EU:n taksonomia-asetus

Anonyymi

EU:n taksonomia-asetus: – "He, jotka ovat laittaneet metsänsä sileiksi, tulevat Suomeen meitä ohjeistamaan."

Olisiko parempi, jos Suomikin olisi kuin Saharaa?

7

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      PÄÄSTÖKOMPENSAATIO
      Omien ilmastopäästöjen korvaaminen helpottuu rutkasti, mutta osa keinoista voi olla hyödyttömiä tai pahimmillaan jopa haitallisia
      Moni ei uskalla ostaa päästökompensaatioita, koska niiden laatua on sääntelyn puutteen vuoksi vaikea arvioida. Alalle kaivataan tiukempia sääntöjä ja niin sanotun kaksoislaskennan estämistä.

      Hyrynsalmen Hakokylän metsää syyskuussa 2020.
      Suomessa tyypillisin päästökompensointi tapahtuu metsityshankkeilla. Metsä sitoudutaan pitämään pystyssä hiiltä sitomassa, mikä kompensoi esimerkiksi lentopäästöjä. Kun kunnollisia sääntöjä ei ole, metsityshankkeissa ongelmana on usein se, että metsä hakataan jonkin ajan kuluttua, jolloin kompensoiva ilmastovaikutus peruuntuu. Kuva: Timo Sihvonen / Yle
      PETTERI LINDHOLM
      22.11. 14:30

      Vapaaehtoiset päästökompensoinnit ottivat juuri suuren harppauksen eteenpäin.

      Tänään astuu voimaan muutos rahankeräyslaissa, johon liittyvät epäselvyydet ovat jumittaneet päästökompensointien käyttöä viime vuodet. Moni kompensointipalveluiden myyjä on laittanut viime vuosina toimintansa kokonaan jäihin.

      Jatkossa esimerkiksi firmat voivat helpommin kompensoida valmistamistaan tuotteista aiheutuvia päästöjä vapaaehtoisilla päästöhyvityksillä.

      Lue lisää: rautalankesimerkki kuvaa, miten päästökompensoinnit käytännössä toimivat
      Nyt lakisotkut ovat ohitse, mutta alan kehittymisen esteenä on se, että kompensaatioille ei ole Suomessa juuri minkäänlaisia pelisääntöjä.

      Kirjava kompensoijien joukko: osa erinomaisia, toiset kyseenalaisia
      Suomessa on runsaat 25 päästökompensointipalveluiden tarjoajaa. Osa tekee kompensointia Suomessa, toiset välittävät suomalaisrahaa ulkomailla tehtäviin kompensointeihin.

      Kansalaisjärjestö Finnwatchin kesällä valmistuneen selvityksen(siirryt toiseen palveluun) perusteella hankkeiden laatu vaihtelee erittäin paljon.

      – Kun ei ole ollut yhteisiä pelisääntöjä, jokainen on lähtenyt tekemään kompensointia vähän omallaan tavallaan. On vaikea sanoa, missä menee huijauksen ja tietämättömyyden raja, mutta oma tulkintani on ollut, että huonoissakin hankkeissa tarkoitus on hyvä, muttei ihan tiedetä, mitä tehdään, sanoo Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola.

      Suurista luotettavuuseroista puhuu myös ympäristöministeriölle kompensaatioiden sääntelystä selvitystä tehnyt konsultti Hanna-Mari Ahonen. Hänen mukaansa moni suomalainen kompensointihanke ei täyttäisi esimerkiksi kansainvälisesti vakiintuneita vähittäisvaatimuksia.

      – On todella hyviä toimijoita, vähän kyseenalaisempia ja lisäksi paljon sellaisia hankkeita, joita on hirveän vaikea arvioida.

      • Anonyymi

        Taksonomia on oikein pirun ovela konsti metsiä hyvin hoitaneiden maiden metsien saaminen EU:n päätäntävallan alle ja sosialisoitaviksi..
        Nyt puhutaan vain lainoitusehdoista mutta pian vaaditaan vientiyhtiöiltä vastaavia todistuksia
        metsänhoidosta ja siihen ei sitten kelpaa muu kuin "vihreiden" oma sertifikaatti jonka saamiseksi metsänomistajat joutuvat siitä maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksonomia on oikein pirun ovela konsti metsiä hyvin hoitaneiden maiden metsien saaminen EU:n päätäntävallan alle ja sosialisoitaviksi..
        Nyt puhutaan vain lainoitusehdoista mutta pian vaaditaan vientiyhtiöiltä vastaavia todistuksia
        metsänhoidosta ja siihen ei sitten kelpaa muu kuin "vihreiden" oma sertifikaatti jonka saamiseksi metsänomistajat joutuvat siitä maksamaan.

        Metsäteollisuus siitä on myös varoittanut ja todennut sen olevan jatkossa kuolinisku Suomen metsäteollisuudelle joka muuten nytkin parhaiten nostaa Suomea ylös korona-ajasta yhdessä akkuteollisuuden ja sähkölaitteiden kanssa.
        Ihme on kun vihreät ja kommarit ei tätä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsäteollisuus siitä on myös varoittanut ja todennut sen olevan jatkossa kuolinisku Suomen metsäteollisuudelle joka muuten nytkin parhaiten nostaa Suomea ylös korona-ajasta yhdessä akkuteollisuuden ja sähkölaitteiden kanssa.
        Ihme on kun vihreät ja kommarit ei tätä usko.

        Todella kiero suunnitelma.
        Kun EU ei suoraan voi määrätä Suomen metsien hoidosta niin nyt on keksitty taksonomia-ajatus.
        Sillä nyt rajoitetaan "vain" lainoitusta jollei taksonomian ehtoja täytetä.
        Se ei suoraan ilmeisesti vaikuta metsänomistajan asemaan paljoakaan.
        Mutta sitten varmasti tulevat jatkotoimenpiteet.
        Seuraavaksi vaaditaan metsätuotteita vieviltä yhtiöiltä sertifioituja tuotteita
        Siihen sitten ei kelpuuteta muta kuin "vihreiden" sertifikaatti.
        Sitten on perin helppoa aina kiristää tätä sertifikaattia uusilla vaatimuksilla esim.
        prosenttiosuudet suojeluun tulevasta . Aluksi se voi olla 20 % sitten 50 % jne. ja lopuksi vaikka 100 %!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella kiero suunnitelma.
        Kun EU ei suoraan voi määrätä Suomen metsien hoidosta niin nyt on keksitty taksonomia-ajatus.
        Sillä nyt rajoitetaan "vain" lainoitusta jollei taksonomian ehtoja täytetä.
        Se ei suoraan ilmeisesti vaikuta metsänomistajan asemaan paljoakaan.
        Mutta sitten varmasti tulevat jatkotoimenpiteet.
        Seuraavaksi vaaditaan metsätuotteita vieviltä yhtiöiltä sertifioituja tuotteita
        Siihen sitten ei kelpuuteta muta kuin "vihreiden" sertifikaatti.
        Sitten on perin helppoa aina kiristää tätä sertifikaattia uusilla vaatimuksilla esim.
        prosenttiosuudet suojeluun tulevasta . Aluksi se voi olla 20 % sitten 50 % jne. ja lopuksi vaikka 100 %!!

        Taksonomia eli ilmastohömpän avulla viherpiiperot ja vaspunikit varastavat Suomen metsiä ilman, että metsänomistaja saisivat omaisuudestaan asiamukaisen korvauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksonomia eli ilmastohömpän avulla viherpiiperot ja vaspunikit varastavat Suomen metsiä ilman, että metsänomistaja saisivat omaisuudestaan asiamukaisen korvauksen.

        Edellä on todettu että taksonomia on todella kiero suunnitelma.
        Se pitää todella paikkansa ja sillä tulisi toteutuessaan olemaan kuolinisku Suomen metsäteollisuudelle ja sitä kautta metsänomistajille.
        Edellä kyllä oltiin liian sinisilmäisiä siitä etteikö jo tämä taksonomiaesitys vaikuttaisi metsänomistajiin.
        Siinähän kuitenkin ilmastotoimia koskevassa säädöksessä asetetaan tarkkoja vaatimuksia metsätaloussuunnitelmille ja ilmastohyötyanalyysiä yli 13 hehtaarin tilaoille??
        Maankäytölle ei saisi myöskään saisi tapahtua muutoksia eikä metsätalous saa aiheuttaa ympäristölle merkittävää haittaa!!!
        Kuka nämä tekee ja kustantaa ja kuka valvoo.
        Kustannukset maksaa tietysti metsänomistaja ja tarkastuksen tekee EU:n kätyrit.
        Nyt ollaan jo myöhässä tässä asiassa mutta kaikkien suomalaisten tulisi tämä uhka torjua.
        Myös vihreiden ja kommarien ja Pietikäisenkin tai muuten olette Suomen pettureita ja seuraavissa vaaleissa tämä leima on otsassanne.


    • Anonyymi

      Karmea ajatella, että ei koskaan elinaikanani vapauduta EU:n ikeestä. Nyt se on jo aiheuttanut hirveät rahalliset kulut. EU:n moraalittomuus jäytää rehtiä suomalaista luonnetta.

      Ajatelkaa nyt itsekin, jos meillä on EU:n johtoligissä Jutta Urpilaisen tasoinen henkilö, niin tuskin Suomelle mitään hyvää sieltä koituu. Minusta on ensisijaisesti Jutan syytä, että tuollainen taksonomia saatiin kansalle vitsaukseksi. Miksi Jutta ei varoittanut suoalaisia ja EU virkamiehiä ajoissa. Vai eikö Jutta ymmärrä mitä on tekemässä.

      On kuin kirous niskassamme, että Brysseliin lähetetään älyllisesti keskitasoa ja siitä alaspäin olevia suomalaisia. Varsinkin naisedustajat ovat heikkona noihin etelän poikiin, vanhat juopot akatkin kuolaavat niiden perään. Onhan tuo nähty, monta kertaa Suomi on myyty, noiden hampuusien vuoksi.

      Ei pääty hyvin Suomen tarina.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1935
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      102
      965
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      574
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe