Haluaisin moottoripyörän

48 v

Olen alkanut ajattelemaan, että haluaisin ostaa moottoripyörän. Minulla ei ole koskaan ollut moottoripyörää, vain aikanaan mopo Solifer. Minulla ei ole huvilaa, mökkiä, venettä eikä moottorikelkkaa, eikä muitakaan leluja. Lapsena oli puulelut. Kannattaako ostaa ja minkälainen ekapyöräksi? Olen ajatellut kesällä kulkea sillä työmatkoja (n. 100 km). Vaimo kyllä vähän vastustelee.

26

4673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      Rahallisesti ei kannata, mutta jos haluaa parantaa elämän laatua... Custom on sopiva seestyneempään ikään ehtineelle herrasmiehelle. Ajoasento on rento, istumakorkeus matala ja pyörän saa räätälöityä millaiseksi haluaa.

      Voisit harkita jotain näistä:
      - Kawasaki VN800
      - Suzuki C800 tai M800
      - Yamaha XVS650 tai XVS1100
      - Honda VT750C4

      Jos haluat huoltovapaan kardaanivedon, niin Kawasaki ja putoaa pois pelistä. Hondassa on porukan pienin bensatankki, tosin riittää sun työmatkoille. Suzuki C800 on fyysisesti kookkain ja sopii isommalle kaverille. Sun pitäis melkein käydä istuskelemassa noiden pyörien päällä ja kokeilla mikä käy sun vartalolle.

      • MMM-

        Aloitin uudestaan 45-vee yli 25-vuoden tauon jälkeen heti isolla cuiserilla,varovasti aluksi mutta ei mennyt kauan kun tuli homma tutuksi jälleen.
        Se on takaraivossa,kuten polkupyörän ajo,kun sen on joskus oppinut,se on siellä jossain.

        Mutta nykyliikenne on jotain aivan toista kuin "ennenvanhaan" Autojen määrä ja keskinopeudet ovat kuin toisesta maailmasta.
        Vaikka on autoiltu miljoona-km, ei LIIKENNESILMÄ (vaistoajo) ollut sellainen kun motoristilla pitäisi olla.

        Motoristin pitää ottaa paljon enemmän huomioon kuin autoilijan,sillä pienelläkin erehtymisellä voi olla kohtalokkaat seuraukset,niitä ei kukaan halua oppia kantapään kautta

        En suosittele ensimmäisenä kesänä työmatka ajoa,juuri ennenmainituista syistä.Parasta olisi huviajella aluksi hiljaisina aikoina..ja opetella nauttimaan varovasti.

        On myös totuttava varusteisiin,vesisateeseen,viimaan,pölyyn jotka voivat romuttaa romanttiset kuvitelmat tästä joskus rankastakin harrastuksesta,jos työmatkaajo sitä ylipäätään on. Harrastus ei kolahda kokeilemallakaan kaikkiin ja vaatimuksia on monenlaisia,jotkut nauttii kapineen pelkästä omistamisesta,nuoret käyttää sitä urheiluvälineenä,osa retkeilyvälineenä ja joillekkin se näitä kaikkia.


    • R80/7

      BMW tai Guzzi. Siinä on aikuisen miehen merkit.

      • 48 v

        Kiitos ehdotuksista.
        Itse olen vähän mieltynyt johonkin matkapyörään. Tietysti hinta ja kokoni asettavat omat rajoituksensa. Hinta saisi mielellään n. 3000, koska en kuitenkaan ole varma kuinka paljon jatkossa tulee ajettua. Itse olen 190 cm pitkä joten ihan pikkupyörä ei käy. Löytyykö n. 500 kuutioisista matkapyöristä isolle miehelle sopivaa kulkuneuvoa?


      • 43 v poikanen
        48 v kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksista.
        Itse olen vähän mieltynyt johonkin matkapyörään. Tietysti hinta ja kokoni asettavat omat rajoituksensa. Hinta saisi mielellään n. 3000, koska en kuitenkaan ole varma kuinka paljon jatkossa tulee ajettua. Itse olen 190 cm pitkä joten ihan pikkupyörä ei käy. Löytyykö n. 500 kuutioisista matkapyöristä isolle miehelle sopivaa kulkuneuvoa?

        Viissatasia en oikein miellä matkapyöriksi, ellei Kawan ikivanha GPZ-500 ole sellainen? Mieleen tulisi ensimmäisenä Yamahan suht järkevän näköinen ja oloinen, iäkkäämpi mutta ajattomampi XJ 600 Diversion tai saman merkin FZR. Käytettyinä voisivat melkein mahtua budjettiisi. Mitäs muita olisi? Noissa nyt on riittävästi paukkua ainakin yhden henegen rauhalliseen matkailuun...tavaraa saa mukaan, ja jonkinlaista katetta on tuulen suojana.


      • kohta 45 v.
        48 v kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksista.
        Itse olen vähän mieltynyt johonkin matkapyörään. Tietysti hinta ja kokoni asettavat omat rajoituksensa. Hinta saisi mielellään n. 3000, koska en kuitenkaan ole varma kuinka paljon jatkossa tulee ajettua. Itse olen 190 cm pitkä joten ihan pikkupyörä ei käy. Löytyykö n. 500 kuutioisista matkapyöristä isolle miehelle sopivaa kulkuneuvoa?

        Itse aloittelin viime kesänä yli 20 vuoden tauon jälkeen, väittivät aikaistuneesta 50:n villityksestä. En paljon pituudessa jää sinulle, joten itse päädyin honda vfr:n vanhemmasta päästä, mutta pääsin muutamana viikoloppuna "maistelemaan" vfr:n "edellistä" mallia, eli vf:ä ja ihastuin. Tosin oli vm-84;n ja 750f, mutta nautinto ajaa, myös pidempää matkaa; ei ole "kyykky" eikä customi, vaan jotain siltä väliltä.


      • R80/7
        kohta 45 v. kirjoitti:

        Itse aloittelin viime kesänä yli 20 vuoden tauon jälkeen, väittivät aikaistuneesta 50:n villityksestä. En paljon pituudessa jää sinulle, joten itse päädyin honda vfr:n vanhemmasta päästä, mutta pääsin muutamana viikoloppuna "maistelemaan" vfr:n "edellistä" mallia, eli vf:ä ja ihastuin. Tosin oli vm-84;n ja 750f, mutta nautinto ajaa, myös pidempää matkaa; ei ole "kyykky" eikä customi, vaan jotain siltä väliltä.

        Minkä ihmeen takia täytyis olla isompi. Pitkääkin matkaa ajaa oikein hyvin vaikka 250cc pyörällä. Itse oon tehny pitkiäkin reissuja MZ ETZ 250:llä sivuvaunu ja 2 lasta mukana sekä teltat ja muut retkivehkeet. Mihin ihmeeseen siinä matkanteossa muka niin kiire on että tarvii päästä kahtasataa. Se on vaan tätä nykyhömpötystä ettei iso mies voi muka alle tonnisella ajaa. Minäkin oon ihan kohtuu kokonen(187cm/90kg) mutta kyllä oon hyvin päässy kulkeen pienemmilläkin vehkeillä. Sillon kun minä alottelin tätä hommaa oli 500cc iso pyörä. Niin se maailma muuttuu.


      • FZR
        48 v kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksista.
        Itse olen vähän mieltynyt johonkin matkapyörään. Tietysti hinta ja kokoni asettavat omat rajoituksensa. Hinta saisi mielellään n. 3000, koska en kuitenkaan ole varma kuinka paljon jatkossa tulee ajettua. Itse olen 190 cm pitkä joten ihan pikkupyörä ei käy. Löytyykö n. 500 kuutioisista matkapyöristä isolle miehelle sopivaa kulkuneuvoa?

        Kolmella tonnilla saa 90-luvun alkupuolen GPZ500 S kawan.. ajelin itse sellaisella aikoinaan 4 vuotta. Ainoa ongelma pitkälle on tiukka polvikulma, Honda CB500 olisi siinä suhteessa parempi tai se aiemmin mainittu 600 diversion joka on saman tehoinen kuin nuo em. vissatasetkin, kaikki ovat mielestäni tehonsa puolesta sopivia ensipyöräksi. Huiput 175-190
        eli enemmän kuin puolet isommilla (heh heh)kustomeilla


      • Wild star

        CB 500 (esim.2000 malli) on oiva aloituspyörä,teho riittävä ja edullinen sekä luotettava pyörä. pleksillä aivan toimiva matkapyörä jos viitsii vaan ketjuja huoltaa.


      • toinen aloittelija
        Wild star kirjoitti:

        CB 500 (esim.2000 malli) on oiva aloituspyörä,teho riittävä ja edullinen sekä luotettava pyörä. pleksillä aivan toimiva matkapyörä jos viitsii vaan ketjuja huoltaa.

        entäpä italialaiset, ducati, cagiva ? ainakin hyvännäköisiä


      • Sutsugi
        toinen aloittelija kirjoitti:

        entäpä italialaiset, ducati, cagiva ? ainakin hyvännäköisiä

        Mageita pyöriä monessa suhteessa. Itse suosittelisin aloittelevalle italialaista haluavalle jotakin suht pientä Guzzia. On keppivetoa ja yksinkertaista tekniikkaa. Ongelmana vain hinta ja urheilullisuuden riittävyys. Hinta on ongelmana muissakin italoissa, vanhoja aloituskoon italoja ei joka oksalla kasva, joten harvojen hinnat ovat kovia. Italoissa ja muissa latinoiden tekemissä vimpaimissa on lisäksi - ainakin autojen perusteella - laatuongelmia. Fiatia tai Alfaa en ainakaan ikinä tule omistamaan, ellen tule joskus niin rikkaaksi, että minulla on palkattu henkilökunta hoitamassa harrasteajoneuvojani. Ei kuullosta todennäköiseltä... Päteneekö sama moottoripyörien suhteen?


    • timpuri

      olin samassa tilanteessa 3 v. sitten, ostin moposkootterin ja ajelin sillä kesän työmatkat kaupungissa, viime keväänä Jammun 250 ja sama homma ja 4500 km maatie ajoa , nyt laitoin 650 Hondan ja homma jatkuu ja ensi kesänä 1100 Hondan ja siinä se sitten on..kalliksi tulee mutta ei ole muita kalliita harrastuksia ja johonkin ne rahat pitää laittaa , ei jaksa kaikkea syödäkkään, eikä juoda

      • Isohko mies

        Aloittelin ajamisen kolmisen vuotta sitten, päälle nelikymppisenä ja lähes satakiloisena -535 Viragolla. Hyvä ja turvallinen valinta. Pyörä antaa pikkuvirheet anteeksi, on helppo käännellä ahtaissakin paikoissa, ei pelota sateisella mukulakivellä ja voi ottaa jälkikasvuakin kyytiin ihan turvallisella mielellä. Idiottivarma laite eikä tarvi keppivetoisena juuri mitään huoltoakaan. On ollut tosi mahtavia fiiliksiä ajella, vaikka se kieltämättä hieman mopo onkin. Nyt olisi aika jo pikkuhiljaa vaihtaa isompaan. Osta joku vastaava laite, mutta pitudellesi paremmin sopiva. Numeroa isompi, eli vaikkapa 750 Virago voisi ehkä olla hyvä.


      • 49V
        Isohko mies kirjoitti:

        Aloittelin ajamisen kolmisen vuotta sitten, päälle nelikymppisenä ja lähes satakiloisena -535 Viragolla. Hyvä ja turvallinen valinta. Pyörä antaa pikkuvirheet anteeksi, on helppo käännellä ahtaissakin paikoissa, ei pelota sateisella mukulakivellä ja voi ottaa jälkikasvuakin kyytiin ihan turvallisella mielellä. Idiottivarma laite eikä tarvi keppivetoisena juuri mitään huoltoakaan. On ollut tosi mahtavia fiiliksiä ajella, vaikka se kieltämättä hieman mopo onkin. Nyt olisi aika jo pikkuhiljaa vaihtaa isompaan. Osta joku vastaava laite, mutta pitudellesi paremmin sopiva. Numeroa isompi, eli vaikkapa 750 Virago voisi ehkä olla hyvä.

        Otin eräänä kauniina kesäpäivänä vaimon kyytiin ja kävimme kahvilla paikallisen Esson baarissa..-Niin siinä kävi,että yksin ei pääse enään ajelemaan!


      • kade
        49V kirjoitti:

        Otin eräänä kauniina kesäpäivänä vaimon kyytiin ja kävimme kahvilla paikallisen Esson baarissa..-Niin siinä kävi,että yksin ei pääse enään ajelemaan!

        Kuulosti hyvältä. Meidän perheen kauniimpi osapuoli on rajoittanut kyydissäolon kymmeneen minuuttiin, maininnalla "tosi kivaa". Aina kun pyytää kyytiin, niin löytyy kuitenkin jotain tärkeämpää ja "oikeaa" tekemistä. Harmittaa...


    • Kra

      On tietysti ihan oma asiasi, että mihinkä käyttöön pyörän hankit.

      Mutta kun itse olen pohtinut tuota samaa asiaa, niin minusta moottoripyörä sopii parhaiten puhtaaseen hauskanpitoon. Ja ajoon lähdetäänkin vain silloin kun siltä tuntuu, eikä silloin kun on "pakko".

      Työmatkaliikenne on aikalailla "agressiivista" touhua ainakin täällä kehä-kolmosen tuntumassa. Mutta jossainpäin muualla Suomessa saattaa olla hyvinkin leppoisaa touhua.

      Ne perustaidot ja -tiedot kannattaa ehdottomasti hankkia heti alkuun ennen sitä ensimmäistäkään koeajoa liikenteessä.

      Menestystä uuden harrastuksesi kanssa!

      • Mika

        Mulla taas ei ole autoa ollenkaan. Ajan pelkästään moottoripyörällä ja kelillä kuin kelillä. Talvella tehdään töitä ja säästetään bensarahaa.


    • Kra

      ......... Vaimo kyllä vähän vastustelee..........

      Niinhän se taitaa olla aika monellakin varttuneemmalla miehellä sama tilanne!

      Minäkin ostin reilu vuosi sitten pitkän tauon jälkeen moottoripyörän itselleni. Tyylipisteitä ei paljon vaimolta herunut, kun hoidin tiedottamisen pelkkänä ilmoitusasiana. Mutta eihän se mykkäkoulu kestänyt ihan kokonaista vuottakaan, kun nyt on jo rauha palannut kotiin. Nyt oikeastaan on maailman luonnollisin asia että minulla on taas pyörä.

      • Sutsugi

        Olen niin tossun alla, etten uskalla edes kukkia vaimolle ostaa ilman etukäteen annettua lupaa. Kun vuosikausia lupaa kinuttuani ihan omilla rahoillani ostin vanhan pyöränrohjakkeen, niin muijan piti korvaukseksi saada heittää parissa viikossa sama raha johonkin ...tun turistireisuun. Teki reisunsa poltti tosiaan parissa viikossa enemmän rahaa kuin pyöräni hinta ja parin kesän vakuutusmaksut, mutta jaksaa jatkuvasti naputtaa pyörästäni ja sen haukkaamasta rahasta. Lasken itseni tässä diilissä voittajaksi joka tapauksessa. Muijan reissu tuli ja meni, eukolle jäi muistoksi läjä turhaa turistirihkamaa, muutama suttuinen valokuva ja monta viikkoa kotiin paluun jälkeen jatkunut ripuli. Mulla on pyörä nyt ja vast´edeskin, vasta aamupäivällä ajelin pari tuntia ja kohta lähden taas...


    • Hondatar

      En saanut mielenrauhaa ennen kuin ostin prätkän josta olin haaveillut likasta asti. Mun ei tarvinnut muita ajatella, voi melkein sanoa että vaihdoin miehen mopoon. =) Pelkää rahanmenoa se tiesi mutta tulipahan yksi haave toteutetuksi.

      Ai niin, ei mullakaan ole ikinä ollut fillaria tehokkaampaa 2-pyöräistä ennen mutta ei se estänyt ostamasta 600 cc:sta. Uskoin viisaampia enkä erehtynyt "pienempää" hankkimaan vaikka olishan kevarillakin eteenpäin päässyt..

      Ota selvää, kysele, käy istumassa ja vertaile vaihtoehtoja. Kyllä se omin sieltä joukosta löytyy. Ja se tärkein: niin syntymäfiksu ei kukaan ole että osaisi moottoripyörää heti käsitellä kun ensimmäisen kerran liikkeelle lähtee. Niinpä suosittelen lämpimästi ottamaan muutaman ajotunnin ajokoulussa. Eipähän tarvitse maksaa kalliita oppirahoja jälkeenpäin.

    • mopopoitsu

      Mainostan tietysti enduroa kun sattuu olemaan yksi ylimääräinen.

      Itse ajan (kesäisin) työmatkat mopolla=MP.
      Kaikkia on kokeiltu ja tultu siihen tulokseen että enduro, esim, transalp honda on suht mukava pikitiellä, mutta sillä pääsee myös vaikka metsäautotiellä.

      Kyse on siitä mistä tykkää.

      Paikalliset pikitiet on aika pia koluttu läpi. jos haluaa uusia maisemia. niin pitää lähteä 100-200 km:n päähän ennenkun nitä alkaa löytyä.

      Jos alleen ottaa enduron (kunnon renkailla), niin vaihtoehdot moninkertaistuu.

      Yleensä jos teen jonkin matkan, niin otan gt kartan ja laitan sen ohjaustankoon kiinnitettyyn telineeseen (tai tankkilaukkuun) ja valitsen reitin käyttäen kaikki mahdolliset kinttupolut. Matka ajassa tämä on tietysti huomioitava. Jos ajan esim. vaasasta helsinkiin, niin onko mitään mieltä ajaa pikin kolmostietä. on sekin tie niin moneen kertaan ajeltu, ettei enää jaksa kiinnostaa pätkääkään. jos tälle välille kelpuuttaa kaikki pienimmätkin kylä- ja metsäautotiet, niin johan tulee vaihtelua.
      Asia on sitten vielä ihan eri jossain pohjois- tai itäsuomessa, mistä löytyy vaikuttavia paikkoja jos jaksaa pysyä pois pääteiltä.

      On sitten eri asia jos haluaa ajaa yli kahtasataa kypärässä helvetillinen humina tai toinen vaihtoehto joku customi alla kiertää kylää.

      tässä oma näkemykseni pyörävalintaan.

      • vai niin

        Mistä olet saanut käsityksen,että customeilla kierretään vain kylää, kyllä se taitaa olla enempi "kyykkypoikien" tapa!


      • mopopoitsu
        vai niin kirjoitti:

        Mistä olet saanut käsityksen,että customeilla kierretään vain kylää, kyllä se taitaa olla enempi "kyykkypoikien" tapa!

        lienet samaa mieltä siitä, ettei ns. kustomilla ole asiaa hiekkatielle, ellei sitten ruuvaa motocross-renkaita alle ja kyseessä ole joku duudsoni. Ymmärrän kyllä kustomilla "cruisailun" kotimaan (=Suomen) kylien välillä, kun on lämmin auringonpaisteinen kesäpaivä, ei siinä mitään, mutta itselläni alkaa tihkaista nuo samat pikitieltä nähdyt maisemat. Mihinkään maapallon valloitukseen kustomista ei olle. Ei sen puoleen ei endurokaan siihen ole ehkä oikea peli. Parhaiten siihen sopinee joku Goldwing-tyyppinen avaruuslaiva.

        On tietysti eri asia mitä käsite kustom pitää sisällään. Kaiketi se alunperin on joku custom-made viritys, joka voi periaatteessa olla mitä vain. Yleinen käsitys kuitenkin lienee, että se on tuollainen born to be wild tyylinen nostalgiahärveli, jossa kuljettaja luulee kaikkien, etenkin naisten luovan jumalaloivia katseita tällaisen vehkeen kesyttömän kuljettajan perään, siis tapauksessa, että kuljettaja on mies.

        Mikähän siinä on, että mitä pitempi keula, mitä alempana istutaan, mitä ylempänä ja leveämmällä kädet on (joskus kapeammalla), mitä lähempänä takarapakaari on takarengasta, mitä kumeampi V2 paukutus mitä matalimmilla kierroksilla ja mitä enemman pinnoja etupyörässä, niin sitä enemmän kuljettaja luulee kuolaamista tapahtuvan?

        Sitä ei juurikaan tapahdu metsäautoteillä kun vesisateessa ihan issesseen ajetaan kuraa joka paikasta valuen hiki päässää joku yksi- tai kakspyttyinen singeri alla pörräten.

        Ns. kyykky lienee omiaan jos tarkoituksena on ajaa Tukholmasta vaikkapa Italiaan alta aikayksikön. Suomessa ei lähes 200 heppaista 100 kiloista muoviluotia voi järkisyin perustella, vai voiko?

        Lopuksi vielä kertaus stereotypioista, joita liittyy moottoripyöräilyyn:

        1. Kustomit:
        1.1
        Muovikustomilla ajaa leppoissaa kyytiä ja NÄKYVYYTTÄ tavoitteleva MIES (tai hänen vaimo/tyttöystävä). Miksi hän tavoittelee arvostusta/rebel-leimaa muovikustomilla? Koska kun hän oli nuori 60-70-luvulla, niin ne nuoret (joihin hän ei kuulunut) jotka aktiivisesti vastustivat kaikkea ja ihannoivat vapautta, pukeutuivat nahkaan & farkkuihin ja ihannoivat Easy Rideriä. Tähän ryhmän lukeutuu myös rikkaat uusien HD:n ostajat, heillä on vain varaa olla "aitoja". Näihin hemmoihin ei kuitenkaan oikein voi lukea "aitoja" HD-harrastajia, sillä vaikka näiden ihanteet juontavat samoille juurille, on HD-harrastajien tausta erilainen, koulutus ehkä alempi ja optiot vähemmässä, ja pyörä on jo kalleutensa takia elämäntapa eikä harrastus. Nämä pyörät ovat niitä mitä omistaja rassaa silkasta rakkaudesta, siis todellisia HD-hemmoja.
        Avainsanat: Optio, Sonera, Nokia, ylempi toimihenkilö, ketjun ääni kuuluu, moottoriääni ei.

        1.2
        Customilla ajaa jengiläisiä, jotka aina kantavat vähintään yhtä sinkoa mukanaan. Taskussa pullottaa nelivitonen ja satulan alla kuljetetaan kamaa. Letti on pitkä, ja porukkaa palvoo saatanaa ja kuuntelee metallimusiikkia. Moottoripyörästä pitää lähteä paljon ääntä, jotta sen voi jättää käyntiin estämään laukausten ja sinkongon äänten kantautumisen ihmisiä näiltä suojelevan poliisin korviin. 90% näisä on rikollisia (lainaus suoraan eräästä painetusta julkaisusta, joka kutsuu itseään lehdeksi). Ne, jotka eivät ole, eivät vain vielä ole joutuneet jengien valtaan. Poliisille pitäisi antaa lisää valtuuksia, kun eivät voineet muuta kuin pysäytellä ja siten yritää vähentää näiden rikollista käyttäytymistä esimerkiksi menneen kesän HD-kokoontumisessa.
        Avainsanat: Sinko, neliviitonen (ase), saatananpalvonta, huumeet, natsi, rasisti

        2. Sportit:
        2.1
        Kehityksen keihäänkärki, taskukokoiset, 150 heppaiset moottorit ja höyhenen kevyet pyörät. Pyörä on vanha 3 vuoden päästä esittelystä. Näillä ajaa kaksi ryhmää, ne, jotka ihannoivat RR:ää, ja ajavat ehkä itsekin radalla, ja ne jotka haluavat näyttää ja näkyä, kone ulvoo kaupungin yössä... Milläpä muulla herätät työkavereiden & ystävien kunnioituksen niin tehokkaasti kuin alumiinia ja muovia kiiltävällä, urpo-tehokkaalla muoviluodilla? Et millään! Totuuden nimissä on sanottava että ne ratafriikit jotka näillä ovat opetelleet todellakin ajamaan, saavat varmasti näistä tekniikan huippuvehkeistä megakiksit.
        Avainsanat: RR, Supersport, yli kaksataa linssissä, kytät, konsonantit (kuten R, G, Z, X...)

        2.2
        Perkeleen japaninpyöräilijät, jotka kuvittelevat, että liikenne on vain heidän kaahaustaan varten. Kaahaavat kahtasataa kaupungissa poliisia pakoon ja ajelevat ihan huvikseen mummojen päälle. Pyörästä pitää saada paljon ääntä, jotta sillä voi vahingoittaa muiden kuuloa ja herättää koko kaupunin yöaikaan. Ajo-asento on normi-ihmiselle epäinhimillinen, mutta näille apina-asento on täysin normaali, sillä apinoitahan he ovat! Pyörässä pitää olla paljon tehoa, jotta sillä ei vahingossakaan häviä kenellekään kiihdytyksessä. Ego-boosterin on pakko olla viimeisintä mallia, sillä kullinjatkeen merkitys heikentyy iän myötä.
        Avainsanat: Viattomien ihmisten tappaminen liikenteessä, kaahaus, kiusaaminen, poliisin pakeneminen

        3. Katuendurot:
        3.1
        Näihinhän olen vähän jäävi ottamaan kantaa, mutta muuten juttu menettää pohjansa, joten odottakaas kun otan huikat itsekritiikkiä ja haukkaan itseironiaa - noin! Kirotut karitiainenwaanabees-räppääjät! Ajavat isäntien pellot & golfkentät pilalle! Ostavat möhköenduron ja kehuvat sen vääntöä ja ominaisuksia, höpöhöpö-touhua... Tosipuheissaan, todelliset naistennaurattajat joiden ei tarvitse paisutella egoaan nahkapuvussa johon on asennettu munasuoja (miten sillä voi edes ajaa kun tankki painaa kokoajan). Eivät vaadi pyöriltään niinkään ulkonäköä, vaan hauskuutta! Motorismin juurilla seikkailevat hupiveikot! Eivät ajattele että "soraa vasta arkun päälle" vaan ajattelevat että "soraa rattaisiin!"
        Avainsanat: Paska, kura, sora, suo, muta, Päitsi, rupulit

        3.2
        Sama juttu kuin maastopyörien kanssa. Pitää olla muka urheilullinen, vaikka ei koskaan soraa ole nähtykään. Pyörään tungetaan nappularenkaat vimeisen päälle ja sitten heitellään tallissa kuraa pyörän päälle ja käydään kierimässä ajovaatteet päällä lasten hiekkalaatikolla, jotta voidaan sitten brassailla kuin juuri tuli ajettua 200-500 km lenkki tiettömässä maastossa. Jotkut harvat joskus metsään menevät, ja silloinkin ruopivat sen Hämeenpuiston nurmikon ihan pilalle. Kaikken pahin ryhmä näissä ovat ns. matkaenduron ostajat, eli ostetaan pyörä, joka on alun perin suunniteltu maastokäyttöön ja ajellaan sillä sitten kaduilla ikään kuin oltaisiin kovinkin sporttisia. Pyörätkin savuttavat ja metelöivät ja pelottelevat metsän eläimiä.
        Avainsanat: muka-sporttisuus, meteli, 2-t savu

        4. Matkamotoristit:
        Elämysten lähteillä, vanha pyörä, puku ja laukut, ja yleensä kuskikin. Poikkeuksena uudet pyörät & kuskit :) Muka kaiken nähneitä ja kokeneita, jotka jaksavat istua pyörän päällä vuosia yhteen menoon. Todellisuudessa rikollisia, jotka liikkuvat maasta toiseen moottoripyörällä.
        Avainsanat: XJ, kardaani, kokoontuminen, Krauser, iso kate...

        5. BMW:
        Statusta & mukavuutta, pitkiä matkoja harvakseen, matkailua tai ajolenkkejä. Bemarihan on autojenkin puolella kaahajien auto, joten kai sillä moottoripyörissäkin kaahataan. Lisäksi nehän ovat älyttömän vanhanaikaisia, ei mitään uutta tekniikkaa, sylinteritkin pullistelevat ulos katteen välistä. Ja painavia möhköpyöriä.
        Avainsanat: Johanson, Grankulla, kardaani, mukavuus, kahvalämppärit, mersu

        6. Entisöijät:
        Ajavat ikivanhoilla pyörillä kunnioituksesta silloisia ajajia ja kalustoa kohtaan. Osa kunnostaa pyöränsä uuden veroiseksi, osa huomaa homman toivottomuuden jo ensimetreillä ja kyselee että "mikähän Mazdan mäntä sopii mun -64 Triunda Twiniin?". Raadoilla ajellaan siis joko harrastuksen takia, tai sen takia että raato saatiin halvalla ja ajatellaan että tämä on hyvä tapa aloittaa harrastus, vaikka todennäköisempää on että se on hyvä tapa lopettaa harrastus... Usein raato kunnostukset käyttö maksavat yhtä paljon kuin 10 vuotta vanha käyttöpyörä.
        Avainsanat: Teekkari, parta, suojalasit, Twin, alkuperäinen

        7. Pommikonelentäjät:
        Mopossa täytyy olla niin paljon työntövoimaa, että sen 250-kiloisen massan saa soralla 200 metrin matkalla kiihdytettyä sellaiseen ryntäykseen, että tarvitaan kilometrin jarrutusmatka. Tämä fysikaalinen mahdottomuus selittyy ainoastaan taakse suuntautuvan sorasuihkun rekyylillä, mistä ei ole jarrutuksessa apua. Polullekin voi poiketa, mutta se kivikkoisen ojan ylityksessä kuuluva 'KRUNKS* maksaa kymppitonnin (vrt Concorde). Tykkäävät äärimmäisyyksistä.
        Avainsanat: Rekyyli, raaka voima, massa, äly hoi...

        8. Piikkikuskit:
        Nää lähiöidemme ja taajamiemme teiniviiksiset pikku snagarinkiertäjät ja kuminpolttajat joille vanhemmat motoristit on kateellisia ainoastaan sen kyydissä istuvan, vielä hyvämuotoisen missin takia! Tunnusmerkkeinä sinistä savuttava ja kovaa ääntä pitävä kapea pyörä, jonka vauhtia ei hillitse mikään, ei vaikka haluttaisi koska mm. jarrut on turhia niin kauan kunhan pääsee vaan ajamaan. Nopeimmat näistä näyttää kouluunpyöräilijöille että mistä se kana pissii, mutta nauttivat luulemansa kunnioituksen ja cooliuden sijaan säälivästä naureskelusta lähtien kiroiluun. Joistain näistä hioutuu motoristi, kunhan Corolla-vaihe on ensin käyty läpi, joistain ei, ja joistain tulee raato, turhan usein. Kuvittelevat olevansa jotain moottoripyöräilijöitä vaikka ajavat vain piikillä. Paheksuvat syvästi kun oikeat moottipyöräilijät eivät moikkaa, mutta jos moikataan ovat ikionnellisia seuraavat 2 viikkoa. Luulot omasta ajotaidosta ylittävät todelliset taidot noin 180%.
        Avainsanat: vittu, vittu, vittu, vittu, vittu, vittu, kuristukset,vittu

        9. Mullakin oli jaava wannabe-kuskit:
        Iloiset veikot, joiden viikonloppu venähti parivuotta sitten ja jatkuu yhä, oman kylän huoltoasemalla, missä ollaan aina valmiina ilahduttamaan viatonta menovedenhakijaa. Tuntevat suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta osatessaan puhua ns. samaa kieltä: "Kyllä perkele silläkin ku polki pienempää, ni autot tuli peräedellä vastaan!". Saattavat suuttua pahastikin, jos et osoita suurta kiinnostusta enään viidenteen kertaan kuullessasi em. lauseen.
        Avainsanat: Jaava, Perkele, Nykyäänhän nää, paljo täs on kaakkei, mun siskon miehen kaimallakin oli, örf,...


      • VN15-96
        mopopoitsu kirjoitti:

        lienet samaa mieltä siitä, ettei ns. kustomilla ole asiaa hiekkatielle, ellei sitten ruuvaa motocross-renkaita alle ja kyseessä ole joku duudsoni. Ymmärrän kyllä kustomilla "cruisailun" kotimaan (=Suomen) kylien välillä, kun on lämmin auringonpaisteinen kesäpaivä, ei siinä mitään, mutta itselläni alkaa tihkaista nuo samat pikitieltä nähdyt maisemat. Mihinkään maapallon valloitukseen kustomista ei olle. Ei sen puoleen ei endurokaan siihen ole ehkä oikea peli. Parhaiten siihen sopinee joku Goldwing-tyyppinen avaruuslaiva.

        On tietysti eri asia mitä käsite kustom pitää sisällään. Kaiketi se alunperin on joku custom-made viritys, joka voi periaatteessa olla mitä vain. Yleinen käsitys kuitenkin lienee, että se on tuollainen born to be wild tyylinen nostalgiahärveli, jossa kuljettaja luulee kaikkien, etenkin naisten luovan jumalaloivia katseita tällaisen vehkeen kesyttömän kuljettajan perään, siis tapauksessa, että kuljettaja on mies.

        Mikähän siinä on, että mitä pitempi keula, mitä alempana istutaan, mitä ylempänä ja leveämmällä kädet on (joskus kapeammalla), mitä lähempänä takarapakaari on takarengasta, mitä kumeampi V2 paukutus mitä matalimmilla kierroksilla ja mitä enemman pinnoja etupyörässä, niin sitä enemmän kuljettaja luulee kuolaamista tapahtuvan?

        Sitä ei juurikaan tapahdu metsäautoteillä kun vesisateessa ihan issesseen ajetaan kuraa joka paikasta valuen hiki päässää joku yksi- tai kakspyttyinen singeri alla pörräten.

        Ns. kyykky lienee omiaan jos tarkoituksena on ajaa Tukholmasta vaikkapa Italiaan alta aikayksikön. Suomessa ei lähes 200 heppaista 100 kiloista muoviluotia voi järkisyin perustella, vai voiko?

        Lopuksi vielä kertaus stereotypioista, joita liittyy moottoripyöräilyyn:

        1. Kustomit:
        1.1
        Muovikustomilla ajaa leppoissaa kyytiä ja NÄKYVYYTTÄ tavoitteleva MIES (tai hänen vaimo/tyttöystävä). Miksi hän tavoittelee arvostusta/rebel-leimaa muovikustomilla? Koska kun hän oli nuori 60-70-luvulla, niin ne nuoret (joihin hän ei kuulunut) jotka aktiivisesti vastustivat kaikkea ja ihannoivat vapautta, pukeutuivat nahkaan & farkkuihin ja ihannoivat Easy Rideriä. Tähän ryhmän lukeutuu myös rikkaat uusien HD:n ostajat, heillä on vain varaa olla "aitoja". Näihin hemmoihin ei kuitenkaan oikein voi lukea "aitoja" HD-harrastajia, sillä vaikka näiden ihanteet juontavat samoille juurille, on HD-harrastajien tausta erilainen, koulutus ehkä alempi ja optiot vähemmässä, ja pyörä on jo kalleutensa takia elämäntapa eikä harrastus. Nämä pyörät ovat niitä mitä omistaja rassaa silkasta rakkaudesta, siis todellisia HD-hemmoja.
        Avainsanat: Optio, Sonera, Nokia, ylempi toimihenkilö, ketjun ääni kuuluu, moottoriääni ei.

        1.2
        Customilla ajaa jengiläisiä, jotka aina kantavat vähintään yhtä sinkoa mukanaan. Taskussa pullottaa nelivitonen ja satulan alla kuljetetaan kamaa. Letti on pitkä, ja porukkaa palvoo saatanaa ja kuuntelee metallimusiikkia. Moottoripyörästä pitää lähteä paljon ääntä, jotta sen voi jättää käyntiin estämään laukausten ja sinkongon äänten kantautumisen ihmisiä näiltä suojelevan poliisin korviin. 90% näisä on rikollisia (lainaus suoraan eräästä painetusta julkaisusta, joka kutsuu itseään lehdeksi). Ne, jotka eivät ole, eivät vain vielä ole joutuneet jengien valtaan. Poliisille pitäisi antaa lisää valtuuksia, kun eivät voineet muuta kuin pysäytellä ja siten yritää vähentää näiden rikollista käyttäytymistä esimerkiksi menneen kesän HD-kokoontumisessa.
        Avainsanat: Sinko, neliviitonen (ase), saatananpalvonta, huumeet, natsi, rasisti

        2. Sportit:
        2.1
        Kehityksen keihäänkärki, taskukokoiset, 150 heppaiset moottorit ja höyhenen kevyet pyörät. Pyörä on vanha 3 vuoden päästä esittelystä. Näillä ajaa kaksi ryhmää, ne, jotka ihannoivat RR:ää, ja ajavat ehkä itsekin radalla, ja ne jotka haluavat näyttää ja näkyä, kone ulvoo kaupungin yössä... Milläpä muulla herätät työkavereiden & ystävien kunnioituksen niin tehokkaasti kuin alumiinia ja muovia kiiltävällä, urpo-tehokkaalla muoviluodilla? Et millään! Totuuden nimissä on sanottava että ne ratafriikit jotka näillä ovat opetelleet todellakin ajamaan, saavat varmasti näistä tekniikan huippuvehkeistä megakiksit.
        Avainsanat: RR, Supersport, yli kaksataa linssissä, kytät, konsonantit (kuten R, G, Z, X...)

        2.2
        Perkeleen japaninpyöräilijät, jotka kuvittelevat, että liikenne on vain heidän kaahaustaan varten. Kaahaavat kahtasataa kaupungissa poliisia pakoon ja ajelevat ihan huvikseen mummojen päälle. Pyörästä pitää saada paljon ääntä, jotta sillä voi vahingoittaa muiden kuuloa ja herättää koko kaupunin yöaikaan. Ajo-asento on normi-ihmiselle epäinhimillinen, mutta näille apina-asento on täysin normaali, sillä apinoitahan he ovat! Pyörässä pitää olla paljon tehoa, jotta sillä ei vahingossakaan häviä kenellekään kiihdytyksessä. Ego-boosterin on pakko olla viimeisintä mallia, sillä kullinjatkeen merkitys heikentyy iän myötä.
        Avainsanat: Viattomien ihmisten tappaminen liikenteessä, kaahaus, kiusaaminen, poliisin pakeneminen

        3. Katuendurot:
        3.1
        Näihinhän olen vähän jäävi ottamaan kantaa, mutta muuten juttu menettää pohjansa, joten odottakaas kun otan huikat itsekritiikkiä ja haukkaan itseironiaa - noin! Kirotut karitiainenwaanabees-räppääjät! Ajavat isäntien pellot & golfkentät pilalle! Ostavat möhköenduron ja kehuvat sen vääntöä ja ominaisuksia, höpöhöpö-touhua... Tosipuheissaan, todelliset naistennaurattajat joiden ei tarvitse paisutella egoaan nahkapuvussa johon on asennettu munasuoja (miten sillä voi edes ajaa kun tankki painaa kokoajan). Eivät vaadi pyöriltään niinkään ulkonäköä, vaan hauskuutta! Motorismin juurilla seikkailevat hupiveikot! Eivät ajattele että "soraa vasta arkun päälle" vaan ajattelevat että "soraa rattaisiin!"
        Avainsanat: Paska, kura, sora, suo, muta, Päitsi, rupulit

        3.2
        Sama juttu kuin maastopyörien kanssa. Pitää olla muka urheilullinen, vaikka ei koskaan soraa ole nähtykään. Pyörään tungetaan nappularenkaat vimeisen päälle ja sitten heitellään tallissa kuraa pyörän päälle ja käydään kierimässä ajovaatteet päällä lasten hiekkalaatikolla, jotta voidaan sitten brassailla kuin juuri tuli ajettua 200-500 km lenkki tiettömässä maastossa. Jotkut harvat joskus metsään menevät, ja silloinkin ruopivat sen Hämeenpuiston nurmikon ihan pilalle. Kaikken pahin ryhmä näissä ovat ns. matkaenduron ostajat, eli ostetaan pyörä, joka on alun perin suunniteltu maastokäyttöön ja ajellaan sillä sitten kaduilla ikään kuin oltaisiin kovinkin sporttisia. Pyörätkin savuttavat ja metelöivät ja pelottelevat metsän eläimiä.
        Avainsanat: muka-sporttisuus, meteli, 2-t savu

        4. Matkamotoristit:
        Elämysten lähteillä, vanha pyörä, puku ja laukut, ja yleensä kuskikin. Poikkeuksena uudet pyörät & kuskit :) Muka kaiken nähneitä ja kokeneita, jotka jaksavat istua pyörän päällä vuosia yhteen menoon. Todellisuudessa rikollisia, jotka liikkuvat maasta toiseen moottoripyörällä.
        Avainsanat: XJ, kardaani, kokoontuminen, Krauser, iso kate...

        5. BMW:
        Statusta & mukavuutta, pitkiä matkoja harvakseen, matkailua tai ajolenkkejä. Bemarihan on autojenkin puolella kaahajien auto, joten kai sillä moottoripyörissäkin kaahataan. Lisäksi nehän ovat älyttömän vanhanaikaisia, ei mitään uutta tekniikkaa, sylinteritkin pullistelevat ulos katteen välistä. Ja painavia möhköpyöriä.
        Avainsanat: Johanson, Grankulla, kardaani, mukavuus, kahvalämppärit, mersu

        6. Entisöijät:
        Ajavat ikivanhoilla pyörillä kunnioituksesta silloisia ajajia ja kalustoa kohtaan. Osa kunnostaa pyöränsä uuden veroiseksi, osa huomaa homman toivottomuuden jo ensimetreillä ja kyselee että "mikähän Mazdan mäntä sopii mun -64 Triunda Twiniin?". Raadoilla ajellaan siis joko harrastuksen takia, tai sen takia että raato saatiin halvalla ja ajatellaan että tämä on hyvä tapa aloittaa harrastus, vaikka todennäköisempää on että se on hyvä tapa lopettaa harrastus... Usein raato kunnostukset käyttö maksavat yhtä paljon kuin 10 vuotta vanha käyttöpyörä.
        Avainsanat: Teekkari, parta, suojalasit, Twin, alkuperäinen

        7. Pommikonelentäjät:
        Mopossa täytyy olla niin paljon työntövoimaa, että sen 250-kiloisen massan saa soralla 200 metrin matkalla kiihdytettyä sellaiseen ryntäykseen, että tarvitaan kilometrin jarrutusmatka. Tämä fysikaalinen mahdottomuus selittyy ainoastaan taakse suuntautuvan sorasuihkun rekyylillä, mistä ei ole jarrutuksessa apua. Polullekin voi poiketa, mutta se kivikkoisen ojan ylityksessä kuuluva 'KRUNKS* maksaa kymppitonnin (vrt Concorde). Tykkäävät äärimmäisyyksistä.
        Avainsanat: Rekyyli, raaka voima, massa, äly hoi...

        8. Piikkikuskit:
        Nää lähiöidemme ja taajamiemme teiniviiksiset pikku snagarinkiertäjät ja kuminpolttajat joille vanhemmat motoristit on kateellisia ainoastaan sen kyydissä istuvan, vielä hyvämuotoisen missin takia! Tunnusmerkkeinä sinistä savuttava ja kovaa ääntä pitävä kapea pyörä, jonka vauhtia ei hillitse mikään, ei vaikka haluttaisi koska mm. jarrut on turhia niin kauan kunhan pääsee vaan ajamaan. Nopeimmat näistä näyttää kouluunpyöräilijöille että mistä se kana pissii, mutta nauttivat luulemansa kunnioituksen ja cooliuden sijaan säälivästä naureskelusta lähtien kiroiluun. Joistain näistä hioutuu motoristi, kunhan Corolla-vaihe on ensin käyty läpi, joistain ei, ja joistain tulee raato, turhan usein. Kuvittelevat olevansa jotain moottoripyöräilijöitä vaikka ajavat vain piikillä. Paheksuvat syvästi kun oikeat moottipyöräilijät eivät moikkaa, mutta jos moikataan ovat ikionnellisia seuraavat 2 viikkoa. Luulot omasta ajotaidosta ylittävät todelliset taidot noin 180%.
        Avainsanat: vittu, vittu, vittu, vittu, vittu, vittu, kuristukset,vittu

        9. Mullakin oli jaava wannabe-kuskit:
        Iloiset veikot, joiden viikonloppu venähti parivuotta sitten ja jatkuu yhä, oman kylän huoltoasemalla, missä ollaan aina valmiina ilahduttamaan viatonta menovedenhakijaa. Tuntevat suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta osatessaan puhua ns. samaa kieltä: "Kyllä perkele silläkin ku polki pienempää, ni autot tuli peräedellä vastaan!". Saattavat suuttua pahastikin, jos et osoita suurta kiinnostusta enään viidenteen kertaan kuullessasi em. lauseen.
        Avainsanat: Jaava, Perkele, Nykyäänhän nää, paljo täs on kaakkei, mun siskon miehen kaimallakin oli, örf,...

        Olla jonkinlainen provo- yritelmä???!!
        Tuota, noista stereotypioistasi puuttui nämä kertomasi omantyyppisesi päristelijät kokonaan!
        Kokemuksia minulla ei ole vielä ehtinyt kertyä matkaenskoista tai touring-pyöristä, vaikka jollakin lailla mieli tekisi niihin, etenkin ensinmainittuihin tutustua juuri tuon monipuolisemman tiestövalikoiman vuoksi.
        Itse olen kolunnut väiskilläni näitä pohjoismaita ristiin rastiin näiden alun seitsemän vuoden aikana minkä tämä pyörä minulla on ollut.
        Talvisin ajan vanhahkolla enskalla metsäautoteitä ja jäisiä järvenselkiä. Pari viikkoa sitten vaihdoin nastat alta pois, että pääsee taas muun "äijä"porukan kanssa tositoimiin noilla rapaspooreilla.
        Tuosta, ettei kustomilla voi soratiellä ajosta nauttia, olen omien kokemusteni perusteella eri mieltä. Olen nauttinut suuresti monenlaisista maalaismaisemista ja mainittakoon esim. Nesterallista tuttu Ouninpohjan erikoiskoepätkä syheröineen. Ei lainkaan hullumpi ajella kustomilla ja sitten nuo lapin joltisenkin pitkät tietyöpätkät karkeine irtosorineen: ei mitään ongelmia. Viime kesänä ajelin kaverin (hänellä BMW r1100 s) kanssa Mo i Ranan kautta pohjoiseen. Hyvä ja helppo oli suoraselkäisenä maisemia katsella ja puolitoista maitopurkillinen "kamelini" vei minua ja matkatavaroitani vaivatta niitä nopeuksia, mitä Skandeissa saa ajella.
        Sen verran kustomini kanssa tiestöä koetan valita, että moottoriteille en mieluusti lähde ja muutenkin yli sadankahdenkymmenen nopeudet eivät ole enää nautittavia jatkuvana nopeutena. Ne on touring- pyörille tarkoitettuja olosuhteita.
        Mutta mukavia ajokelejä Sinullekkin mopopoitsu ja koeta Sinäkin avartaa kokemuspiiriäsi myönteisin silmin käytännön kautta. Siten oppii mielestäni enemmän kuin lukemalla pakinoitsijoiden mielikuvia esim. vaikka stereotypioista.


      • mopopoitsu
        VN15-96 kirjoitti:

        Olla jonkinlainen provo- yritelmä???!!
        Tuota, noista stereotypioistasi puuttui nämä kertomasi omantyyppisesi päristelijät kokonaan!
        Kokemuksia minulla ei ole vielä ehtinyt kertyä matkaenskoista tai touring-pyöristä, vaikka jollakin lailla mieli tekisi niihin, etenkin ensinmainittuihin tutustua juuri tuon monipuolisemman tiestövalikoiman vuoksi.
        Itse olen kolunnut väiskilläni näitä pohjoismaita ristiin rastiin näiden alun seitsemän vuoden aikana minkä tämä pyörä minulla on ollut.
        Talvisin ajan vanhahkolla enskalla metsäautoteitä ja jäisiä järvenselkiä. Pari viikkoa sitten vaihdoin nastat alta pois, että pääsee taas muun "äijä"porukan kanssa tositoimiin noilla rapaspooreilla.
        Tuosta, ettei kustomilla voi soratiellä ajosta nauttia, olen omien kokemusteni perusteella eri mieltä. Olen nauttinut suuresti monenlaisista maalaismaisemista ja mainittakoon esim. Nesterallista tuttu Ouninpohjan erikoiskoepätkä syheröineen. Ei lainkaan hullumpi ajella kustomilla ja sitten nuo lapin joltisenkin pitkät tietyöpätkät karkeine irtosorineen: ei mitään ongelmia. Viime kesänä ajelin kaverin (hänellä BMW r1100 s) kanssa Mo i Ranan kautta pohjoiseen. Hyvä ja helppo oli suoraselkäisenä maisemia katsella ja puolitoista maitopurkillinen "kamelini" vei minua ja matkatavaroitani vaivatta niitä nopeuksia, mitä Skandeissa saa ajella.
        Sen verran kustomini kanssa tiestöä koetan valita, että moottoriteille en mieluusti lähde ja muutenkin yli sadankahdenkymmenen nopeudet eivät ole enää nautittavia jatkuvana nopeutena. Ne on touring- pyörille tarkoitettuja olosuhteita.
        Mutta mukavia ajokelejä Sinullekkin mopopoitsu ja koeta Sinäkin avartaa kokemuspiiriäsi myönteisin silmin käytännön kautta. Siten oppii mielestäni enemmän kuin lukemalla pakinoitsijoiden mielikuvia esim. vaikka stereotypioista.

        3.1

        Vaikka tarpeen mukaan muihinkin.
        Mulla on tällä hetkellä vain 5 pyörää joita käytellään vahän tarpeen mukaa... tai no ei aivan, kaikkia ei pysty millään pitämään yhtäaikaisesti vakuutuksessa. Pitäis olla systeemi niinkun jossain ulkomailla, etä vakuutus on ikäänkuin henkilö-, ei ajoneuvokohtainen.

        Mutta kuten sanottu, yleensä kuulun tuohon 3.1 kastiin.

        Kyllä kustomilla voi hiekkatiellä ajella, mutta ei saa olla kiire mihinkään, ellei kustomi ole varustettu asianmukaisilla renkailla. Näin ei kai yleensä ole, eli on aika harvoin. En ainakaan ole nähnyt ainoatakaan kustomia jossa olisi nappulakumit alla.

        Tuostakin lienemme yhtä mieltä, että noista pikiksistä nauttii monesti enemmän kuin Hki Tre moottoritiestä.

        Jaa-a, pitäis lähteä töistä kotiin ja vettä sataa, taidan valita nuo sadekelin renkaat.


      • VN15-96
        mopopoitsu kirjoitti:

        3.1

        Vaikka tarpeen mukaan muihinkin.
        Mulla on tällä hetkellä vain 5 pyörää joita käytellään vahän tarpeen mukaa... tai no ei aivan, kaikkia ei pysty millään pitämään yhtäaikaisesti vakuutuksessa. Pitäis olla systeemi niinkun jossain ulkomailla, etä vakuutus on ikäänkuin henkilö-, ei ajoneuvokohtainen.

        Mutta kuten sanottu, yleensä kuulun tuohon 3.1 kastiin.

        Kyllä kustomilla voi hiekkatiellä ajella, mutta ei saa olla kiire mihinkään, ellei kustomi ole varustettu asianmukaisilla renkailla. Näin ei kai yleensä ole, eli on aika harvoin. En ainakaan ole nähnyt ainoatakaan kustomia jossa olisi nappulakumit alla.

        Tuostakin lienemme yhtä mieltä, että noista pikiksistä nauttii monesti enemmän kuin Hki Tre moottoritiestä.

        Jaa-a, pitäis lähteä töistä kotiin ja vettä sataa, taidan valita nuo sadekelin renkaat.

        Ei ole minulla kiireitä lähtiessäni harrastelemaan moottoripyörällä ajoa. Useinmiten nuo sorateillä ajot tapahtuvat ollessani mökillä ja useinmiten lauantaisin kun aurinkoista keliä sattuu ja ei ole tähdellisempääkään tekemistä niin hyppään pyörän selkään ja suoritan kartan perusteella tuollaisia tutustu kotiseutuusi- tyyppisiä trippejä pysähdellen tuon tuostakin katselemaan/ kuuntelemaan kesäistä luontoa. Erittäin kauniita suomalaisia maisemia löytää, kun ajelee niitä GT- kartan pienimmästä päästä olevia tiestöjä.
        Onhan se myös niin, että väiskin paino on huomioitava kaiken aikaa ajaessa soralla. Pyörä on hyvä rullaamaan epämääräisiin suuntiin kuivalla joskus hyvinkin kaltevan kaarteen irtosorakasaumilla. Joskus olen pyörineni alkanut "valua" sisäkaarteen puoleista ojaa kohden, kun ei ole uskaltanut olemattoman näkyvyyden vuoksi kovin paljon tien keskilinjaa käyttää. Mutta en ole noiden seikkojen vuoksi sorarenkaita erikseen ryhtynyt ostelemaan. Tilannenopeuden arviointia ja loppuun asti ajamista on opettanut hyvin tuo pääasiassa talvisin tapahtuva "enskailu".
        Oikein monipuolista huristelua kaikilla viidellä pyörälläsi sinulle.

        nimim: prätkäilyä vuodesta 1969, ekapyöränä -52 500 Nortoni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe