Oletko ruosu?

Mitä ajatuksia sinussa herättää sana "ruosu"?
Tunnetko sen omaksesi, osaksi identiteettiäsi?

14

104

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyhennys sanasta ruotsinsuomalainen. Ei sen kummempaa. Jokainen Ruotsissa asuva suomalainen on ruosu.

      • Tiedän toki että se monien omaksuma lyhennys, mutta ei kaikkien kuitenkaan.
        Olen asunut Ruotsissa 35 vuotta mutta en ole "ruosu". Ruotsinsuomalainen tai ulkosuomalainen kylläkin, mutta "ruosu"-nimitys tuntuu vaikealta omaksua itselleen. Onko suomenruotsalainen sitten "suoru"?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tiedän toki että se monien omaksuma lyhennys, mutta ei kaikkien kuitenkaan.
        Olen asunut Ruotsissa 35 vuotta mutta en ole "ruosu". Ruotsinsuomalainen tai ulkosuomalainen kylläkin, mutta "ruosu"-nimitys tuntuu vaikealta omaksua itselleen. Onko suomenruotsalainen sitten "suoru"?

        Suru ?

        :-)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tiedän toki että se monien omaksuma lyhennys, mutta ei kaikkien kuitenkaan.
        Olen asunut Ruotsissa 35 vuotta mutta en ole "ruosu". Ruotsinsuomalainen tai ulkosuomalainen kylläkin, mutta "ruosu"-nimitys tuntuu vaikealta omaksua itselleen. Onko suomenruotsalainen sitten "suoru"?

        Eikun se on hurri.


      • Anonyymi

        Tottakai suomalaisia jos siis on suomalainen, eikä joku muu joka muuttaa Suomesta Ruotsiin.


    • Anonyymi

      En välitä mikskä mua kutsutaan , ajan ommaa rallia !

      Per-kel

      • Oma ralli paras ralli :)


    • Anonyymi

      Tosi inhottava nimitys!
      RSKL sanan takana!

      Mina EN ole!
      En viitsi edes kirjoittaa tuota inhottavaa nimitystä.

    • Minäkään en ole lämmennyt sille nimitykselle. Elämäni on nyt niin hidastempoista, että minulla on aikaa sanat kokonaan. Arkikielessä se on ehkä ok. jos pitää etikeistä, nimittelyistä ja lyhennyksistä: mamu, persu, paku, kasssari, yssäri, mutta jo painetussa tekstissä tai somekäytössä se kuulostaa jotenkin halventavalta.

    • Anonyymi

      Minä olen se joka kaikki yrittävät välttää jos ei oo pakko :) Ilo on tietysti minun puolella !

      Ettäs tiedät

    • Anonyymi

      Kerro meille paloma (båleye), miksi niin monella niin sanottua "suomalaisella" on sikaruotsalaisia nimiä, niinkun Brunström, Rolig, Åhlström,mutta se kaikkien aikojen kummallinen nimi on Svinhufvud mitä kenellä ihmisellä kuka on ollut vapaa voisi ollut mahdollista.

      Paloma? oletko suomalainen alkuperäisin? Onko sulla ruotsalaisia sukulaisia? Oletko svekohimonen, ja miksi, oletko kasvatettu ruotsihimoseksi jo ihan lapsesta asti propagandan myötä? Oletko ihan svekorotua vai vaikka sulla on muutamia ruotsigeeniä vuotamassa suonissa.......? Kerro meille että me voisimme ymmärtää, Please!

      • Anonyymi

        Eikö ole jo correctiontime meillä suomipojuilla ja että välttämme rovit lapsena että emme tule sverrikummuksi. KummuKuono emme halua olla.......båleyed munkki pottu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole jo correctiontime meillä suomipojuilla ja että välttämme rovit lapsena että emme tule sverrikummuksi. KummuKuono emme halua olla.......båleyed munkki pottu

        Hmmmm....."mitähän se sanoi" :))


      • Kantsuomalainen. Ei mitään "hurrisukua" eikä yhtään ruotsinkielisiä sukunimiä kirkonkirjoissa sen jälkeenkun papeille opetettiin kirjoittamaan nimet suomeksi kirjoihin joskus 1800-luvun alussa.
        Teetätin DNA-testin ja se vahvisti vielä suomalaiset sukujuurenikin.
        Ruotsalaisista en edes tykännyt nuorena ja ruotsi oli huonoin aineensi koulussa.
        Nyt kun olen asunut täällä jo lähes puolet elämästäni olen todennut että ihmisiähän ne on ruotsalaisetkin. Ainoa mikä ei tahdo purra on ruotsalainen huumori ja viihde.
        Ruotsalaiset draamasarjat ja nordic noir-filmit on suosikkejani.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3613
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2222
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1911
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      137
      1818
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      383
      1246
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1061
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      990
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      950
    Aihe