Olemme pitkän elämämme aikana joutuneet selviytymään luovuuden avulla monista pulmista ja puutteesta. Esiäitimme jauhoivat pettua leipään. Äitimme tekivät kahvia voikukan juuresta. Autoissa oli häkäpöntöt bensapulan takia. Eräskin perhe tarjoili kätilölle uudessa puhtaassa potassa keitettyä sumppia. Astioita oli vähän, ainut korvallinen kahvikuppi annettiin vieraan käyttöön ja koverretun nauriin kuoresta tai kolhuisesta emalimukista joi oma väki.
Jos töllissä oli sellainen ylellisyys kuin paistinpannu, sen emäntä ripusti oven pieleen, jos vaikka epämiellyttävä naapuri olisi tunkenut tupaan tai piti ojentaa humalassa toikkaroivaa isäntää. Jos tuli vammoja , aina saattoi sanoa että olivat ryökäleet ihan itse törmänneet rautapannuun. Sitten kaiken saattoi hyvittää paistamalla lettuja isännälle tai naapurille. No ei sille naapurille sentään.
Vanhusten NiksiNurkka
31
112
Vastaukset
- Anonyymi
Tämä vegaanihömppä on kuin pula-aikaa. Ei saisi syödä lihaa eikä maitotuotteitakaan. Sen kun pureskellaan porkkanoita ja kaalin lehtiä. Mitäpä sitä tekee enää paistinpannulla, joutaa vaikka itujen kasvatukseen..
- Anonyymi
Olen tottunut lihan syöntiin, kuten karjalan paistiin ja Joulu kinkku on ehdottomasti oltava.
Tosin riista, kuten hirvipaisti on "poikaa", joskus oli 7 hirven ruhoa varastossa, mutta parasta on jänis ja sorsalinnut.
Jos ruoasta tulisi pulaa, kuten sodan aikaan oli, etenkin lihasta, niin söisin vaikka rotan , jos kiinni saisi. - Anonyymi
Olen opetellut juomansekoituksen jolla voin tehdä happamen maidon maukkaaksi juoda tosin olen vähentänyt maidon juontia ja siten laihduttanut merkittävästi mutta ehkä pari litraa vuodessa hapantuu mutta pystyn käyttämään ne
- Anonyymi
Eikö sulle tule maha kipiäksi hapantuneesta maidosta ja eikö se ole mennyt pilalle ?
Se on kuitenkin eri asia kuin tarkotuksella tehdä piimää ? Olen tehnyt joskus itse viiliä.
- Anonyymi
Elämme 2021 ja kuitenkin pian olemme 2022. Kukan ei pakota ihmistä syömään jotain tiettyä ravintoa. Ei myöskään juomaan tai tupakoimaan. Joten ihminen saa itse valita mitä lappaa suuhuunsa tai juo..Ei ole keneltäkään muulta pois!Valintojen kirjot on marketeissa varaa valita. Mailma menen etenpäin,emme voi ajatella pula aikaa ymm.Voisimme opetella kiitolisuutta. Eikä jatkuvaa arvostelua muista. Mitä pahaa on jos joku ei syö lihaa ja toinen syö?Aivan samoin kuin yksi tykää äidistä,toinen isästä.Mutta naiset eläkeläiset heidän perisynti on kateus,arvostelu,jos ovat ukottomia.Ovat aina oikeassa , muut eivät. Näkee ihan kerhotoiminat joissa vain naisia. Jos joku yritää olla 2 henkilöstä eri mieltä asioista.Eikä myönny 2 henkilön tahtoon ja mielipide. Hänet uloistetaan ryhmästä.On kuin eläisi jotain päiväkotia.Enpäs leiki sun kanssa,kun et ole samaa mieltä meidän kahden kanssa..
- Anonyymi
Miten se ukottomuus asiaan liittyy?
Eikö nainen ole enää luotettava ja täydestä otettava, jos on leski tai naimaton? - Anonyymi
En minä haluaisi kerhotoimintaan missä on kateellisia. Olivatpa he ukkoja tai akkoja.
Joskus kauan sitten, anoppini kätköistä löysin niksikirjan. Siinä on vuosiluku 1952.
Osa-alueita kirjassa ovat: -ruokatalous, -vaatetus, -kodinhoito, - terveys ja kauneus, -lapset, -polkupyörä ja kirjoituskone.
-Kurpitsasose hiivaleipätaikinassa, säilyttää leivän tuoreena kauan.
-Kirnupiimä on erinomainen tinaesineiden puhdistusaine.
-Meritautiin, jonka jotkut saavat myös junassa tai autossa, autta puhtaaksi pestyn sitruunankuoren pureskelu.
Jotku ohjeista kuulostavat myös hauskoilta, sellaiset mitä välineitä ei nykyaikana enää käytetä.
Kirja on paksu, siinä on 623 sivua.- Anonyymi
Luin myös taannoisesta ohjeesta meritaudin lieventämiseen, joka kuului näin: otetaan pieni pala possun silavaa, johon laitetaan naru, ja meritaudin yllättäessä sitä silavaa sitten niellään ja vuoroin vedetään narusta takaisin. Varmaankin pätevä konsti nykyäänkin näillä itämeren "porauslautoilla".
- Anonyymi
Kyseisessä teoksessa mainitussa pärekaton tekemisessä tarvittavien tavallisten rautanaulojen sijasta nykyään kyllä suositellaan sinkittyjä nauloja, kuten myös kirjassa mainitut nostalgiset taannoiset hevosvetoiset kyntöaurat, jotka eivät olleet yhtä tehokkaita, kuin nykyiset traktorivetoiset ja monisiipiset kyntöaurat, leikkuupuimureista puhumattakaan!
Anonyymi kirjoitti:
Kyseisessä teoksessa mainitussa pärekaton tekemisessä tarvittavien tavallisten rautanaulojen sijasta nykyään kyllä suositellaan sinkittyjä nauloja, kuten myös kirjassa mainitut nostalgiset taannoiset hevosvetoiset kyntöaurat, jotka eivät olleet yhtä tehokkaita, kuin nykyiset traktorivetoiset ja monisiipiset kyntöaurat, leikkuupuimureista puhumattakaan!
En tästä kirjasta löytänyt pärekattoa, Sinulla on varmaan eri kirja.
- Anonyymi
Yritetään pärjätä talvi ja keväällä varastetaan naapurin katiskasta kalat:-)
- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Onnesta et tiedä, missä mun katiskani on.🦈😉
Jos nielu on pöksyissäsi, niin siitä voi päätellä, missä se koko katiskasi on!
Anonyymi kirjoitti:
Jos nielu on pöksyissäsi, niin siitä voi päätellä, missä se koko katiskasi on!
Eräässä vanhassa kotimaisessa elokuvassa renki ei meinannut saada järkeään kiinni.
Onkohan Sinulla vähän sama tilanne???
- Anonyymi
Olen minä onnellinen, löysin . Hemhushållningens grunder och recept, av Runa Melander ,Helsingfors 1937
Per-kel Pula-aikojen keittokirjoissa on tosiaan luovaa otetta ruuanlaittoon, koska kaikesta oli pulaa eikä juuri mitään saanut valmiina. Perunaa käytettiin paljon, mitään ruuaksi kelpaavaa ei heitetty pois. Minunkin äidilläni oli tuo Jokanaisen niksikirja ja samaan aikaan hankittu 2-osainen Emännän tietokirja, joka on nyt minun hyllyssäsni, toimittajina ovat Mandi Hannula ja Alli Wiherheimo. Siinä neuvotaan jopa lokeropatjan ja punamullan teko, esitellään hienon naisen permanentti ja matka-asuksi kävelypuku, struuma, täit ja umpiointi. Kirja on vuodelta 1950, kustantajana WSOY. Sen toisen osan ensilehdellä on kaunis morsian pitkälaahuksisessa morsiuspuvussa, jolle piirsin kruunun päähän ja sain vähän torumista.
Aloituksen paistinpannun käyttö astalona on harvinaisempaa, eikös kaulin ole se perinteinen, ainakin Puupään Justiinan käyttämä keino. Morsiusparit saavat kai vieläkin joskus huumorilahjoina kaulimia. Minulla on myös marmorinen kaulin, kyllä se paistinpannua vastaisi teholtaan.
Parhaillaan käytän luovuuttani sammalasetelmiin. Minulla on ennestään kanaverkosta muotoiltu sydänpohja, johon voi kiinnittää ohuilla rautalanka"pinneillä" sammalta, sisään vähän roskaisempikin käy, pintaan kauneinta. Niin hieno pinta ei edes koristeita kaipaa, joskus olen kietonut ohutta kultalankaa ympärille. Pieniä sammalpuita teen pyöreisiin kukkasieniin, keppi varreksi. Sisäkäyttöön tulevia minipuita kannattaa suihkutella. Myös kartiomaiset pohjat ovat kivoja, tulee kuusenmallisia. Sopivankokoisia hiekalla tai mullalla täytettyjä ruukkuja tarvitaan alustoiksi.Ramoona, olet upea noissa sisustus asetelmissasi, mutta oletko kokeilut laittaa kävyistä hyasintejä, jota jostain kuvista näin.
Naapurini rouva oli oikein "luova" näissä töissä, joita hieman,...
mutta minä kudoin sukkia, villapaitoja ja hän teki taidetta, johon minulla ei ollut kykyjä.Kristiina23 kirjoitti:
Ramoona, olet upea noissa sisustus asetelmissasi, mutta oletko kokeilut laittaa kävyistä hyasintejä, jota jostain kuvista näin.
Naapurini rouva oli oikein "luova" näissä töissä, joita hieman,...
mutta minä kudoin sukkia, villapaitoja ja hän teki taidetta, johon minulla ei ollut kykyjä.Luonnonmateriaalit ovat kauniita jo sinänsä, enkä omien kätteni jäljen upeudesta puhuisi, vielä vähemmän taiteesta...ehkä hiukan taitoa. Innostusta on riittänyt niiden käyttöön ja luonnon ihailuun, puutarhastanikin ja sen anneista vuosien varrella palstallakin paljon kertoillut. Perusasioita olen opetellut joillakin kukkien sidontakursseilla.
Askartelunomaisiin somisteisiin löytyy paljon tarkkoja, havainnollisia ohjeita netissä. Olen tuollaisia käpyhyasintteja nähnyt myyjäisissä, ja ihmeen aidon näköisiä olivat, sopivia allergisille ja myrkyttömiäkin pikkulasten sekä lemmikkien varalta. Itse olen kävyistä askarrellut kransseja, pieniä kartion mallisia kuusia ja aikanaan lasten kanssa tonttuja. Maasta löytyy auenneita käpyjä, mutta supussa olevatkin saa miedossa uunin lämmössä avautumaan. Kuumaliimapistooli on hyvä "ase", ja toinen ohut vihreä askartelurautalanka, sitähän voi vääntää mielinmäärin. :)Tuli mieleeni tuosta sammalasetelmasta, kun, liekö nyt pari vuotta, kun Ruoveden helvetinkoluun tutistireitin varrelle paikalliset tekivät sammalhahmoja.
Sitten iskivät vandaalit ja tekivät tuhoa.
Tuli ihan surullinen mieli, toiset näkee vaivaa ja sitten tulee tällaisia roistoja repimään kaiken.
Nuorenpana tein asetelmia jouluksikin, kun metsästä hain aineita ennen lumentuloa.
Kerran maalasin männynkäpyjä ja asettelin niitä liiman avulla mökillä terassin pylväisiin.
Niinvaan ne kiinnostivat erästä omaisen koiraa, että oli kiskonut ne irti.
- Anonyymi
Rikollista repiä sammalia ja raiskata luontoa. Joissakin maissa tällaisesta
rangaistaan rikoslain mukaan. - Anonyymi
Sammalten repiminen pitäisi olla kiellettyä, kuten joissakin maissa on
ja siitä rangaistaan.- Anonyymi
Omasta metsästä ja metsänomistajan luvalla saa ottaa sammalia ja varpuja sekä maasta käpyjä. Minä otan metsän hakkuun jäljiltä olevista metsäkoneen myllertämistä paikoista valmiiksi irronnutta sammalta.
Ramoona - Anonyymi
Ihan totta. Kaikki mikä luonnossa on, pitää jättää sille sijalleen, mihin se on sattunut asettumaan.
Irtokukkien ostaminen ja maljakkoon survominen on tuomittavaa, koska kasvihan tekee kuolemaa koko ajan.
Hedelmät pitää jättää oksilleen, ja varsinkin marjasato on kasvin omaa selviämistyötä, kasvin hedelmää, keino levitä yhä laajemmalle. Ihminen on huomannut voivansa huolettomasti ryövätä kasvin hedelmät ja jättää sen vanhoilla juurillaan sinnittelemään ilman uusiutumisen toivoa.
Entä metsät! Luonnonvaraisia metsiä ei ole kuin kansallispuistoissamme.
Metsien kaataminen on tuomittavaa ahneutta. Siinä ei mitkään sammaleet enää mitään merkitse, kun ikihongat kaadetaan varvikkoon, murskataan mustikat, jäkälät ja sammaleet, raastetaan runko ja hylätään oksisto kasvattamaan jääriä ja muita puun tuholaisia.
Ihminen tuhoaa kaiken
Siinä on kuulkaa joulukoristeet häviävän pieni osa. Anonyymi kirjoitti:
Ihan totta. Kaikki mikä luonnossa on, pitää jättää sille sijalleen, mihin se on sattunut asettumaan.
Irtokukkien ostaminen ja maljakkoon survominen on tuomittavaa, koska kasvihan tekee kuolemaa koko ajan.
Hedelmät pitää jättää oksilleen, ja varsinkin marjasato on kasvin omaa selviämistyötä, kasvin hedelmää, keino levitä yhä laajemmalle. Ihminen on huomannut voivansa huolettomasti ryövätä kasvin hedelmät ja jättää sen vanhoilla juurillaan sinnittelemään ilman uusiutumisen toivoa.
Entä metsät! Luonnonvaraisia metsiä ei ole kuin kansallispuistoissamme.
Metsien kaataminen on tuomittavaa ahneutta. Siinä ei mitkään sammaleet enää mitään merkitse, kun ikihongat kaadetaan varvikkoon, murskataan mustikat, jäkälät ja sammaleet, raastetaan runko ja hylätään oksisto kasvattamaan jääriä ja muita puun tuholaisia.
Ihminen tuhoaa kaiken
Siinä on kuulkaa joulukoristeet häviävän pieni osa.Kaikki mitä ihminen käyttää, niiden alkuperä on luonnossa.
Mitään ei tule tyhjästä.
Joten jos mitään ei saisi käyttää, ei ihmistä olisi tällä planeetalla.
Kysymyshän on siitä miten käyttää.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omasta metsästä ja metsänomistajan luvalla saa ottaa sammalia ja varpuja sekä maasta käpyjä. Minä otan metsän hakkuun jäljiltä olevista metsäkoneen myllertämistä paikoista valmiiksi irronnutta sammalta.
RamoonaMetsäkoneet pitäisi kieltää, mutta metsänomistajille raha on tärkeämpää
kuin luonnonsuojelu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsäkoneet pitäisi kieltää, mutta metsänomistajille raha on tärkeämpää
kuin luonnonsuojelu.Niin pitäisi. Hevoset metsätöihin!
Anonyymi kirjoitti:
Metsäkoneet pitäisi kieltää, mutta metsänomistajille raha on tärkeämpää
kuin luonnonsuojelu.Ei se nyt ihan noinkaan mene.
Meillä on tiukassa suojelussa miltei Belgian kokoinen ala, enemmän, kun länsi-euroopassa yhteensä.
Vapaaehtoinen suojelu on lisääntynyt. Sen suhteen meillä on asiat paremmin, kun muulla.
Sademetsätkin vähenee jatkuvasti, maailman keuhkoiksi sanotut.
Metsä-aloja on kyllä myynnissä, että tuumasta toimeen, siitä vaan ostamaan ja suojelemaan.
On niin helppo sanoa toisen omaisuuden päälle.
- Anonyymi
Niksi-Pirkasta löytyy hyviä. Yksi parhaista on mielestäni suodatinkahvin juominen, jos ei ole suodatinpaperia. Näin se menee: vedetään sukkahousun lahje päähän. Kahvinpurut jäävät suun ulkopuolelle.
- Anonyymi
Tämä on kyllä vuoden käytännöllisin niksi!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark2417437Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää1393871Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?
Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas1172168- 401438
Olen väsynyt tähän
En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy261437- 331362
Minneapolisin tapauksesta hyvä video
Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh3411190Miksi et voi tutustua minuun irl?
Vastaa yleisellä tasolla/ympäripyöreästi, jos pelkäät tunnistamisia.141992Milloin palaat
Odotan niin kauan kun vaan jaksan toivoa. Tiedät että sua jäi joku ikävöimään. ❤️23938Tiesitkö? Uusi Bachelor on raivannut tietään määrätietoisesti somessa, myös Böckermanin ex-rakas!
Arttu Kilpeläinen tuli julkisuuteen Pernilla Böckermanin rakkaana. Pariskunta päätyi eroon v. 2024. Ex-poliisi Kilpelä7907