Osakekirja kadoksissa

Heii kiitos asiallisesta vastauksesta
Huomasin yllättäen kerrostalon osakkeeni osakekirjat
kadoksissa .Miten asia saadaan korjattua ja kirjat em.
uusittua

19

1496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuolettamishakemus käräjäoikeuteen, joka julkaisee Virallisessa Lehdessä (on nykyään verkkolehti) ilmoituksen kuollettamisen vireilletulosta. Ilmoituksen julkaisemisen jälkeen alkaa määräaika, jonka puitteissa sellaisen tahon jolla on osakekirja hallussaan pitää esittää se käräoikeudelle (esimerkiksi pankki jossa se on velan vakuutena). Mikäli kukaan ei sitä määräajan puitteissa esitä, niin se julistetaan kuolletetuksi. Aikaa tähän menee noin puoli vuotta ja kustannuksia kertyy noin 500 euroa.

      Kun kuoletus on lainvoimainen antaa taloyhtiö osakkaalle väliaikaistodistuksen, jolla asunnon voi halutessaan myydä tai käyttää velan panttina (se ei siis ole mahdollista ennen kun kuoletus on lainvoimainen). Samalla taloyhtiö tilaa osakkaan kustannuksella uuden osakekirjan, maksaa turvapainosta riippuen 400 euron mollemin puolin, ja luovuttaa sitten aikanaan uuden osakekirjan väliaikaistodistuksen palauttamista vastaan.

      Katoamisesta kannattaa kuitenkin ilmoittaa isännöitsijälle heti kun huomaa sen kadonneen, jolloin isännöitsijä kirjaa asian mahdolliseen isännöitsijäntodistukseen.

      Mutta kannattaa pitää huolta osakekirjoista, niiden kadottaminen maksaa kuitenkin aika paljon ja vaatii aikaa ja vaivaa.

    • Anonyymi

      Nyt on käynnissä osakekirjojen muuttaminen sähköisiksi. Kysy isännöitsijältä mikä on yhtiön tilanne siinä asiassa. Saattaa olla että tätä vanhaa tapaa ei enää tarvitse käyttää.

      • Anonyymi

        "Nyt on käynnissä osakekirjojen muuttaminen sähköisiksi. Kysy isännöitsijältä mikä on yhtiön tilanne siinä asiassa. Saattaa olla että tätä vanhaa tapaa ei enää tarvitse käyttää."

        Ainoa ero olisi, että uutta painettua osakekirjaa ei tarvitsisi tilata, itse kuoletusprosessiin se ei vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt on käynnissä osakekirjojen muuttaminen sähköisiksi. Kysy isännöitsijältä mikä on yhtiön tilanne siinä asiassa. Saattaa olla että tätä vanhaa tapaa ei enää tarvitse käyttää."

        Ainoa ero olisi, että uutta painettua osakekirjaa ei tarvitsisi tilata, itse kuoletusprosessiin se ei vaikuta.

        Taloyhtiön osakekirjat mitätöityvät silloin kun yhtiö on sähköisessä rekisterissä. Niistä voi tehdä vaikka joulukoristeita. Jos osakekirjaa ei tarvitse lähiaikoina niin voi vain odottaa sähköistä rekisteröitymistä jos sitä ei vielä ole. Osa taloyhtiöistä on jo sähköisessä osakerekisterissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiön osakekirjat mitätöityvät silloin kun yhtiö on sähköisessä rekisterissä. Niistä voi tehdä vaikka joulukoristeita. Jos osakekirjaa ei tarvitse lähiaikoina niin voi vain odottaa sähköistä rekisteröitymistä jos sitä ei vielä ole. Osa taloyhtiöistä on jo sähköisessä osakerekisterissä.

        "Taloyhtiön osakekirjat mitätöityvät silloin kun yhtiö on sähköisessä rekisterissä. Niistä voi tehdä vaikka joulukoristeita. Jos osakekirjaa ei tarvitse lähiaikoina niin voi vain odottaa sähköistä rekisteröitymistä jos sitä ei vielä ole. Osa taloyhtiöistä on jo sähköisessä osakerekisterissä."

        Mutta se kadonnut osakekirja pitää edelleenkin kuolettaa ja se paperinen osakekirja toimittaa maanmittauslaitokselle tuhottavaksi.

        Osakekirja on omistamisen todiste, eikä omistusoikeutta voi siirtää sähköiseksi ilman sitä. Muutenhan kaikki asuntovelalliset vain siirtäisivät kadonneen osakekirjan sähköiseksi ja asuntovelka katoaisi.

        ÄLY HOI, ÄLÄ JÄTÄ!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Taloyhtiön osakekirjat mitätöityvät silloin kun yhtiö on sähköisessä rekisterissä. Niistä voi tehdä vaikka joulukoristeita. Jos osakekirjaa ei tarvitse lähiaikoina niin voi vain odottaa sähköistä rekisteröitymistä jos sitä ei vielä ole. Osa taloyhtiöistä on jo sähköisessä osakerekisterissä."

        Mutta se kadonnut osakekirja pitää edelleenkin kuolettaa ja se paperinen osakekirja toimittaa maanmittauslaitokselle tuhottavaksi.

        Osakekirja on omistamisen todiste, eikä omistusoikeutta voi siirtää sähköiseksi ilman sitä. Muutenhan kaikki asuntovelalliset vain siirtäisivät kadonneen osakekirjan sähköiseksi ja asuntovelka katoaisi.

        ÄLY HOI, ÄLÄ JÄTÄ!!!

        Jos muuttaa kadonneen osakekirjan sähköiseksi niin mikään velka ei katoa, siis jos osakekirja on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muuttaa kadonneen osakekirjan sähköiseksi niin mikään velka ei katoa, siis jos osakekirja on ollut.

        "Jos muuttaa kadonneen osakekirjan sähköiseksi niin mikään velka ei katoa, siis jos osakekirja on ollut."

        Sitä peperista osakekirjaa ei muunneta sähköiseksi ilman, että paperinen on toimitettu maanmittauslatokselle. Ilman osakekirjaa kun omistajaa ei voi tietää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos muuttaa kadonneen osakekirjan sähköiseksi niin mikään velka ei katoa, siis jos osakekirja on ollut."

        Sitä peperista osakekirjaa ei muunneta sähköiseksi ilman, että paperinen on toimitettu maanmittauslatokselle. Ilman osakekirjaa kun omistajaa ei voi tietää!

        Jos jollakin on velkaa pankista niin se ei häviä jollain taikatempulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos muuttaa kadonneen osakekirjan sähköiseksi niin mikään velka ei katoa, siis jos osakekirja on ollut."

        Sitä peperista osakekirjaa ei muunneta sähköiseksi ilman, että paperinen on toimitettu maanmittauslatokselle. Ilman osakekirjaa kun omistajaa ei voi tietää!

        Höpö höpö, vasta jälkikäteen ne paperiset osakekirjat toimitetaan tuhottavaksi. Jos perään kyselevät, sanoo että tuhosin itse, tai koira söi sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, vasta jälkikäteen ne paperiset osakekirjat toimitetaan tuhottavaksi. Jos perään kyselevät, sanoo että tuhosin itse, tai koira söi sen.

        Valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jollakin on velkaa pankista niin se ei häviä jollain taikatempulla.

        "Jos jollakin on velkaa pankista niin se ei häviä jollain taikatempulla."

        Lainan vakuudeksi annettu panttaus katoaisi, mikäli osakekirjoja voisi noin vain tilailla tai muuntaa sähköisiksi, siksi niin ei ole mahdollista tehdä.

        Hyvä esimerkki on paperisten panttikirjojen muuntaminen sähköisiksi, jokainen pankissa vakuutena ollut panttikirja on fyysisesti muutettu sähköiseksi, eli maanmittauslaitoksen virkahenkilö on pitänyt paperista panttikirjaa kädessään, tarkistanut sen numeron ja sijaisuuden, luonut sähköisen panttikirjan ja sen jälkeen tuhonnut paperisen panttikirjan. Koko operaatio on ollut valtava logistinen haaste, pankit kun ovat lähettäneet miljoonia panttikirjoja muunnettavaksi.

        Pnttikirjojen osalta asia on ollut siinä mielessä helppo, että sen paperisen panttikirjan hallussapito on samalla tarkoittanut panttioikeutta. Osakekirjojen osalta taas määräävä asia on viimeisin siirtomerkintä ja katkeamaton siirtoketju. 1950- ja 60-luvuilla ei siirtomerkintöjä välttämättä aina tehty, jolloin sirtomerkintöjen ketju ei ole katkeamaton, eikä osakekirjaa silloin saa ainakaan pienellä vaivalla muunnettua sähköiseksi.

        Mutta yhtäkään osakekirjaa ei siis saa muunnettua yhtään mihinkään ilman fyysistä osakekirjaa, eli kadonnut osakekirja on pakko kuolettaa.

        Lisäksi joku on voinut varastaa sen osakekirjan, väärennetty siirtomerkintä ja maksettu varainsiirtovero, niin yhtäkkiä aloittaja ei omistakaan asuntoaan. Tietenkin asian saa korjattua rikosprosessin kautta, mutta kuolettaminen on kyllä helpompi vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos jollakin on velkaa pankista niin se ei häviä jollain taikatempulla."

        Lainan vakuudeksi annettu panttaus katoaisi, mikäli osakekirjoja voisi noin vain tilailla tai muuntaa sähköisiksi, siksi niin ei ole mahdollista tehdä.

        Hyvä esimerkki on paperisten panttikirjojen muuntaminen sähköisiksi, jokainen pankissa vakuutena ollut panttikirja on fyysisesti muutettu sähköiseksi, eli maanmittauslaitoksen virkahenkilö on pitänyt paperista panttikirjaa kädessään, tarkistanut sen numeron ja sijaisuuden, luonut sähköisen panttikirjan ja sen jälkeen tuhonnut paperisen panttikirjan. Koko operaatio on ollut valtava logistinen haaste, pankit kun ovat lähettäneet miljoonia panttikirjoja muunnettavaksi.

        Pnttikirjojen osalta asia on ollut siinä mielessä helppo, että sen paperisen panttikirjan hallussapito on samalla tarkoittanut panttioikeutta. Osakekirjojen osalta taas määräävä asia on viimeisin siirtomerkintä ja katkeamaton siirtoketju. 1950- ja 60-luvuilla ei siirtomerkintöjä välttämättä aina tehty, jolloin sirtomerkintöjen ketju ei ole katkeamaton, eikä osakekirjaa silloin saa ainakaan pienellä vaivalla muunnettua sähköiseksi.

        Mutta yhtäkään osakekirjaa ei siis saa muunnettua yhtään mihinkään ilman fyysistä osakekirjaa, eli kadonnut osakekirja on pakko kuolettaa.

        Lisäksi joku on voinut varastaa sen osakekirjan, väärennetty siirtomerkintä ja maksettu varainsiirtovero, niin yhtäkkiä aloittaja ei omistakaan asuntoaan. Tietenkin asian saa korjattua rikosprosessin kautta, mutta kuolettaminen on kyllä helpompi vaihtoehto.

        Valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valetta.

        Väärä palsta. Valetta kuuluu maantietoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos jollakin on velkaa pankista niin se ei häviä jollain taikatempulla."

        Lainan vakuudeksi annettu panttaus katoaisi, mikäli osakekirjoja voisi noin vain tilailla tai muuntaa sähköisiksi, siksi niin ei ole mahdollista tehdä.

        Hyvä esimerkki on paperisten panttikirjojen muuntaminen sähköisiksi, jokainen pankissa vakuutena ollut panttikirja on fyysisesti muutettu sähköiseksi, eli maanmittauslaitoksen virkahenkilö on pitänyt paperista panttikirjaa kädessään, tarkistanut sen numeron ja sijaisuuden, luonut sähköisen panttikirjan ja sen jälkeen tuhonnut paperisen panttikirjan. Koko operaatio on ollut valtava logistinen haaste, pankit kun ovat lähettäneet miljoonia panttikirjoja muunnettavaksi.

        Pnttikirjojen osalta asia on ollut siinä mielessä helppo, että sen paperisen panttikirjan hallussapito on samalla tarkoittanut panttioikeutta. Osakekirjojen osalta taas määräävä asia on viimeisin siirtomerkintä ja katkeamaton siirtoketju. 1950- ja 60-luvuilla ei siirtomerkintöjä välttämättä aina tehty, jolloin sirtomerkintöjen ketju ei ole katkeamaton, eikä osakekirjaa silloin saa ainakaan pienellä vaivalla muunnettua sähköiseksi.

        Mutta yhtäkään osakekirjaa ei siis saa muunnettua yhtään mihinkään ilman fyysistä osakekirjaa, eli kadonnut osakekirja on pakko kuolettaa.

        Lisäksi joku on voinut varastaa sen osakekirjan, väärennetty siirtomerkintä ja maksettu varainsiirtovero, niin yhtäkkiä aloittaja ei omistakaan asuntoaan. Tietenkin asian saa korjattua rikosprosessin kautta, mutta kuolettaminen on kyllä helpompi vaihtoehto.

        Vaikka panttaus katoaisi niin lainan maksuvelvollisuus säilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä palsta. Valetta kuuluu maantietoon.

        Valetta ei kuulu maantietoon. Sekoitat Maltan pääkaupunkiin joka on Valletta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka panttaus katoaisi niin lainan maksuvelvollisuus säilyy.

        Jos pankki hukkaa pantin niin sitten se on voivoi.


    • Anonyymi

      En muista koskaan edes nähneeni kerrostalohuoneistoni osakekirjaa. Lainakin on maksettu jo yli 20v sitten. Ehkä en omistakaan mitään?

      • Anonyymi

        Se on vieläkin pankissa alunperin lainan vakuutena. Tai rukoile ainakin että on. Ettet tyhmyyspäissäsi ottanut sitä kotiin ja antanut koiran syöfä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vieläkin pankissa alunperin lainan vakuutena. Tai rukoile ainakin että on. Ettet tyhmyyspäissäsi ottanut sitä kotiin ja antanut koiran syöfä.

        Ei ole koiraa. :-) Niin se varmaan on, pitää kysellä sieltä ja/tai kaivella kansioita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe