Minulla on ollut toinen asunto 12 vuotta ja ekat 4 vuotta pidin sitä työhuoneena. Sen jälkeen ollut vuokralla.
Jos myyn asunnon niin joudunko maksamaan luovutusvoittoveroa, kun oli ekat 4 vuotta omassa käytössä? Miten verottajalle todistetaan että ollut omassa käytössä?
Joudunko siis maksamaan ko veroa ku nmyyn?
Asunnon myynti ja luovutusvero
8
938
Vastaukset
- Anonyymi
Käsittääkseni joudut maksamaan verot.
- Anonyymi
Niin onko ollut yli 50% asunnosta vähintään 2v yhtäjaksoisesti omana tai perheenjäsenen vakituisena asuntona.
- Anonyymi
Se on ollut työhuonekäytössä. Pitäiskö olla, että olen ollut kirjoilla asunnossa ja muuttoilmoitus sinne tehtynä ennenkuin sitä voi sanoa vakituiseksi asunnoksi?
- Anonyymi
"Se on ollut työhuonekäytössä. Pitäiskö olla, että olen ollut kirjoilla asunnossa ja muuttoilmoitus sinne tehtynä ennenkuin sitä voi sanoa vakituiseksi asunnoksi?"
Verovapaus edellyttää vähintään kahden vuoden yhtäjaksoista ja samanaikasta omistamista ja asumista. Työhuonekäyttö ei siis anna verovapautta. Tosin 12 vuoden omistus antaa teoriassa mahdollisuuden 40 % hankintameno-olettaman käyttämiseen, mutta vain mikäli aloittajaa ei tulkita elinkeinonharjoittajaksi. Toisaalta hankintameno-olettama on yleensä paljon alhaisempi kuin todellinen hankintameno lisättynä vähennyskelpoisilla kuluilla, eli asialla ei ole oikastaan merkitystä.
Mutta voihan luovutusvoittoverolla olla merkitystä, kahta arvoalueella sijaitsevaa isoa asuntoa pyöritetty vuosikymmeniä erilaisilla omistussuhteilla eikä kukaan nykyomistajista ole koskaan asunut kummassakaan. Laskee miten päin tahansa, niin luovutusvoittoveroa menee se noin 1-2 miljoonaa euroa, se kirpaisee jo vähän.
- Anonyymi
Minun (ap) tapauksessa kannattaa käyttää luovutusvoiton laskemiseen kaavaa myyntihinta - hankintahinta=myyntivoitto. Ja myyntivoitosta sitten maksan luovutusveron.
Eli ostin asunnon v. 2009 ja hinta oli 85 000. Jos myyn nyt 2021 hintaan 150 000 eur
niin myyntivoitto on 150 000 - 85 000 e =65 000 eur. Tuosta maksaisin noin 33% veroa.
Eikö se suurin piirtein noin mene? - Anonyymi
Kauppakirjallako verottajalle toteennäytän että mikä ollut ostohinta aikoinaan?
- Anonyymi
"Kauppakirjallako verottajalle toteennäytän että mikä ollut ostohinta aikoinaan?"
Ei tarvitse, verottajallehan on akoinaan toimitettu varainsiirtoveroilmoitus.
- Anonyymi
Ryhmä Kähtävä kukat kattava Kokoomus vaihto ä..pätkä ,selittelyt takanapäin siivous Avaimet, rrikos avaimet ottaa Siivouspalvelu kuulustelu sitä kautta valitukset Marttinen käsineet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984