mandrake, redhat vai suse

minde

olen tähän asti käytellyt Windowsia sen eri muodoissa eli aloitin 3.11 sitten vaihdoin 95 ja 98:n kautta 2000:seen.

Nyt on alkaneet siniset ruudut ottaa kupoliin siinä määrin, että haluaisin kokeilla linuxia.

Olen tutustunut seuraaviin vaihtoehtoihin

- RedHat 7.2
- Mandrake 8.2
- SuSE 8.0

Mikähän noista olisi helpoin tällaiselle Windowsista siirtyvälle aloittelijalle?

Toinen kysymys, voipi olla tyhmäkin, mutta mitä eroa on KDE:lla ja Gnomella ja voiko niitä käyttää rinnakkain? Toimiiko KDE:n softat Gnomessa ja päinvastoin?

12

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ASD

      KDE softat toimii GNOMESSA ja toisin päin.

      Mandrake: Suomenkielinen, helppo

      IT LINUX 2002(Red hat 7.2): suomalainen
      http://www.raimokoski.com

      Jos asennat molemmat niin kirjautumisvaiheessa voit valita, käynnistätkö KDE:n vai GNOME:n

      • minde

        Entäs toi SuSE?
        Se vaikutti ainakin mun mielestä kiinnostavimmalta noista kolmesta, vaikka 8.0 versiota ei vielä taida saadakaan mistään?

        Mitäs vikaa siinä on vai onko se liian vaikea aloittelijalle? Suomenkielisyydellä ei niin väliä.


      • ASD
        minde kirjoitti:

        Entäs toi SuSE?
        Se vaikutti ainakin mun mielestä kiinnostavimmalta noista kolmesta, vaikka 8.0 versiota ei vielä taida saadakaan mistään?

        Mitäs vikaa siinä on vai onko se liian vaikea aloittelijalle? Suomenkielisyydellä ei niin väliä.

        Jäi mainitsematta, koska SuSE 8.0 ei ole oikein saatavilla. Tuolla kotisivuillakin voi ladata vain edellisen version.
        Onhan tuossa uusimmassa KDE 3.0 ja muut uusimmat hienoukset. Voisit hankkiakin, jos vain saat jostain.


      • minde
        ASD kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, koska SuSE 8.0 ei ole oikein saatavilla. Tuolla kotisivuillakin voi ladata vain edellisen version.
        Onhan tuossa uusimmassa KDE 3.0 ja muut uusimmat hienoukset. Voisit hankkiakin, jos vain saat jostain.

        kiitti vinkeistä...

        joo mun siirtyminen linuxiin tapahtuisi sitten vasta toukokuun puolella ja siihen mennessä toi SuSE 8.0 lienee jo saatavilla.

        Hyvä vaan tietää ettei siinä ole mitään "mätää" tai ettei se ole liian iso pala haukattavaksi. Red Hat 7.2 mulla onkin jo imutettuna, mutta siitä olen lukenut paljon kritiikkiä erilaisista ongelmista.

        Vähän hankalaa kun ei tiedä mikä olisi hyvä ja helppo ja järkevin vaihtoehto..


      • ilmo
        minde kirjoitti:

        kiitti vinkeistä...

        joo mun siirtyminen linuxiin tapahtuisi sitten vasta toukokuun puolella ja siihen mennessä toi SuSE 8.0 lienee jo saatavilla.

        Hyvä vaan tietää ettei siinä ole mitään "mätää" tai ettei se ole liian iso pala haukattavaksi. Red Hat 7.2 mulla onkin jo imutettuna, mutta siitä olen lukenut paljon kritiikkiä erilaisista ongelmista.

        Vähän hankalaa kun ei tiedä mikä olisi hyvä ja helppo ja järkevin vaihtoehto..

        katso dataclubin tarjonta esim.SuSE Linux 8.0 Professional Official Boxed Set 95€(sisältää 7 cd,
        1 dvd ja kolme manuaalia, sekä 90 päivän käyttötuen SuSE:n sivuilta. On mainoksen mukaan
        varastossa 15.04.2002. Ja on ymmärtääkseni kaupungin edullisin ostopaikka näille tuotteille.)
        Myös muuta linuxaiheista kirjallisuutta löytyy
        kiitettävästi. Toimii sanomatalon ekakerroksessa.Tämä nyt meni mainoksen puolelle, mutta suosittelen lämpimästi. nimim.SuSE:n asentanut.


      • *"#¤"¤%&
        ilmo kirjoitti:

        katso dataclubin tarjonta esim.SuSE Linux 8.0 Professional Official Boxed Set 95€(sisältää 7 cd,
        1 dvd ja kolme manuaalia, sekä 90 päivän käyttötuen SuSE:n sivuilta. On mainoksen mukaan
        varastossa 15.04.2002. Ja on ymmärtääkseni kaupungin edullisin ostopaikka näille tuotteille.)
        Myös muuta linuxaiheista kirjallisuutta löytyy
        kiitettävästi. Toimii sanomatalon ekakerroksessa.Tämä nyt meni mainoksen puolelle, mutta suosittelen lämpimästi. nimim.SuSE:n asentanut.

        Oletko sattunut huomaamaan, että kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää. Ehkäpä kysyjä asuu vaikkapa Oulussa.

        Että käy vituttamaan nuo pääkaupunkiseudulla asuvat idiootit. Eikö teillä ole muuta paikkaa mielessä kuin Helsinki?


      • ASD
        ASD kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, koska SuSE 8.0 ei ole oikein saatavilla. Tuolla kotisivuillakin voi ladata vain edellisen version.
        Onhan tuossa uusimmassa KDE 3.0 ja muut uusimmat hienoukset. Voisit hankkiakin, jos vain saat jostain.

        nyt luettua vähän tarkemmin noita sivuja. Ilmestyy 22.4 eli maanantaina. En ihmettele, että sen tarjonta oli vähän pientä. Eiköhän ole FTP:llä jo ensi viikon aikana.


    • Anonyymi

      Älä edes harkitse tuollaisia kurttauksia. Ubuntu se olla pitää!

      • Anonyymi

        Heehee :) KATSO NY päivätystä milloin viesti on lähetetty ! ;)

        14.4.2002 14:47

        Ja tuohon aikaan, kuten tänäänkin Slackware on se oikea,
        ja siksi myös vielä tänäänkin mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heehee :) KATSO NY päivätystä milloin viesti on lähetetty ! ;)

        14.4.2002 14:47

        Ja tuohon aikaan, kuten tänäänkin Slackware on se oikea,
        ja siksi myös vielä tänäänkin mukana.

        Tietenkin se katsoi päiväyksen kun tarkoituksena on trollaus. Nostetaan vanhoja ketjuja ja yritetään saada ihmiset niihin riitelemään.

        Älkää vastailko trollille. Se hakee huomiota joten älkää sitä antako.


    • Anonyymi

      Et sitten osannut enää WinXP:tä joka on kaikkein paras. Se on vieläkin hämmästyttävän monessa paikassa ainoana käyttiksenä jokapäiväisessä käytössä. Ja on varmasti turvallisin ja toimivin kaikista tarjokkaista. Sattuu lisäksi olemaan myös sen verran vanha että kukaan ei välitä eikä edes osaa tehdä mitään haitakkeita siihen.
      Microsoft taisi vahingossa tehdä liian hyvän systeemin koska kukaan ei halunnut uudempaa ja bisnespuoli alkoi kärsiä sen takia.
      Ikinä en luovu XP:stäni!

      • Anonyymi

        2002 ei ollut WinFunny-faniboita sellaisina kuin palsalla nykyään huseeraajat ovat.
        Sitäpaitsi XP oli julkaiistu vasta puoli vuotta ekaa viestiä ennen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe