Patteriventtiilin vaihto

Minulla on ok talo jossa on viime vuosituhannelta vesikiertoinen lämmitys.
Patterit suhisevat ja kohisevat veden kiertonopeuden mukaan. Välillä aivan hiljaa ja kun VILP starttaa, niin kohina alkaa. Ei kaikissa vaan parissa patterissa.
Olen tehnyt sen venttiilin "pikaparannuksia" irroiottamalla termarin ja sitten öljysprayllä kastetun karan ulos-sisään liikettä. Termarit toimivat ja säätävät. Kohina on se ropleemi.
Minkä kokoisia patteriventtiileitä hommaan?
Patterin putken ulkohalkaisija on 17,8 mm ja asennetun venttiilin pituus muttereiden päästä päähän on 56mm.
Näemmä nuo venttiilit maksavat K-raudassa alkaen 22€/kpl ja biltemassa 6,5€/kpl? Onko kokemusta noista halpisventtiileistä?

15

1195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ongelma on kiertopumpussa, jonka paine ei säädy sen mukaan miten termarit sulkevat ja avaavat patteriventtiilejä. Automaattisella paineensäädöllä oleva kiertopumppu vaan vanhan tilalle.

      • Käsittääkseni ongelman, suhinan aiheuttaa siis vesi-ilmalämpöpumpun lämmitysjakson aikana pyörivä VILPin kiertovesipumppu.
        Järjestelmässä on siis paisunta-astia joka pitää paineen melkoisen tasaisena. Kun tuo VILPin pumppu käynnistyy, niin painemittari ei edes värähdä.
        Tuo pumpun ohjaaminen painekytkimellä ei siis liene ratkaisu kun tuo lisäpumppaus vaikuttaa vain veden virtaamaan ei paineeseen.
        Olen miettinyt releohjausta siten, että VILPin pumppu käynnistyessään tiputtaisi normaalin kiertovesipumpun nollaan ja starttaisi sen kun VILPin pumppu stoppaa.
        Mielestäni tuo patteriventtiilien vaihto on helpompi juttu.
        Olenko oikeilla jäljillä kun luulen saavani muutaman patterin suhinat kuriin vaihtamalla nuo patteriventtiilit?


      • Anonyymi
        ReservinNostomies kirjoitti:

        Käsittääkseni ongelman, suhinan aiheuttaa siis vesi-ilmalämpöpumpun lämmitysjakson aikana pyörivä VILPin kiertovesipumppu.
        Järjestelmässä on siis paisunta-astia joka pitää paineen melkoisen tasaisena. Kun tuo VILPin pumppu käynnistyy, niin painemittari ei edes värähdä.
        Tuo pumpun ohjaaminen painekytkimellä ei siis liene ratkaisu kun tuo lisäpumppaus vaikuttaa vain veden virtaamaan ei paineeseen.
        Olen miettinyt releohjausta siten, että VILPin pumppu käynnistyessään tiputtaisi normaalin kiertovesipumpun nollaan ja starttaisi sen kun VILPin pumppu stoppaa.
        Mielestäni tuo patteriventtiilien vaihto on helpompi juttu.
        Olenko oikeilla jäljillä kun luulen saavani muutaman patterin suhinat kuriin vaihtamalla nuo patteriventtiilit?

        Seuraat nyt väärää painetta. Pumpun virtauksesta on kyse, sen pitäisi säätyä sen mukaan kuin on pattereita auki. Patterit ja niiden venttiilit eivät ole syyllisiä. Voithan tietenkin lukita venttiilit sepposen selälleen auki, ei kohise enää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seuraat nyt väärää painetta. Pumpun virtauksesta on kyse, sen pitäisi säätyä sen mukaan kuin on pattereita auki. Patterit ja niiden venttiilit eivät ole syyllisiä. Voithan tietenkin lukita venttiilit sepposen selälleen auki, ei kohise enää.

        Normaalin omakotitalon pumpun virtaus säätyy sen mukaan onko pumpun kytkin I-, II- vai III-asennossa. Minulla se on I-asennossa. Onko anonyymin omakotitalossa virtausta automaattisesti säätävä kietovesipumppu?
        Kuten olen kertonut, niin ongelma on se VILP:n lämmitys-syklin alkaessa käynnistyvä pumppu. Se siis lisää virtausta ei painetta.
        Seuraan mainitsemaasi väärää painetta siitä ainoasta painemittarista joka ko. verkostossa on. Mikä olisi oikea paine jota seurata?


      • Anonyymi
        ReservinNostomies kirjoitti:

        Normaalin omakotitalon pumpun virtaus säätyy sen mukaan onko pumpun kytkin I-, II- vai III-asennossa. Minulla se on I-asennossa. Onko anonyymin omakotitalossa virtausta automaattisesti säätävä kietovesipumppu?
        Kuten olen kertonut, niin ongelma on se VILP:n lämmitys-syklin alkaessa käynnistyvä pumppu. Se siis lisää virtausta ei painetta.
        Seuraan mainitsemaasi väärää painetta siitä ainoasta painemittarista joka ko. verkostossa on. Mikä olisi oikea paine jota seurata?

        Ei pattereiden menoputkessa ole yleensä painemittaria. Jos mittari olisi, niin siitä havaitsisi paineen nousun kun useita patteriventtiilejä on mennyt kiinni. Se paine juuri kohisee pienellään olevissa patteriventtiileissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pattereiden menoputkessa ole yleensä painemittaria. Jos mittari olisi, niin siitä havaitsisi paineen nousun kun useita patteriventtiilejä on mennyt kiinni. Se paine juuri kohisee pienellään olevissa patteriventtiileissä.

        Tuo paisunta-astia pitää sen patteriverkoston paineen tasaisena. Paine on sama kiertovesipumpun molemmilla puolilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo paisunta-astia pitää sen patteriverkoston paineen tasaisena. Paine on sama kiertovesipumpun molemmilla puolilla.

        Kysyjä on selvästi trolli, leikkii tyhmää että saisi keskustelun jatkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyjä on selvästi trolli, leikkii tyhmää että saisi keskustelun jatkumaan.

        Näin minäkin sen näkisin.


    • Anonyymi

      Hintatietoinen ostaa aina Biltemasta. Ei muuta kuin vain ostamaan venttiilit, ja poraat reiät patterisi kylkeen ja ymppäät venttiilisi niihin ja lämpöä piisaa!

    • Anonyymi

      Eikö kannattaisi käyttää ammattilaista ongelman ratkaisemiseen? Tuhlaat vain aikaa ja rahaa ja tuskin saat ongelmaasi ratkaistua kun sinulla ei ole tarvittavaa tietoa ja kokemusta siitä mitä pitäisi tehdä.

      • Anonyymi

        Eikö tuo aloittaja ole juuri kartuttamassa omaa osaamistaan? Käsittääkseni ihmiskunnan kehittymisessä on kyse juuri tästä!
        Osaamisen kehittämisen seuraamuksista voisi tehdä vertailua vaikkapa Pohjoismaat vs Pohjoisafrikka.
        Noistahan tuo jälkimmäinen edustaa kulttuuria jossa turvaudutaan ongelmien kanssa ammattilaisiin viitsimättä itse paneutua ongelmiensa ratkaisuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo aloittaja ole juuri kartuttamassa omaa osaamistaan? Käsittääkseni ihmiskunnan kehittymisessä on kyse juuri tästä!
        Osaamisen kehittämisen seuraamuksista voisi tehdä vertailua vaikkapa Pohjoismaat vs Pohjoisafrikka.
        Noistahan tuo jälkimmäinen edustaa kulttuuria jossa turvaudutaan ongelmien kanssa ammattilaisiin viitsimättä itse paneutua ongelmiensa ratkaisuun.

        Omaa osaamistaan voi kehittää, mutta miten keskustelupalstalla suodattaa väärän tiedon?
        Suurimmalla osalla ei ole mitään ymmärrystä asiasta, jota kommentoivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaa osaamistaan voi kehittää, mutta miten keskustelupalstalla suodattaa väärän tiedon?
        Suurimmalla osalla ei ole mitään ymmärrystä asiasta, jota kommentoivat.

        Tuntuu siltä, että aloittajalla on keskustelun parhaat LVI-tiedot.
        Useita kommentteja jotka sotivat jopa fysiikan peruslakeja vastaan.
        Itse olen pitkän ok-asumisen kokemuksella kannattamassa ideaa muutaman edullisen patteriventtiilin vaihtamisella. Jos 2-kerroksinen talo, niin tee testivaihto yläkerrassa. Lähtötietojen perusteella osta 3 kpl 3/8" 6,5€ venttiileitä. Pysäytä lämmitys ja laske sen verran vettä pois järjestelmästä, että voit vaihtaa venttiilit aiheuttamatta turhia vuotoja. Vettä kuitenkin tippuu joten rättiä tai sanomalehteä alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että aloittajalla on keskustelun parhaat LVI-tiedot.
        Useita kommentteja jotka sotivat jopa fysiikan peruslakeja vastaan.
        Itse olen pitkän ok-asumisen kokemuksella kannattamassa ideaa muutaman edullisen patteriventtiilin vaihtamisella. Jos 2-kerroksinen talo, niin tee testivaihto yläkerrassa. Lähtötietojen perusteella osta 3 kpl 3/8" 6,5€ venttiileitä. Pysäytä lämmitys ja laske sen verran vettä pois järjestelmästä, että voit vaihtaa venttiilit aiheuttamatta turhia vuotoja. Vettä kuitenkin tippuu joten rättiä tai sanomalehteä alle.

        No huhhuh, ei hirveästi kannata radiaattoreiden kanssa pelata jos ei ole aivan varma osaamisestaan.

        Se "pattereissa" kiertävä vesi on tehokasta värjäämään mustaksi kaiken ja ei tahdo lähteä millään pois, tulee vaalean maalinkin alta näkyviin.

        Tehkää toki mitä ikinä tahdotte omassa kiinteistössänne, tuleepahan ammattilaisille lisää töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että aloittajalla on keskustelun parhaat LVI-tiedot.
        Useita kommentteja jotka sotivat jopa fysiikan peruslakeja vastaan.
        Itse olen pitkän ok-asumisen kokemuksella kannattamassa ideaa muutaman edullisen patteriventtiilin vaihtamisella. Jos 2-kerroksinen talo, niin tee testivaihto yläkerrassa. Lähtötietojen perusteella osta 3 kpl 3/8" 6,5€ venttiileitä. Pysäytä lämmitys ja laske sen verran vettä pois järjestelmästä, että voit vaihtaa venttiilit aiheuttamatta turhia vuotoja. Vettä kuitenkin tippuu joten rättiä tai sanomalehteä alle.

        Voisitko ystävällisesti "tietäjänä" kertoa ne kommentit jotka sotivat "fysiikan peruslakeja" vastaan ja kerro myös mitä lakeja vastaan kommentit sotivat.

        Kysyy nimimerkki "ydinfyysikko-putkiasentaja".


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe