Vitrektomia, kokemuksia

Anonyymi

Olisiko tietoa missä sairaalassa olisi paras praktiikka ja laitteet? Menen ensi kevänä tutkimuksiin, enkä haluaisi mennä ihan randomilla. Yksityiset ja julkiset sairaalat, kaikki huomioiden. Pääseekö julkisiin sairaaloihin tutkimuksiin ja hoitoon yksityispotilaana?

1

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis miksi sinulle on tarkoitus tehdä vitrektomia? Lasiaissamentumien takiako? Mulla on sellainen käsitys, ettei kaikkia samentumia välttämättä saa pois vitrektomialla, sillä osia lasiaisesta jää silmään ainakin niillä ihmisillä, joilla lasiainen ei ole kokonaan irronnut. Ja kun lasiainen poistetaan, syntyy silmään ”tyhjää tilaa”, joka on riski verkkokalvon irtaumalle.

Mulle tehtiin vikrektomia, kun oli pakko. Ensin irtosi itsestään osa lasiaisesta ja se irtoaminen hajotti verkkokalvoa. Verkkokalvoreikä piti paikata leikkauksessa. Samalla poistettiin lasiainen niin isosti kuin pystyttiin. Tilalle laitettiin kaasua, jonka tarkoitus oli tukea verkkokalvoa, jottei kokoon kursittu kohta hajoaisi uudestaan. Oli aika iso operaatio, vaikka tehtiinkin paikallispuudutuksessa. Leikkauksen jälkeen kesti melkein kaksi kuukautta, ennen kuin kaasu oli kokonaan poistunut silmästä. Kaasukupla oli alussa niin iso, etten nähnyt leikatulla silmällä juuri mitään ja myöhemminkin esim. kävelyliikkeen mukaan pomppiva kupla haittasi näkemistä isosti.

Kun tehdään silmän sisäisiä leikkauksia, seurauksena voi olla jälkikaihi parin vuoden päästä. Mun kohdalla puhuttiin jälkikaihista niin kuin automaatista, en tiedä onko mulle tehty operaatio jotenkin erityisesti kaihia aiheuttava. Joka tapauksessa kannattaa miettiä tarkkaan, onko leikkauksesta tarpeeksi hyötyä näön kannalta. Itse olisin ilman leikkausta sokeutunut toisesta silmästä, joten ehkä tässä jatkoleikkauksenkin kestää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      128
      5764
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2569
    3. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      134
      2487
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      8
      2079
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1353
    6. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      61
      1093
    7. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1042
    8. Mikä musta tekee

Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      912
    9. Millainen on

Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      825
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      815
    Aihe