kannattaa silloinkin ehkä kääräistä sanomalehtipaperiin ja pakata kaksinkertaisiin jätesäkkeihin. Tai sitten unohdat koko asian ja ulkoistat asian perikunnalle.

        Kiitos vinkistä, tuota hissun-kissun hivuttamalla hävittämistä ajattelinkin. Koko juttu tuli ajankohtaiseksi, koska säilytystilaa kotonani on rajallisesti muutettuani omakotitalosta pienempään asuntoon.


    • Anonyymi

      Kaikesta huolimatta, en hävittäisi.

      • Moni hävitti kaitafilminsä, kun oli siirtänyt ne VHS:lle. En näe mitään järkeä hävittää origimaaleja.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Moni hävitti kaitafilminsä, kun oli siirtänyt ne VHS:lle. En näe mitään järkeä hävittää origimaaleja.

        Turha niitä on säilyttää silloin kun digitointi on tehty laadukkaasti eli käytetty hyödyksi koko analogisen materiaalin kuvan/äänenlaatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha niitä on säilyttää silloin kun digitointi on tehty laadukkaasti eli käytetty hyödyksi koko analogisen materiaalin kuvan/äänenlaatu.

        Valitettavan usein harrastelijat digitoivat filminsä jollain parinkympin Lidlin skannerilla jpegeiksi pienellä resoluutiolla.


    • Anonyymi

      Onko teidän kunnassa jätteenpoltto käytössä?
      Seuraa milloin roska-auto kulkee ja joku kerta menet ja heität diat ilman välivaiheita jäteauton kyytiin. Silloin ne menevät suorinta tietä uuniin.

    • Anonyymi

      Minä heitin sekajätteeseen niin kuin kaikki muutkin menneisyyden kinariromppeet ja labrakamat. Heitin ison kasan objektiiveja ja runkoja metallinkeräykseen kun eivät menneet kaupaksi yrittämälläkään.

    • Anonyymi

      Saunassa polttomalla! 🔥🎞️👀😂

    • Anonyymi

      Minulla on isän perintödioja. En tiedä edes mitä kaikkea ne tuhannet diat sisältää. Pitää katsoa kaikki. Ajattelin että jos pistäisi tuhottavat saaviin. Vettä ja jotain pesuainetta päällä niin tuhoutuisikohan käyttökelvottomaksi. Sen jälkeen sekajätteeseen.

    • Anonyymi

      Muuta positiivit negatiiveiksi, niin ne neutraloivat toisensa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe