Tutkin laitetta, koska se alkoi soida yhtäjaksoisesti yhtenä pakkasaamuna. Ilmenikin, että puutteellisesta suunnittelusta johtuen laitteen kompressorin kytkimenä käytettävä fetti 060N03L oli kärähtänyt oikosulkuun. Eipä ihme, kun kyseessä pintaliitosfetti suoraan folioissa ja kompura ottaa virtaa 14 ampeeria lämpimissäkin olosuhteissa ja kylmässä tietysti kymmeniä ampeereita jäykkänä. Ratkaisin asian kytkemällä laitteeseen releen, jota ohjasin pienemmällä fetillä. Tuollaista alkuperäistä fettiä ei edes ole saatavilla kuin Saksasta ja Kiinasta, mutta hyvä niin.
Cr mining varoitussireenissä suunnitteluvirhe.
6
84
Vastaukset
- Anonyymi
Noita 060N03L FETejä olen irroitellut vanhoista PC emolevyistä. Ton data-lehti lupaa sille 60 A. Vgs 4,5 V resistannsi on n. 15 mΩ. Vgs 10V resistanssi putoaa jo 9 mΩ:n.
- Anonyymi
Miten emolevyssä voi olla 65A:n fettejä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten emolevyssä voi olla 65A:n fettejä?
Tarpeellisia kun jännitteet ovat matalat. Peini kanavaresistanssi sallii ison virran vaikka ei ne olisi tarpeellista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarpeellisia kun jännitteet ovat matalat. Peini kanavaresistanssi sallii ison virran vaikka ei ne olisi tarpeellista.
Mä löysin autovahvistimesta 50:n A:n fettejä, jotka kestävät 60V. Niitä käytetään hakkurissa, joka muodostaa /- virtalähteen pääteasteelle GUANTUM Q402:ssa. Eivät kuitenkaan sovellu tuohon sireeniin, kun vaativat 10 volttia hilalle. Tyyppi siis 50N06.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä löysin autovahvistimesta 50:n A:n fettejä, jotka kestävät 60V. Niitä käytetään hakkurissa, joka muodostaa /- virtalähteen pääteasteelle GUANTUM Q402:ssa. Eivät kuitenkaan sovellu tuohon sireeniin, kun vaativat 10 volttia hilalle. Tyyppi siis 50N06.
Nimittäin kokeilin tuollaista 50N60 fettiä ensin tuohon sireeniin, mutta kompura pyöri ensin laiskasti ja sitten muutaman sekunnin päästä täysillä, kun fetti paloi oikosulkuun kuumenemisen johdosta, vaikka laitoin sen jäähdytykseen alumiinikanteen. Kun vaihdoin fetin vielä kerran, niin 12 V:n relettä se kyllä jaksoi ohjailla eikä juuri lämmennyt, kun vetokäämin resistanssi oli 400 ohmin luokkaa. Fetti siis kuumenee isommilla virroilla juuri siksi, kun ohjausjännite ei riitä sitä pohjaamaan ja rajapintaan jää resistanssia.
- Anonyymi
Voihan se hetkellisesti tuon kestääkin, mutta lämpöä syntyy niin paljon, ettei se mihinkään ehdi siirtyä. Datatiedoissa mainitaan, että 175 astetta celsiusta on ylärajana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla392733- 382487
- 961801
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881353Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511330Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51235Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2881157- 561058
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38809- 33803