Sisämoottorin talvivalmistelut

Anonyymi

Aloitin viime kesänä veneilyharrastuksen ja nyt on herännyt pari kysymystä, mitä ei moottorin ohjekirjasta selviä.

Laitetaanko merivesijäähdytteisessä moottorissa glykoliseos putkiin sopivan paksuisella letkulla, minkä toinen pää työnnetään meriveden imureikään ja toinen glykoliseoskanisteriin ja pistetään moottori käyntiin imemään tavara sisään? Täytyykö röörit huuhdella ennen tätä makealla vedellä, että ne vähät Itämeren suolat huuhtoutuu pois?

13

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielellään ensin makeavettä hieman 1-3 minuuttiin tai vähemmän.

      Voi kai sen glygolin pohjaläpivienin läpikin varmaan ajaa, mutta jos sulla on siinä välimatkalla raakaveden suoddatin, niin sinne kaatamalla menee makeavesi/glygoli helpoiten.

      Toinen on se, että otat letkun irti läpiviennistä ja letku ämpäriin josta makeavesi/glygoli imeytyy koneen läpi.

      Glygolia on sitten riittävästi mennyt läpi, kun pakoputkesta tulee ulos glygolin värillistä

    • Anonyymi

      Nyt on aloittajalla ns. ”tuhannen taalan paikka” esillä.
      Ensimmäinen tehtävä on tutkia koneen käsikirja.
      Jos sellaista ei ole saatavilla, niin sitten yhteys koneen myynti/huolto - osastoon.

      Oma kokemukseni on Volvo Penta 2001 mallin merivesikoneesta.
      Siinä täytyy moottorin termostaatti ottaa huuhtelun ja glykolin sisään ajon ajaksi pois.
      Sen moottorin blokissa seisoo aina vesi tai sitten se jäähdytinneste, joka jää sinne talveksi.
      Näissä merkeissä on monta merivesikonetta pilattu.

      Makeavesimoottorissa on myös merivesipuoli, joka sisältää lämmönvaihtimen ja turbokoneessa mahdollisesti olevan välijäähdyttimen.
      Noihin täytyy saada talveksi glykoliseos sisään
      Tässä huollellisuus tuo säästöä.
      Reiska2K

    • Meillä on makea vesijäähdytys ja silloin tehdään kuten yllä.Mutta eikö merivesijähdytetyssä moottorissa pidä ensin poistaa termostaatti ja tyhjentää moottori merivedestä ennenkuin glykooli ajetaan koneeseen ?
      En ole koskaan huuhdellut mitään ja pakosarjat ovat vuosimallia 2002.

      • Anonyymi

        Tuossa VP koneen käsikirjassa neuvotaan varaamaan 10 litran sankollinen sekoitettua pakkasnestettä valmiiksi.
        Otetaan termostaatti pois paikaltaan ja sen kotelo takaisin kiinni.
        Sen jälkeen otetaan pohjaventtiliistä letku irti.
        Letkun pää laitetaan siihen jäähdytinnestettä sisältävään sankoon.
        Käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä tyhjäkäynnillä kunnes sanko on tyhjä.
        Lisäksi siellä varoitetaan käyttämästä konetta jos neste ei virtaa vesipumpun läpi.

        Tuo sisään imetty glykoliseos työntää blokista siellä olevan makean veden edellään pois pakoputkeen ja sieltä ulos.
        Ohjeen mukaan tuo 10 litraa riittää tuohon talvisuojaukseen.
        Minä tein tuosta seoksesta hieman vahvempaa kuin tuo yleisin 50-50 % sekoitus, koska huomasin sen moottorissa olevan makean veden laimentavan vaikutuksen - ei kyllä mene vaaralliselle tasolle ainakaan tässä pikkukoneessa.

        Kuten tuolla edellä jo mainitsin, täytyy aina katsoa ohjeet oman koneensa käsikirjasta.
        Minulla on nykyisin VP AD31 P sisäperämoottori makeavesijäähdytteisenä.
        Kun ostin sen muutama vuosi sitten, niin en saanut käsikirjaa sen mukana.
        Ennen kuin keksin hakea moottorin numerolla netistä oikeaa kirjaa, niin entisen omistajan antamalla nettiosoitteella sain väärän ohjeen, jolla kone ei millä suostunut imemään glykolia sisään.
        Entinen omistaja oli syöttänyt pakkasnestettä raakavesisudattimen kupillisen kerrallaan.
        *n. 1 litra).
        Ilmeisesti Turun suunnalla hän oli saanut sinne tarpeeksi glykolia, eikä vahinkoja ollut syntynyt.
        Merivesipumppu sijaitsee sen suodatinkupin etupuolella, joten siihen syöttäminen moottorin köydessä ei onnistu.
        VP : llä on sellaisiakin systeemejä, joissa pumppu on toisella puolella, joten sieltä kautta voi koneen käydessä glykolit ajaa sisään.
        Minulla on konehuoneessa erittäin ahdasta, eikä letkun irrotus kilvestä ole helppoa.
        Olen syöttänyt glykoliseoksen korvaläppien avulla vetolaitteen kautta, mutta se on aina sellaista sotkemista.
        Olen teettänyt peltisepällä laajan kaukalon, johon ylivuotava glykoli kerääntyy.
        Reiska2k


    • Anonyymi

      Ihan uteliasuuttani ihmettelen termostaatin poistoa, koska loogisesti jäähdytys vesi kiertää termarin kautta ja glygolia ajaessa sama juttu.

      Vaikea uskoa termarin sulkevan 100% jäähdytys linjaa...

      • Anonyymi

        En ole kokeillut VP 2000 sarjan merivesimoottorissa glykolin sisään ajoa termostaatti paikallaan, joten en tiedä miten se sinne koneeseen leviäisi.
        Olen kuitenkin todennut paristakin paikasta siinä koneessa, että neste jää sinne sisään seisomaan.

        Koska käsikirjassa sanotaan, että termostaatti täytyy noissa tehtävissä irrottaa, niin olen siten toiminut.
        Edellinen omistajakin siitä muistutti minua.


    • Jos termari on suljettu niin vesi ei pääse kiertämään koneen läpi.

      • Anonyymi

        Minäkin olen nyt veneillyt neljä kesää liukuvalla veneellä - aikaisemmin oli purjevene.
        Tuo VP AD31 P on hyvä moottori ja vie 6,6 m venettä minulle aivan riittävän kovaa, mutta tuo talvihuolto on melkoista puljaamista.
        Makeavesi puolella on hyvät tyhjennysproput, joista saa nesteet helposti ulos - olen jo yhden nesteen vaihdon siihen tehnyt.
        Olen ihmetellyt miksi noihin koneisiin ei tehdä jo tehtaalla helpot yhteet, joista käsin glykolit olisi helppo ajaa sisään,
        Öljyn vaihtoa varten siihen on laitettu oma imuputki, mutta se asennettu moottorin keskikohdalle.
        Nyt kun noinkin painava moottori on pienen veneen perässä, niin se ui keula ylhäällä seisoessaan.
        Öljypohjaan jää vanhaa öljyä. Jos laiturilta ei satu löytymään isoa miestä keulaan seisomaan öljyn vaihdon ajaksi, niin mitkään käsikirjan täyttömäärät eivät pidä paikkaansa.

        Sinulla on muistaakseni V8 omassa veneessäsi. Miten siinä tehdään nämä syystyöt?
        Onko jenkkilän pojat tehneet siitä käyttäjäystävällisemmän?
        Tämmöstä valitusta tällä kertaa Reiska2K


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen nyt veneillyt neljä kesää liukuvalla veneellä - aikaisemmin oli purjevene.
        Tuo VP AD31 P on hyvä moottori ja vie 6,6 m venettä minulle aivan riittävän kovaa, mutta tuo talvihuolto on melkoista puljaamista.
        Makeavesi puolella on hyvät tyhjennysproput, joista saa nesteet helposti ulos - olen jo yhden nesteen vaihdon siihen tehnyt.
        Olen ihmetellyt miksi noihin koneisiin ei tehdä jo tehtaalla helpot yhteet, joista käsin glykolit olisi helppo ajaa sisään,
        Öljyn vaihtoa varten siihen on laitettu oma imuputki, mutta se asennettu moottorin keskikohdalle.
        Nyt kun noinkin painava moottori on pienen veneen perässä, niin se ui keula ylhäällä seisoessaan.
        Öljypohjaan jää vanhaa öljyä. Jos laiturilta ei satu löytymään isoa miestä keulaan seisomaan öljyn vaihdon ajaksi, niin mitkään käsikirjan täyttömäärät eivät pidä paikkaansa.

        Sinulla on muistaakseni V8 omassa veneessäsi. Miten siinä tehdään nämä syystyöt?
        Onko jenkkilän pojat tehneet siitä käyttäjäystävällisemmän?
        Tämmöstä valitusta tällä kertaa Reiska2K

        Moi Reiska, pitkästä aikaa.
        Ensin tyhjennetään lämmön vaihdin, proppu auki proppu kiinni.Sitten pakosarjat ja sama juttu.Sitten öljyt, minulla on Lidlin sähköinen pumppu joka halvasta hinnastaan huolimatta
        toimii ihan hyvin, tyhjennys mittatikun putkesta.
        Sitten glykooli.Se ajetaan sisään samasta reiästä mistä jäähdytysvesi normaalisti menee vesipumppuun, Tämä vaatii sen että perästä tuleva letku irrotetaan ja korvataan 1,5 metrin pituisella muoviletkulla jonka toinen pää sitten upotetaan gykooliämpäriin. Teen yleensä 6 litran sekoituksen . Pumppu sijaitsee kampiakselin päässä veneen sisällä. Siis ihan helppo homma, kestää tunnin tai kaksi.
        Ei muuta kuin hyvää pikkujoulua sinulle !
        P.S. Unohdin, öljynsuodatin tietenkin vaihdetaan myös.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Moi Reiska, pitkästä aikaa.
        Ensin tyhjennetään lämmön vaihdin, proppu auki proppu kiinni.Sitten pakosarjat ja sama juttu.Sitten öljyt, minulla on Lidlin sähköinen pumppu joka halvasta hinnastaan huolimatta
        toimii ihan hyvin, tyhjennys mittatikun putkesta.
        Sitten glykooli.Se ajetaan sisään samasta reiästä mistä jäähdytysvesi normaalisti menee vesipumppuun, Tämä vaatii sen että perästä tuleva letku irrotetaan ja korvataan 1,5 metrin pituisella muoviletkulla jonka toinen pää sitten upotetaan gykooliämpäriin. Teen yleensä 6 litran sekoituksen . Pumppu sijaitsee kampiakselin päässä veneen sisällä. Siis ihan helppo homma, kestää tunnin tai kaksi.
        Ei muuta kuin hyvää pikkujoulua sinulle !
        P.S. Unohdin, öljynsuodatin tietenkin vaihdetaan myös.

        Kiitos, on mukavaa kun vielä käyt täällä vanhalla saitilla pyörähtämässä.
        Miten on, onko siellä Facebookissa ollut vanhoja tuttuja minkä verran liikkeellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, on mukavaa kun vielä käyt täällä vanhalla saitilla pyörähtämässä.
        Miten on, onko siellä Facebookissa ollut vanhoja tuttuja minkä verran liikkeellä?

        Yhden ihmisen olen tunnistanut ja se on Joakim1.Hänet tunnistaa siitä että tekstit ovat niin täynnä teknistä faktaa.Joakim oli tämän palstan ykköstietäjiä mutta ei esiinny enää nimimerkillä, syytä en tiedä.Arvaan että se johtuu siitä että tänne kirjoittaa liian moni "ei veneilijä", ja taso on sen mukainen.Annetaan suorastaan väärää tietoa.Tämän palstan taso on laskenut huimasti muutamassa vuodessa.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Yhden ihmisen olen tunnistanut ja se on Joakim1.Hänet tunnistaa siitä että tekstit ovat niin täynnä teknistä faktaa.Joakim oli tämän palstan ykköstietäjiä mutta ei esiinny enää nimimerkillä, syytä en tiedä.Arvaan että se johtuu siitä että tänne kirjoittaa liian moni "ei veneilijä", ja taso on sen mukainen.Annetaan suorastaan väärää tietoa.Tämän palstan taso on laskenut huimasti muutamassa vuodessa.

        Ikävä kyllä näin on tapahtunut.
        Toivottavasti aloittelevat saavat edes jotakin tietoa täältä, vaikka se on tietysti vaikeaa suodattaa noiden monien häiriökommenttien joukosta.
        Hyvää Joulunalusaikaa sinullekin.
        Reiska2K


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä näin on tapahtunut.
        Toivottavasti aloittelevat saavat edes jotakin tietoa täältä, vaikka se on tietysti vaikeaa suodattaa noiden monien häiriökommenttien joukosta.
        Hyvää Joulunalusaikaa sinullekin.
        Reiska2K

        Kiitos .Niin ja hyvää joulunalusaikaa kaikille muillekin !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe