Käytännöllinen viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja kohtuullisuus

Anonyymi

olivat neljä tärkeää hyvettä, joita antiikin filosofit korostivat. Millä tavalla ne ovat
näkyneet omassa elämässäsi ?

39

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro ensin, miten ne ovat omassa elämässäsi näkyneet!

    • Anonyymi

      Hyve kuulostaa jollain lailla omahyväiseltä. Piti oikein tutkia miten se määritellään
      ja oli montakin määritelmää, muun muassa tämä
      "Hyve on eettisesti ja moraalisesti arvokas luonteenpiirre"

      Minusta on ihan tavallista noudattaa kohtuullisuutta, rohkeudessakin,
      koska uhkarohkeus voi kostautua.
      Oikeudenmukaisuus on sisäsyntyistä, sitä joko on tai ei
      eikä viisautta ole koskaan tarpeeksi.

    • Anonyymi

      100 %

    • Anonyymi

      Filosofia on tieteelle yhtä hyödytön kuin lintutieteilijä linnulle
      R.P.Feynman nobel 1965
      philosophy of science is as useful to scientists as ornithology is to birds

      • Anonyymi

        Persukin on herännyt.


    • Anonyymi

      Käytännöllinen viisaus
      Pieniä arkisia juttuja, oikein lajitellut jätteet, vanhojen tavaroiden hyötykäyttö. Harkitut, loukkaamattomat sanat toiselle ihmiselle.
      rohkeus
      Muuttaa vielä, niin ettei jää paikalleen valittamaan että voi voi kun joudun asua tässä missä en halua. Sanoa mielipiteensä kun on asiaa.
      oikeamielisyys
      Lapsenlapsille olen tasapuolinen. Nekin on pieniä arkisia. Kun toinen tykkää mämmistä niin toinen saa irtokarkkipussistani muutaman valkosuklaatoffeenapin.
      kohtuullisuus
      Syön useimmiten vain kun on nälkä, joskus menee plörinäksi.

      • Anonyymi

        Syödä kannattaa säännöllisin väliajoin. Kun verensokeri on tasainen, ajatuskin kulkee paremmin. - Nm. Ravinto on ihmisen rakennusaine


    • Anonyymi

      alotukseen :

      normaali ihminen automaattisesti noudattaa ,
      pyrkii kaikessa noudattamaan noita alotuksessa mainittuja viisauksia,

      • Anonyymi

        Määrittele "normaali ihminen". - Nm. Tai epänormaali


      • Anonyymi

        Sinä sen sanoit, lyhyesti ja ytimekkäästi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele "normaali ihminen". - Nm. Tai epänormaali

        Normaalijärjellä varustettu ihminen kai on "normaali". Joka ymmärtää mikä on oikein ja mikä on väärin ja mikä on sopivaa ja kohtuullista.
        nm. sivullinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalijärjellä varustettu ihminen kai on "normaali". Joka ymmärtää mikä on oikein ja mikä on väärin ja mikä on sopivaa ja kohtuullista.
        nm. sivullinen

        Mutku se normi on joka ikiselle iikalle erilainen. Kuten totuuskin. - Nm. Maailma ja elämä eivät ole mustavalkoisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutku se normi on joka ikiselle iikalle erilainen. Kuten totuuskin. - Nm. Maailma ja elämä eivät ole mustavalkoisia

        Hullun normi on eri, saa vainota ihmisiä ja se on ihan normaalia hullun mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullun normi on eri, saa vainota ihmisiä ja se on ihan normaalia hullun mielestä.

        Tässä yhteydessä emme kuitenkaan käsitelleet hulluja, vaan aivan tavallisia normi-ihmisiä, joita heitäkin riittää moneen junaan. - Nm. Osa jää asemallekin


      • Anonyymi

        PYRKII?


    • Anonyymi

      Vaika omassa elämässä olisi kyseiset arvot kohdalla, Valitettavasti ei ympäristössä.Sinä aloituksen tekiä olet fiksu nainen.Olletan 80v. Mutta harvassa kun kyse lähiö kerrostalot Helsinin kaupungin vuokralla. Herran peksut sentän,ei mitän tolkuua kuin eläkellä oli sitten sairaseläke tai vanhuus eläke.Naiset naiset ukotomat eroneet tai lesket55-87v.Saataa koti viellä asua vanhoja poikia eläkellä.Kylätän kytätän. Pahansuoeisuuttaa kerhotoimnoissa kun kerrostalon pihapiirit.Joka toisen elämän lähde on viini kaapijuoppoina tai sitten bubi mailma 55-70v. Kaljaa,kaljaa ja tupakia,kaljaa.Masentaa elämä pielessä eron takia sata vuotta sitten. Heran pieksut sentää, ettei yhtään hyvää sanaa edes roskia viedessä kun se valitus ja kitinä alkaa,oikein kytävät jos joku tulis?.Vaikka henkilöitä ei tuntisi tietää asuu sama kerostalo aluen yhteisö.Yöllä roskat täytyy viedä että saa rauhassa mennä. Tai alku iltaa kun Tv saippua oopperat tulee!

    • Anonyymi

      Jos mitataan tämän ikäryhmäpalstan kirjoittajien joukosta heitä, joilla elämä ei suju kuin oppikirjoissa, eipä taida monta löytyä, mikäli perusteeksi otetaan käytös, hyvät tavat, ystävällisuus, rehellisyys, oikeamielisyys ja muiden ihmisten kunnioittaminen heidän, rodustaan, kansallisuudestaan tai ihonväristään huolimatta.

      Aloittajahan voi olla kuinka viisas tahansa, hyveetkin hallinnassa, mutta tiedämmekö hänestä mitään.
      Noita avuja voi ottaa käyttöön tarpeen mukaan, näyttääkseen hyveelliseltä tarvittavissa paikoissa.

      Minun hyveellisyyteni on minun ihmisarvoni muiden silmissä, ei omassa arvioinnissani ja määriteltävissä.

      • Anonyymi

        #Jos mitataan tämän ikäryhmäpalstan kirjoittajien joukosta heitä,****** joilla elämä ei suju kuin oppikirjoissa, eipä taida monta löytyä, mikäli perusteeksi otetaan käytös, hyvät tavat, ystävällisuus, rehellisyys, oikeamielisyys ja muiden ihmisten kunnioittaminen heidän, rodustaan, kansallisuudestaan tai ihonväristään huolimatta.#

        ***** pitäisi olla ..#. joilla elämä sujuu, *** heihin joilla elämä ei suju, kuin oppikirjoissa # jne. Kun kopioin Wordista tekstiäni, jokin vika, vika, vika, poisti osan lauseesta, välimerkkikorjaus! Korjaan itse, ettei tuo lauseen tarkoitus tule epäselvyyden vuoksi väärin lausuttuna väärässä tarkoituksessa, vääränä ajatuksena. Monelta puuttuu itsehillintä ja hyveellisyys! Minultakin.


      • Anonyymi

        Mitä merkitystä aloittajan persoonalla on tässä ?
        Aloitukset on yleensäkin alustuksia keskustelulle.
        Ei aloituksilla ole tarkoitus itseään tai omaa viisauttaan korostaa ?
        En näe aloituksissa mitään sellaista
        paitsi joillakin aloitus voi olla minä-minä-minä-huomionhakua, mitä minä olen tehnyt,
        käynyt sauvakävelyllä, kastellut kurpitsat ja muuta hirveän merkityksellistä ja erikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä aloittajan persoonalla on tässä ?
        Aloitukset on yleensäkin alustuksia keskustelulle.
        Ei aloituksilla ole tarkoitus itseään tai omaa viisauttaan korostaa ?
        En näe aloituksissa mitään sellaista
        paitsi joillakin aloitus voi olla minä-minä-minä-huomionhakua, mitä minä olen tehnyt,
        käynyt sauvakävelyllä, kastellut kurpitsat ja muuta hirveän merkityksellistä ja erikoista.

        Ne, joille tärkein sana on "minä" eivätkä muusta pysty kirjoittamaan,
        luulevat, että muut ovat samalla lailla itsekeskeisesti ja itserakkaasti ajattelevia ja kirjoittavia.


      • Anonyymi

        "Noita avuja voi ottaa käyttöön tarpeen mukaan, näyttääkseen hyveelliseltä tarvittavissa paikoissa."
        Hyveellisyys ei ole teeskentelyä "tarvittavissa paikoissa"

        Terveitsetuntoinen eli myös itselleen rehellinen ihminen arvioi itse itsensä.
        Jos hyvettä ajatellaan eettisenä luonteenpiirteenä,
        ainakaan minun hyveellisyyttäni ei määrittele muut ihmiset.
        Voi heillä mielipide olla siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        #Jos mitataan tämän ikäryhmäpalstan kirjoittajien joukosta heitä,****** joilla elämä ei suju kuin oppikirjoissa, eipä taida monta löytyä, mikäli perusteeksi otetaan käytös, hyvät tavat, ystävällisuus, rehellisyys, oikeamielisyys ja muiden ihmisten kunnioittaminen heidän, rodustaan, kansallisuudestaan tai ihonväristään huolimatta.#

        ***** pitäisi olla ..#. joilla elämä sujuu, *** heihin joilla elämä ei suju, kuin oppikirjoissa # jne. Kun kopioin Wordista tekstiäni, jokin vika, vika, vika, poisti osan lauseesta, välimerkkikorjaus! Korjaan itse, ettei tuo lauseen tarkoitus tule epäselvyyden vuoksi väärin lausuttuna väärässä tarkoituksessa, vääränä ajatuksena. Monelta puuttuu itsehillintä ja hyveellisyys! Minultakin.

        Hyveellisyys kuulostaa pahasti omahyväiseltä.


    • Anonyymi

      Jos ihmisessä toimisi omatunto oikeudenmukaisuus toteutuisi paremmin.
      Kun omantunnon paikalla on kivi
      kykenee tekemään mitä vääryyttä vain
      ilman että se häiritsee itseä yhtään.
      Vai miten voi selittää ihmisten pahuuden maailmassa ?

    • Anonyymi

      Ironiaa. Ei tällaisia hyveitä ihminen jaksa kantaa.
      Kun yrittää , tuhoutuu vuorenvarmasti.
      Siirrä vastuu aina seuraavalle.
      Silloin et tarvitse rohkeutta, oikeamielisyyttä, viisautta etkä kohtuullisuutta.

    • Anonyymi

      Nyt alkoi itsensäkehumisen ketju.

    • Anonyymi

      "Millä tavalla ne ovat näkyneet omassa elämässäsi ?"
      Olen lukenut niistä.

    • Anonyymi

      Kyllä näkyy. Maailma on täynnä näitä "viisaita, rohkeita, oikeamielisiä ja kohtuullisia" ihmisiä. Senkun katselee ympärilleen. Moni on. Omasta mielestään
      ja savoa vääntävät erikoisesti.
      Poislukien Hil-la, joka ei "savoa palstalla väännäkään" ja on upea, vaatimaton
      ja muut huomioonottava ihminen.

      • Anonyymi

        Hillalla on kanttia olla vaatimaton, kun on aidosti hieno luonne, arvostettu ja rakastettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hillalla on kanttia olla vaatimaton, kun on aidosti hieno luonne, arvostettu ja rakastettu.

        Hil-la on valoisa ja sympaattinen 🌼 kuin auringonkukka !


    • Anonyymi

      "Käytännöllinen viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja kohtuulisuus."

      Yleviä ominaisuuksia, joita tietysti toivomme omaavamme.
      Lapsiaan kasvattavat vanhemmat toivovat voivansa kohdella lapsiaan käytännöllisellä viisaudella ja oikeamielisesti.
      Omalta kohdaltani uskallan sanoa, että yritin aikoinani näitä periaatteita elämässäni noudattaa, mutta pieni ihminen ei noin suuriin saappaisiin sovi. Pettymys osui monta kertaa, kun vaikeuksista piti selviytyä. Ympäristön paineessa on vaikeaa tehdä rohkeita ja oikeamielisiä tekoja.

    • Anonyymi

      Kyllä meillä on hyvä presidentti.

      • Anonyymi

        Niin on, on rohkeutta sanoa Venäjästäkin niin kuin se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, on rohkeutta sanoa Venäjästäkin niin kuin se on.

        Aivan, ei ole mitään savolaista oveluutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, on rohkeutta sanoa Venäjästäkin niin kuin se on.

        Valtiollisella tasolla ei aina kannata olla "rohkea".


      • Anonyymi

        HAHHAH.


    • Anonyymi

      Niinpä! Riittääkö Naton rahkeet, kun "iso mies" alkaa "vodkapäissään" riehumaaan?

      • Anonyymi

        Naton rahkeet riittävät varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naton rahkeet riittävät varmasti.

        Jaa, no jos ihan hulluna ryhtyy riehumaan, niin Eurooppa eurooppalaisille ja "hullumies" Uralin taakse. Jotain kai sitä olisi keksittävä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, no jos ihan hulluna ryhtyy riehumaan, niin Eurooppa eurooppalaisille ja "hullumies" Uralin taakse. Jotain kai sitä olisi keksittävä?

        Kannatan ! Olisikin hyvä idea, jos Ukraina saisi niin kattavasti ja monipuolista tukea,
        että hullumies Putin oligarkki-klaaneineen ajettaisiin yhteisvoimin Uralin taakse.
        Eurooppa eurooppalaisille !!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe