Viikonpäivä näkyviin alapalkkiin

Anonyymi

Miten Windows 10 saa alapalkin oikeassa alakulmassa olevaan päivämäärään myös viikonpäivän näkyviin. Löysin kyllä päivämääräasetukset ja siellä on hienosti muodot lyhyt ja pitkä päivämäärä, mutta en löytänyt kohtaa jossa valittaisiin kumpi näytetään nimenomaan palkissa koko ajan. Jos vien kursorin päivämäärän päälle niin sitten nään myös viikonpäivän, mutta haluaisin viikonpäivän näkyvän koko ajan näin: To 21.10.2021 tai To 21.10.21. tai Torstai 21.10.21 Miten tuon saisi?

14

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikuttaa siltä että tuossa näytetään aina lyhyt päivämäärä, joten sinun pitää muuttaa tuota lyhyen päivämäärän muotoa. Huomaa että tämä muuttaa lyhyen päivämäärän muotoa kaikkiin ohjelmiin jotka sitä käyttävät, ei vain alapalkkiin. Jos tämä ratkaisu ei kelpaa, niin sitten varmaan pitäisi poistaa tuo oletus-kello ja etsiä jos netistä löytyisi monipuolisempi kello-ohjelma alapalkkiin.

Lyhyen päivämäärän muodon saa muutettua täältä (minulla on englanninkielinen Windows 10, toivottavasti tästä on apua myös suomenkieliseen versioon):

WindowsMenu -> Settings -> Time & Language
      -> valitse vasemmalta "Region"
      -> valitse oikealta "Additional data, time & regional settings"
      (tässä hypätään vanhaan Control Panel ohjelmaan)
      -> valitse "Change date, time, or number formats"
      (tulee uusi ikkuna)
      -> valitse nappi "Additional settings..."
      (taas uusi ikkuna)
      -> välilehti "Date"

Tuossa vihdoinkin pääset muuttamaan tuota "short date" muotoa. Minulla on oletuksena "d.M.yyyy", jos vaihdat tilalle vaikka "ddd d.M.yyyy" niin alussa näytetään viikonpäivän lyhenne.

• Anonyymi

Helpompi kysyä joltain viikonpäivä ja yrittää painaa se mieleen. Tai kirjoittaa sen tussilla käteen?

• Anonyymi kirjoitti:

Helpompi kysyä joltain viikonpäivä ja yrittää painaa se mieleen. Tai kirjoittaa sen tussilla käteen?

Juu, aivan turhan hankalaa Windows 10:ssa.

(Minulla on pääkoneena Debian 11 Xfce jossa tuollaisen muutoksen saa tehtyä ihan helposti ja niin että vaikuttaa vain palkkiin eikä kaikkiin ohjelmiin.)

• Anonyymi
      • Tuo on vuodelta 2019 ja nuo ohjeet eivät enää pidä paikkaansa, Windows 10 asetukset ovat muuttuneet paljon tuon jälkeen.

• Anonyymi
        malaire kirjoitti:

Tuo on vuodelta 2019 ja nuo ohjeet eivät enää pidä paikkaansa, Windows 10 asetukset ovat muuttuneet paljon tuon jälkeen.

Miksi sitten itse tuossa ylempänä annoit saman ohjeen polkuja luetellen, tämä video on parempi ohje kuin tuo sinun.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi sitten itse tuossa ylempänä annoit saman ohjeen polkuja luetellen, tämä video on parempi ohje kuin tuo sinun.

Katsoppas tarkemmin, minun ohje on eri kuin mitä tuolla videolla kerrotaan.

• Anonyymi
        malaire kirjoitti:

Niinpä onkin, sinä neuvoit painamaan vasemmankäden etusormella ja videossa se tehtiin oikeankäden etusormella.

• Anonyymi
        malaire kirjoitti:

Onko kiva vastailla itselleen?

• Anonyymi

Vedät tehtäväpalkkia hiirellä sen verran ylös, että viikonpäivä tulee näkyviin.
      Tämän jälkeen voit sitä kauheata tehtäväpalkkia hiukan mataloittaa:
      Asetukset > Mukauttaminen > Tehtäväpalkki > Käytä pieniä tehtäväpalkkipainikkeita > Käytössä

• Anonyymi

Pienet kuvakkeet ja tehtäväpalkin raahaaminen ylöspäin toi viikonpäivän näkyviin, mutta nyt palkki vie turhan paljon tilaa (yksi rivi lisää) ja sovelluskuvakkeet menivät vähän liian pieniksi (kai niihin tottuisi). Hirveät miinukset Windowsille, ettei tuollaista asiaa ole huomioitu. En olisi uskonut, luulin todellakin tämän olevan ihan "rasti ruutuun juttu".
        Kiitos kaikille vastanneille, siellä oli hyviä vastauksia, mutta en lähde radikaaleihin muutoksiin tuollaisen pienen asian vuoksi. Yritän muistaa jatkossa mikä viikonpäivä on meneillään.......

• Anonyymi

Kyllähän ihmisen pitäsi tietää mikä päivä on, tietysti dementikot ovat erikseen. No toisaalta muutaman viikon ryypyputken jälkeen voi olla järkytys kuulla mikä päivä on menossa.

• Anonyymi

Ihmisen pitäisi myös tietää että ärhentely ei ole sivistynyttä.

• Anonyymi

Ve kursori päivämäärän ja kellonajan päälle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2277
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      70
      1156
    3. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      115
      1046
    4. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      49
      1045
    5. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      999
    6. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      967
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      14
      937
    8. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      910
    9. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      898
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      886
    Aihe