Peruskellotaajuus ja purskekellotaajuus

Anonyymi

https://support.hp.com/fi-fi/document/c07604048

Tuossa puhutaan jostain purskekellotaajuudesta, mitä se käytännössä tarkoittaa ja miksi peruskellotaajuus on noin pirun alhainen kuin 1,1 GHz? Eikö nykyään enää tehdä prossuja joissa peruskellotaajuus on vähintään 2 GHz? Tekeekö tollasella prutkulla ylipäänsä mitään muuta kuin kevyttä nettiselailua ja sähköpostinlukua? Mulle koneessa tulis olla tarpeeksi tehoja mm. videonkäsittelyyn ja vaikka tuossa luvataan pursketaajuudeksi jopa 3.1 GHz niin ei sellainen minua vakuuta!

26

1601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purskekellotaajuus tarkoittaa taajuutta joka voidaan joissakin tapauksissa saavuttaa. Tämän yksityiskohdat riippuvat prosessorista, mutta esimerkiksi jos 4-ytimisessä prosessorissa vain yksi ydin on käytössä niin se saattaa toimia tuolla purskekellotaajuudella, ja jos useampia ytimiä on käytössä niin sitten toimii peruskellotaajuudella.

      Peruskellotaajuus on tuossa noin alhainen koska tuo on surkea prosessori ja minusta tuolla ei tee mitään. Toki on olemassa parempia joissa esim. peruskellotaajuus on 3,6 GHz ja purskekellotaajuus on 5 GHz.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Windowsin virransäästö vie tehot hiton pienille, kone on siis etana.
        Lisäksi Windows 11 tuntuu pitävän jatkuvasti noin 20% kurmaa ainakin yhdellä ytimellä ja välilla kaikilla, vaihkei mitään tekisikään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsin virransäästö vie tehot hiton pienille, kone on siis etana.
        Lisäksi Windows 11 tuntuu pitävän jatkuvasti noin 20% kurmaa ainakin yhdellä ytimellä ja välilla kaikilla, vaihkei mitään tekisikään!

        On erilaisia koneita ja ohjelmia joilla voi taajuutta hallita je emoja joissa se onnistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsin virransäästö vie tehot hiton pienille, kone on siis etana.
        Lisäksi Windows 11 tuntuu pitävän jatkuvasti noin 20% kurmaa ainakin yhdellä ytimellä ja välilla kaikilla, vaihkei mitään tekisikään!

        Ilmeiseti W11 on joku bugi, kun huomasin kanssa että kuormittaa prossua staatiseti!
        Mulläa 12% kuormalla! Lisäksi se 4 ytimen eili 8 säikeen ongelma on yllä!
        En ole keksinyt keinoa kuormittaa mmm 6 ydindä piikiin! Pelkästään neljä menee ja loput on 20% luokaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeiseti W11 on joku bugi, kun huomasin kanssa että kuormittaa prossua staatiseti!
        Mulläa 12% kuormalla! Lisäksi se 4 ytimen eili 8 säikeen ongelma on yllä!
        En ole keksinyt keinoa kuormittaa mmm 6 ydindä piikiin! Pelkästään neljä menee ja loput on 20% luokaa!

        "En ole keksinyt keinoa kuormittaa mmm 6 ydindä piikiin! Pelkästään neljä menee ja loput on 20% luokaa!"

        Helpoin tapa kuormittää viittä tai enempää ydintä taitaa olla jos sinä ostaisit vihdoin koneeseesi prosessorin jossa on enemmän kuin 4 ydintä :D


    • Anonyymi

      Tuli tässä sellanen ihmetys mieleen että minkä helkkarin takia peruskellotaajuuksia on tiputettu entisestä? Mitä valmistajat sillä voittaa että tekevät alitehoisia nuhapumppuja joita sitten myydään kalliiseen hintaan? Siis onko raha tässäkin perusteena? Ennen sai hyviä koneita joissa peruskellotaajuus oli minimissään 2 GHz ja enemmänkin, koneita oli joissa peruskellotaajuus oli jopa 3-4 GHz!

      • Anonyymi

        Mm. Ubuntussa saa sellaisen ohjelman kuin cpupower-gui, Jolla pystyy säätään kellotaajuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mm. Ubuntussa saa sellaisen ohjelman kuin cpupower-gui, Jolla pystyy säätään kellotaajuutta.

        Onkos Windowsiin jotain vastaavaa, toihan on tosi helppo ja monipuolinen.


      • Kyllä edelleenkin saa tuollaisia hyviä koneita. Sitten on lisäksi noita surkeita koneita koska jotkut haluavat ostaa huonoja koneita halvemmalla.


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        Kyllä edelleenkin saa tuollaisia hyviä koneita. Sitten on lisäksi noita surkeita koneita koska jotkut haluavat ostaa huonoja koneita halvemmalla.

        Ne surkeat koneetkin on sikahintaisia, mielestäni niitä EI saisi myydä yli 200 euron! Silti niitä vaan myydään 500-600 euron hintaan.


    • Anonyymi

      purskekellotaajuudesta ei ole juurikaan hyötyä, se saa koneen turahteleen, eikä se anna tehoja kuin pineksi hetkeksi eikä kaikilla ytimillä!
      Se on juurikin näitä ominaisuuksia mistä Apple kypsy intellin prossuihin. Windowsi varten tehty pini boosti, josta kuitenkaan ei ole mitään hyötyä raskaassa kurmassa!
      kKoska vain Windows voi hyötyä yhden ytimen boostaamisesta! Kun MacOS osaa käyttää kaikkia!

      • Anonyymi

        Siis se selittää sen, miksi Windows "Turahtelee"
        Eli vetäsee puhaltimet piikiin hetkeksi!


    • Anonyymi

      Peruskellotaajuus on käytössä silloin, kun koneella ei ole paljoa tekemistä - se siis idlaa suuren osan ajasta. Tällöin prosessorin tehonkulutus voi pudota huomattavasti, n. 20W tietämiin. Tästä päästään vielä alaspäin, jos prosessorin ytimiä voidaan vielä nukuttaa.
      Yleensä coreja voidaan ajaa kuorman mukaan eli jos näyttää siltä, että prosessori on tapissa, nostetaan kellotaajuutta. Maksimikellotaajuus voi olla käytössä yhdellä ytimellä - tai vaikka kaikilla. Prosessori kuluttaa tällöin jopa 130W tehoa jolloin sen jäähdytyksen on syytä olla kunnossa. Kun lämpötila on noussut tarpeeksi, alkaa kellotaajuus laskea tasolle, jolla lämpöä ehditään viedä prosessorista pois tuotettu määrä.
      Kellotaajuuden nosto saa siis koneen tuntumaan nopealta, kun prosessori välillä ajetaan "tappiin", mutta jotta tämä voitaisiin tehdä, pitää sen lämpöjen olla alempana, jotta se ei käräytä itseään. Tästä syystä sitä ajetaan tilanteissa, kun tehoja ei tarvita, matalalla kellotaajuudella jolloin prosessori jäähtyy enemmän. Jäähdytys voi olla mitoitettu esim. 100W:n kulutukselle.
      Homma toimii hyvin dynaamisesti eli jos koneessa on normaalia huonompi jäähdytys, kone vain käy hitaammalla useammin ja tuntuu hitaammalta. Toisaalta, jos jäähdytys on mitoitettu täydelle 130W:lle, ei välttämättä ole tarvetta välillä hidastella lainkaan.
      Nuo watti-lukemat on hiukan ehkä hihasta vedettyjä ja sinne päin..

      • Anonyymi

        Peruskellotaajuus tekee koneesta ärsyttävän hitaan käyttää!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Peruskellotaajuus tekee koneesta ärsyttävän hitaan käyttää!

        Ei tee hidasta kunhan hankit koneen jossa peruskellotaajuus on tarpeeksi korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskellotaajuus tekee koneesta ärsyttävän hitaan käyttää!

        Aivan, näin se on. Kun prosessori itse päättää koska tarvitaan tehostettua nopeutta (**Boost Speeds), kone on tuntuvasti hitaampi, kun sitä verrataan vaikka itse asetettuun korkeammalla peruskellotaajuudella tapahtuvaan tehtävän suorittamiseen. Mutta kun pakottaa prosessorin perustaajuuden ylemmäksi, kasvaa virrankulutus ja lämmönkehittyminen.

        Linux tarjoaa tähän työkalut, mitään vinkkiä pakettien nimistä en tähän hätään voi tarjota, mutta olen nämä testit käynyt läpi i7 prosessorilla, ja hakemalla ne löytää. Saatan itsekin vielä hakea noita myöhemmin.

        Ajatellaan nyt vaikka puhelinta, jonka perustaajuus on muutamia satoja megahertsejä, virran kulutus on minimissään ja akun kesto pisimmillään, koska tällä taajuudella ei puhelin suorita mitään tehtäviä, mutta heti kun puhelimella jotain tehdään, taajuus nostetaan, sama se on tableteilla ja kannettavilla, vaikka näiden perustaajuus on jo alkujaankin korkeampi.

        ** HP käyttää termiä "purskekellotaajuus" (burst frequency) joka ei mielestäni ole kovinkaan osuva nimitys tälle, yleisemmin tämä tunnetaan "Boost Speeds" nopeutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, näin se on. Kun prosessori itse päättää koska tarvitaan tehostettua nopeutta (**Boost Speeds), kone on tuntuvasti hitaampi, kun sitä verrataan vaikka itse asetettuun korkeammalla peruskellotaajuudella tapahtuvaan tehtävän suorittamiseen. Mutta kun pakottaa prosessorin perustaajuuden ylemmäksi, kasvaa virrankulutus ja lämmönkehittyminen.

        Linux tarjoaa tähän työkalut, mitään vinkkiä pakettien nimistä en tähän hätään voi tarjota, mutta olen nämä testit käynyt läpi i7 prosessorilla, ja hakemalla ne löytää. Saatan itsekin vielä hakea noita myöhemmin.

        Ajatellaan nyt vaikka puhelinta, jonka perustaajuus on muutamia satoja megahertsejä, virran kulutus on minimissään ja akun kesto pisimmillään, koska tällä taajuudella ei puhelin suorita mitään tehtäviä, mutta heti kun puhelimella jotain tehdään, taajuus nostetaan, sama se on tableteilla ja kannettavilla, vaikka näiden perustaajuus on jo alkujaankin korkeampi.

        ** HP käyttää termiä "purskekellotaajuus" (burst frequency) joka ei mielestäni ole kovinkaan osuva nimitys tälle, yleisemmin tämä tunnetaan "Boost Speeds" nopeutena.

        No löysin ainakin tuon "cpupower" paketin jolla alaraja asetus tehdään näin:

        sudo cpupower frequency-set -d3.80GHz

        Tilanne tarkistetaan näin: cpupower frequency-info

        Graafinen liittymä kuuluu pakettiin: cpupower-gui

        Myös näyttöohjaimen kellotukseen, näytti olevan joitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No löysin ainakin tuon "cpupower" paketin jolla alaraja asetus tehdään näin:

        sudo cpupower frequency-set -d3.80GHz

        Tilanne tarkistetaan näin: cpupower frequency-info

        Graafinen liittymä kuuluu pakettiin: cpupower-gui

        Myös näyttöohjaimen kellotukseen, näytti olevan joitakin.

        Lisätäänpä hiukan vaikutuksesta. Testasin tämän sivun tuloksia (https://web.basemark.com/), pakotetulla prosessorinperustaajuudella tulokset parani noin 10% verrattuna normaalisti ajettuun testiin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No löysin ainakin tuon "cpupower" paketin jolla alaraja asetus tehdään näin:

        sudo cpupower frequency-set -d3.80GHz

        Tilanne tarkistetaan näin: cpupower frequency-info

        Graafinen liittymä kuuluu pakettiin: cpupower-gui

        Myös näyttöohjaimen kellotukseen, näytti olevan joitakin.

        Eihän sillä tarvi mitään koodeja kirjotella!
        cpupower-gui on graafinen ohjelma jolla voi asetaa jutut liukusäätimillä!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sillä tarvi mitään koodeja kirjotella!
        cpupower-gui on graafinen ohjelma jolla voi asetaa jutut liukusäätimillä!

        Noinhan minä tuossa pari viestiä aiemmin kirjoitin. Itse en tykännyt siitä graafisesta liittymästä, ja siksi vain mainitsin sen ohimennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan minä tuossa pari viestiä aiemmin kirjoitin. Itse en tykännyt siitä graafisesta liittymästä, ja siksi vain mainitsin sen ohimennen.

        OK! Minä tykkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK! Minä tykkään!

        :D

        T. 💗 UBUNTU 🇫🇮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskellotaajuus tekee koneesta ärsyttävän hitaan käyttää!

        Sanoisin kumminkin, että GUI-suunnittelijat tekee koneesta ärsyttävän hitaan käyttää: Se perustuu jotenkin arvioihin siitä, kuinka nopeasti ihmiset ehtivät lukea ruudulta tekstejä ja havaita ikkunoita. Olen samaa mieltä, että nämä on säädetty ehkä vähän hitaalle.. nopeus tuntuu kasvavan kellotaajuuden noustessa, koska ajastukset on suhteessa kellotaajuuteen ja annetaan ihmisille tunne, että nyt alko tapahtua - vaikka todellisuudessa ikkunoinnin nopeus ei liity asiaan millään tavalla - muistelisin, että hw-tasolla 200MHz prosessori pystyi avaamaan useita kymmeniä ikkunoita sekunnissa: Ongelmaa aiheutti näytönohjain, jonka muistiin kirjoittaminen oli hidasta väylän yli. Siksipä näytönohjaimiin tuli kiihdytys-tukea ikkunointiin ja että s3-ohjaimella pystyi avaamaan jo toistasataa ikkunaa sekunnissa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe