Haluaisin kyteä autooni lisävalot ja ottaa herätevirran sulake-releboksin valoreleen kannalta. En löydä/tiedä mikä olisi oikeaoppinen komponentti herätesähkön ottamiselle. En halua ns. amis-viritystä eli laittaa vain "johtosyltättynä" ko. releen kannalle. Ryöstö-abikon käyttö olisi hankalaa: pitäisi etsiä ko. johtoa, ja haluaisin käyttää siksi releen kantaa tähän. Toki rele jää boksiin edelleen, vain yhdestä navasta ryöstetään.
Kysymys autosähköasentajille: onko releen kannalle saatavissa jotakin pohjaa, josta voi ryöstää (jakaa) johdon?
K: Herätevirran ottaminen releen kannalta kun rele paikoillaan
25
1838
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaisikohan tästä asiasta pikemminkin kysyä autoharrastajien palstoilla?
Millaisesta vilkkureleestä on kysymys? Linkkiä varaosaan vaikkapa biltemasta tai motonetistä? Onko releen kannan edessä tilaa niin, että releen nostaminen kannastaan ylemmäs edes onnistuisi?Kyse ei ole vilkkureleestä, vaan kaukovaloreleestä.
Rele kyllä nousee kannastaan, releen kantaan voi työntää kaapelin ja siellähän se pysyy jos relettä ei nosta pois; tämä on kuvaamani "amisviritys" tilanne, ja ei missään tapauksessa asiallinen kytkentätapa. Käsittääkseni yhtä releen kantaa ei voi haaroittaa abikolla niin että sieltä voisi rosvota vain yhden, muiden releen kantojen pysyessä entisellä korkeudella. Siksi kaipailen relekantaa, jossa kanta pantaisiin releen paikalle, siinä olisi ulostulo ja alkup. rele tulisi ko. kantaan.
- Anonyymi
Eihän sen releelle ko. nastaan tulevan johdon etsintä monestikaan vaikeaa ole, kytkentäkaavion avullahan se löytyy helpolla sitten vaikka mistäpäin johtosarjaa.
- Anonyymi
Ja kun abiko - liittimistä on kyse niin haaroituksen laittaminen releen kannan ja johdon välille onnistuu lisäämällä siihen uusi T-haaroittava "jatkojohto" väliin jossa siis haaroissa uros ja kaksi naarasliitintä.
Johto kyllä löytyy, siitä ei ole kyse, mutta en halua käyttää rosvoabikoa tähän vaan tehdä kytkennän säältä suojatussa releboksissa ja vieläpä niin, että se kytkennästä tulisi releboksissakin asiallinen; ei johtokötös siellä releen kannalla. Toki voin juottaa valoumpion sisässä herätevirran lampun kannalle, jolloin liitos jäisi säältä suojaan.
Sulakkeen voi kyllä haaroittaa, se on tuttu juttu, mutta releen kannan haaroittaminen näyttää olevan kimurantimpi. Luulisi, että lisävaloja asentelevat olisivat tämän ratkaisseet tai olisi valmis komponentti tähän.
- Anonyymi
jos meinaat ajovaloille tai muille jatkuvasti päälle olevalle, niin vedä virtajohto siihen kytkimen nastaan ,toisesta johto joka vetää, toinen nasta maahan 12v rele siis. sitten valojohto mistä nyt otatkin vahvan virran esim. sulakekotelosta kytkettävään kantaan ja toisesta valoille kantoihin voi sopia apikot, muttajoskus ei toi normaali sovi vaan pitää löytää leveämpi näin https://old.sammysatv.com/viewtopic.php?f=66&t=43213 lisävalot ja muutkin valot paitsi vilkkuvalot, sellaisen saa helpoiten kun hommaa releen joka laitataan vain sarjaan valohdon kanssa.
>toisesta valoille kantoihin voi sopia apikot,
Näin voi tehdä, mutta saman voisi tehdä, mikäli sopiva "releen kannan nastan ryöstö" -komponentti olisi valmiina, helpommin toisessa päässä. Kylähän se nytkin onnistuu kuvaamallani johtokötöksellä, mutta hain asiallisempaa toteutusta.- Anonyymi
JulliMolli kirjoitti:
>toisesta valoille kantoihin voi sopia apikot,
Näin voi tehdä, mutta saman voisi tehdä, mikäli sopiva "releen kannan nastan ryöstö" -komponentti olisi valmiina, helpommin toisessa päässä. Kylähän se nytkin onnistuu kuvaamallani johtokötöksellä, mutta hain asiallisempaa toteutusta.Jos nyt kerran haluat tosiaan hienostella niin ota siihen relekantaan tuleva ko. liitin irti ja laita tilalle uusi johon puristelet molemmat yhteen -alkuperäisen ja sen lisävaloille lähtevän johdon kiinni.
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt kerran haluat tosiaan hienostella niin ota siihen relekantaan tuleva ko. liitin irti ja laita tilalle uusi johon puristelet molemmat yhteen -alkuperäisen ja sen lisävaloille lähtevän johdon kiinni.
(Et vastaa kysymykseen vaan ehdottelet jotakin muuta diipa-daapaa.)
Ei sitä auton releboksia, jossa n. 50 sulaketta ja kymmenkunta relettä ja siitä yksittäistä relekantaa haluta ottaa irti tai purkaa vaan etsitään relekantaa, jossa olisi ko. haaroitusominaisuus ihan ilman purkamatta ja helposti.
Kyse ei ole mistään hienostelusta, vaan ;
helpompi ottaa suoraan releen kannalta, ( siis mikäli valmis releen kannan pohjan komponentti olisi),
se olisi sulakeboksissa säältä suojassa,
valoumpiolle ei tarvitsisi juotella mitään,
laadultaan kehnoa ryöstöabiko ei tarvitsisi käyttää ja
ja kytkentäetäisyys olisi lyhempi.
Ihmeellistä, että tähän ei ole tehty komponenttia lisävalojen asentajille, koska luulisi, että tämä on kaikista paras tapa tehdä herätteen ottaminen ilman ryöstöabikoa, joka ei missään ole suositeltava tapa ilman kutistesukkaa tms.- Anonyymi
JulliMolli kirjoitti:
(Et vastaa kysymykseen vaan ehdottelet jotakin muuta diipa-daapaa.)
Ei sitä auton releboksia, jossa n. 50 sulaketta ja kymmenkunta relettä ja siitä yksittäistä relekantaa haluta ottaa irti tai purkaa vaan etsitään relekantaa, jossa olisi ko. haaroitusominaisuus ihan ilman purkamatta ja helposti.
Kyse ei ole mistään hienostelusta, vaan ;
helpompi ottaa suoraan releen kannalta, ( siis mikäli valmis releen kannan pohjan komponentti olisi),
se olisi sulakeboksissa säältä suojassa,
valoumpiolle ei tarvitsisi juotella mitään,
laadultaan kehnoa ryöstöabiko ei tarvitsisi käyttää ja
ja kytkentäetäisyys olisi lyhempi.
Ihmeellistä, että tähän ei ole tehty komponenttia lisävalojen asentajille, koska luulisi, että tämä on kaikista paras tapa tehdä herätteen ottaminen ilman ryöstöabikoa, joka ei missään ole suositeltava tapa ilman kutistesukkaa tms.Kysypä asiaa autoharrastajien ryhmästä. Jos sellainen osa löytyy niin osaavat siitä kertoa. Nyt kyselet elektroniikkaryhmässä.
- Anonyymi
kuorit ao johdinta 5 mm ja liität puristusliittimellä siihen lisäjohtimen, olipa vaikeaa.
jos hienostuneesti halua a niin ottaa liittimen irti relekannasta ja pudottaa kutistesukan palan ennen sitä lisäliitosta j akutistaa sitten ed päälle ok.- Anonyymi
sellaisia relekantoja ei ole j a siihen on monia syitä.
- Anonyymi
jos liian vaikeaa niin 3m eristysnauhaa pari kierrosta ed päälle.
Anonyymi kirjoitti:
jos liian vaikeaa niin 3m eristysnauhaa pari kierrosta ed päälle.
En ole kysellyt täällä työohjeita tai sitä miten asia saataisi toimimaan esim. rosvoliittimillä vaan ainoastaan relekantakomponenttia, jota ei siis ole (johon oli useita ?- syitä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos liian vaikeaa niin 3m eristysnauhaa pari kierrosta ed päälle.
Avaajalle ehkä saattaisi kelvata itsevulkanisoituva teippi, tai kuumaliimapaakku abikoliitoksen päällä (mustaa limaa jotta ei erotu silmään pahasti).
Ohjaus otetaan joko abikolla johdosta, polttimon kannalle asennettavalta välikappaleelta, sulakehaaroittajalla, tai CAN väylästä.
- Anonyymi
Lampunkantaan löytyy kyllä välikanta herätevirran ottoon:
https://www.valostore.fi/fi/tuote/heratevirta_adapteri_h7
Releen kantaan sellaisen joutuu askartelemaan itse, juottamalla ja liimaamalla yhteen releenkannan ja vanhasta releestä otetun pistokepohjan.Kiitos vinkistä, näin varmaan on.
Luulisi, että esim. eBayn Kiina-pojilla olisi valmiina tähän relepohja, koska kyllähän releenkin kannalta voi samalla tavalla olla tarvetta ottaa herätettä toisaalle tms..
- Anonyymi
Aloittaja ihmettelee, että valmista relekantanostinta ei ole olemassa "ammattilaisille".
Varmaan siksi ei ole, että kenelläkään vähääkään autosähköjen parissa työskennelleillä/harrastaneilla ei ole tuollaista ongelmaa ollut, että kaikki muut kytkentätavat olisivat amisvirityksiä. Amisvirityksen määritelmä täyttyy jo siinä, että autoon asentaa jotain sellaisia lisävarusteita, jotka siihen ei ole valmistajan suunnittelemia.
Monesti esim vetokoukkujen sähköpistokkeet ovat sellaisia, että auton oma valoumpioliitin irrotetaan ja tulee haaroituskappale väliin. Vielä "paremman" saa kun juottamalla liittää johdon alkuperäisen johdon rinnalle ja vetää siihen liimakutistesukkaa föönillä päälle. Liimasukka on varmasti water resistant ainakin 200m ja sukka estää juotoksen murtumisriskin tyystin.
Jos amislisäreistä haluaa tehdä taidetta niin hall-anturi joka tunnistaa virrallisen johtimen muodostaman magneettikentän edes koskettamatta siihen. Itse ei tulis kyllä mieleenkään laittaa mitään koriste-tingel-tangelia keulalle kun on jo 70kg painava 20 000lbs vetävä vinssi. Ehkä rapiat 500 EUR maksava Lazer Linear 18 Elite led-paneeli on tingel-tangel -amisviritys auton keulalla erityisesti mikäli sen(kin) asentaa samalla mentaliteetilla kuin johtokötös, rosvo- tai teippiliitokset, mutta voihan työn tehdä asiallisesti uppoasennuksena. Silloin se ei ole irrallinen vaan osa autoa, mikä on pyrkimyksenä. Kun näitä led-paneeleita mainostetaan ja varmaankin ostetaankin runsaasti, ihmetyttää että tähän herätteen kytkentään ei olla panostettu tarpeeksi tai kehitys on puolitiessä. Sama juttu vähän kuin peräkoukun johtojen "rosvoamisen" kanssa jo maailman sivu: oikea merkkikohtainen kytkentäpistoke peräkoukulle olisi oikea ja asiallinen tapa - eivät rosvoliittimet - niitä odotellessa.
Hall-anturi-rele on ratkaisu mikäli johtoa ei haluta katkaista. Kaupallisissa n. 100 EUR virityksissä esim. anturi laitetaan tunnistamaan esim. obd-pistokkeesta (can-väylä), josta se lähettää käsittääkseni bluetoothilla rele-vastaanottimelle kytkentäkäskyt. Varmaan toimiva ja siisti asennus sekin.- Anonyymi
Tuosta jotain vähän miehekkäämpää tingeltangeli-ledien tilalle:
https://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=13719
Alkuperäiset auton törmäysvaimentimet poistetaan ja vinssipeti tulee kiinni suoraan tikapuurunkoon runkopalkkien väliin. Näin ei tule korin ulkopuolisia osia, momenttivarsia, eikä lähestymiskulmat kärsi. Etujousitus on todennäköisesti syytä vahvistaa. Liikennevaloissa Bemmi-mies näkee takaikkunastaan vain vetokidan ja rekisterikilven.
- Anonyymi
Hall - anturilla virran tunnistus onnistuu hyvin johtimeen kajoamatta. Sitä käytettäessä on yksi uusi vikaantumismekanismi jota ryöstöllä ei ole: Jos varsinaiset valot sammuvat (esim johto katkeaa tai anturi on kytketty vain toiselle valolle menevään johtoon ja valaisimen lamppu rikkoutuu) niin myöskään lisävalot eivät ole käytettävissä niiden tilalla kun Hall - anturille ei enää ole tarjolla virtaa tunnistettavaksi.
Jos jää odottelemaan täydellistä ratkaisua niin ongelma yleensä jää ratkaisematta. Autossa jos jossakin on ratkaisuja etsittäessä ymmärrettävä käytännöllisyyden merkitys täydellisyyteen verrattuna. - Anonyymi
Aloittaja on taas niitä tapauksia joille mikään ei kelpaa -joten turha kenenkään mitään vastaillakaan.
- Anonyymi
Aloittaja on vain kokematon ja saanut jostain päähänsä, että relekanta on ainoa mahdollinen paikka tehdä "oikein/kunnolla".
Jos joskus oikeasti avaa konepellin ja alkaa tutkimaan miten tehdastekoiset johtosarjat on tehty niin sieltäpä löytyy juurikin halkaistua kurkkuputkea, sähköteippiä ja kutistesukkaa. Johtojen potentiaalin haaroitus voi olla tehty puristamalla jokin pääteholkin näköinen putkilo ja liimaton halpa kutistesukka päälle.
Jos pelkää veden pääsyä liitokseen niin usein potentiaalin jako kannattaa ottaa jostain auton sisältä, vaikka vilkkuviiksestä jos on perinteiset jänniteviestit eikä väylää. Auton sisällä muutkaan liittimet eivät muutenkaan ole kosteussuojattuja kuten korin ulkopuolella.
- Anonyymi
Valoreleen käämin kylkeen ns. REED-rele, ja niin on "langaton" yhteys herätteeksi luotu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kielirele- Anonyymi
Jatkan vielä vastaamalla täsmällisesti alkuperäiseen kysymykseen:
Leikataan 0,5 mm:n kuparifoliolevystä (PCB-levy) releen kannan kokoinen pala.
Ainakin puolimillistä on saatavilla lasikuituisena. Mikäli releen nastoissa pituus riittää, voi käyttää paksumpaakin levyä.
Porataan siihen kannan nastojen läpimentävät reijät. Herätejännitenastojen reijät nastojen halkaisijan mitoilla (naheesti nastat läpi). Muiden nastojen läpimenot niin suuriksi, ettei virtakontaktia synny. Jos herätteeksi riittää yksi nasta, muut reijät väljiksi.
Sitten levy asetetaan releen pohjaan siten, että kuparifolio jää pohjaan näkyviin.
Juotetaan herätenasta kuparifolioon, ja levyn reunaan sopivaan kohtaan kaapeli.
Kaksinapainen heräte vaatiin kuparin poistoa napojen väliltä esim. leikkaamalla askarteluveitsellä pari "viivaa" kuparifilioon. Folio irtoaa ihan vetämällä n. 1 - 2 mm:n soirona helposti.
Kuparifolion voi teräsvillalla kiillottaa ja lakata sään suojaan.
Rele painetaan paikoilleen ja herätekaapeli ohjataan sinne mihin halutaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla433027- 382527
- 961831
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?891413Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511350Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51265Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2911201Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta101120- 561088
- 35855