Lähihoitajia liikaa

Miksi ?

Lähihoitajia on koulutettu liikaa.
Kenellekään eivät kunnat lupaa vakinaista työpaikkaa. Vain sijaisuuksia ja pätkätöitä.
Kysyn päättäjiltä:
Kenellä nuorella on pätkätöisä tulevaisuutta?
Voi helvetti soikoon en paremmin sano. Miksiköhän sitten niitä koulutetaan liikaa?
Minä tiedän. Ensivuoden alussa kun tulee voimaan ns. orjatyölaki niin sitten näitä naisparkoja voidaan kyykyttää alipalkattuna vanhusten perseitten pyyhkimiseen.

26

2176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhjggj

ihmettelen suuresti että miks kaikki sanoo että lähihoitajia tarvitaan, mutta sitten tarjolla ei ole valmistuneille muuta kun sijaisuuksia, usealta kuullu näin kun oon alalla jonkun verran pyöriny

• Tuleva lähis

Puhutko nyt pk seudun tilanteesta? Mä kun olen ymmärtänyt että työllisyystilanne on hyvä ja lähihoitajilla riittää kysyntää.

• Miksi?

Mä en puhu pääkaupunkiseudun tilanteesta, kun asuttua maata on muuallakin. Kuka hullu se nyt tulisi pääkaupunkiseudulle ja miksi?

• Tuleva lähis
        Miksi? kirjoitti:

Mä en puhu pääkaupunkiseudun tilanteesta, kun asuttua maata on muuallakin. Kuka hullu se nyt tulisi pääkaupunkiseudulle ja miksi?

Jotkut on syntyny pk-seudulla ja toiset maalla ja ymmärään hyvin, että kaikki ei halua asua pk-seudulla ;)

• lähihoitajiksi

Sydämestäni toivon, että ET KOSKAAN mene töihin minnekään pitkäaikaisosatolle "vanhusten perseitä pyyhkimään", koska olet kirjoituksesi perusteella TÄYSIN SOVELTUMATON kyseiselle alalle.
      Vanhusten hoitotyö on henkisesti vaativaa ja sille alalle soveltuvat vain kypsät ja psyykkisesti terveet ihmiset.
      Jos työvoimatoimistossa sinulle osoitetaan paikka pitkäaikaisosastolle, sinun kannattaa rehellisesti kertoa, että et ole henkisten ominaisuuksiesi kannalta soveltuva kyseiseen työhön.
      Asennoitumisesi vanhuksiin tulee kuitenkin vääjäämättä jossain vaiheessa esille.
      Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että itsekin tulet olemaan joskus vanha ja sairas?
      Kuinka haluaisit silloin itseäsi kohdeltavan?

• Tuleva lähis

Kenellekköhän nyt vastasit ja analysoit psyykkistä tilaa? Jos tarkoitit minulle, niin en ole lähdössäkään vanhus työhön. Ja elämänkokemusta on sen verran takana etten lähde tuomitsemaan ketään alan tai muunkaan suuntautumisen mukaan.

• Nemo
        Tuleva lähis kirjoitti:

Kenellekköhän nyt vastasit ja analysoit psyykkistä tilaa? Jos tarkoitit minulle, niin en ole lähdössäkään vanhus työhön. Ja elämänkokemusta on sen verran takana etten lähde tuomitsemaan ketään alan tai muunkaan suuntautumisen mukaan.

Eiköhän tuo ollut aloittajalle suunnattu.

Kyllä lähihoitajia tarvitaan ja hyvät saavatkin sen vakkariduunin. En ylipäätänsä näe mitään syytä siinä, että vastavalmistunut alle 20-vuotias lähihoitaja palkattaisiin vakituiseksi. Oppimista riittää kuitenkin valmistumisen jälkeenkin. Silloinhan se oppiminen vasta kunnolla alkaa. Mielummin palkataan jo osaava ja rutinoitunut ammattilainen vakituiseksi työntekijäksi.

• Miksi?
        Nemo kirjoitti:

Eiköhän tuo ollut aloittajalle suunnattu.

Kyllä lähihoitajia tarvitaan ja hyvät saavatkin sen vakkariduunin. En ylipäätänsä näe mitään syytä siinä, että vastavalmistunut alle 20-vuotias lähihoitaja palkattaisiin vakituiseksi. Oppimista riittää kuitenkin valmistumisen jälkeenkin. Silloinhan se oppiminen vasta kunnolla alkaa. Mielummin palkataan jo osaava ja rutinoitunut ammattilainen vakituiseksi työntekijäksi.

Luuletko sä että kunnat vanhoja ämmiä työllistävät ja vakinaiseksi. Nythän sinä lämpimiä löysäsit päästäsi.
        Eivät varmasti ota!
        Nuoria ne ottavat mutta korkeintaan harjoittelijoiksi ja pätkätöihin.
        Siinähän sitä tulee kunnille säästöjä kun ei palkata vakinaisiksi.
        En ole itse lähihoitaja mutta aktiivisesti sivusta seurannut.
        Minä en kertakaikkiaan lähtisi niin pienellä palkalla niinkin raskaisiin töihin.
        Miksi kunnat palkkaisivatkaan kun lähihoitajia on tekemään orjapalkalla ja varsinkin ensivuoden alusta se kyykyttäminen vasta oikein toden teolla alkaa.
        Taitavat naiset olla pikkuisen tyhmiä, joita on helppo kyykyttää.

• lähihoitajatar
        Miksi? kirjoitti:

Luuletko sä että kunnat vanhoja ämmiä työllistävät ja vakinaiseksi. Nythän sinä lämpimiä löysäsit päästäsi.
        Eivät varmasti ota!
        Nuoria ne ottavat mutta korkeintaan harjoittelijoiksi ja pätkätöihin.
        Siinähän sitä tulee kunnille säästöjä kun ei palkata vakinaisiksi.
        En ole itse lähihoitaja mutta aktiivisesti sivusta seurannut.
        Minä en kertakaikkiaan lähtisi niin pienellä palkalla niinkin raskaisiin töihin.
        Miksi kunnat palkkaisivatkaan kun lähihoitajia on tekemään orjapalkalla ja varsinkin ensivuoden alusta se kyykyttäminen vasta oikein toden teolla alkaa.
        Taitavat naiset olla pikkuisen tyhmiä, joita on helppo kyykyttää.

Itse olen valmistunut v. 1996 lähihoitajaksi tosin minulla on kaksi muutakin ammattia. Olen reilu kolmekymppinen kahden lapsen äiti...olin tuossa lasteni kanssa kotonakin melkein viisi vuotta.
        Miunulle on aina löytynyt töitä, ennen lapsia tein pätkätöitä ja pari pidempää keikkaa. Nyt kun olen palannut työmarkkinoille nappasin välittömästi vakituisen paikan. Kyllä lähihoitajia tarvitaan ja töitä löytyy jos on itse aktiivinen.
        Ikävä tosi asia on se, että miksi ns. nuoret eivät välttämättä saa vakituista työpaikkaa heti on se, ettei heillä ole vielä jälkikasvua...sitä ei sanota ääneen, mutta kaikki sen käytännössä tietävät.
        Tiedän monia ikäisiäni sairaan- ja lähihoitajia ketkä ovat nyt lasten ollessa jo vähän isompia nappaneet viran tai toimen...ja uskokaan minun sanoneen niitä tulee koko ajan lisää niitä vakituisia paikkoja kohta jää suuret ikäluokat eläkkeelle...vanhuksia on koko ajan enemmän, ihmiset elävät pidempään siksi lähihoitajia koulutetaan paljon.
        Mainitsen nyt tässä myös sen, että olen työskennellyt sekä lasten että vanhusten parissa, mutta tämän hetkinen työni on ns. terveyskeskusavustajan työtä yksityisellä puolella.
        :) jaksamisia kaikille lähihoitajille :) ja sinulle myös koeta kestää lähihoitajien keskellä!

• lähihoitajatar
        lähihoitajatar kirjoitti:

Itse olen valmistunut v. 1996 lähihoitajaksi tosin minulla on kaksi muutakin ammattia. Olen reilu kolmekymppinen kahden lapsen äiti...olin tuossa lasteni kanssa kotonakin melkein viisi vuotta.
        Miunulle on aina löytynyt töitä, ennen lapsia tein pätkätöitä ja pari pidempää keikkaa. Nyt kun olen palannut työmarkkinoille nappasin välittömästi vakituisen paikan. Kyllä lähihoitajia tarvitaan ja töitä löytyy jos on itse aktiivinen.
        Ikävä tosi asia on se, että miksi ns. nuoret eivät välttämättä saa vakituista työpaikkaa heti on se, ettei heillä ole vielä jälkikasvua...sitä ei sanota ääneen, mutta kaikki sen käytännössä tietävät.
        Tiedän monia ikäisiäni sairaan- ja lähihoitajia ketkä ovat nyt lasten ollessa jo vähän isompia nappaneet viran tai toimen...ja uskokaan minun sanoneen niitä tulee koko ajan lisää niitä vakituisia paikkoja kohta jää suuret ikäluokat eläkkeelle...vanhuksia on koko ajan enemmän, ihmiset elävät pidempään siksi lähihoitajia koulutetaan paljon.
        Mainitsen nyt tässä myös sen, että olen työskennellyt sekä lasten että vanhusten parissa, mutta tämän hetkinen työni on ns. terveyskeskusavustajan työtä yksityisellä puolella.
        :) jaksamisia kaikille lähihoitajille :) ja sinulle myös koeta kestää lähihoitajien keskellä!

pikkuriikkiset kirjoitusvirheet...kymmensormi järjestelmä pettää joskus :0) Hauskaa Vappua!

• Sipu

pikkuriikkiset kirjoitusvirheet...kymmensormi järjestelmä pettää joskus :0) Hauskaa Vappua!

Oletko käynyt asiakaspalvelu- ja tiedonhallinta-suuntauksen? Minua kiinnostaa osastonsihteerin työ, mutta siihen on kaksi väylää, merkonomin ja lähihoitajan koulutus...
        Kerro työstäsi, onko pelkkää paperi- ja konetyötä?

• lähihoitajatar
        Sipu kirjoitti:

Oletko käynyt asiakaspalvelu- ja tiedonhallinta-suuntauksen? Minua kiinnostaa osastonsihteerin työ, mutta siihen on kaksi väylää, merkonomin ja lähihoitajan koulutus...
        Kerro työstäsi, onko pelkkää paperi- ja konetyötä?

Minulla on kaupallinen koulutus toimistotekniikanlinjalta, lisäksi olen suuntautunut vanhustyöhön lähihoitajana ja käynyt lisäkoulutusta mm. erityislapsista.

Toimipaikkani liittyy mielenterveystyöhön :) teen kaikkea mitä voi vain tehdä...hoidan sanelut,(lausunnot), postitan niitä, hoidan ajanvarausta sitä kautta neuvon ja opastan valitsemaan oikeata palvelua,jne. saatan mitata verenpainetta jne.

Luulisin, että tuolla kyseisellä asiakaspalvelu- ja tiedonhallinta koulutuksella saattaisi päästä tuon tyyliseen työhön...sitä ei vaan silloin aikanaan ollut kun olen valmistunut!
        Eli työni ei ole pelkkää paperi- tai konetyötä.

• sama

Minulla on kaupallinen koulutus toimistotekniikanlinjalta, lisäksi olen suuntautunut vanhustyöhön lähihoitajana ja käynyt lisäkoulutusta mm. erityislapsista.

Toimipaikkani liittyy mielenterveystyöhön :) teen kaikkea mitä voi vain tehdä...hoidan sanelut,(lausunnot), postitan niitä, hoidan ajanvarausta sitä kautta neuvon ja opastan valitsemaan oikeata palvelua,jne. saatan mitata verenpainetta jne.

Luulisin, että tuolla kyseisellä asiakaspalvelu- ja tiedonhallinta koulutuksella saattaisi päästä tuon tyyliseen työhön...sitä ei vaan silloin aikanaan ollut kun olen valmistunut!
        Eli työni ei ole pelkkää paperi- tai konetyötä.

työpaikkaan etsittiin sihteeriä kenellä on hoitoalan koulutus myös ;)

• lähihoitajatar

Ei kukaan "järkevä" ihminen kouluttaudukaan hoitoalalle suuren rahan toivossa...tätä työtä tehdään sydämellä :)
      tähän työhön tarvitaan empaattinen luonne :)
      ja ennen kaikkea "persoonallisuus" on hoitajan työväline ;)
      palkka on pieni, mutta työ antaa tekijälle paljon jos asiakkaistaan/potilaistaan oikeasti välittää :)

• Hoitsu

lähihoitajille kyllä löytyy töitä tässä maassa ihan varmasti jos vaan itse haluaa. koko ajan on puutetta hoitajista pienemmilläkin paikkakunnilla. jos hoidat hommas hyvin ja arvostat omaa ammattiasi niin varmasti saat myös vakituisia töitä nuorenakin. voin kokemuksesta sanoa, olen ollut 22 vuoden ikään mennessä jo ollut kahdessa vakituisessa työssä, että kyllä se on ihmisestä kiinni saako vakituisia töitä vai ei! vanhustyöhön tarvitaan luonnetta ja omaa kiinnostusta ikääntyneitä kohtaan. vaikka se ei aina juhlaa ole, niin kyllä tästä työstä saa paljon iloakin. mutta mikäpäs työ niin hauskaa ja mahtavaa aina oliskaan. alalle suunnittelevana kannattaa miettiä onko oikeasti kiinnostunut tekemään töitä sydämellä vai rahaa himoiten!

• ja paskassa

Just sinun tyyppisten ihmisten takia (tätä työtä tehdään sydämmellä!) hoitajat saakin niin paskaa palkkaa raskaasta työstä. Enkä tietenkään tarkoita että pelkästään rahasta pitäisi tehdä, vaan että tehdystä työstä K U U L U U saada oikeaa palkkaa, se on oikeus ja mun mielestä osoittaa kunnioituksen puutetta jos sitä poljetaan.

• lähihoitajatar
        ja paskassa kirjoitti:

Just sinun tyyppisten ihmisten takia (tätä työtä tehdään sydämmellä!) hoitajat saakin niin paskaa palkkaa raskaasta työstä. Enkä tietenkään tarkoita että pelkästään rahasta pitäisi tehdä, vaan että tehdystä työstä K U U L U U saada oikeaa palkkaa, se on oikeus ja mun mielestä osoittaa kunnioituksen puutetta jos sitä poljetaan.

naisille sitä maksetaan ns. hyvää palkkaa???? ja paljonkohan se mahtaa olla?
        olisihan se tietysti mukavaa jos liksaa tulisi enemmän, mutta kun palkat ovat työehtosopimuksen mukaisia...niin minkäs teet? palkka on pas..mutta työt on hoidettava - ei hoitajat voi tosta vaan lakkoon mennä!ei voi "pysäyttää" koneita ja sanoa et viikonlopun jälkeen tavataan ;)

• lakon idea

naisille sitä maksetaan ns. hyvää palkkaa???? ja paljonkohan se mahtaa olla?
        olisihan se tietysti mukavaa jos liksaa tulisi enemmän, mutta kun palkat ovat työehtosopimuksen mukaisia...niin minkäs teet? palkka on pas..mutta työt on hoidettava - ei hoitajat voi tosta vaan lakkoon mennä!ei voi "pysäyttää" koneita ja sanoa et viikonlopun jälkeen tavataan ;)

Sehän se lakon ajatus onkin! Hoitajien palkat on niin paskoja, koska Suomi ei tajua että se ei tuu toimeen ilman hoitajiaan. Kun mennään lakkoon ja kaikkien elämä vaikeutuu, on pakko tajuta kuinka tarpeellisia hoitajat on ja maksaa lopulta oikeaa palkkaa.

Nimenomaan työehtosopimuksesta pitää taistella! Pitää taistella siitä että palkat työehtosopimuksessa olis oikeita, ja sen takia pitäiskin mennä lakkoon. Ei pidä tyytyä siihen että kun se nyt on semmonen, vaan sitä pitää muuttaa!

Niinku monella muullakin naisvaltasella alalla, tärkeän asian toit esille. En tarkota vaan että pitäin sitä "hyvää palkkaa" maksaa, vaan raskaasta työstä oikea palkka, työtä vastaava palkka.

Kylläpä vaan lääkärilakon aikanakin saatiin hommat hoitumaan, miksei ne hoituis hoitajalakon aikana ihan samalla tavalla?? Tuskimpa hoitajat lääkäreitä korvaamattomampia on, ainakaan palkkauksesta päätellen..

• missä...?

Meilläpäin kun ei meinaa enää löytyä sijaisuuksiin koulutettua tekijää.. Totta on että turhiakin pätkätöitä on olemassa, mutta totuus myös se että hoitoalalla tulee aina olemaan enemmän tai vähemmän pätkätöitä. Meillä kun täytyy olla aina sijainen jos joku on syystä tai toisesta pois töistä (sairaana, lomalla tms.) Ellei palkata varahenkilöitä riittävästi vakituisiksi. Hoitolaitoksia kun ei pysty laittamaan kiinni lomien ajaksi ei edes päiväksi..

• Sivusta seurannut

Lähihoitajia on joka paikassa liikaa. Siksi palkkakin on niin pirun pieni.
        Ei mitään likaisen työn lisiä.
        Olet yökkönä, päiväkkönä, pyhäkkönä jne.
        Eivät ne työt palkassa näy ja kuitenkin jokaisen pitäisi tulla palkallaan toimeen ja tulevaisuutensa rakentaa.
        Olen olut usemapaan otteeseen erilaisilla työttömille tarkoitetuilla huuhaa -ja hömppäkursseilla, missä suurin osa kurssilaisista oli naisia.
        Kyselin heiltä ammatteja niin melkein yhtenään tuli vastauskseksi lähihoitaja ,lähis, lähis, lähis. Niitä on todella liikaa.
        Vanhoja kuluneita naisia,entisiä pankkineitejä ja pois potkaistuja hienostorouvia. Tosin joku nuorempikin välissä.

• Oletko hupsu vai hupsuilet
        Sivusta seurannut kirjoitti:

Lähihoitajia on joka paikassa liikaa. Siksi palkkakin on niin pirun pieni.
        Ei mitään likaisen työn lisiä.
        Olet yökkönä, päiväkkönä, pyhäkkönä jne.
        Eivät ne työt palkassa näy ja kuitenkin jokaisen pitäisi tulla palkallaan toimeen ja tulevaisuutensa rakentaa.
        Olen olut usemapaan otteeseen erilaisilla työttömille tarkoitetuilla huuhaa -ja hömppäkursseilla, missä suurin osa kurssilaisista oli naisia.
        Kyselin heiltä ammatteja niin melkein yhtenään tuli vastauskseksi lähihoitaja ,lähis, lähis, lähis. Niitä on todella liikaa.
        Vanhoja kuluneita naisia,entisiä pankkineitejä ja pois potkaistuja hienostorouvia. Tosin joku nuorempikin välissä.

Kukas sen kissan hännän nostaa,jos ei kissa itse?
        Siis ylennys arvoasteikossa lähihoitajatar.
        Siis palataan vanhaan hyvään aikaan, jolloin sairaanhoitajatkin olivat sairaanhoitajattaria vieläpä hautakivissä.
        Palkka on todella pieni hyvillä hoitajilla, mutta hoitajattarilla jotka eivät kuin kävelevät käytäviä riittävä.

• lähihoitajatar
        Oletko hupsu vai hupsuilet kirjoitti:

Kukas sen kissan hännän nostaa,jos ei kissa itse?
        Siis ylennys arvoasteikossa lähihoitajatar.
        Siis palataan vanhaan hyvään aikaan, jolloin sairaanhoitajatkin olivat sairaanhoitajattaria vieläpä hautakivissä.
        Palkka on todella pieni hyvillä hoitajilla, mutta hoitajattarilla jotka eivät kuin kävelevät käytäviä riittävä.

että, yksityisellä puolella on "muitakin terveyskeskusavustajia" kuin terveysasemilla istuvat...
        jos et sitä tiedä "mitä muuta voidaan tehdä" tuossa toimessa et taida olla oikein perillä mitä kaikkea lähihoitajat voivat tehdä?!

• Sipu

Täällä Satakunnassa ei ole töitä eikä sellaista koulutustakaan välttämättä mitä haluaisi. Kun puhutaan hoitajapulasta, tarkoitetaan usein sitä ettei saada tunnin varoitusajalla lyhyisiin sairaslomiin sijaista. Kuka jaksaa odottaa työpaikalta puheluita vuodesta toiseen, pidemmän sijaisuuden toivossa...

• pätkätyöläinen
        Sipu kirjoitti:

Täällä Satakunnassa ei ole töitä eikä sellaista koulutustakaan välttämättä mitä haluaisi. Kun puhutaan hoitajapulasta, tarkoitetaan usein sitä ettei saada tunnin varoitusajalla lyhyisiin sairaslomiin sijaista. Kuka jaksaa odottaa työpaikalta puheluita vuodesta toiseen, pidemmän sijaisuuden toivossa...

Totta, että pätkätyöläisenä on vittumaista olla, kun saatetaan vielä yhdeksältä aamulla soittaa ja pyytää aamuvuoroon.. Löysin kuitenkin pätkätöistä positiivisia puolia ja ne mielessä pätkätyöläisyys ei tunnu enää niin rankalta. Olen useammassa laitoksessa sijaislistoilla, joten työtöntä päivää ei ole, ellei itse halua sellaista pitää, teenkin viikon reippasti ylityötunneille ja toisella viikolla otankin rennommin. sunnuntain palkan takia, työskentelen sunnuntait. kun tulee mahdollisuus lähteä matkalle, ilmoitan vain, että en ole tavoitettavissa..

Toki on rankka olla viikon aikana useammalla eri osastolla, ikinä ei tunne potilaita ja kokoajan tulee esitettä tyhmiä kysymyksiä. Mutta se mitä olen vuosien saatossa pätkätyöläisenä oppinut,on paljon enemmän, mitä olisin oppinut yhdellä ja samalla osastolla.

• Nainen 52v.

Kertokaahan rakkaat ihmiset,mitä hyötyä on kuulua kyseisiin liittoihin.Henkilökohtaisesti en niistä ole mitään hyötynyt/apua saanut.Onko etujamme ajettu???kyseisellä rahasummalla käy vuosittain jo mukavan etelänmatkan.terv.liitosta eronnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe