Luomut ja luomutuotteet

Makriina

On niin muodissa aja vihreitä arvoja ja moittia lihansyöjiä ja tehokasvatusta.
Pitäisi palata menneisiin aikoihin, jolloin kaikki kasvatettiin luomuna ilman väkilannotteita ja muita nykyajan kotkotuksia.

Luin juuri uutisen mansikanviljelijästä, joka menetti koko ansionsa, kun huomasi vasta taimien istutuksen jälkeen, että olisi pitänyt malttaa, kun oli lannoittanut peltonsa lantalietteellä. Ei siihen saa mansikkaa istuttaa ennen kuin 5 vuoden kuluttua. Niin meni koko homma pieleen.
Miten sitten eletään, kun siirrytään kokonaan tähän rakkaaseen luomuun? Kuinka käy lannoituksen, mistä saadaan sitä aitoa lannoitusta, jos karja hävitetään ja siirrytään kasvislinjalle. Tulevatko hevoset ja aurat taas maalaismaisemaan? Piharakennusten taakse taas tunkiot ja kompostit?

27

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun ihmiset syövät enimmäkseen kasviksia, tulee paljon ihmissontaa. Sitä vaan ajamaan pelloille, turha hyvää tuotetta on mihinkään kaatopaikoille kuskata. Tai suoraan kyykkimään pelloille, turvetta pyyhkimiseen. Eikös monet mökillä sen yöllisen pissapotan tyhjennä ikkunasta pihan kukille ja tomaateille.

      • Mitähän vihreät siitä mahtaisivat sanoa.
        Miten mahtaisi järjestyä kaupunkioloissa? Tietysti kehittämisen arvoinen suunnitelma.
        Jatka pois ajatusta.


      • Pohjois-koreassa ovat ihmislannalla lannoittaneet peltoja.
        Sairastuneet ovat siitä touhusta, sellaista juttua oli jossain.
        Väkilannoitteet ovat köyhdyttäneet maan. Esim. seleeniä ei saada enää tarpeeksi.
        Vuoroviljely, viherlannoitteet, on niitä maanparannuskeinoja luomullekin.
        Koivun tuhkassa on paljon hivenaineita.
        Ennen, kun koivulla lämmitettiin paistouunit ja arinalla paistettiin leivät, tuhkajäämiä jäi leipien pohjaan.
        Siitä ihmiset saivat hivenaineita, pienikin määrä oli hyvä.
        Itse suosin luomua ja ylipäätään kotimaista lähiruokaa, jos on saatavilla.
        Juuri oli uutinen, että Mikkelin kaupunki tarjoilee tilaisuuksisaan vain kotimaista evästä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Pohjois-koreassa ovat ihmislannalla lannoittaneet peltoja.
        Sairastuneet ovat siitä touhusta, sellaista juttua oli jossain.
        Väkilannoitteet ovat köyhdyttäneet maan. Esim. seleeniä ei saada enää tarpeeksi.
        Vuoroviljely, viherlannoitteet, on niitä maanparannuskeinoja luomullekin.
        Koivun tuhkassa on paljon hivenaineita.
        Ennen, kun koivulla lämmitettiin paistouunit ja arinalla paistettiin leivät, tuhkajäämiä jäi leipien pohjaan.
        Siitä ihmiset saivat hivenaineita, pienikin määrä oli hyvä.
        Itse suosin luomua ja ylipäätään kotimaista lähiruokaa, jos on saatavilla.
        Juuri oli uutinen, että Mikkelin kaupunki tarjoilee tilaisuuksisaan vain kotimaista evästä.

        Yhtään mitään maanviljelyksestä ymmärtämön ajattelin ruota tuhkan rikkautta. Kulottaminenhan on ollut yksi maanviljelijöiden tekniikka. Siitä tuhkaa.
        Niin tietämätön olen etten tiedä onko kaskenpoltto sama asia.
        Nuokin vanhat menetelmät taitavat olla nyt pannassa. Miten lie jätteenpolttolaitosten tuhkat, uusiokäytetäänköhän ne viljelyyn.
        Krematorioissa kai ruumiiden tuhkat menee eri laariin, mutta entä se muu. Varmaan mullan joukkoon kompostointiin.

        Niin on kuulkaas kaunis aurinkoinen aamupäivä, että lähden luomuna luontoon pohdiskelemaan. Kaupunkilainen.

        Hyvä aloitus, Makriina!


    • Anonyymi

      Tuo mansikanviljelijä oli vuokrannut pellon tietämättä, että vuokraaja oli kevittänyt sen lantalietteen.
      Viljelijä sai korvauksen vuokraajalta, pellon omistajalta.

      • No hyvä, että sai.
        Jäin vain miettimään, kuinka vaikeaa vastaisuudessa luomuviljely mahtaa olla, kun on otettava huomioon niin paljon uusia asetuksia, joita ei ennen sotia aitona luomuaikana vielä oltu laadittu.
        Ei voida enää palata taaksepäin "entisiin hyviin aikoihin."
        Poliitikotkin joutuisivat paneutumaan tarkemmin maanviljelyksen saloihin. Muistan, kuinka ministeri Kulmuni mainitsi "istutetut perunantaimet". Hän kuitenkin on keskustalainen ja periaatteessa maalta kotoisin.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        No hyvä, että sai.
        Jäin vain miettimään, kuinka vaikeaa vastaisuudessa luomuviljely mahtaa olla, kun on otettava huomioon niin paljon uusia asetuksia, joita ei ennen sotia aitona luomuaikana vielä oltu laadittu.
        Ei voida enää palata taaksepäin "entisiin hyviin aikoihin."
        Poliitikotkin joutuisivat paneutumaan tarkemmin maanviljelyksen saloihin. Muistan, kuinka ministeri Kulmuni mainitsi "istutetut perunantaimet". Hän kuitenkin on keskustalainen ja periaatteessa maalta kotoisin.

        Suomen suurin luomutilallinen saa yli miljoonan euron tuet,
        pienemmät vähemmän, on niillä ainakin rahaa tehdä virheitä ja opetella
        https://www.iltalehti.fi/talous/a/b1a5e767-a11a-47f7-8904-e960c18192fb


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen suurin luomutilallinen saa yli miljoonan euron tuet,
        pienemmät vähemmän, on niillä ainakin rahaa tehdä virheitä ja opetella
        https://www.iltalehti.fi/talous/a/b1a5e767-a11a-47f7-8904-e960c18192fb

        "Eniten viljelijätukea sai karkkilalainen luomuviljelijä Niko Ahlqvist, joka on ollut listan kärjessä aiemminkin. Ahlqvistilla on viljeltyä peltoa noin 1 500 hehtaaria, mitä tuettiin yhteensä 1,3 miljoonalla eurolla."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eniten viljelijätukea sai karkkilalainen luomuviljelijä Niko Ahlqvist, joka on ollut listan kärjessä aiemminkin. Ahlqvistilla on viljeltyä peltoa noin 1 500 hehtaaria, mitä tuettiin yhteensä 1,3 miljoonalla eurolla."

        Pinta-ala perusteinen tuki systeemi on mielestäni väärä, tuki pitäisi tulla tuloksen perusteella.

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Eniten viljelijätukea sai karkkilalainen luomuviljelijä Niko Ahlqvist, joka on ollut listan kärjessä aiemminkin. Ahlqvistilla on viljeltyä peltoa noin 1 500 hehtaaria, mitä tuettiin yhteensä 1,3 miljoonalla eurolla."

        Eikö ole aina korostettu maanviljelijöiden saamia tukia! Noin iso tila tietysti saakin vähän enemmän kuin joku pienempi talonpoika.
        Kun pellot pantiin takavuosina pakettiin ja istutettiin tuhansia koivuja ja lehtikuusia, niin pahat kielet kertoivat, kuinka mahtavat korvaukset siitäkin teosta maksettiin. EU:sta tuet tulivat!
        Salaperäistä touhua se aina on ollut.
        Jotain perää kuitenkin tiedoissa, koska koko Suomi on pusikoitunut niin ettei autolla liikkuva turisti enää näe veden välkettäkään tuhansien järvien maassa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinta-ala perusteinen tuki systeemi on mielestäni väärä, tuki pitäisi tulla tuloksen perusteella.

        Pirre

        Jos saamuutenkin hyvän sadon ja tuoton, miksi pitäisi päälle tukiakin maksaa?


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Eikö ole aina korostettu maanviljelijöiden saamia tukia! Noin iso tila tietysti saakin vähän enemmän kuin joku pienempi talonpoika.
        Kun pellot pantiin takavuosina pakettiin ja istutettiin tuhansia koivuja ja lehtikuusia, niin pahat kielet kertoivat, kuinka mahtavat korvaukset siitäkin teosta maksettiin. EU:sta tuet tulivat!
        Salaperäistä touhua se aina on ollut.
        Jotain perää kuitenkin tiedoissa, koska koko Suomi on pusikoitunut niin ettei autolla liikkuva turisti enää näe veden välkettäkään tuhansien järvien maassa. :)

        Ei silloin ollut EU:ta. Se oli Veikkos Vennamon aikaa, kun pellot paketoitiin,
        kun ylituotantoa oli niin paljon. Kolme vuotta pientilalliset saivat olla viljelemättä
        ja veronmaksajat maksoivat "palkan"/tuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei silloin ollut EU:ta. Se oli Veikkos Vennamon aikaa, kun pellot paketoitiin,
        kun ylituotantoa oli niin paljon. Kolme vuotta pientilalliset saivat olla viljelemättä
        ja veronmaksajat maksoivat "palkan"/tuen.

        Muistaakseni pienimmät tilat paketoitiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni pienimmät tilat paketoitiin.

        Juuri noin.
        70-luvulla meilläkin pellot pantiin pakettiin. Ei niillä korvausrahoilla nähdäkseni leipä leventynyt. En ainakaan huomannut.
        Maataloustukien saajissa taitaa jo toinen puoli olla muita, kun maanviljelijöitä.
        Jos EU:ssa tuet lopetettaisiin, ruuan hinta loikkaisi pilviin.


    • Luomun valinta , vaikka maksaakin vähän enemmän, ei ole tällaisen pieniruokaisen eläkeläisen kukkarolle suuri uhraus. Toista on vaikka kasvavien, paljon kuluttavien lasten perheissä, luomuus ei ole useinkaan tärkein valintaperuste. Väkilannotteiden ja torjunta-aineiden määrät ovat säädeltyjä, luotan tavanomaisiinkin suomalaisiin elintarvikkeisiin. Tuotantoeläinten olot eivät ole läheskään eläinten luonnollista käyttäytymistä vastaavat, mutta uskon että varsinainen eläinrääkkäys tulee ilmi ja kelvottomissa oloissa eläinten pidosta rangaistaan ja kielletään eläinten pito. Tuntuuhan mukavammalta juoda vapaan lehmän luomumaitoa , se säilyykin hyvin ja maistuu raikkaalta, melkein tuoksuu kesäinen kukkaketo.

      Tietääkseni luomuviljelyssäkin saa tietyin edellytyksin käyttää säädeltyjä lisälannotteita ja maanparannusaineita. Pitäähän luomunkin taata sadon määrä ja tasalaatuisuus.

      Vähemmän puhutaan biodynaamisesta viljelystä, yhdistyksen sivuilta lainasin :

      "Biodynaaminen viljely on vanhin luonnonmukaisen viljelyn suuntauksista. Se on lähtöisin monivaikutteisesta kulttuurin kehityshankkeesta, jonka alullepanijana oli Rudolf Steiner.
      Biodynaaminen viljely perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön. Maan hedelmällisyyttä vaalitaan kompostoinnin, viherlannoituksen, vuoroviljelyn ja biodynaamisten ruiskutteiden (preparaattien) avulla. Kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aineita ei käytetä eikä geenimanipuloituja kylvösiemeniä ja rehuja. Biodynamiikassa korostetaan lisäksi, että jokainen meistä voi löytää itsestään sekä tutkijan että taiteilijan. Luonnon aistiminen ja omat havainnot antavat tietoa yhtä lailla kuin maanviljelyksen ekologian tai uusimpien viljelytekniikoiden ymmärtäminen. Henkilökohtainen yhteys tilan ja sitä ympäröivän luonnon tapahtumiin korostuu."



      Aloittajan tapaan huokailen ajaessani halki maaseudun, kun pusikot ja pöpeliköt peittävät järvinäkymät ja vievät paljon arvokasta viljelyalaa. Suomen metsien puulajeja pitäisi monipuolistaa, tuo lehtikuusi on vallan erinomainen laji. Sillä voi korvata ns. myrkkypuun, se säilyy käsittelemättömänä kovissakin olosuhteissa ja harmaantuu kauniisti. Laiduntava lypsy- ja lihakarja sekä lampaat ovat paitsi ihastuttava näky, pitävät pusikot kurissa, eloperäinen lannoitus leviää itsekseen ja entäs ne ahojen metsämansikat!

      • Anonyymi

        "Vähemmän puhutaan biodynaamisesta viljelystä"
        Eikö biodynaaminen viljely olekaan sama kuin luomuvilejly :)

        Taivas mitä "romanttista" hömppää:
        Biodynamiikassa korostetaan lisäksi, että jokainen meistä voi löytää itsestään sekä tutkijan että taiteilijan. Luonnon aistiminen ja omat havainnot antavat tietoa yhtä lailla kuin maanviljelyksen ekologian tai uusimpien viljelytekniikoiden ymmärtäminen. Henkilökohtainen yhteys tilan ja sitä ympäröivän luonnon tapahtumiin korostuu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vähemmän puhutaan biodynaamisesta viljelystä"
        Eikö biodynaaminen viljely olekaan sama kuin luomuvilejly :)

        Taivas mitä "romanttista" hömppää:
        Biodynamiikassa korostetaan lisäksi, että jokainen meistä voi löytää itsestään sekä tutkijan että taiteilijan. Luonnon aistiminen ja omat havainnot antavat tietoa yhtä lailla kuin maanviljelyksen ekologian tai uusimpien viljelytekniikoiden ymmärtäminen. Henkilökohtainen yhteys tilan ja sitä ympäröivän luonnon tapahtumiin korostuu."

        Olisiko se joku luomuviljelyn aatteellinen muoto? Rudolf Steiner edusti antroposofiaa, jossa uskonto, tiede, taide ja filosofia sekottuivat. Steiner loi myös lasten kasvatusmenetelmän. Taitaa olla vieläkin Suomessa Steiner-kouluja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vähemmän puhutaan biodynaamisesta viljelystä"
        Eikö biodynaaminen viljely olekaan sama kuin luomuvilejly :)

        Taivas mitä "romanttista" hömppää:
        Biodynamiikassa korostetaan lisäksi, että jokainen meistä voi löytää itsestään sekä tutkijan että taiteilijan. Luonnon aistiminen ja omat havainnot antavat tietoa yhtä lailla kuin maanviljelyksen ekologian tai uusimpien viljelytekniikoiden ymmärtäminen. Henkilökohtainen yhteys tilan ja sitä ympäröivän luonnon tapahtumiin korostuu."

        Heh, sattuneesta syystä biodynaaminen viljely on minulle tuttu, ainakin teoriassa., sieltähän olen nimimerkkinikin saanut, en kreikkalaisesta mytologiasta, vaikka pilkkakirveet tahtovat niin nähdä..))
        En tiedä biodynaamisten viljelijöiden määrää tänä päivänä, tuskin se kovin suuri on nytkään.
        Puuttumatta maatalouspolitiikkaan muuten, muistan lukeneeni, että jos kaikki viljelijät siirtyisivät luomuun meidän viljelypinta-ala ei riittäisi. Tehoviljely tehostaa maankäyttöäkin, sanovat.
        Kyllä minäkin pääsääntöisesti luomua ostan, mieluiten lähiruokaa, vaikka luomun säilyvyys ei vättämättä ole kovin hyvä. Viimeksi ostamani paprikat pehmenivät parissa päivässä...
        Ihanteellisinta olisi tietysti viljellä itse. Jospa saisi nuoret innostumaan, kun näitä vegaanejakin on heidän joukossaan...
        Tytärpuolella on hevostila. Kun vielä "viljelin" itse, saimme sieltä "maanparannusainetta"...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko se joku luomuviljelyn aatteellinen muoto? Rudolf Steiner edusti antroposofiaa, jossa uskonto, tiede, taide ja filosofia sekottuivat. Steiner loi myös lasten kasvatusmenetelmän. Taitaa olla vieläkin Suomessa Steiner-kouluja.

        Kyllähän Steiner-kouluja on.
        Meillä maalla on Steinerin kirjallisuutta. Sen maatalousoppaankin olen joskus lukenut.
        Muistikuvaksi jäi, että erikoisiakin menetelmiä siinä oli.


      • Eliaana kirjoitti:

        Kyllähän Steiner-kouluja on.
        Meillä maalla on Steinerin kirjallisuutta. Sen maatalousoppaankin olen joskus lukenut.
        Muistikuvaksi jäi, että erikoisiakin menetelmiä siinä oli.

        Kuun kierron mukaan ainakin kylvetään siemenet. En kyllä jaksa muistaa, missä kuun vaiheessa se oli tehtävä, koska en jaksanut ottaa esitelmän pitäjää todesta.


      • Makriina kirjoitti:

        Kuun kierron mukaan ainakin kylvetään siemenet. En kyllä jaksa muistaa, missä kuun vaiheessa se oli tehtävä, koska en jaksanut ottaa esitelmän pitäjää todesta.

        Joo, kyllä muuten tuo kuun kierron mukaan kylväminen on ollut jossain ihan perinnetiedoissakin.
        Mäkin kun aika paljo elämäni aikana kaikemoista lueskellut, ei jaksa ihan täsmällisesti muistaa, mistä mitäkin on lukenut.


      • Anonyymi

        Todellisuus on unohtunut pilvessä eläjältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuus on unohtunut pilvessä eläjältä.

        Ikävää, että Sinulle noin on päässyt käymään. Otan osaa.😁


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Joo, kyllä muuten tuo kuun kierron mukaan kylväminen on ollut jossain ihan perinnetiedoissakin.
        Mäkin kun aika paljo elämäni aikana kaikemoista lueskellut, ei jaksa ihan täsmällisesti muistaa, mistä mitäkin on lukenut.

        Ennenvanhaan maailmassa kun ei vielä ollut kelloja kuunkierron mukaan
        elettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuus on unohtunut pilvessä eläjältä.

        Joillekin naisille on tyypillistä elää pilvilinnoissa tai persuna tai molempia
        Kaikesta voi lukea, mutta fiksu ei usko kaikkeen siihen mihin joskus on uskottu.


    • Anonyymi

      Luomuviljely ei tuota niin suurta satoa kuin "tehoviljely". Elämäni huonoimmat
      perunat olen ostanut "luomuna". Kahden kilon suljetussa paperipussissa oli max.
      viisi jotenkuten kelvollista perunaa keitettäväksi, mutta lapsuudessaan sai syödä erinomaisen hyvää luomuperunaa ym. juureksia oman perheen kasvimaasta tietämättä "luomusta" mitään.

      • Anonyymi

        Oli varmaan väärin säilytetty ne potut. Ei se luomu sinänsä pilaa muuta kuin ehkä pienemmiksi jäävät. Isoissa on vähemmän makua, pienemmät maukkaampia, koskee esim. mansikoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe