Mistä apua?

Anonyymi

Mistä sitä ammattiapua oikein voi hakea? Olen vuosikausia säännöllisesti yrittänyt tutkia mahdollisuuksiani apuun ja aina todennut että on liian vaikeaa ja jäänyt vain "ratkomaan" omia ongelmani oman pääni sisällä. Nyt olen kuitenkin sellaisessa tilanteessa etten enää näe ulospääsyä tästä ilman ammattiapua, tiedän ihan tasan tarkkaan mitä minun pitäisi tehdä ongelman eteen, mutta kun mieli ei anna periksi. Näen avoimen oven tyrmästäni mutta olen itse kahlittuna seinään enkä tiedä miten päästä irti.

Ongelma siis on se että yksityiset ja psykoterapiat maksavat liikaa, ei minulla ole varaa maksaa mutta tienaan liian hyvin että olisin oikeutettu mihinkään tukiin. Työterveys psykologi taas hoitaa vain työperäisiä ongelmia. Kunnallisellekin tuntuu olevan vaikea päästä, nettipsykologeille pitäisi ilmeisesti olla lähete tai sitten nekin maksavat omaisuuden.

Eli auttakaa ja kertokaa mistä ja miten sitä apua kannattaisi lähteä hakemaan?

11

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se ammattilainen niitä sun ongelmia ratko. Huomaat vaan hetken kuluttua, et rahat meni, mutta käteen ei jäänyt mitään, päin vastoin epäily ettei hahmota omia tunteita, koska psykologi on kertonut, mitä kuuluu tuntea ja milloin, lisäksi kieltäytynyt puhumasta sulle merkityksellisistä asioista tai invalidoinut ne kommenteillaan. Psykologihan nostaa sun tarinasta omasta mielestään keskeisiä asioita käsittelyyn ja sen jälkeen kysyy, että onko lapsuudessa tapahtunut samanlaista. Eli joudut miettimään koko elämänhistoriaasi ja poimimaan sieltä yhtymäkohtia nykyiseen käytökseen. Minun perheeni tämä vatkaus rikkoi. Jos sulla on nyt tyrmän ovi auki, mieti, mitä tarvitset päästäksesi ulos. Pistäisin itse rahani mieluummin neuropsyk. valmentajaan tai life coachiin, näitä tosin ei tueta missään.

      Jos kuitenkin haluat terapiaan, siinä ei ole mitään ansaintarajoja, kela korvaa tietyn summan ja sulle jää itselle maksettavaksi tietty summa kuukaudessa. Se on noin 200 euroa. Haet vaan kuntoutuspsykoterapiaa kelasta, sitä varten tarvit lausunnon psykiatrilta. Siihen on jokaisella subjektiivinen oikeus, jos häiritsee opiskelu- tai työkykyä. terkkariin vaan kertomaan tarinaasi, niin saat lähetteen psykiatrille. Luultavasti saat aikoja terveyskeskuksen hoitajalle sitä päätöstä odotellessa. Sitten on terapeutin etsintä eli soittelet ja pyytelet, et ehtisikö joku ottamaan sut terapiaan, usein aikoja on mahdotonta saada, eli saat soitella usealle henkilölle ja joudut ottamaan sen terapeutin, jolla on vapaita aikoja. Eli on terapeutin markkinat, he voivat päättää, kuka saa hoitoa ja kuka ei. Ja mitään valvontaa hoidosta ei ole, sekin on syytä tietää etukäteen.

      • Anonyymi

        Ei varmasti Ratko ongelmiani, mutta kaipaisin apua omiin tunteisiini. Tiedän jo että osa ongelmista kumpuaa lapsuudesta saakka, tiedostan omat ongelmalliset käytöstapani ja tapani ajatella, mutta en osaa päästää näistä tavoista irti.

        "Jos sulla on nyt tyrmän ovi auki, mieti, mitä tarvitset päästäksesi ulos."

        Tarvitsen itseluottamusta, tarvin sen taidon että osaan miettiä ihan vain itseänikin enkä murehtia liikaa toisten tunteita. Mitätöin omat tunteeni täysin, kärsin ne yksin hiljaa enkä sano niitä koskaan ääneen koska en usko että minulla on niihin tunteisiin oikeutta. Tämä estää minua lähtemästä parisuhteesta jossa olen täysin onneton, tämä estää minua edes keskustelemasta asioista suhteessani jotka ovat minulle todella vaikeita ja mitkä vaikuttavat parisuhteeseen. Mutta en vain osaa puhua asioista kun pelkään liikaa satuttavani toista, pelkään että minulle suututaan ja minuun petytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti Ratko ongelmiani, mutta kaipaisin apua omiin tunteisiini. Tiedän jo että osa ongelmista kumpuaa lapsuudesta saakka, tiedostan omat ongelmalliset käytöstapani ja tapani ajatella, mutta en osaa päästää näistä tavoista irti.

        "Jos sulla on nyt tyrmän ovi auki, mieti, mitä tarvitset päästäksesi ulos."

        Tarvitsen itseluottamusta, tarvin sen taidon että osaan miettiä ihan vain itseänikin enkä murehtia liikaa toisten tunteita. Mitätöin omat tunteeni täysin, kärsin ne yksin hiljaa enkä sano niitä koskaan ääneen koska en usko että minulla on niihin tunteisiin oikeutta. Tämä estää minua lähtemästä parisuhteesta jossa olen täysin onneton, tämä estää minua edes keskustelemasta asioista suhteessani jotka ovat minulle todella vaikeita ja mitkä vaikuttavat parisuhteeseen. Mutta en vain osaa puhua asioista kun pelkään liikaa satuttavani toista, pelkään että minulle suututaan ja minuun petytään.

        Jos ongelmasi liikkuu ihmissuhde alueella, yksi avun paikka voisi olla kirkon perheasian neuvottelukeskus joita on suurimmissa kaupungeissa ja joka ei maksa mitään. Siellä on hyvä asiantuntemus kuunnella kaikenlaisia elämän ongelmia. Itse kävin aikoinaan sellaisessa sinkkuna kun etsin omaa identiteettiäni. Kirkon jäsenyyttä ei kysytty.


      • Anonyymi

        Nyt siistit suusi heti tai tulen pesemään sen saippualla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti Ratko ongelmiani, mutta kaipaisin apua omiin tunteisiini. Tiedän jo että osa ongelmista kumpuaa lapsuudesta saakka, tiedostan omat ongelmalliset käytöstapani ja tapani ajatella, mutta en osaa päästää näistä tavoista irti.

        "Jos sulla on nyt tyrmän ovi auki, mieti, mitä tarvitset päästäksesi ulos."

        Tarvitsen itseluottamusta, tarvin sen taidon että osaan miettiä ihan vain itseänikin enkä murehtia liikaa toisten tunteita. Mitätöin omat tunteeni täysin, kärsin ne yksin hiljaa enkä sano niitä koskaan ääneen koska en usko että minulla on niihin tunteisiin oikeutta. Tämä estää minua lähtemästä parisuhteesta jossa olen täysin onneton, tämä estää minua edes keskustelemasta asioista suhteessani jotka ovat minulle todella vaikeita ja mitkä vaikuttavat parisuhteeseen. Mutta en vain osaa puhua asioista kun pelkään liikaa satuttavani toista, pelkään että minulle suututaan ja minuun petytään.

        Hyvä, että tiedät mikä ongelmasi on. Mutta mikään terapeutti tai psykiatri ei voi auttaa sinua kääntämään ajattelutapojasi ja pitämään puoliasi. Se sinun on tehtävä itse.


    • Anonyymi

      Hei on sulla kin oikeus suuttua ja pettyä ne on ihan inhimillisiä tunteita. Pitäskö ottaa vähän etäisyyttä asioihin, lomaa tai jotain. Voisit miettiä että tätäkö haluat parisuhteelta. Voitko itse muuttua voiko toinen muuttua. Meillä meni niin että minä olin se altavastaaja vuosia mutta yks päivä mitta täyttyi ja suoranainen raivo hyökyi yli enkä voinut mitään ne oli patoutumat vuosien ajoilta. No se kesti aikansa ja kaikki hyvin ja anteeksi annettu ja otettu. Mutta tänäpäivänä en ole enää altavastaajana missään. Tsemppiä, uskalla olla sinä.

    • Anonyymi

      PSYKIATRIA TAHTOO SIELUSI

    • Anonyymi

      Oikeasti apua ei ole priorisoijien tavoitettua mieleisensä kauhuntasapainon passiratsastajien myötä. Helsingin pormestarin puhekin alkanut pätkimään jo oudosti.

    • Hei,

      On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada tukea, kun omat voimavarat ei riitä. Niistä voi saada neuvoja ja tukea myös muuhun avun hakemiseen. Tässä tiedoksi muutama paikka, joista saa sekä ammattimaista tukea että vertaistukea. Näihin voi ottaa yhteyttä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa elämän ongelmatilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin reksiteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Rippuu kunnasta saattaa päästä hyvin tai huonosti.

    • Anonyymi

      Soita tonne kriisiin ne voi meuvoa ajanvarauksissa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2455
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1464
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      136
      1283
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1223
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    9. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      721
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe