Sisämoottorin talvivalmistelut

Anonyymi

Aloitin viime kesänä veneilyharrastuksen ja nyt on herännyt pari kysymystä, mitä ei moottorin ohjekirjasta selviä.

Laitetaanko merivesijäähdytteisessä moottorissa glykoliseos putkiin sopivan paksuisella letkulla, minkä toinen pää työnnetään meriveden imureikään ja toinen glykoliseoskanisteriin ja pistetään moottori käyntiin imemään tavara sisään? Täytyykö röörit huuhdella ennen tätä makealla vedellä, että ne vähät Itämeren suolat huuhtoutuu pois?

13

1480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielellään ensin makeavettä hieman 1-3 minuuttiin tai vähemmän.

      Voi kai sen glygolin pohjaläpivienin läpikin varmaan ajaa, mutta jos sulla on siinä välimatkalla raakaveden suoddatin, niin sinne kaatamalla menee makeavesi/glygoli helpoiten.

      Toinen on se, että otat letkun irti läpiviennistä ja letku ämpäriin josta makeavesi/glygoli imeytyy koneen läpi.

      Glygolia on sitten riittävästi mennyt läpi, kun pakoputkesta tulee ulos glygolin värillistä

    • Anonyymi

      Nyt on aloittajalla ns. ”tuhannen taalan paikka” esillä.
      Ensimmäinen tehtävä on tutkia koneen käsikirja.
      Jos sellaista ei ole saatavilla, niin sitten yhteys koneen myynti/huolto - osastoon.

      Oma kokemukseni on Volvo Penta 2001 mallin merivesikoneesta.
      Siinä täytyy moottorin termostaatti ottaa huuhtelun ja glykolin sisään ajon ajaksi pois.
      Sen moottorin blokissa seisoo aina vesi tai sitten se jäähdytinneste, joka jää sinne talveksi.
      Näissä merkeissä on monta merivesikonetta pilattu.

      Makeavesimoottorissa on myös merivesipuoli, joka sisältää lämmönvaihtimen ja turbokoneessa mahdollisesti olevan välijäähdyttimen.
      Noihin täytyy saada talveksi glykoliseos sisään
      Tässä huollellisuus tuo säästöä.
      Reiska2K

    • Meillä on makea vesijäähdytys ja silloin tehdään kuten yllä.Mutta eikö merivesijähdytetyssä moottorissa pidä ensin poistaa termostaatti ja tyhjentää moottori merivedestä ennenkuin glykooli ajetaan koneeseen ?
      En ole koskaan huuhdellut mitään ja pakosarjat ovat vuosimallia 2002.

      • Anonyymi

        Tuossa VP koneen käsikirjassa neuvotaan varaamaan 10 litran sankollinen sekoitettua pakkasnestettä valmiiksi.
        Otetaan termostaatti pois paikaltaan ja sen kotelo takaisin kiinni.
        Sen jälkeen otetaan pohjaventtiliistä letku irti.
        Letkun pää laitetaan siihen jäähdytinnestettä sisältävään sankoon.
        Käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä tyhjäkäynnillä kunnes sanko on tyhjä.
        Lisäksi siellä varoitetaan käyttämästä konetta jos neste ei virtaa vesipumpun läpi.

        Tuo sisään imetty glykoliseos työntää blokista siellä olevan makean veden edellään pois pakoputkeen ja sieltä ulos.
        Ohjeen mukaan tuo 10 litraa riittää tuohon talvisuojaukseen.
        Minä tein tuosta seoksesta hieman vahvempaa kuin tuo yleisin 50-50 % sekoitus, koska huomasin sen moottorissa olevan makean veden laimentavan vaikutuksen - ei kyllä mene vaaralliselle tasolle ainakaan tässä pikkukoneessa.

        Kuten tuolla edellä jo mainitsin, täytyy aina katsoa ohjeet oman koneensa käsikirjasta.
        Minulla on nykyisin VP AD31 P sisäperämoottori makeavesijäähdytteisenä.
        Kun ostin sen muutama vuosi sitten, niin en saanut käsikirjaa sen mukana.
        Ennen kuin keksin hakea moottorin numerolla netistä oikeaa kirjaa, niin entisen omistajan antamalla nettiosoitteella sain väärän ohjeen, jolla kone ei millä suostunut imemään glykolia sisään.
        Entinen omistaja oli syöttänyt pakkasnestettä raakavesisudattimen kupillisen kerrallaan.
        *n. 1 litra).
        Ilmeisesti Turun suunnalla hän oli saanut sinne tarpeeksi glykolia, eikä vahinkoja ollut syntynyt.
        Merivesipumppu sijaitsee sen suodatinkupin etupuolella, joten siihen syöttäminen moottorin köydessä ei onnistu.
        VP : llä on sellaisiakin systeemejä, joissa pumppu on toisella puolella, joten sieltä kautta voi koneen käydessä glykolit ajaa sisään.
        Minulla on konehuoneessa erittäin ahdasta, eikä letkun irrotus kilvestä ole helppoa.
        Olen syöttänyt glykoliseoksen korvaläppien avulla vetolaitteen kautta, mutta se on aina sellaista sotkemista.
        Olen teettänyt peltisepällä laajan kaukalon, johon ylivuotava glykoli kerääntyy.
        Reiska2k


    • Anonyymi

      Ihan uteliasuuttani ihmettelen termostaatin poistoa, koska loogisesti jäähdytys vesi kiertää termarin kautta ja glygolia ajaessa sama juttu.

      Vaikea uskoa termarin sulkevan 100% jäähdytys linjaa...

      • Anonyymi

        En ole kokeillut VP 2000 sarjan merivesimoottorissa glykolin sisään ajoa termostaatti paikallaan, joten en tiedä miten se sinne koneeseen leviäisi.
        Olen kuitenkin todennut paristakin paikasta siinä koneessa, että neste jää sinne sisään seisomaan.

        Koska käsikirjassa sanotaan, että termostaatti täytyy noissa tehtävissä irrottaa, niin olen siten toiminut.
        Edellinen omistajakin siitä muistutti minua.


    • Jos termari on suljettu niin vesi ei pääse kiertämään koneen läpi.

      • Anonyymi

        Minäkin olen nyt veneillyt neljä kesää liukuvalla veneellä - aikaisemmin oli purjevene.
        Tuo VP AD31 P on hyvä moottori ja vie 6,6 m venettä minulle aivan riittävän kovaa, mutta tuo talvihuolto on melkoista puljaamista.
        Makeavesi puolella on hyvät tyhjennysproput, joista saa nesteet helposti ulos - olen jo yhden nesteen vaihdon siihen tehnyt.
        Olen ihmetellyt miksi noihin koneisiin ei tehdä jo tehtaalla helpot yhteet, joista käsin glykolit olisi helppo ajaa sisään,
        Öljyn vaihtoa varten siihen on laitettu oma imuputki, mutta se asennettu moottorin keskikohdalle.
        Nyt kun noinkin painava moottori on pienen veneen perässä, niin se ui keula ylhäällä seisoessaan.
        Öljypohjaan jää vanhaa öljyä. Jos laiturilta ei satu löytymään isoa miestä keulaan seisomaan öljyn vaihdon ajaksi, niin mitkään käsikirjan täyttömäärät eivät pidä paikkaansa.

        Sinulla on muistaakseni V8 omassa veneessäsi. Miten siinä tehdään nämä syystyöt?
        Onko jenkkilän pojat tehneet siitä käyttäjäystävällisemmän?
        Tämmöstä valitusta tällä kertaa Reiska2K


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen nyt veneillyt neljä kesää liukuvalla veneellä - aikaisemmin oli purjevene.
        Tuo VP AD31 P on hyvä moottori ja vie 6,6 m venettä minulle aivan riittävän kovaa, mutta tuo talvihuolto on melkoista puljaamista.
        Makeavesi puolella on hyvät tyhjennysproput, joista saa nesteet helposti ulos - olen jo yhden nesteen vaihdon siihen tehnyt.
        Olen ihmetellyt miksi noihin koneisiin ei tehdä jo tehtaalla helpot yhteet, joista käsin glykolit olisi helppo ajaa sisään,
        Öljyn vaihtoa varten siihen on laitettu oma imuputki, mutta se asennettu moottorin keskikohdalle.
        Nyt kun noinkin painava moottori on pienen veneen perässä, niin se ui keula ylhäällä seisoessaan.
        Öljypohjaan jää vanhaa öljyä. Jos laiturilta ei satu löytymään isoa miestä keulaan seisomaan öljyn vaihdon ajaksi, niin mitkään käsikirjan täyttömäärät eivät pidä paikkaansa.

        Sinulla on muistaakseni V8 omassa veneessäsi. Miten siinä tehdään nämä syystyöt?
        Onko jenkkilän pojat tehneet siitä käyttäjäystävällisemmän?
        Tämmöstä valitusta tällä kertaa Reiska2K

        Moi Reiska, pitkästä aikaa.
        Ensin tyhjennetään lämmön vaihdin, proppu auki proppu kiinni.Sitten pakosarjat ja sama juttu.Sitten öljyt, minulla on Lidlin sähköinen pumppu joka halvasta hinnastaan huolimatta
        toimii ihan hyvin, tyhjennys mittatikun putkesta.
        Sitten glykooli.Se ajetaan sisään samasta reiästä mistä jäähdytysvesi normaalisti menee vesipumppuun, Tämä vaatii sen että perästä tuleva letku irrotetaan ja korvataan 1,5 metrin pituisella muoviletkulla jonka toinen pää sitten upotetaan gykooliämpäriin. Teen yleensä 6 litran sekoituksen . Pumppu sijaitsee kampiakselin päässä veneen sisällä. Siis ihan helppo homma, kestää tunnin tai kaksi.
        Ei muuta kuin hyvää pikkujoulua sinulle !
        P.S. Unohdin, öljynsuodatin tietenkin vaihdetaan myös.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Moi Reiska, pitkästä aikaa.
        Ensin tyhjennetään lämmön vaihdin, proppu auki proppu kiinni.Sitten pakosarjat ja sama juttu.Sitten öljyt, minulla on Lidlin sähköinen pumppu joka halvasta hinnastaan huolimatta
        toimii ihan hyvin, tyhjennys mittatikun putkesta.
        Sitten glykooli.Se ajetaan sisään samasta reiästä mistä jäähdytysvesi normaalisti menee vesipumppuun, Tämä vaatii sen että perästä tuleva letku irrotetaan ja korvataan 1,5 metrin pituisella muoviletkulla jonka toinen pää sitten upotetaan gykooliämpäriin. Teen yleensä 6 litran sekoituksen . Pumppu sijaitsee kampiakselin päässä veneen sisällä. Siis ihan helppo homma, kestää tunnin tai kaksi.
        Ei muuta kuin hyvää pikkujoulua sinulle !
        P.S. Unohdin, öljynsuodatin tietenkin vaihdetaan myös.

        Kiitos, on mukavaa kun vielä käyt täällä vanhalla saitilla pyörähtämässä.
        Miten on, onko siellä Facebookissa ollut vanhoja tuttuja minkä verran liikkeellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, on mukavaa kun vielä käyt täällä vanhalla saitilla pyörähtämässä.
        Miten on, onko siellä Facebookissa ollut vanhoja tuttuja minkä verran liikkeellä?

        Yhden ihmisen olen tunnistanut ja se on Joakim1.Hänet tunnistaa siitä että tekstit ovat niin täynnä teknistä faktaa.Joakim oli tämän palstan ykköstietäjiä mutta ei esiinny enää nimimerkillä, syytä en tiedä.Arvaan että se johtuu siitä että tänne kirjoittaa liian moni "ei veneilijä", ja taso on sen mukainen.Annetaan suorastaan väärää tietoa.Tämän palstan taso on laskenut huimasti muutamassa vuodessa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Yhden ihmisen olen tunnistanut ja se on Joakim1.Hänet tunnistaa siitä että tekstit ovat niin täynnä teknistä faktaa.Joakim oli tämän palstan ykköstietäjiä mutta ei esiinny enää nimimerkillä, syytä en tiedä.Arvaan että se johtuu siitä että tänne kirjoittaa liian moni "ei veneilijä", ja taso on sen mukainen.Annetaan suorastaan väärää tietoa.Tämän palstan taso on laskenut huimasti muutamassa vuodessa.

        Ikävä kyllä näin on tapahtunut.
        Toivottavasti aloittelevat saavat edes jotakin tietoa täältä, vaikka se on tietysti vaikeaa suodattaa noiden monien häiriökommenttien joukosta.
        Hyvää Joulunalusaikaa sinullekin.
        Reiska2K


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä näin on tapahtunut.
        Toivottavasti aloittelevat saavat edes jotakin tietoa täältä, vaikka se on tietysti vaikeaa suodattaa noiden monien häiriökommenttien joukosta.
        Hyvää Joulunalusaikaa sinullekin.
        Reiska2K

        Kiitos .Niin ja hyvää joulunalusaikaa kaikille muillekin !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe