Sähköpatteriin termostaattia

Anonyymi

Olen laittamassa ulkovarastoon/työtilaan uutta sähköpatteria jonka ohjaus tapahtuu erillisellä termostaatilla. Auttaisiko joku ymmärtämään minkälaisia teknisiä ominaisuuksia termostaatilta vaaditaan että osaan ostaa netistä sopivan. Kävin jo paikallisissa sähköliikkeissä joissa valikoima oli surkea ja hintataso järkyttävä.

Ohjattava patteri on siis öljytäytteinen sähköpatteri 1250w jossa ei ole termostaattia, vaan tarkoitus kytkeä erilliseen termostaattiin. Vaatimuksena olisi että ohjaus on elektroninen, eli ei mekaaninen on/off malli, ja ilma-anturilla. lattiaan ei tule lämpöä eikä entureita. Mielellään vielä mahdollisuus seurata virrankulutusta.
Käykö tähän mikä tahansa huonetermostaatti vai mitä pitäisi huomioida?

https://www.talotarvike.com/ebeco-eb-therm-500-yhdistelmatermostaatti-p66209?gclid=CjwKCAjwk6-LBhBZEiwAOUUDpxOyZOsERkGHSvZGrXOBcRaqxzx-Sv-iKZLPCfOXhrrzwcstQtDiYxoCCMYQAvD_BwE
tuossa olisi alessa suht kohtuu hintainen yhdistelmä termostaatti, josta voisin vain jättää lattia anturin pois. Passaisikohan tuo?
Toki tuo on tarkoitettu lattialämmitykselle mutta hel**ta ko se sähkö tietää meneekö se patteriin vai lattialämpöön?

24

702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      aloittaja vielä lisää ennenkuin joku siitä mainitsee.
      EI, en aio itse asentaa muutakuin vedän johdot ja laitan tavarat seinään. Kytkennät tekee ammattilainen.

      • Anonyymi

        Johtojen veto ja tavaroidn seinille laitto on sähkötyötä johon tarvitsee luvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtojen veto ja tavaroidn seinille laitto on sähkötyötä johon tarvitsee luvat.

        Vain kytkennät tarvitsee luvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain kytkennät tarvitsee luvat.

        Mitähän jos tutustuisit asiaan paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän jos tutustuisit asiaan paremmin.

        Joo eli siis kaapeleita saa vetää kuka vain ja laitteitakin saat kiinnitellä miten lystää, mutta itse verkkosähkön kytkennät tekee sellaiset, joilla on lupa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eli siis kaapeleita saa vetää kuka vain ja laitteitakin saat kiinnitellä miten lystää, mutta itse verkkosähkön kytkennät tekee sellaiset, joilla on lupa.

        Ja höpön höpö, molemmat ovat sähkötyötä jotka vaatii luvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpön höpö, molemmat ovat sähkötyötä jotka vaatii luvat.

        Eikä tarvi, ei todellakaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä tarvi, ei todellakaan..

        Mitähän jos ihan oikeasti tutustuisit lakiin ennen kuin alat tuommosta peetä kirjoittelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän jos ihan oikeasti tutustuisit lakiin ennen kuin alat tuommosta peetä kirjoittelemaan.

        Rauhoitutaampas nyt. Et osaa säädöksiä, mutta ei se haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhoitutaampas nyt. Et osaa säädöksiä, mutta ei se haittaa.

        Sovitaanko että molemmat laittaa väitteiden tueksi säädösten kohdat mihin perustuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhoitutaampas nyt. Et osaa säädöksiä, mutta ei se haittaa.

        Kun käyt lukemassa seuraavat kohdat
        Sähköturvallisuuslaista 1135/2016

        https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135

        >
        4 §: kertoo mikä on sähkölaite

        53 § kertoo mitä on sähkötyö

        54 § ja 55 § kertoo perusvaatimukset ja edellytykset sähkötöiden tekemiselle

        56 § kertoo sähkötöiden tekemisen edellytyksiä koskevat poikkeukset

        -niin voit sen jälkeen koittaa kertoa missä kohtaa ilmenee että vaikkapa se kaapelien veto ei olisi sähkötyötä jonka tekijälle onkin säädetty tarkat vaatimukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käyt lukemassa seuraavat kohdat
        Sähköturvallisuuslaista 1135/2016

        https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135

        >
        4 §: kertoo mikä on sähkölaite

        53 § kertoo mitä on sähkötyö

        54 § ja 55 § kertoo perusvaatimukset ja edellytykset sähkötöiden tekemiselle

        56 § kertoo sähkötöiden tekemisen edellytyksiä koskevat poikkeukset

        -niin voit sen jälkeen koittaa kertoa missä kohtaa ilmenee että vaikkapa se kaapelien veto ei olisi sähkötyötä jonka tekijälle onkin säädetty tarkat vaatimukset

        Juuri näin. Jännitteettömien kaapelien vetäminen ei ole listalla sähkötöistä. Sitä saa tehdä kuka vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jännitteettömien kaapelien vetäminen ei ole listalla sähkötöistä. Sitä saa tehdä kuka vain.

        Mitähän jos lukisit uusiksi ja koittasit vielä ymmärtää lukemasi -vaikka alan kyllä epäillä edellytyksiäsi kumpaankaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän jos lukisit uusiksi ja koittasit vielä ymmärtää lukemasi -vaikka alan kyllä epäillä edellytyksiäsi kumpaankaan...

        Onneksi laki on kirjoitettu hyvin selvästi ja kaapeleita saa vetää kuka tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain kytkennät tarvitsee luvat.

        Sähkömieheniä henkilökohtainen mielipiteeni on että pitäisi oikeasti olla toisinpäin. Moni osaa tehdä kytkentöjä, eikä se nyt ole vaikeaa.

        Se vaikeampi juttu on oikean kaapelin valinta, mitoitus, ja oikea sijoitus.

        Jos joku vetänyt itse kaapeleita niin eihän sähkömies voi tietää meneekö ne esimerkiksi villan seassa (vaarallista eikä sallittu). Sen takia en ikinä suostuisi kytkemään asiakkaan asentamia johtoja.
        Poikkeuksena ehkä jos sataprosenttisesti pinta-asennus.

        Tukes joutunut muistuttamaan talotehtaita siitä että ne ei saa tehdä johdotukset itse. Selvisi että ne oli laittanut villat ja höyrysulku, päälle kaapelit, vielä lisää villaa ja kipsilevyr. Sitten tilattiin sähkömies, ja eihän sähkömies enää siinä vaiheessa näe mikä tilanne on kipsilevyn takana. Muutama vuoden kestää ja sitten ongelmat alkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jännitteettömien kaapelien vetäminen ei ole listalla sähkötöistä. Sitä saa tehdä kuka vain.

        Milloinkas kaapeleita on alettu jännitteisenäkin vetelemään? 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä tarvi, ei todellakaan..

        Noinhan ne pöllöt lakia kiertää sähkölaitteen asennus on sähötyötä jota saa laillisesti tehdä vain urakointioiudet omaava sähköliike tai urakoisija.
        Vaikka olen urakoitsija en suostu pelkkiin kytkentöihin.
        Asennusken ja kytkennän lisäksi urakoitsija tekee tarkistusmittaukset ja pöytäkirjan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan ne pöllöt lakia kiertää sähkölaitteen asennus on sähötyötä jota saa laillisesti tehdä vain urakointioiudet omaava sähköliike tai urakoisija.
        Vaikka olen urakoitsija en suostu pelkkiin kytkentöihin.
        Asennusken ja kytkennän lisäksi urakoitsija tekee tarkistusmittaukset ja pöytäkirjan.

        Mitään lupia ei sähköurakoitsujat tarvitse niinkuin ei kukaan muukaan.


    • Anonyymi

      Melkoinen patentti. En tiedä miten tuo toimii tai toimiiko. Pitäisi tutkia miten tuo seinätermostaatti hommansa hoitaa.

    • Anonyymi

      Eniten kiinnostaa millaisten sattumusten kautta olet joutunut sellaisen lämmittimen omistajaksi jossa ei ole itsessään termostaattia?

      • Anonyymi

        Ostanut vahingossa orja-patterin? Mutta kysymys kuuluu, että miksi, kun termostaatillisen olisi saanut samaan hintaan.


      • Anonyymi

        Aloittaja vastaa:
        Tulee tilaan missä ajoittain tarvitaan vähintään IP54 suojaus.
        Ei tässä muuten mitään ongelmaa ole mutta haluaisin elektronisen termostaatin ja pystyä seuraamaan termostaatilla kulutusta. Tuohon suositellut termostaatit on perus mekaanisia on/off malleja. pitkälti tuon IP-luokituksen takia kai. mutta laitan itse termostaatin eri tilaan joten IP-luokalla ei niin väliä.

        Itse en ollut osallinen alku keskustelun sääntökinasteluun mutta todettakoon nyt että vedän johdot ja laitan laitteet seinään luki papereissa mitä hyvänsä. ja ihmettelen suuresti jos joku maksaa muutaman metrin kuparin vedosta ja ruuvien ruuvauksesta sähkömiehelle. Mutta jokainen tavallaan. Liitännät saa tosiaan hoitaa ammattimies. Niin olen tehnyt kaikki remontit tähän asti eikä ikinä ole yksikään sähkäri tai tarkastaja kitissyt.


    • Anonyymi

      just tuontakia se johtojenkinvetäminen on luvanvaraista sähkötyötä.

      eli osaamattomia rajoitetaan.

      • Anonyymi

        Luvan voi kysyä vaimolta.
        Sähkömiehet eivät lupia tarvitse jos heillä on sähköurakointioikeus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe