miten voi selvitä!?

sadness *83

hei!
vuosi ja 2kk sitten paras tyttöystäväni ja hänen veljensä joutuivat rattijuopon yliajamaksi.
eli kumpikin oli matkalla autolla ja ystäväni oli itse selvinpäin.
Oli sankka lumisade silloin yöllä kun tämä onnettomuus sattui..Juopolle ei tapahtunut mitään muuta kuin murtamu jalassa.Kamun veljen leukaluu murtui ja ystäväni vaipui tajuttomuuteen.
Ystävääni pidettiin 1,5kk koomassa että aivopaineet laskisivat..
No niin koitti päivä jolloin sain mennä tapaamaan ystävääni ekan kerran sairalaan.
Hänen muistinsa ja kaikki olivat mennyttä.
Toinen puoli eli vasen oli halvaantunut(johtui aivoveren vuodosta!)
ja muutenki hän ei minua tuntenut joka syvälle sydämeen koski.
Nykysin hän ontuu vasenta jalkaa,omistaa sokean simmun ja dementikkomaisen huonon muistin.
toisin sanoen hän on kuin haamu entisestä.
Olen useasti itkenyt sitä ettei hän koskaan palautunut ennalleen ja hän on ns.vajaa.
On paljon juttuja mitä hän ei muista ja sitten taas sellaisia jota hän muistaa.
EN millään kestä katsella sitä ettei hänestä ehkä koskaan ole työelämään ym..silti hän on minun rakas bestikseni,jonka rinnalla olen luvannut pysyä vaikka vaikeaa olisi.
Auttakaa miten selviän tämän suruni kanssa.!
ONko vastaavia kokemuksia?
HÄn on 21v nuori nainen,ehti käydä vajaa 0,5v tradenomikoulua.

8

1628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitzu

      uudelleen ystävääsi. hän on muuttunut pysyvästi, mutta kyllä siellä jossain on se bestis edelleen. muistelua kannattaa harrastaa jos hän jaksaa ja haluaa kuulla siitä saattaa muistikin palata vähitellen muistojen kera. vaikka muisti katoaa on muistot siellä jossain ja yleensä samat asiat tuovat mielihyvän edelleen vaikka syytä ei muista. älä sääli vaikka suret!

      • sadness*83

        Koitan harrastaa hänen kanssaan näitä muisteluita aina mitä erikoisemmista asioista.
        kuten ensi ihastuksista ym..
        Osaatko sanoa vaikuttaako aivovamma vanhempana
        siihen että saa uuden aivi infarktin tms..
        vastaa pian!
        haluan kysyä vielä muutaki jos vain sopii..


    • Viiviu84

      Moikka..

      En tiedä luetko enää näitä viestejä, kun viimeisestä kirjotuksesta on noin kauan aikaa.

      Mutta pakko oli kirjoittaa, itse olen kanssa noin puolitoista vuotta sitten ollut pahassa onnettomuudessa ja saanut aivovamman. Pakko on mainita, että sulla ainakin on mahtava asenne, sun kaverille varmasti on tärkeää, että yrität auttaa, ymmärtää ja olla KAVERI. Mulla ainakin ollut tosia vaikeeta kavereiden kanssa... Ja oon tosiaan arvostanut niitä jotka on mun kanssa jaksanut olla ja puida asioita. Toivottavasti teillä on menny hyvin:) tsemppiä..

      • sadness*83

        Hei!
        luen toki tätä palstaa ja oon aatellu eikö kukaan oo kiinnostunu helppiin mua.
        Se mun ysti sun ikäinen ja sitä oon niin monet kerrat aatellu miksi tää maailma on niin pirun epäoikeudenmukainen paikka joitakin kohtaan.
        Millaisessa onnettomuudessa olit?
        Olitko koomassa ym..
        muistatko mitään koko onnettomuudesta yms.
        Vastaa pian :)


      • Viiviu84
        sadness*83 kirjoitti:

        Hei!
        luen toki tätä palstaa ja oon aatellu eikö kukaan oo kiinnostunu helppiin mua.
        Se mun ysti sun ikäinen ja sitä oon niin monet kerrat aatellu miksi tää maailma on niin pirun epäoikeudenmukainen paikka joitakin kohtaan.
        Millaisessa onnettomuudessa olit?
        Olitko koomassa ym..
        muistatko mitään koko onnettomuudesta yms.
        Vastaa pian :)

        Moi..

        Mä olin autokolarissa kyydissä, jossa olin onnekkaana henkiin jääjien joukossa..
        Itse en koomassa ollut, mutta tosin muistan ensimmäisten kuukausien ajalta tosi pieniä pätkiä ja edelleen muisti on aika kehno. Olin noin reilun viikon sairaalassa ja sen jälkeen n. kuukauden-pari totaallisena sänky potilaana kotona. Kaveris on vammautunut nähtävästi vakavammin, mutta jos yhtään auttaa niin kyllä on täälläkin asiat/elämä muuttunut tosi paljon. Meinaan, että tiedän miltä tuntuu, kun tulee suuri elämän muutos.

        Tällä hetkellä oon pitkällä sairaslomalla. Opiskelut jäi kesken ja sinne ei ole enään palaamista ja tuskin täyspainoiseen työviikkoonkaan.


      • sadness*83
        Viiviu84 kirjoitti:

        Moi..

        Mä olin autokolarissa kyydissä, jossa olin onnekkaana henkiin jääjien joukossa..
        Itse en koomassa ollut, mutta tosin muistan ensimmäisten kuukausien ajalta tosi pieniä pätkiä ja edelleen muisti on aika kehno. Olin noin reilun viikon sairaalassa ja sen jälkeen n. kuukauden-pari totaallisena sänky potilaana kotona. Kaveris on vammautunut nähtävästi vakavammin, mutta jos yhtään auttaa niin kyllä on täälläkin asiat/elämä muuttunut tosi paljon. Meinaan, että tiedän miltä tuntuu, kun tulee suuri elämän muutos.

        Tällä hetkellä oon pitkällä sairaslomalla. Opiskelut jäi kesken ja sinne ei ole enään palaamista ja tuskin täyspainoiseen työviikkoonkaan.

        joo se mun ysti kanssa joutunu luopuun koulun käynnistä..ehti muute käysä vaan 0,5vee ja sitte tuli tommoinen lopunelämän kärsimys..
        Loukkaantui tosi pahasti..oli 3 aivoverenvuotoa,sit toi aivovamma(oli 1,5kk koomas) ja sit polvi murtu tyystin ja nilkka.aika kamalasti siis..se oli rattijuoppo joka tuhos senelämän..ei oo käyny kattoos ym..
        Millä tavalla ne sun kamut loukkaantu?
        Laittelehan piantaas jotain


      • Viiviu84
        sadness*83 kirjoitti:

        joo se mun ysti kanssa joutunu luopuun koulun käynnistä..ehti muute käysä vaan 0,5vee ja sitte tuli tommoinen lopunelämän kärsimys..
        Loukkaantui tosi pahasti..oli 3 aivoverenvuotoa,sit toi aivovamma(oli 1,5kk koomas) ja sit polvi murtu tyystin ja nilkka.aika kamalasti siis..se oli rattijuoppo joka tuhos senelämän..ei oo käyny kattoos ym..
        Millä tavalla ne sun kamut loukkaantu?
        Laittelehan piantaas jotain

        Mun selvinny kaveri sai myös aivovamman, pidettiin jonkusen päivän tajuttomana. En tiedä/muista tarkalleen kuinka kauan. Sillä ei tosin tällä hetkellä juuri mitään oireita vammasta..
        Mulla tuli myös paljon muita vammoja ja edelleen vaikka n.1,5 vuotta kulunu käyn säännöllisesti neuropsykologin ja fyioterapeutin lisäksi lääkärillä, koska kaikkia vaivoja ei ole saatu selville... Turhauttavaa....

        Meidän vastaantuleva auton kuski oli selvinpäin ja olisikin halunnut nähdä meidät vähän jälkeen onnettomuuden, mutta monen psykologin mielestä asia olis ollu sillon vielä meille liian tuore (liian vaikee käsitellä).. Myöhemmin asiasta/tapaamisesta ei ole edes puhuttu.

        Mites, oletko sä itte käyny/käytkö juttelemassa jonkun kanssa asioista?


      • syde
        Viiviu84 kirjoitti:

        Mun selvinny kaveri sai myös aivovamman, pidettiin jonkusen päivän tajuttomana. En tiedä/muista tarkalleen kuinka kauan. Sillä ei tosin tällä hetkellä juuri mitään oireita vammasta..
        Mulla tuli myös paljon muita vammoja ja edelleen vaikka n.1,5 vuotta kulunu käyn säännöllisesti neuropsykologin ja fyioterapeutin lisäksi lääkärillä, koska kaikkia vaivoja ei ole saatu selville... Turhauttavaa....

        Meidän vastaantuleva auton kuski oli selvinpäin ja olisikin halunnut nähdä meidät vähän jälkeen onnettomuuden, mutta monen psykologin mielestä asia olis ollu sillon vielä meille liian tuore (liian vaikee käsitellä).. Myöhemmin asiasta/tapaamisesta ei ole edes puhuttu.

        Mites, oletko sä itte käyny/käytkö juttelemassa jonkun kanssa asioista?

        Mun kaverini on vastaavanlaisessa tilassa ja syyttelee itseään kun ei ollut kiinnittänyt turvavyötä.Välillä tekisi mieli sanoa omahan oli vikasi,mutta en ole kehdannut kun hän kärsii siitä tosi paljon.

        Kuinkas teillä? Käyttäkää niitä vöitä ettei sitten tarvi jossitella niistä jos niistä huolimatta sattuu pahast,sillä ei nekään aina auta.On sitten yksi murhe vähemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe