Miten Windows 10 saa alapalkin oikeassa alakulmassa olevaan päivämäärään myös viikonpäivän näkyviin. Löysin kyllä päivämääräasetukset ja siellä on hienosti muodot lyhyt ja pitkä päivämäärä, mutta en löytänyt kohtaa jossa valittaisiin kumpi näytetään nimenomaan palkissa koko ajan. Jos vien kursorin päivämäärän päälle niin sitten nään myös viikonpäivän, mutta haluaisin viikonpäivän näkyvän koko ajan näin: To 21.10.2021 tai To 21.10.21. tai Torstai 21.10.21 Miten tuon saisi?
Viikonpäivä näkyviin alapalkkiin
14
198
Vastaukset
Vaikuttaa siltä että tuossa näytetään aina lyhyt päivämäärä, joten sinun pitää muuttaa tuota lyhyen päivämäärän muotoa. Huomaa että tämä muuttaa lyhyen päivämäärän muotoa kaikkiin ohjelmiin jotka sitä käyttävät, ei vain alapalkkiin. Jos tämä ratkaisu ei kelpaa, niin sitten varmaan pitäisi poistaa tuo oletus-kello ja etsiä jos netistä löytyisi monipuolisempi kello-ohjelma alapalkkiin.
Lyhyen päivämäärän muodon saa muutettua täältä (minulla on englanninkielinen Windows 10, toivottavasti tästä on apua myös suomenkieliseen versioon):
WindowsMenu -> Settings -> Time & Language
-> valitse vasemmalta "Region"
-> valitse oikealta "Additional data, time & regional settings"
(tässä hypätään vanhaan Control Panel ohjelmaan)
-> valitse "Change date, time, or number formats"
(tulee uusi ikkuna)
-> valitse nappi "Additional settings..."
(taas uusi ikkuna)
-> välilehti "Date"
Tuossa vihdoinkin pääset muuttamaan tuota "short date" muotoa. Minulla on oletuksena "d.M.yyyy", jos vaihdat tilalle vaikka "ddd d.M.yyyy" niin alussa näytetään viikonpäivän lyhenne.- Anonyymi
Helpompi kysyä joltain viikonpäivä ja yrittää painaa se mieleen. Tai kirjoittaa sen tussilla käteen?
Anonyymi kirjoitti:
Helpompi kysyä joltain viikonpäivä ja yrittää painaa se mieleen. Tai kirjoittaa sen tussilla käteen?
Juu, aivan turhan hankalaa Windows 10:ssa.
(Minulla on pääkoneena Debian 11 Xfce jossa tuollaisen muutoksen saa tehtyä ihan helposti ja niin että vaikuttaa vain palkkiin eikä kaikkiin ohjelmiin.)
- Anonyymi
Tässä vielä Tube video:
https://www.youtube.com/watch?v=Zikse3c417ITuo on vuodelta 2019 ja nuo ohjeet eivät enää pidä paikkaansa, Windows 10 asetukset ovat muuttuneet paljon tuon jälkeen.
- Anonyymi
malaire kirjoitti:
Tuo on vuodelta 2019 ja nuo ohjeet eivät enää pidä paikkaansa, Windows 10 asetukset ovat muuttuneet paljon tuon jälkeen.
Miksi sitten itse tuossa ylempänä annoit saman ohjeen polkuja luetellen, tämä video on parempi ohje kuin tuo sinun.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten itse tuossa ylempänä annoit saman ohjeen polkuja luetellen, tämä video on parempi ohje kuin tuo sinun.
Katsoppas tarkemmin, minun ohje on eri kuin mitä tuolla videolla kerrotaan.
- Anonyymi
malaire kirjoitti:
Niinpä onkin, sinä neuvoit painamaan vasemmankäden etusormella ja videossa se tehtiin oikeankäden etusormella.
- Anonyymi
malaire kirjoitti:
Onko kiva vastailla itselleen?
- Anonyymi
Vedät tehtäväpalkkia hiirellä sen verran ylös, että viikonpäivä tulee näkyviin.
Tämän jälkeen voit sitä kauheata tehtäväpalkkia hiukan mataloittaa:
Asetukset > Mukauttaminen > Tehtäväpalkki > Käytä pieniä tehtäväpalkkipainikkeita > Käytössä- Anonyymi
Pienet kuvakkeet ja tehtäväpalkin raahaaminen ylöspäin toi viikonpäivän näkyviin, mutta nyt palkki vie turhan paljon tilaa (yksi rivi lisää) ja sovelluskuvakkeet menivät vähän liian pieniksi (kai niihin tottuisi). Hirveät miinukset Windowsille, ettei tuollaista asiaa ole huomioitu. En olisi uskonut, luulin todellakin tämän olevan ihan "rasti ruutuun juttu".
Kiitos kaikille vastanneille, siellä oli hyviä vastauksia, mutta en lähde radikaaleihin muutoksiin tuollaisen pienen asian vuoksi. Yritän muistaa jatkossa mikä viikonpäivä on meneillään.......
- Anonyymi
Kyllähän ihmisen pitäsi tietää mikä päivä on, tietysti dementikot ovat erikseen. No toisaalta muutaman viikon ryypyputken jälkeen voi olla järkytys kuulla mikä päivä on menossa.
- Anonyymi
Ihmisen pitäisi myös tietää että ärhentely ei ole sivistynyttä.
- Anonyymi
Ve kursori päivämäärän ja kellonajan päälle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747774Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583213- 372516
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj152136Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352074- 222008
- 131897
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151683- 591629
- 181599