Mikä on norminimi

Mitä tarkoittaa sana norminimi?

8

280

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei tuollaista termiä ole muualla kuin sinun päässäsi.

• Anonyymi

Ehkä sillä on tarkoitettu normalisoitua nimeä.

• Anonyymi

Se pitää kirjoittaa normiminimi. Hankala sana ja sen kanssa muutkin kompuroivat.

• Anonyymi

Tai sitten mormoniminiminimi.

• Anonyymi

Luulen että se tarkoittaa juuri tuota normalistettua nimeä, esim Geniin muutetaan kirkonkirjojen ruotsinkielisten etunimien sijaan sovitut suomenkieliset vastineet, siis ei Christina tai Stina, vaan Tiina, jos ao henkilö oli suomenkielinen. Välilehdelle on hyvä laittaa ne muodot, joita kirkonkirjoissa löytyy, jotta henkilö löytyisi helposti lähteistä.

• Anonyymi

Mikähän idea tuossakin on, sillä keksityllä nimellä ei enää löydä henkilöä enää mistään kirjoista?

• Anonyymi

Lapsuudesta muistan ja kuuntelin itsekin, kun mummo (oli syntynyt 1800-luvulla) kertoi eri henkilöiden nimistä. Juuri kenelläkään ei ollut sama nimi kuin kirkonkirjoissa. Oli Ukko ja Äijä, vanhat torpparit. Elisabeth oli Liisa ja toinen Elisabeth Eliisa. Justiina asui melkein toisen Justiinan naapurissa. Toista vaan sanottiin nimellä Kuppari, vaikka ei tiedetty koskaan kupanneen, mutta äitinsä oli ollut kuppari. Yksi oli Tootu, josta ei tiedetty, oliko oikea nimi. Topi oli Theorod, mutta ei itsekään käyttänyt oikeata nimeään. Jallu oli ja Juuso.
      Sitten oli paljon lempinimiä, joita käytettiin, mutta ei virallisemmin. Lenkka sai nimen kun oli kova tanssimaan ja kaatui ja jonkin aikaa ontui. Iso-Rolle oli vatsakas.
      Ei nyt enempää, ettei joku jo arvaa mistä kylästä ovat.

• Anonyymi

Kirkonkirjoissa sama henkilö voi esiintyä monella eri nimen muodolla.
      Esimerkiksi Joa , Joan, Johan, Jons, Jöns. Tällöin henkilön nimeksi normalisoidaan "Johan". Normalisoinnin jälkeen monet tutkijat vielä suomalaistavat nimen "Juho".
      Kun varmuudella ei tiedetä henkilön oikeaa nimenmuotoa, toiset tutkijat käyttävät sitä nimeä, joka esiintyy syntyneiden ja kastettujen luettelossa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      176
      1632
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      106
      842
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      735
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      618
    5. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      131
      594
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      556
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      538
    8. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      68
      536
    9. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    10. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      510
    Aihe