Automaatti-ilmastoinin käytöstä...

Pirkko

Työpaikalleni hankittiin tässä muutama viikko sitten uusi Corolla (hieno auto). Autossa on kuulemma automaattinen ilmastointi. Ts. kojeludassa nappeja rivissä...
Mitenkäs minä käytän näitä nappuloita oikealla tavalla kun vaikka haluaa nopeasti viileätä ilmaa? Olen myös kuullut, että ilmastoinnista on hyötyä huurun / kosteudenpostossa??? Toivoisin teiltä veljet apua kun se ohjekirjakin on niin mahdottoman paksu, eikä sitä työajalla ehdi edes lukea... Kiitos ja mukavaa alkavaa kesää kaikille.

23

5877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikki

      En tunne Corollan ilmastointia aivan täydellisesti, mutta periaatteessa kaikissa automaatti-ilmastoinneissa säädetään lämpötila (suositus on 22 astetta) ja painetaan AUTO-nappia. Laite huolehtii tällöin kaikesta toiminnasta täysin automaattisesti.

      Talven kovilla räntäsateilla voi olla tarpeen puuttua laitteen toimintaan väliaikaisesti, jotain säätöä muuttamalla, mutta muulloin ei tarvitse.

      Ilmastointeja (ilman viilentimiä) on myös manuaalisia, jolloin kaikki säädöt pitää tehdä käsin, laitteen vain viilentäessä ulkoilmaa.

      Automaatti-ilmastoinnissa on mm. aurinkotunnistin (pieni musta mötikkä tuulilasin lähellä kojetaulussa) sekä kosteusanturi joiden avulla laite säätää toimintaansa.

      • toimia

        kun olen kuullut että ilmastointi pitäisi sammuttaa jonkin verran ennen kun auto sammutetaan. Tämä siksi ettei kennoon jäisi kosteutta vaan se ehtisi kuivua. Kosteus kennossa aiheuttaa jotain kasvustoja ja myöhemmin hajuja. Automaatilla tämä homma ilmeisesti jää tekemättä?


      • Heikki
        toimia kirjoitti:

        kun olen kuullut että ilmastointi pitäisi sammuttaa jonkin verran ennen kun auto sammutetaan. Tämä siksi ettei kennoon jäisi kosteutta vaan se ehtisi kuivua. Kosteus kennossa aiheuttaa jotain kasvustoja ja myöhemmin hajuja. Automaatilla tämä homma ilmeisesti jää tekemättä?

        Automaatti-ilmastointi on fiksu vekotin, sillä siinä on sekä on-, että off-nappi jota käyttämällä ilmastointi on pois päältä.

        Kuinkahan moni ilmastoistia käyttävä vain viitsii sen kahta kilometriä ennen pysähdystä sammuttaa?


    • Heikki

      En tunne Corollan ilmastointia aivan täydellisesti, mutta periaatteessa kaikissa automaatti-ilmastoinneissa säädetään lämpötila (suositus on 22 astetta) ja painetaan AUTO-nappia. Laite huolehtii tällöin kaikesta toiminnasta täysin automaattisesti.

      Talven kovilla räntäsateilla voi olla tarpeen puuttua laitteen toimintaan väliaikaisesti, jotain säätöä muuttamalla, mutta muulloin ei tarvitse.

      Ilmastointeja (ilman viilentimiä) on myös manuaalisia, jolloin kaikki säädöt pitää tehdä käsin, laitteen vain viilentäessä ulkoilmaa.

      Automaatti-ilmastoinnissa on mm. aurinkotunnistin (pieni musta mötikkä tuulilasin lähellä kojetaulussa) sekä kosteusanturi joiden avulla laite säätää toimintaansa.

      • hoitaa hommat

        Ilmastoinnin auto-asento vain päälle ja napukasta sopiva lämpötila (itsellä 21), niin ei tarvitse koskea laitteeseen koko kesänä. (Ellei joku toinen ole vääntänyt nippelitä itselle mieleiseen asentoon,kun se taisi olla työhön liittyvä auto).


      • automaatti kytkee kompresso...
        hoitaa hommat kirjoitti:

        Ilmastoinnin auto-asento vain päälle ja napukasta sopiva lämpötila (itsellä 21), niin ei tarvitse koskea laitteeseen koko kesänä. (Ellei joku toinen ole vääntänyt nippelitä itselle mieleiseen asentoon,kun se taisi olla työhön liittyvä auto).

        Kerroppa kokemuksesta että millaisessa lämpötilassa automaatti kytkee myös kompressorin päälle?
        Itselläni on myös automaattinen ilmastointilaite ja kertaakaan tänä kesänä ei ole vielä kompressori käynnistynyt automaattisesti! Eilenkin oli ulkona lämpöasteita 13 ja autoni oli ollut auringossa koko päivän ja tästä johtuen auton sisällä oli lämpöasteita varmaan 30! Kompressori ei käynnistynyt Auto-asennossa vaikka laitoin lämpötilaksi kaikkein kylmimmän, onko laitteessa vikaa???


      • tojotaaa
        automaatti kytkee kompresso... kirjoitti:

        Kerroppa kokemuksesta että millaisessa lämpötilassa automaatti kytkee myös kompressorin päälle?
        Itselläni on myös automaattinen ilmastointilaite ja kertaakaan tänä kesänä ei ole vielä kompressori käynnistynyt automaattisesti! Eilenkin oli ulkona lämpöasteita 13 ja autoni oli ollut auringossa koko päivän ja tästä johtuen auton sisällä oli lämpöasteita varmaan 30! Kompressori ei käynnistynyt Auto-asennossa vaikka laitoin lämpötilaksi kaikkein kylmimmän, onko laitteessa vikaa???

        Kyllä kompressori käynnistyy jos sisälämpö on noin suuri. Vie ilmastointiliikkeeseen kylmäaineen lisäykseen.


      • AE111
        automaatti kytkee kompresso... kirjoitti:

        Kerroppa kokemuksesta että millaisessa lämpötilassa automaatti kytkee myös kompressorin päälle?
        Itselläni on myös automaattinen ilmastointilaite ja kertaakaan tänä kesänä ei ole vielä kompressori käynnistynyt automaattisesti! Eilenkin oli ulkona lämpöasteita 13 ja autoni oli ollut auringossa koko päivän ja tästä johtuen auton sisällä oli lämpöasteita varmaan 30! Kompressori ei käynnistynyt Auto-asennossa vaikka laitoin lämpötilaksi kaikkein kylmimmän, onko laitteessa vikaa???

        Ainakin nykyisessä Avensiksessa pitää olla ilmastointinappi päällä. Samalla kun on auto-asento päällä, automatiikka päättää itse käyttääkö ilmastointia (kompressoria). Siis jos auto-asento on päällä, mutta a/c ei, ei ilmastointi mene päälle kuuna päivänä.


      • kylmäaineesta
        tojotaaa kirjoitti:

        Kyllä kompressori käynnistyy jos sisälämpö on noin suuri. Vie ilmastointiliikkeeseen kylmäaineen lisäykseen.

        Ei taida olla puute kylmäaineesta kun kyseessä on kuukauden vanha auto!


      • Heikki
        AE111 kirjoitti:

        Ainakin nykyisessä Avensiksessa pitää olla ilmastointinappi päällä. Samalla kun on auto-asento päällä, automatiikka päättää itse käyttääkö ilmastointia (kompressoria). Siis jos auto-asento on päällä, mutta a/c ei, ei ilmastointi mene päälle kuuna päivänä.

        Priuksessa AUTO-napin painallus kytkee myös AC-toininnon eli kompressorin päälle.

        AC-napin painallus AUTO-napin painamisen jälkeen kytkee kompuran pois, mutta jättää muut toiminnot automaattiseksi kuten ilmansuuntauksen, puhallinnopeuden jne.


      • Verso
        automaatti kytkee kompresso... kirjoitti:

        Kerroppa kokemuksesta että millaisessa lämpötilassa automaatti kytkee myös kompressorin päälle?
        Itselläni on myös automaattinen ilmastointilaite ja kertaakaan tänä kesänä ei ole vielä kompressori käynnistynyt automaattisesti! Eilenkin oli ulkona lämpöasteita 13 ja autoni oli ollut auringossa koko päivän ja tästä johtuen auton sisällä oli lämpöasteita varmaan 30! Kompressori ei käynnistynyt Auto-asennossa vaikka laitoin lämpötilaksi kaikkein kylmimmän, onko laitteessa vikaa???

        Kyllä se automaatti-ilmastointi käynnistyy kunhan moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan.
        Tämän takia talvella auton käynnistyksen yhteydessä pitääkin laittaa ensin huurteenpoisto päälle, jolloin ilmastointikin käynnistyy automaattisesti. kovilla pakkasilla ei kannata ilmastointia pitää päällä vaan pelkän lämmityksenkin jaon voi hoitaa automaattisesti auto-painikkeella.


      • AE111
        Verso kirjoitti:

        Kyllä se automaatti-ilmastointi käynnistyy kunhan moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan.
        Tämän takia talvella auton käynnistyksen yhteydessä pitääkin laittaa ensin huurteenpoisto päälle, jolloin ilmastointikin käynnistyy automaattisesti. kovilla pakkasilla ei kannata ilmastointia pitää päällä vaan pelkän lämmityksenkin jaon voi hoitaa automaattisesti auto-painikkeella.

        Liekö Corollan ja Aven ilmastoinnin logiikka samanlainen? Avensiksessa menee hurteenpoisto kytkettäessä myös ilmastointi päälle, oli se sitä ennen päällä tai ei. Jos puhallussysteemi ei ollut auto-asennossa valmiiksi, en muista jäikö tällöin ilmastointi päälle, jos se ei valmiiksi ollut kun hurteenpoistoa käytettiin. Pitää ihan mielenkiinnosta kokeilla seuraavaksi.


    • Sami S

      Moi,

      tavallisesti riittää kun painat rivin oikeanpuolimmaista "auto" namiskaa ja valitse sopivan lämpötilan nuolinäppäimillä. Automaatti säätää itsekseen lämpötilan tämän jälkeen eikä siihen tarvi koskea.

      Mutta varsinkin kostealla ilmalla puhalluksen suuntausta joutuu säätämään laseilla jotta ne eivät menisi huuruun. Silloin painat keskimmäistä namiskaa niin monta kertaa että ikkunalämmitysikoni tulee näyttöruutuun. Talvisaikaan automaatti osaa itse puhaltaa ikkunoihin pitkän aikaan mutta plussakeleillä automaattu kääntää turhan aikaisin puhalluksen alas --> ikkunat huurtuvat --> manuaalisuuntaus käyttöön.

      Corollassa kompura ei lähde käyntiin ellet paina "AC" nappulaa erikseen. Ja "AC" kannattaa kytkeä todellakin pois pari kilsaa ennen auton pysäköintiä, höyrystin ehtii kuivumaan eikä eliökasvustolle jää otollista kasvualustaa. Toki tätä ei ole pakko tehdä, mutta näin vältät hajuhaitat varsinkin loppukesästä.

      • huijattu

        Jos on näin että A/C nappula pitää erikseen laittaa päälle eikä automatiikka osaa sitä hoitaa, niin tällöin ei mielestäni voida puhua automaattisesta ilmastoinnista Corollan kohdalla!! Automaatti tarkoittaa mielestäni sitä että se hoitaa kaikki hommat yhdellä napin painalluksella!! Meganessa homma hoitui niinkuin pitikin, eli automaattisesti!!


      • hakusessaa?
        huijattu kirjoitti:

        Jos on näin että A/C nappula pitää erikseen laittaa päälle eikä automatiikka osaa sitä hoitaa, niin tällöin ei mielestäni voida puhua automaattisesta ilmastoinnista Corollan kohdalla!! Automaatti tarkoittaa mielestäni sitä että se hoitaa kaikki hommat yhdellä napin painalluksella!! Meganessa homma hoitui niinkuin pitikin, eli automaattisesti!!

        Taitaa olla automaattisen ilmastoinnein oletuksissa hieman vääristymää.
        Automaattinen ilmastointi pitää halutun läpötilan yllä "auto" -asennossa vailla kummempia säätäöjä.
        Kun painaa kerran "a/c" namikan pohjaan, niin kyllä se itse kompurakin päällä pysyy sen jälkeen, vaikka vuoden ympäri, vaikkei toimisikaan talvipakkasilla.

        Mutta että autossa ei saisi ilmastointia pois päältä ollenkaan? Kyllä taitaa Meganessakin olla ilmastoinnin namiska olemassa?


      • väärin
        hakusessaa? kirjoitti:

        Taitaa olla automaattisen ilmastoinnein oletuksissa hieman vääristymää.
        Automaattinen ilmastointi pitää halutun läpötilan yllä "auto" -asennossa vailla kummempia säätäöjä.
        Kun painaa kerran "a/c" namikan pohjaan, niin kyllä se itse kompurakin päällä pysyy sen jälkeen, vaikka vuoden ympäri, vaikkei toimisikaan talvipakkasilla.

        Mutta että autossa ei saisi ilmastointia pois päältä ollenkaan? Kyllä taitaa Meganessakin olla ilmastoinnin namiska olemassa?

        Mistä sait sellaisen käsityksen ettei ilmastointia saisi pois päältä? Enhän ole sellaista väittänyt, sanoin vaan ettei Corollan automatiikka osaa sitä automaattisesti käynnistää, niinkuin esimerkiksi Renaultissa!


      • Heikki
        huijattu kirjoitti:

        Jos on näin että A/C nappula pitää erikseen laittaa päälle eikä automatiikka osaa sitä hoitaa, niin tällöin ei mielestäni voida puhua automaattisesta ilmastoinnista Corollan kohdalla!! Automaatti tarkoittaa mielestäni sitä että se hoitaa kaikki hommat yhdellä napin painalluksella!! Meganessa homma hoitui niinkuin pitikin, eli automaattisesti!!

        Corollan ilmastointia en tunne, mutta lähtökohtaisesti kaikissa automaatti-ilmastoinneissa auto napin painallus käynnistää myös AC:n.

        Jos auton painamisen jälkeen painetaan esim. ilman suuntaus jalkatilaan, niin kaikki muut toiminnot toimivat automaattisesti, mutta ilman virtaus jalkatilaan jatkuu "maailman loppuun saakka". Kuljettaja siis hallitsee ilmastoinnin käyttöä tältä "ilman suuntaus jalkatilaan" asian osalta ja automatiikka muilta osin.


      • ja mitä?
        väärin kirjoitti:

        Mistä sait sellaisen käsityksen ettei ilmastointia saisi pois päältä? Enhän ole sellaista väittänyt, sanoin vaan ettei Corollan automatiikka osaa sitä automaattisesti käynnistää, niinkuin esimerkiksi Renaultissa!

        Miksi ei osaisi käynnistää, tai sammuttaa?
        Aivan samalla periaatteella se toimii kuin Meganessa(kin)?

        Ei se siinä ole sen "automaattisempi"...


      • pitäisi toimia
        Heikki kirjoitti:

        Corollan ilmastointia en tunne, mutta lähtökohtaisesti kaikissa automaatti-ilmastoinneissa auto napin painallus käynnistää myös AC:n.

        Jos auton painamisen jälkeen painetaan esim. ilman suuntaus jalkatilaan, niin kaikki muut toiminnot toimivat automaattisesti, mutta ilman virtaus jalkatilaan jatkuu "maailman loppuun saakka". Kuljettaja siis hallitsee ilmastoinnin käyttöä tältä "ilman suuntaus jalkatilaan" asian osalta ja automatiikka muilta osin.

        Noin juuri sen mielestäni pitäisi toimia, eli Auto-napin painalluksen pitäisi riittää! Corollassa vain näyttäisi että A/C-namiska on painettava erikseen! Tähän olen juuri yrittänyt saada vastausta!!


      • vai ilman?
        pitäisi toimia kirjoitti:

        Noin juuri sen mielestäni pitäisi toimia, eli Auto-napin painalluksen pitäisi riittää! Corollassa vain näyttäisi että A/C-namiska on painettava erikseen! Tähän olen juuri yrittänyt saada vastausta!!

        Eli onko niin että Meganen laite toimi "automaattisesti" vain kuin ilmastointi (a/c) päällä?

        Siinä tapauksessa pitäisin Corollan vastaavaa monipuolisempana, sillä se pelaa samalla periaatteella oli kompura, eli se kuuluisa a/c -namiska päällä tai ei. Tietysti, silloin kuin kompura ei käy, sisäilma ei ole ulkoilmaa kylmempää, mutta siinä tapauksessa voi laittaa kompurankin päälle.
        Itse ainakin pidän että näin on parempi.
        Ilmastointia on monilla keleillä tarpeetonta pitää päällä, mutta silti automatiikka huolehtii halutun lämpötilan, suuntauksista, jne -automaattisesti, jos niin haluaa.

        Ja jos niin haluaa, painaa kerran a/c namiskaa, niin se toimii ilmeisesti jatkossa aina Meganen tavoin eli on mukana automaattisesti auto -asennossa.

        Toimiiko Meganessa automaattiasento vain ilmastoinnin kanssa vai myös ilman? Eli pitääkö siinä vastaavasti tiputtaa ilmastointi "käsin" pois jos ei halua/tarvitse käytää itse kompuraa samalla kun nauttii automatiikasta?

        Epäilen, että taitaa olla siis aika makuasia kummasta tavasta pitää enemmän, jos olen nyt käsittänyt oikein?


      • toimii näin
        vai ilman? kirjoitti:

        Eli onko niin että Meganen laite toimi "automaattisesti" vain kuin ilmastointi (a/c) päällä?

        Siinä tapauksessa pitäisin Corollan vastaavaa monipuolisempana, sillä se pelaa samalla periaatteella oli kompura, eli se kuuluisa a/c -namiska päällä tai ei. Tietysti, silloin kuin kompura ei käy, sisäilma ei ole ulkoilmaa kylmempää, mutta siinä tapauksessa voi laittaa kompurankin päälle.
        Itse ainakin pidän että näin on parempi.
        Ilmastointia on monilla keleillä tarpeetonta pitää päällä, mutta silti automatiikka huolehtii halutun lämpötilan, suuntauksista, jne -automaattisesti, jos niin haluaa.

        Ja jos niin haluaa, painaa kerran a/c namiskaa, niin se toimii ilmeisesti jatkossa aina Meganen tavoin eli on mukana automaattisesti auto -asennossa.

        Toimiiko Meganessa automaattiasento vain ilmastoinnin kanssa vai myös ilman? Eli pitääkö siinä vastaavasti tiputtaa ilmastointi "käsin" pois jos ei halua/tarvitse käytää itse kompuraa samalla kun nauttii automatiikasta?

        Epäilen, että taitaa olla siis aika makuasia kummasta tavasta pitää enemmän, jos olen nyt käsittänyt oikein?

        Meganen automaatti ilmastointi toimii niin että painat Auto-nappulan pohjaan ja säädät halutun lämpotilan!
        Oli sitten kesä tai talvi, niin automatiikka pitää sisälämpötilan halutussa arvossa. Eli se käynnistää kompressorin sitten kun ulkoa tuleva ilma ei riitä jäähdyttämään sisäilmaa haluttuun lämpöön!!
        En tiedä osasinko kertoa riittävän selvästi!?


      • kompressorin
        toimii näin kirjoitti:

        Meganen automaatti ilmastointi toimii niin että painat Auto-nappulan pohjaan ja säädät halutun lämpotilan!
        Oli sitten kesä tai talvi, niin automatiikka pitää sisälämpötilan halutussa arvossa. Eli se käynnistää kompressorin sitten kun ulkoa tuleva ilma ei riitä jäähdyttämään sisäilmaa haluttuun lämpöön!!
        En tiedä osasinko kertoa riittävän selvästi!?

        Niin ja se Meganen automaatti myös sammuttaa kompressorin kun sitä ei enää tarvitse, eli sitä ei tarvitse erikseen ottaa pois päältä!
        Automatiikka toimii myös kun ilmastointi ei ole päällä!


      • siis..
        kompressorin kirjoitti:

        Niin ja se Meganen automaatti myös sammuttaa kompressorin kun sitä ei enää tarvitse, eli sitä ei tarvitse erikseen ottaa pois päältä!
        Automatiikka toimii myös kun ilmastointi ei ole päällä!

        ...samalla periaatteella, kuin Corollassa, sillä erotuksella, että siinä sen saa myös itse ilmastoinnin kytkettyä päältä/päälle automatiikan kaveriksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      886
    Aihe