mandrake, redhat vai suse

minde

olen tähän asti käytellyt Windowsia sen eri muodoissa eli aloitin 3.11 sitten vaihdoin 95 ja 98:n kautta 2000:seen.

Nyt on alkaneet siniset ruudut ottaa kupoliin siinä määrin, että haluaisin kokeilla linuxia.

Olen tutustunut seuraaviin vaihtoehtoihin

- RedHat 7.2
- Mandrake 8.2
- SuSE 8.0

Mikähän noista olisi helpoin tällaiselle Windowsista siirtyvälle aloittelijalle?

Toinen kysymys, voipi olla tyhmäkin, mutta mitä eroa on KDE:lla ja Gnomella ja voiko niitä käyttää rinnakkain? Toimiiko KDE:n softat Gnomessa ja päinvastoin?

12

1205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ASD

      KDE softat toimii GNOMESSA ja toisin päin.

      Mandrake: Suomenkielinen, helppo

      IT LINUX 2002(Red hat 7.2): suomalainen
      http://www.raimokoski.com

      Jos asennat molemmat niin kirjautumisvaiheessa voit valita, käynnistätkö KDE:n vai GNOME:n

      • minde

        Entäs toi SuSE?
        Se vaikutti ainakin mun mielestä kiinnostavimmalta noista kolmesta, vaikka 8.0 versiota ei vielä taida saadakaan mistään?

        Mitäs vikaa siinä on vai onko se liian vaikea aloittelijalle? Suomenkielisyydellä ei niin väliä.


      • ASD
        minde kirjoitti:

        Entäs toi SuSE?
        Se vaikutti ainakin mun mielestä kiinnostavimmalta noista kolmesta, vaikka 8.0 versiota ei vielä taida saadakaan mistään?

        Mitäs vikaa siinä on vai onko se liian vaikea aloittelijalle? Suomenkielisyydellä ei niin väliä.

        Jäi mainitsematta, koska SuSE 8.0 ei ole oikein saatavilla. Tuolla kotisivuillakin voi ladata vain edellisen version.
        Onhan tuossa uusimmassa KDE 3.0 ja muut uusimmat hienoukset. Voisit hankkiakin, jos vain saat jostain.


      • minde
        ASD kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, koska SuSE 8.0 ei ole oikein saatavilla. Tuolla kotisivuillakin voi ladata vain edellisen version.
        Onhan tuossa uusimmassa KDE 3.0 ja muut uusimmat hienoukset. Voisit hankkiakin, jos vain saat jostain.

        kiitti vinkeistä...

        joo mun siirtyminen linuxiin tapahtuisi sitten vasta toukokuun puolella ja siihen mennessä toi SuSE 8.0 lienee jo saatavilla.

        Hyvä vaan tietää ettei siinä ole mitään "mätää" tai ettei se ole liian iso pala haukattavaksi. Red Hat 7.2 mulla onkin jo imutettuna, mutta siitä olen lukenut paljon kritiikkiä erilaisista ongelmista.

        Vähän hankalaa kun ei tiedä mikä olisi hyvä ja helppo ja järkevin vaihtoehto..


      • ilmo
        minde kirjoitti:

        kiitti vinkeistä...

        joo mun siirtyminen linuxiin tapahtuisi sitten vasta toukokuun puolella ja siihen mennessä toi SuSE 8.0 lienee jo saatavilla.

        Hyvä vaan tietää ettei siinä ole mitään "mätää" tai ettei se ole liian iso pala haukattavaksi. Red Hat 7.2 mulla onkin jo imutettuna, mutta siitä olen lukenut paljon kritiikkiä erilaisista ongelmista.

        Vähän hankalaa kun ei tiedä mikä olisi hyvä ja helppo ja järkevin vaihtoehto..

        katso dataclubin tarjonta esim.SuSE Linux 8.0 Professional Official Boxed Set 95€(sisältää 7 cd,
        1 dvd ja kolme manuaalia, sekä 90 päivän käyttötuen SuSE:n sivuilta. On mainoksen mukaan
        varastossa 15.04.2002. Ja on ymmärtääkseni kaupungin edullisin ostopaikka näille tuotteille.)
        Myös muuta linuxaiheista kirjallisuutta löytyy
        kiitettävästi. Toimii sanomatalon ekakerroksessa.Tämä nyt meni mainoksen puolelle, mutta suosittelen lämpimästi. nimim.SuSE:n asentanut.


      • *"#¤"¤%&
        ilmo kirjoitti:

        katso dataclubin tarjonta esim.SuSE Linux 8.0 Professional Official Boxed Set 95€(sisältää 7 cd,
        1 dvd ja kolme manuaalia, sekä 90 päivän käyttötuen SuSE:n sivuilta. On mainoksen mukaan
        varastossa 15.04.2002. Ja on ymmärtääkseni kaupungin edullisin ostopaikka näille tuotteille.)
        Myös muuta linuxaiheista kirjallisuutta löytyy
        kiitettävästi. Toimii sanomatalon ekakerroksessa.Tämä nyt meni mainoksen puolelle, mutta suosittelen lämpimästi. nimim.SuSE:n asentanut.

        Oletko sattunut huomaamaan, että kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää. Ehkäpä kysyjä asuu vaikkapa Oulussa.

        Että käy vituttamaan nuo pääkaupunkiseudulla asuvat idiootit. Eikö teillä ole muuta paikkaa mielessä kuin Helsinki?


      • ASD
        ASD kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, koska SuSE 8.0 ei ole oikein saatavilla. Tuolla kotisivuillakin voi ladata vain edellisen version.
        Onhan tuossa uusimmassa KDE 3.0 ja muut uusimmat hienoukset. Voisit hankkiakin, jos vain saat jostain.

        nyt luettua vähän tarkemmin noita sivuja. Ilmestyy 22.4 eli maanantaina. En ihmettele, että sen tarjonta oli vähän pientä. Eiköhän ole FTP:llä jo ensi viikon aikana.


    • Anonyymi

      Älä edes harkitse tuollaisia kurttauksia. Ubuntu se olla pitää!

      • Anonyymi

        Heehee :) KATSO NY päivätystä milloin viesti on lähetetty ! ;)

        14.4.2002 14:47

        Ja tuohon aikaan, kuten tänäänkin Slackware on se oikea,
        ja siksi myös vielä tänäänkin mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heehee :) KATSO NY päivätystä milloin viesti on lähetetty ! ;)

        14.4.2002 14:47

        Ja tuohon aikaan, kuten tänäänkin Slackware on se oikea,
        ja siksi myös vielä tänäänkin mukana.

        Tietenkin se katsoi päiväyksen kun tarkoituksena on trollaus. Nostetaan vanhoja ketjuja ja yritetään saada ihmiset niihin riitelemään.

        Älkää vastailko trollille. Se hakee huomiota joten älkää sitä antako.


    • Anonyymi

      Et sitten osannut enää WinXP:tä joka on kaikkein paras. Se on vieläkin hämmästyttävän monessa paikassa ainoana käyttiksenä jokapäiväisessä käytössä. Ja on varmasti turvallisin ja toimivin kaikista tarjokkaista. Sattuu lisäksi olemaan myös sen verran vanha että kukaan ei välitä eikä edes osaa tehdä mitään haitakkeita siihen.
      Microsoft taisi vahingossa tehdä liian hyvän systeemin koska kukaan ei halunnut uudempaa ja bisnespuoli alkoi kärsiä sen takia.
      Ikinä en luovu XP:stäni!

      • Anonyymi

        2002 ei ollut WinFunny-faniboita sellaisina kuin palsalla nykyään huseeraajat ovat.
        Sitäpaitsi XP oli julkaiistu vasta puoli vuotta ekaa viestiä ennen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1889
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      131
      1320
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      344
      862
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe