Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon testamenttia tehdessä?

Anonyymi

Vakavasti sairastuneena tuli eteen, että testamentti on tehtävä nyt. Minulla on kaksi lasta, asun avoliitossa. En testamenttaa avomiehelleni mitään. Minulla on kaksi asuntoa, mutta ne eivät ole verrannolliset keskenään.

Mitä yleensäkin kannattaa ottaa huomioon testamenttia tehdessä? En halua, että lapseni jäävät mihinkään paskaloukkuun asuntojeni suhteen. Tulevat tai nykyiset puolisot kyllä suljen testamentilla pois.

6

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tee testamentti ihan niin kuin haluat. Käytä asiantuntiaa apuna jos haluat. Ole tasapuolinen. Muista todistuttaa testamentti.

• Anonyymi

Kun on lapsia, niin ei silloin tarvitse tehdä testamenttia, lapset perivät äitinsä.

• Anonyymi

Joo, kyllä on tarkoitus käyttää asiantuntijaa. Mutta ajattelin vaan etukäteen ajatella asioita, ettei tarvitse maksaa noin 300 €/h asiantuntijalle. Tunti hurahtaa nopeasti änkyttäessä ja miettiessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun on lapsia, niin ei silloin tarvitse tehdä testamenttia, lapset perivät äitinsä.

Millä muulla tavalla kuin testamentilla voin pois sulkea nykyiset ja tulevat lasten puolisot perinnönjaossa? Eli kyllä testamenttia tarvitaan, vaikka rintaperilliset minut perivätkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä muulla tavalla kuin testamentilla voin pois sulkea nykyiset ja tulevat lasten puolisot perinnönjaossa? Eli kyllä testamenttia tarvitaan, vaikka rintaperilliset minut perivätkin.

Puhut lasten puolisoiden sulkemisesta pois perinnönjaossa. Eivät he ole sinua perimässä.

Mutta lähtökohtaisesti heillä on avio-oikeus puolisonsa omaisuuteen (kuten myös päin vastoin). Se tarkoittaa, että puolisoiden avioliiton purkautuessa toimitettavassa omaisuuden osituksessa lähtökohtaisesti heidän kaikki omaisuutensa, myös perintönä saatu tasattaisiin siten, että varakkaampi antaa omastaan toiselle tasinkoa niin paljon, että puntit ovat tasan. Tämän voi estää testamenttimääräyksellä. Kuten:

"Vielä määrään, että lasteni aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta minulta testamentilla saatuun omaisuuteen tai sen tuottoon."

Lain mukaan määräys koskee myös sanotun omaisuuden sijaan mahdollisesti tulevaa omaisuutta.

Jos lapsesi kuolee avioliitossa lapsettomana, puoliso perii hänet (kuten kai kohtuullista onkin). Tmänkin voit halutessasi estää testamentillasi.

Avopuolisolla avio-oikeutta ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhut lasten puolisoiden sulkemisesta pois perinnönjaossa. Eivät he ole sinua perimässä.

Mutta lähtökohtaisesti heillä on avio-oikeus puolisonsa omaisuuteen (kuten myös päin vastoin). Se tarkoittaa, että puolisoiden avioliiton purkautuessa toimitettavassa omaisuuden osituksessa lähtökohtaisesti heidän kaikki omaisuutensa, myös perintönä saatu tasattaisiin siten, että varakkaampi antaa omastaan toiselle tasinkoa niin paljon, että puntit ovat tasan. Tämän voi estää testamenttimääräyksellä. Kuten:

"Vielä määrään, että lasteni aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta minulta testamentilla saatuun omaisuuteen tai sen tuottoon."

Lain mukaan määräys koskee myös sanotun omaisuuden sijaan mahdollisesti tulevaa omaisuutta.

Jos lapsesi kuolee avioliitossa lapsettomana, puoliso perii hänet (kuten kai kohtuullista onkin). Tmänkin voit halutessasi estää testamentillasi.

Avopuolisolla avio-oikeutta ei ole.

Kiitos, tätä tarkoitin, mutta käytin varmaan väärää termiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe