Turun edustalla, Nauvon saaristossa sijaitsee pieni saari, jonne aikoinaan haudattiin spitaalisairaalassa menehtyneet.
Saari on hautasaari ja sinne on julistettu ns hautarauha - josta kertoo saaren kärkeen sijoitettu risti.
Siellä on kuulemma yritetty yöpyä, mutta aina on tullut lähtö kesken unien.. Eräs tuttavani, vanha merenkävijä kertoi, että hänen kaverinsa, "jotka ovat todellisia duudsoneita" koettivat kerran leiriytyä saarelle ja hetken siellä kärvisteltyään ja kuunneltuaan (ääniä, valitusta, ym.) päättivät lähteä väljemmille vesille.
Saaren rannassa odottaneesta veneestä oli etunaru avattu ja vene ajelehti takanarun varassa monen metrin päässä rannasta. Siinä ei kuulemma niin välitetty, vaikka lahkeet kastui...
Kukaan kuullut tuosta saaresta?!
Hautasaari
21
6788
Vastaukset
- dokkari
oli siitä telkassa about vuosi sitten. Synkkä paikka jonne vietiin sairaita veneellä Ruissalosta.
- mies
Saari ei ole Turun edustalla, vaan Etelä-Airistolla, Nauvon ja Rymättylän välissä. Saaren nimi on Ominainen ja sillä on pitkä ja synkkä historia.
- Noita-Nainen
Nain aiheesta kertovan dokumentin...sinne on tosiaan paatynyt monen tie...jotkut olivat "oikeasti sairaita", jotkut kuulemma vain "sairaiksi julistettu" - yhta kaikki sinne joutuivat...ja sinne kuolivat...
Hassua, mutta mietin juuri yksi paiva, etta siella TAATUSTI KUMMITTELEE ja olisi mielenkiintoista paasta joskus "paakallopaikalle"...
...ihan vainajien muistoa kunnioittaen.- Maagikko
Se on SEILIN saari johon vietiin spitaliset ja ne joilla epäiltiin olevan tauti. Myös ne joista haluttiin jostain syystä päästä eroon kuten spyykkisesti sairaat kehitysvammaiset.
- Fyrhell
Maagikko kirjoitti:
Se on SEILIN saari johon vietiin spitaliset ja ne joilla epäiltiin olevan tauti. Myös ne joista haluttiin jostain syystä päästä eroon kuten spyykkisesti sairaat kehitysvammaiset.
Mutta ne ruumiit jätettiin Ominaisiin.....
TUTKI ennenkuin otat kantaa. - Tuntevat asiaa
Fyrhell kirjoitti:
TUTKI ennenkuin otat kantaa.Ovatko kaikki saareen haudatus saaneet kristillisen siunuksen. Voisiko joku ottaa yhteyttä lähimpään seurakuntaan ja keskustella
saareen haudattujen vainajien siunaamisesta. - Atte Ateisti
Fyrhell kirjoitti:
TUTKI ennenkuin otat kantaa.Paikallinen varmaan tietää...
Kuvauksesta kyllä tunnistin Seilin saaren. Myös Seilissä on lähteeni mukaan hautausmaa, Seilin kirkon luona.
http://www.mielenterveys-taimi.fi/kipunoita/2003_3/14.htm - Ghostbuster
Tuntevat asiaa kirjoitti:
Ovatko kaikki saareen haudatus saaneet kristillisen siunuksen. Voisiko joku ottaa yhteyttä lähimpään seurakuntaan ja keskustella
saareen haudattujen vainajien siunaamisesta.Eiköhän lähetä retkelle sinne!!!!!!
- minä olen valmis
Ghostbuster kirjoitti:
Eiköhän lähetä retkelle sinne!!!!!!
Olisin valmis lähtemään mukaan. Lähdetäänkö heti? Olisi sopivasti nytten viikonloppukin, eli aikaa kyllä riittäisi nytten. Mennään juu pitämään hauskaa, tulkaa muutkin mukaan!
- jos voi
Tuntevat asiaa kirjoitti:
Ovatko kaikki saareen haudatus saaneet kristillisen siunuksen. Voisiko joku ottaa yhteyttä lähimpään seurakuntaan ja keskustella
saareen haudattujen vainajien siunaamisesta.Jos se voi siitä olla kiinni se kummittelu, että kaikkia siellä ei ole siunattu hautaan, niin luulen että varmasti seurakunnasta se pastori suostuu ne siunaamaan, luulisi että kyllä ymmärtää asian, ainakin jos kyseessä on joku Kristillinen seurakunta.
- minä..
minä olen valmis kirjoitti:
Olisin valmis lähtemään mukaan. Lähdetäänkö heti? Olisi sopivasti nytten viikonloppukin, eli aikaa kyllä riittäisi nytten. Mennään juu pitämään hauskaa, tulkaa muutkin mukaan!
Mutta en aio vappua nyt jättää väliin. :) Kesälomalla sitten olisi parempi...
- mies
Atte Ateisti kirjoitti:
Paikallinen varmaan tietää...
Kuvauksesta kyllä tunnistin Seilin saaren. Myös Seilissä on lähteeni mukaan hautausmaa, Seilin kirkon luona.
http://www.mielenterveys-taimi.fi/kipunoita/2003_3/14.htmSeili on aika lähellä Ominaista, mutta ei niillä ole yhteyttä. Seilissä oma hautausmaa.
Ominaisiin on jo kauan haudattu ihmisiä eri syistä. kuolleina syntyneitä aviottomia lapsia, itsemurhan tehneita ihmisiä. Saarella on pitkä historia. Viimeisimmät tapaukset leinevät toisen maailmansodan ajoilta. Silloin Suomesta laivoilla lähteneet saksalaiset 'luopuivat' sotamorsiamistaan Ominaiselle.
Saari on aika salainen, mutta sillä on sellainen historia, että se on syytä jättää rauhaa. Siellä on risti ja vainajat on siunattu. Levätköön rauhassa.
Ei kuulosta fiksulta mennä sinne turhan päiten. - DreamHunter
Ghostbuster kirjoitti:
Eiköhän lähetä retkelle sinne!!!!!!
Ominaiselle. Kesällä olis tarkoitus mennä isommalla porukalla ja havainnoida... huii...
Ainoana "muttana" on se, että olen aika herkkä ja pelkään, etten selviäkään pois tällaisena kuin nyt olen, jos siellä jotain tapahtuu.. ja minä kun satun tykkäämään itsestäni just tällaisena :)
No saapi nyt nähdä uskallanko (hullujen ystävieni yllyttämänä) lähteä retkelle jonakin valoisana kesäyönä... - icy
minä.. kirjoitti:
Mutta en aio vappua nyt jättää väliin. :) Kesälomalla sitten olisi parempi...
juu kerätään randomi porukka kasaan ja järjestetään sinne miitti.
- Turisti puristi
mies kirjoitti:
Seili on aika lähellä Ominaista, mutta ei niillä ole yhteyttä. Seilissä oma hautausmaa.
Ominaisiin on jo kauan haudattu ihmisiä eri syistä. kuolleina syntyneitä aviottomia lapsia, itsemurhan tehneita ihmisiä. Saarella on pitkä historia. Viimeisimmät tapaukset leinevät toisen maailmansodan ajoilta. Silloin Suomesta laivoilla lähteneet saksalaiset 'luopuivat' sotamorsiamistaan Ominaiselle.
Saari on aika salainen, mutta sillä on sellainen historia, että se on syytä jättää rauhaa. Siellä on risti ja vainajat on siunattu. Levätköön rauhassa.
Ei kuulosta fiksulta mennä sinne turhan päiten.Legenda saksalaisten jälkeensä jättämistä (tappamista) suomalaisista sotamorsiamista on kulkutarina. Myös Lapissa kerrotaan tarinaa, että eräitä morsmaikkuja olisi heitelty vetäytymismatkalla saksalaisista laivoista Jäämereen... Lopultakin taitaa olla vain legendaa, johon moralisti on liittänyt loppuun "syntisen rangaistus"- teeman.
Jos Ominaisella on tuollaine maine, minusta se pitäisi ehdottomasti kaupallisesti hyödyntää. - Atte Ateisti
mies kirjoitti:
Seili on aika lähellä Ominaista, mutta ei niillä ole yhteyttä. Seilissä oma hautausmaa.
Ei kuulosta fiksulta mennä sinne turhan päiten.Haloo...nyt muuten alan uskoa, ettei koko Ominaisten saarta ole olemassakaan!
Mikään löytämäni kartta ei mainitse saarta - sen suomenkielinen nimikin olisi tuossa Nauvon ruotsinkielisessä ympäristössä tosi yllättävä.
Sitä paitsi kuten jo aiemmin sanoin, Seilillä on oma hautausmaansa. Sinne pääsee tutustamaankin:
http://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/Kirkon_tiedotuskirje2005.pdf - hjsyjfhfththf
Atte Ateisti kirjoitti:
Haloo...nyt muuten alan uskoa, ettei koko Ominaisten saarta ole olemassakaan!
Mikään löytämäni kartta ei mainitse saarta - sen suomenkielinen nimikin olisi tuossa Nauvon ruotsinkielisessä ympäristössä tosi yllättävä.
Sitä paitsi kuten jo aiemmin sanoin, Seilillä on oma hautausmaansa. Sinne pääsee tutustamaankin:
http://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/Kirkon_tiedotuskirje2005.pdfKyllä se siellä on. Löytyy nimellä ominainen, tai omenainen. Jää maarianhaminan kautta tukholmaan risteillessä kohta seilin jälkeen toiselle puolelle botskia.
Mielenkiintonen juttu! Empäs ole ennen kuullutkaan...
Harmi kun jäi se dokumentti katsomatta!- cilla
Siis otsikossa tulikin jo.. En siis koskaan ole kuullutkaan, mutta kiinnostavalta kuulostaa.. Olisi kyllä kiva mennä sinne..
- mies
Ei ole mitään syytä mennä sinne.
Mukavampia paikkoja on saaristo täynnä.
minun mökki on ominaisten saaren vastapäätä. olen käynyt kerran saarella ja lähtenyt kävelemään saaressa, kiinnittänyt veneen rantaan. tullesani huomasin että toinen kiinnitysköysi oli irronut. saaressa ei ole asukkaita että oliko kummitus irrottanut toisen köyden? saarella oli paljon puolukoita mutta en uskaltanut noukkia niitä. rantaan tullessani näin 2 kilon taimenen hyppäävän veneeni vieressä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894