Oletko ruosu?

Mitä ajatuksia sinussa herättää sana "ruosu"?
Tunnetko sen omaksesi, osaksi identiteettiäsi?

14

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lyhennys sanasta ruotsinsuomalainen. Ei sen kummempaa. Jokainen Ruotsissa asuva suomalainen on ruosu.

• Tiedän toki että se monien omaksuma lyhennys, mutta ei kaikkien kuitenkaan.
        Olen asunut Ruotsissa 35 vuotta mutta en ole "ruosu". Ruotsinsuomalainen tai ulkosuomalainen kylläkin, mutta "ruosu"-nimitys tuntuu vaikealta omaksua itselleen. Onko suomenruotsalainen sitten "suoru"?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tiedän toki että se monien omaksuma lyhennys, mutta ei kaikkien kuitenkaan.
        Olen asunut Ruotsissa 35 vuotta mutta en ole "ruosu". Ruotsinsuomalainen tai ulkosuomalainen kylläkin, mutta "ruosu"-nimitys tuntuu vaikealta omaksua itselleen. Onko suomenruotsalainen sitten "suoru"?

Suru ?

:-)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tiedän toki että se monien omaksuma lyhennys, mutta ei kaikkien kuitenkaan.

Eikun se on hurri.

• Anonyymi

Tottakai suomalaisia jos siis on suomalainen, eikä joku muu joka muuttaa Suomesta Ruotsiin.

• Anonyymi

En välitä mikskä mua kutsutaan , ajan ommaa rallia !

Per-kel

• Anonyymi

Tosi inhottava nimitys!
      RSKL sanan takana!

Mina EN ole!
      En viitsi edes kirjoittaa tuota inhottavaa nimitystä.

• Minäkään en ole lämmennyt sille nimitykselle. Elämäni on nyt niin hidastempoista, että minulla on aikaa sanat kokonaan. Arkikielessä se on ehkä ok. jos pitää etikeistä, nimittelyistä ja lyhennyksistä: mamu, persu, paku, kasssari, yssäri, mutta jo painetussa tekstissä tai somekäytössä se kuulostaa jotenkin halventavalta.

• Anonyymi

Minä olen se joka kaikki yrittävät välttää jos ei oo pakko :) Ilo on tietysti minun puolella !

Ettäs tiedät

• Anonyymi

Kerro meille paloma (båleye), miksi niin monella niin sanottua "suomalaisella" on sikaruotsalaisia nimiä, niinkun Brunström, Rolig, Åhlström,mutta se kaikkien aikojen kummallinen nimi on Svinhufvud mitä kenellä ihmisellä kuka on ollut vapaa voisi ollut mahdollista.

Paloma? oletko suomalainen alkuperäisin? Onko sulla ruotsalaisia sukulaisia? Oletko svekohimonen, ja miksi, oletko kasvatettu ruotsihimoseksi jo ihan lapsesta asti propagandan myötä? Oletko ihan svekorotua vai vaikka sulla on muutamia ruotsigeeniä vuotamassa suonissa.......? Kerro meille että me voisimme ymmärtää, Please!

• Anonyymi

Eikö ole jo correctiontime meillä suomipojuilla ja että välttämme rovit lapsena että emme tule sverrikummuksi. KummuKuono emme halua olla.......båleyed munkki pottu

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö ole jo correctiontime meillä suomipojuilla ja että välttämme rovit lapsena että emme tule sverrikummuksi. KummuKuono emme halua olla.......båleyed munkki pottu

Hmmmm....."mitähän se sanoi" :))

• Kantsuomalainen. Ei mitään "hurrisukua" eikä yhtään ruotsinkielisiä sukunimiä kirkonkirjoissa sen jälkeenkun papeille opetettiin kirjoittamaan nimet suomeksi kirjoihin joskus 1800-luvun alussa.
        Teetätin DNA-testin ja se vahvisti vielä suomalaiset sukujuurenikin.
        Ruotsalaisista en edes tykännyt nuorena ja ruotsi oli huonoin aineensi koulussa.
        Nyt kun olen asunut täällä jo lähes puolet elämästäni olen todennut että ihmisiähän ne on ruotsalaisetkin. Ainoa mikä ei tahdo purra on ruotsalainen huumori ja viihde.
        Ruotsalaiset draamasarjat ja nordic noir-filmit on suosikkejani.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      65
      2147
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1732
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      244
      1402
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1347
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1202
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      360
      1143
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      330
      1108
    Aihe