Nikon d3100

Anonyymi

Morjesta!

Ostin tuollaisen kameran ensijärkkärikseni, koska sitä markkinoitiin helppokäyttöisenä aloittelijalle. Olen kuvannut sillä jo videokuvaakin ( full Hd ), ja valokuvia reilusti. 18-55 objektiivi, joka oli kameran mukana osoittautui kyllä melko vaatimattomaksi, ja aionkin tilata Tamron 18-400 f 3.5-6.3 objektiivin kameraan.

Onkohan viisasta ostaa noin laadukas objektiivi noin vanhaan mutta siistiin runkoon? Toisaalta objektiivi käy myöhemmin mahd. uudempaan runkoon, joten mielipiteitä tänne. Kiitos!

23

2980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä siinä 18-55 millisessä on mielestäsi vaatimatonta? Mitä kuvaat?

      • Anonyymi

        En kuvaa lintuja tai muitakaan tosi kaukana olevia aiheita. Tuntuu kuiteskin, että tuo 18-55 objektiivi on juuri "vähän liian lyhyt", siis että haluaisin zoomata kauempaa, ja haluaisin matkoille mukaan vain minimimäärän tavaraa, eli tuo nyt harkitsemani Tamron voisi olla sellainen yleisobjektiivi.

        Olenko ihan "pihalla" suunnitelmissani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kuvaa lintuja tai muitakaan tosi kaukana olevia aiheita. Tuntuu kuiteskin, että tuo 18-55 objektiivi on juuri "vähän liian lyhyt", siis että haluaisin zoomata kauempaa, ja haluaisin matkoille mukaan vain minimimäärän tavaraa, eli tuo nyt harkitsemani Tamron voisi olla sellainen yleisobjektiivi.

        Olenko ihan "pihalla" suunnitelmissani?

        Sitten suosittelisin nikonin 18-140mm objektiivia. Huomattavasti parempi kuin mainitsemasi tamron. Jos et ole luontokuvaaja niin tuskin tarvitset pidempää polttoväliä. Jos sellaiselle kuitenkin tulee tarve niin nikonin 70-300mm on hyvä vaihtoehto pienellä budjetilla. Kannattaa totutella siihen että aina välillä tulee tilanteita jolloin jokin objektiivi ei ole ominaisuuksiltaan aivan optimi johonkin tilanteeseen. Silloin kannattaa keskittyä siihen mihin oma kalusto juuri silloin pystyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten suosittelisin nikonin 18-140mm objektiivia. Huomattavasti parempi kuin mainitsemasi tamron. Jos et ole luontokuvaaja niin tuskin tarvitset pidempää polttoväliä. Jos sellaiselle kuitenkin tulee tarve niin nikonin 70-300mm on hyvä vaihtoehto pienellä budjetilla. Kannattaa totutella siihen että aina välillä tulee tilanteita jolloin jokin objektiivi ei ole ominaisuuksiltaan aivan optimi johonkin tilanteeseen. Silloin kannattaa keskittyä siihen mihin oma kalusto juuri silloin pystyy.

        Kannattaa sitten muistaa, että Nikonin objektiiveista ostaa AF-S objektiiveja. AF-P ei ollenkaan toimi. DX versio 70-300:sta on AF-P.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa sitten muistaa, että Nikonin objektiiveista ostaa AF-S objektiiveja. AF-P ei ollenkaan toimi. DX versio 70-300:sta on AF-P.

        Vanhempi Fx versio on af-s. Kysyjä tuskin on ostamassa uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa sitten muistaa, että Nikonin objektiiveista ostaa AF-S objektiiveja. AF-P ei ollenkaan toimi. DX versio 70-300:sta on AF-P.

        Kylläpä vaan toimii..


    • Anonyymi

      Asiasta poiketen suosittelen ehdottomasti ottamaan RAW kuvauksen käyttöön jotta saat kaiken irti kennon tuottamasta materiaalista. Muokkaus ja säädöt onnistuu hyvin vaikkapa tällä ohjelmalla: https://www.rawtherapee.com/

    • Anonyymi

      ALARM ALARM ALARM!

      Täällä suositellaan suttuzuumia! Missä on klassinen setti?

    • Anonyymi

      Vapunen aikoinaan suositteli kittiputkea ja suurinta jpg pakkausta kaikille Nikonin käyrräjille.

      • Anonyymi

        Kaivinkone on alkujaan maan kaivamiseen tarkoitettu kone mutta erilaisin lisävarustein varustettuna niitä käytetään lukemattomiin eri tarkoituksiin. Kaivinkoneet liikkuvat yleensä joko telaketjujen tai pyörien varassa. Tehonlähteenä on lähes poikkeuksetta polttomoottori ja voimansiirto on hydraulinen. Pienimmät kaivinkoneet painavat joitakin satoja kilogrammoja, suurimmat taas useita satoja tonneja. Myös traktoreihin voi olla kiinnitettynä kaivuvarsi, jolloin ne voivat myös toimia kaivurina.

        Kaivinkoneita käytetään muun muassa talojen, teiden, putkistojen ja muun infrastruktuurin rakentamisessa tarvittaviin kaivutöihin.


    • Anonyymi

      Ei pidä mennä mainosten perässä. Mene liikkeeseen tutkimaa sopiiko sinulle.
      Älä usko myöskään liian innokasta myyjää, joka tarjoaa itse käyttämäänsä.
      Voipi kannattaa myös ensin ladata käyttöohje. Siitä saa parhaan käsityksen, vaikka ei mikään aloittelijamalli vaikea ole. Pro mallit on on sitten toinen juttu.

    • Anonyymi

      Yksikään mainituista objektiiveista ei ole kovin laadukas. Saattaa jopa olla, että tuo mukana tullut suttu on vähiten huono. Pitkät zoomit ovat aina huonolaatuisia.

      Runko on lyhytikäinen, hyvälaatuinen objektiivi taas pitkäikäinen. Yleensä kameravalmistajilla on 70-200 mm zoomi, joka on melko hyvä. Katse sellaista.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ostaa pläjäytin juuri tuollaisen Nikon D3100 kameran rungon hintaan 30€. Tutkin sitten hankintani kuvausmäärää myshuttercount:lla, ja selvisi että 19037 kertaa on laukaistu. En oikein tiedä näistä vehkeistä, joten onko tuollainen kuvausmäärä paljon?

      Mikä on "huolestuttavan" suuri määrä laukaisuja? No eipä rungossa ole paljon rahaakaan kiinni, joten odottelen tietävämpien henkilöiden kommentteja asiaan.

      Kiitos vaivannäöstä!

      • Anonyymi

        https://kamerakoulu.fi/kameran-shutter-count

        Googlella selviää

        "Kaikkien kameroiden sisältä löytyy herkkiä osia, jotka kuluvat käytössä. Se kuinka pitkään kamera kestää riippuu rungosta ja tuurista. Canon on esimerkiksi arvioinut, että Canon 5d mark II kestää noin 150 000 kuvaa, kun taas Canon 1D X 400 000 kuvaa.

        Joku kamera saattaa hajota 60 000 kohdalla, kun taas toinen onnekkaampi yksilö voi toimia moitteettaa yli 600 000 kuvan jälkeen."


      • Anonyymi

        Sisäänajettu. Nikon ilmoittaa kestoksi 100 000 laukaisua. Aika tekee laitteille omat tepposensa mutta aika kauan saat kuvata huoletta.


    • Anonyymi

      Morjesta taas!

      Nyt iski tämän viestiketjun aloittajalle kamerakuume! Jonkunverran olen harjoitellut tuolla ensi hankinta D3100:lla kuvaamista. Objektiiveja on se 18-55mm kittiputki, sekä Tamron 18-400mm zoom ja uusimpana hankintana Nikkor 35mm 1:1.8 G.

      Sitten aloin lueskella käyttöohjetta, sekä Youtubelta katselemaan esittelyvideoita Nikon D500 kamerasta. Nyt on tuska jo kova saada sellainen kamera. Käytettynä noita on helpostikin saatavissa, mutten käytettyä osta. Ja uuden saa ostettua vain muutamasta liikkeestä, joten hintavertailua ei voi suuresti tehdä.

      No niin, nyt se on sanottu mikä kuumeen aiheuttaa. Kertokaahan kokeneet ihmiset mitä olette mieltä Nikon D500 kamerasta.

      • Anonyymi

        Ei kannata moista hankkia. Paljon parempi on esim D7200.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata moista hankkia. Paljon parempi on esim D7200.

        D7200 on köyhien keskenkasvuisten räkänokkien turhake joka on parhaimmillaan verkonpainona. Jo et tuon enempää ymmärtä kameroista niin mene lappiin huuhtomaan kultaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata moista hankkia. Paljon parempi on esim D7200.

        24 mpix.
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24 mpix.
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Tuohan lähentelee jo venäläistä perseensuristinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        D7200 on köyhien keskenkasvuisten räkänokkien turhake joka on parhaimmillaan verkonpainona. Jo et tuon enempää ymmärtä kameroista niin mene lappiin huuhtomaan kultaa.

        Se on laatutietoisten kamera:)


    • Anonyymi

      Mitäs sotkeuduit Nikoniin. Olisit ostanut heti Canonin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe