Venepaikka rasitteena

Olen ostamassa kuivanmaan mökkiä. Järvi on kävelymatkan päässä. Minulle on luvattu venepaikka ja laiturin rakentamisoikeus rantaan. Se tulisi rasitteena maan omistajalle. Rasite takaisin minun venepaikan pysyviiden myös tulevien rantapalstojen myynnissä.
Millaisia kustannuksia moisen rasitteen syntymisestä tulee?

9

1504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alla olevasta linkistä selviää hinnat. Tässä tapauksessa toimitus tietenkin perustuu yhteiseen sopimukseen, josta saa alennusta. Perustettaviksi tulevat siis tieoikeus, venevalkamaoikeus, laiturioikeus sekä mahdollisesti pysäköintioikeus ja uimapaikkaoikeus.

      • Anonyymi

        Itse ostin tuossa rantamökin, sekä lisäksi kirkolta kaava-alueelta erillisen petsäpalan jonka mukana tuli venevalkamaoikeus siitä kirkolta. Siinä oli kiinteistörekisterissä muutama muukin oikesus, joilla ei tosin juurikaan merkitystä nykyaikana. No kirkolla on siinä pitkä komea venelaituri. Onko minulla oikeus tuohon venelaituriin vai johonkin muuhun paikkaan rannalla. Toki nähtävästi jotain joutuisin maksmaan käyttökuluja jos tuosta valmiista laiturista paikan käyttööni ottaisin. Mutta onko minulla oikeus tuohon venepaikkaan valmiissa laiturssa vaiko jossain muualla. Siinä lähellä rannat näyttävät olevan hyvin varattuja, lähinnä yksityisiä paitsi kirkon ranta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ostin tuossa rantamökin, sekä lisäksi kirkolta kaava-alueelta erillisen petsäpalan jonka mukana tuli venevalkamaoikeus siitä kirkolta. Siinä oli kiinteistörekisterissä muutama muukin oikesus, joilla ei tosin juurikaan merkitystä nykyaikana. No kirkolla on siinä pitkä komea venelaituri. Onko minulla oikeus tuohon venelaituriin vai johonkin muuhun paikkaan rannalla. Toki nähtävästi jotain joutuisin maksmaan käyttökuluja jos tuosta valmiista laiturista paikan käyttööni ottaisin. Mutta onko minulla oikeus tuohon venepaikkaan valmiissa laiturssa vaiko jossain muualla. Siinä lähellä rannat näyttävät olevan hyvin varattuja, lähinnä yksityisiä paitsi kirkon ranta.

        Venevalkamaoikeus tarkoittaa oikeutta pitää venettä rannassa. Laiturioikeus on eri asia. Valkamaoikeus ei välttämättä tarkoita pysäköidä autoa rantaan tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venevalkamaoikeus tarkoittaa oikeutta pitää venettä rannassa. Laiturioikeus on eri asia. Valkamaoikeus ei välttämättä tarkoita pysäköidä autoa rantaan tms.

        Noin minäkin asian ymmärrän. Se vaan kun siinä kirkolla se ranta näyttää olevan paljolti vaan tonteille varattu ja siis yksityisessä omistuksessa. Tää pitkä venelaituri järvelle on, ja siinä on paljon venepaikkoja. Kait siellä jossain lähistöllä sitten on jotain sellaista rantaa mihin veneensä kanssa voi mennä, pitää yrittää ottaa selvää asiasta. Mulla on tämä rantamökki järven pohjoisrannalla, ja sieltä on järveä pitkin sellaiset 5-6km kirkolle. En kyllä välttämättä tarvitse mitään laitureita, kun vain noin soutuveneen kokoisella veneellä on tarkoitus liikkua, ainakin toistaiseksi näin. Vielä niinkin sanoo, että nämä oikeudet ovat suhteessa siihen alaan jonka siis olen hankkinut. Ko. metsäpala on siis lohkaistu siinä paikalla sijainneesta maatalosta. Voisiko niinkin olla, että tämä oikeus olisi pienempi kuin mitä yhden veneen rantaan ajamisen lupa, aika erikoista se jos näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venevalkamaoikeus tarkoittaa oikeutta pitää venettä rannassa. Laiturioikeus on eri asia. Valkamaoikeus ei välttämättä tarkoita pysäköidä autoa rantaan tms.

        On siinä rannalla lähellä parkkipaikkoja että ei sen puoleen, ja lisäksi mulla on se metsäpalakin aika lähellä. Enkä liioin siihen parkkipaikkaa tarvitsisikaan, kun lähinnä mökiltäni pienellä veneellä vain kauppareissulla tai baarissa vesitse kävisin, Kirkollakin siinä kyllä on rantaa.
        Nuo muut oikeudet ovat pellavan liotusoikeus ja oikeus pestä mattoja yhteisessä matonpesulaiturissa ja oikeus yhteisestä soranottopaikasta sekä hiesunottopaikasta tavaraa käyttöönsä ottaa. No nämä ovat niitä loikeuksia, joilla ei juurikaan enää merkitystä ole. Nämä kaikki oikeudet ovat suhteessa siihen alaan jonka hankkinut olen.


      • Anonyymi

        Jokamiehenoikeudella saat
        liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa, kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä
        ratsastaa maastoa vahingoittamatta
        oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua
        poimia luonnonmarjoja, sieniä ja rauhoittamattomia kasveja
        veneillä, uida ja kulkea jäällä
        onkia ja pilkkiä

        Siis mitään uintioikeuksia ei luonnonveiin tarvitse hankkia.


    • Anonyymi

      Suomi24 ei pysty ratkaisemaan noin vaikeaa kysymystä, mitä seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Hyvinhän tuo ratkesi. Jospa poistuisit palstalta...


    • Anonyymi

      Rasitteesta ei tule sinulle mitään kustannuksi, jos näin sovitaan. Asia on myyjän ja ostajan välinen sopimus.
      Kuten jo kerrottiin, niin kannattaa olla mahdollisimman laaja rasite, jotta saat myös tehdä halutessa laiturin ja pääset autolla rantaa. Valkamaoikeus ei sisällä välttämättä autopaikkaoikeutta eikä oikeutta tiehen rantaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2627
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1756
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1669
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      986
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      981
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      880
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      863
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      828
    Aihe