Asunnon myynti ja luovutusvero

Anonyymi

Minulla on ollut toinen asunto 12 vuotta ja ekat 4 vuotta pidin sitä työhuoneena. Sen jälkeen ollut vuokralla.
Jos myyn asunnon niin joudunko maksamaan luovutusvoittoveroa, kun oli ekat 4 vuotta omassa käytössä? Miten verottajalle todistetaan että ollut omassa käytössä?
Joudunko siis maksamaan ko veroa ku nmyyn?

8

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Käsittääkseni joudut maksamaan verot.

• Anonyymi

Niin onko ollut yli 50% asunnosta vähintään 2v yhtäjaksoisesti omana tai perheenjäsenen vakituisena asuntona.

• Anonyymi

Se on ollut työhuonekäytössä. Pitäiskö olla, että olen ollut kirjoilla asunnossa ja muuttoilmoitus sinne tehtynä ennenkuin sitä voi sanoa vakituiseksi asunnoksi?

• Anonyymi

"Se on ollut työhuonekäytössä. Pitäiskö olla, että olen ollut kirjoilla asunnossa ja muuttoilmoitus sinne tehtynä ennenkuin sitä voi sanoa vakituiseksi asunnoksi?"

Verovapaus edellyttää vähintään kahden vuoden yhtäjaksoista ja samanaikasta omistamista ja asumista. Työhuonekäyttö ei siis anna verovapautta. Tosin 12 vuoden omistus antaa teoriassa mahdollisuuden 40 % hankintameno-olettaman käyttämiseen, mutta vain mikäli aloittajaa ei tulkita elinkeinonharjoittajaksi. Toisaalta hankintameno-olettama on yleensä paljon alhaisempi kuin todellinen hankintameno lisättynä vähennyskelpoisilla kuluilla, eli asialla ei ole oikastaan merkitystä.

Mutta voihan luovutusvoittoverolla olla merkitystä, kahta arvoalueella sijaitsevaa isoa asuntoa pyöritetty vuosikymmeniä erilaisilla omistussuhteilla eikä kukaan nykyomistajista ole koskaan asunut kummassakaan. Laskee miten päin tahansa, niin luovutusvoittoveroa menee se noin 1-2 miljoonaa euroa, se kirpaisee jo vähän.

• Anonyymi

Minun (ap) tapauksessa kannattaa käyttää luovutusvoiton laskemiseen kaavaa myyntihinta - hankintahinta=myyntivoitto. Ja myyntivoitosta sitten maksan luovutusveron.
      Eli ostin asunnon v. 2009 ja hinta oli 85 000. Jos myyn nyt 2021 hintaan 150 000 eur
      niin myyntivoitto on 150 000 - 85 000 e =65 000 eur. Tuosta maksaisin noin 33% veroa.
      Eikö se suurin piirtein noin mene?

• Anonyymi

Kauppakirjallako verottajalle toteennäytän että mikä ollut ostohinta aikoinaan?

• Anonyymi

"Kauppakirjallako verottajalle toteennäytän että mikä ollut ostohinta aikoinaan?"

Ei tarvitse, verottajallehan on akoinaan toimitettu varainsiirtoveroilmoitus.

• Anonyymi

Ryhmä Kähtävä kukat kattava Kokoomus vaihto ä..pätkä ,selittelyt takanapäin siivous Avaimet, rrikos avaimet ottaa Siivouspalvelu kuulustelu sitä kautta valitukset Marttinen käsineet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe