Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nokia 2.4 kysymyksiä

Anonyymi

Ostin Telialta otsikon mukaisen peruspuhelimen kun vanha Huawei Y7 hajosi ja aika mopohan tuo on mutta välttää mulle, vaan pari piiiitkää kysymystä: Nokia haki varmuuskopiot pilvestä eli sain talteen numerot, sovellukset sun muut, hyvä niin. Mutta vähän oon ihmeissäni Noksun logiikasta; edellisessä Huaweissa olin siirtänyt SD-kortille ne sovellukset jotka sinne suostuivat asentumaan mutta jotenkin tämä uusi laite on varmuuskopiossa ”siirtänyt” appsit puhelimen muistiin ja vielä oudompaa, ne kuitenkin toimivat ok. Siksi myös kysyn että tämäkö ei tarjoa mahdollisuutta asentaa uusiakaan sovelluksia kortille, menevät puhelimen muistiin (32 GB sisäistä tallennustilaa) eikä siis jälkeenpäinkään pysty niitä siirtämään kortille…vai enkö vaan osaa? Kuvat ja videot se sentään antaa tallentaa kortille (pilven lisäksi). Ja jos joku miettii niin käyttöönotossa puhelin tunnisti SD-kortin ilman alustuksia eikä kysynyt siitä ylipäätään mitään, ts. ei tarjonnut vaihtoehdoksi uusien sovellusten tallentamista vain kortille.

Myös puhelinnumeroiden tallentaminen on (minulle) outoa; puhelin tarjoaa uudelle yhteystiedolle tallennuspaikaksi Google-tiliä (synkronoiden) tai laitetta. EN halua Geemailiin tallentaa joten valitsen vaihtoehdon Laite (eli puhelimen muisti); mutta entä jos haluaisin puhelinnumerot (uudet ja vanhat) kopioida Sim-kortille…miten moinen onnistuu, puhelin kun ei mielestäni tarjoa tällaista vaihtoehtoa? Varmuuskopiointihan turvaa numerot Google Onella eli sinänsä ei kai haittaa vaikka laitteeseen vain nummerot tallentuu.

Tämä vielä; onko ominaisuus Android 11 version vaiko laitteen, eli olen tähän asti mm. Samsungissa ja Huaweissa käyttänyt aloitussivua (näkymä joka mm. virrankytkemisen jälkeen lävähtää ruutuun) kuten kuuluu, eli sinne tärkeimmät jutut ja loput vasemmalle pyyhkäisten (eli näkyminä oikealle sivuina 2, 3, 4 jne.) mutta edellisissä laitteissa olen saanut (aloitussivulta) oikealle pyyhkäistäessä yhteystietojen pikakuvakkeet, eli tavallaan yhden ylimääräisen sivun – tässä mallissa ei sinne tallenneta mitään, korkeintaan sinne pyyhkäistessä saa Googlen pikahaut jotka toki voi ottaa pois käytöstä. Miksipä näin?

Edelliseen hieman liittyen: miten Android 11 –versiossa saa joka sivulle alalaitaan tunkeutuvan Googlen hakupalkin, sen widgetin pois; ei sitä ainakaan pitkään painamalla saa häviämään minnekään, siinä se nakki seuraa mukana kaikissa näkymissä? Sinänsä kait tarpeellinen kun en löydä muuta pikakuvaketta QR-koodien skannaamiseen mutta silti, miten sen saa pois?

Yhtä ymmälläni olen siitäkin että jos ja kun asennan uuden sovelluksen, en saa itse määrätä näkyykö appi vain sovelluksissa, ei näytöllä eli jos haluan poistaa sovelluksen näytöltä, se sitten tapetaan kokonaan. Huaweissa mun muistaakseni riitti kun pitkään painamalla siirsi sovelluksen näytöltä sovelluslistaan…vai enkö taaskaan vaan osaa…

Muuten ok laite, joskin jäin kaipaamaan Huaweista tuttua omaa laitesovellusta joka (ilman mainoksia) parilla näpyttelyllä tyhjensi kaikkien sovellusten välimuistin, rammin ja muut tauhkat, sulki avoimet sovellukset ja tsekkasi vielä mahdolliset viruksetkin – tässä ns. puhtaassa anterossa ei moista hienoutta ole, välimuistitkin tyhjennetään sovelluskohtaisesti erikseen ja noita mainoksia tunkevia puhdistussovelluksia ei kai kukaan halua puhelimeensa. Mukavaa olisi ollut myös jos vastaamattomista puheluista jäisi pimeälle näytölle vaikka edes parin pikselin kokoinen ledi vilkkumaan, mutta alle 70 euron vempeleeksi ihan kelvollinen karvalakki, RAM tosin puhkuu aika täysiä kun tässä sitä onpi vain 2 gigaa…

5

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kehittäjäasetuksissa pitäisi olla nappi, joka mahdollistaa sovellusten asentamisen muistikortille.

      Play-kaupasta voi ladata sellaisen yhteystiedot-sovelluksen, jolla saa tiedot kopioitua SIM-kortille. Mutta koska Googlen puhelinsovelluksessa on sellainen ominaisuus, että se näyttää sitten yhteystiedot kahtena, niin en suosittelisi kopioimista.

      Yleensä kotinäyttösovelluksissa on kaikissa lisättävissä sivuja aloitussivun sekä oikealle että vasemmalle puolelle. Uusi sivu tulee käyttöön mm. vetämällä jonkun sovelluksen kuvake näytön reunan "yli".

      Jos widgetti ei poistu painamalla pitkään ja valitsemalla poista tai edes vetämällä se ylälaitaan näpäytettäväksi poista-kohdassa, niin ehkä kotinäytön asetuksista löytyy joku kohta... Jos ei, niin kannattaa ladata Play-kaupasta joku parempi kotinäyttö-sovellus (launcher). Nova -launcheria pidetään kai yleisesti parhaana monipuolisen säädettävyytensä takia.

      Kotinäytön asetuksista säädetään muun muassa sekin asennetaanko uusi sovellus näkyviin kotinäytölle vai vain sovelluslaatikkoon.

      Välimuistin puhdistajia l. cleanereitä ja myös antivirussovelluksia löytyy Play-kaupasta sellaisiakin, jotka eivät liiemmin mainosta. Itse olen joissakin puhelimissani käyttänyt mm. Norton cleaneriä ja Sophos Intercept X antivirussovellusta.

      • Anonyymi

        Juu, laitoin luurin ostettuani nuo seitsemän napautuksen kehittäjäasetukset päälle, vaan enpä löydä kohtaa jossa sallisin sovellusten tallentamisen muistikortille. Vihoviimeisenä siellä on Tallennustila, mutta teksti onpi harmaana (ilmoittaa ”Jaettu Data, tälle käyttäjälle ei löydy jaettua dataa”).

        Ja taitaa olla niin että on tämän Nokian ominaisuus ettei vaan pysty raahaamaan kuvakkeita aloitusnäytön vasemmalle puolelle (eli lisäämään sivuja muualle kuin oikealle puolelle). Tai sitten multa loppuu taidot, tuolla Kehityspuolellahan on paljon toimintoja joista mulla ei oo haisuakaan ja ihan kaikkia ei kädettömän parane kokeilla…

        Netistä löysin tiedon jonka mukaan Android 9 -versiosta ylöspäin ei Nokialaisessa hakupalkkia voi poistaa etusivulta. Ja tuossa 2.4:ssä on siis antero 11. Vaan latasin Nova Launcherin ja jo vain, sieltä sen palkin saa pois jos asettaa sen oletuskäynnistimeksi Quicksteppin sijaan, ainoo vaan että hävisi näytöltä suurin piirtein kaikki muukin, sovelluksineen päivineen =). Piti laittaa quicksteppi takaisin mutta yritän opiskella vähän enemmän tuota launcheria, vielä en löytänyt sitä(kään) missä määritellään sovellukset sd-kortille mutta opiskelen lisää eli kiitos vinkistä!

        Ja asensin Norton Cleanerin, ainakin roskafilut lähti. Kokeilen myös 1Tap cleaneria, sepä väittää myös tyhjentävänsä cachen…saapa nähdä, mun mielestä se tyhjentää ne näennäisesti eli jos katsoo sovelluksen tietoja puhelimen omasta valikosta, välimuisti on ennallaan.

        Ja laitoin vielä sen Sophoksenkin, sinnepä jäi taustalle pyörimään, seurailen hidastaako se tuota Nokialaista - se kun tosiaan ei ole muutenkaan mikään huippunopea vekotin. Mutta kiitos vielä tiedoista, jään harjoittelemaan etenkin tuota launcheria...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, laitoin luurin ostettuani nuo seitsemän napautuksen kehittäjäasetukset päälle, vaan enpä löydä kohtaa jossa sallisin sovellusten tallentamisen muistikortille. Vihoviimeisenä siellä on Tallennustila, mutta teksti onpi harmaana (ilmoittaa ”Jaettu Data, tälle käyttäjälle ei löydy jaettua dataa”).

        Ja taitaa olla niin että on tämän Nokian ominaisuus ettei vaan pysty raahaamaan kuvakkeita aloitusnäytön vasemmalle puolelle (eli lisäämään sivuja muualle kuin oikealle puolelle). Tai sitten multa loppuu taidot, tuolla Kehityspuolellahan on paljon toimintoja joista mulla ei oo haisuakaan ja ihan kaikkia ei kädettömän parane kokeilla…

        Netistä löysin tiedon jonka mukaan Android 9 -versiosta ylöspäin ei Nokialaisessa hakupalkkia voi poistaa etusivulta. Ja tuossa 2.4:ssä on siis antero 11. Vaan latasin Nova Launcherin ja jo vain, sieltä sen palkin saa pois jos asettaa sen oletuskäynnistimeksi Quicksteppin sijaan, ainoo vaan että hävisi näytöltä suurin piirtein kaikki muukin, sovelluksineen päivineen =). Piti laittaa quicksteppi takaisin mutta yritän opiskella vähän enemmän tuota launcheria, vielä en löytänyt sitä(kään) missä määritellään sovellukset sd-kortille mutta opiskelen lisää eli kiitos vinkistä!

        Ja asensin Norton Cleanerin, ainakin roskafilut lähti. Kokeilen myös 1Tap cleaneria, sepä väittää myös tyhjentävänsä cachen…saapa nähdä, mun mielestä se tyhjentää ne näennäisesti eli jos katsoo sovelluksen tietoja puhelimen omasta valikosta, välimuisti on ennallaan.

        Ja laitoin vielä sen Sophoksenkin, sinnepä jäi taustalle pyörimään, seurailen hidastaako se tuota Nokialaista - se kun tosiaan ei ole muutenkaan mikään huippunopea vekotin. Mutta kiitos vielä tiedoista, jään harjoittelemaan etenkin tuota launcheria...

        Virustorjunnoilla ei tee Androidissa yhtään mitään. Ovat täysin hyödyttömiä ja aiheuttavat jopa enemmän haittaa kuin hyötyä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, laitoin luurin ostettuani nuo seitsemän napautuksen kehittäjäasetukset päälle, vaan enpä löydä kohtaa jossa sallisin sovellusten tallentamisen muistikortille. Vihoviimeisenä siellä on Tallennustila, mutta teksti onpi harmaana (ilmoittaa ”Jaettu Data, tälle käyttäjälle ei löydy jaettua dataa”).

        Ja taitaa olla niin että on tämän Nokian ominaisuus ettei vaan pysty raahaamaan kuvakkeita aloitusnäytön vasemmalle puolelle (eli lisäämään sivuja muualle kuin oikealle puolelle). Tai sitten multa loppuu taidot, tuolla Kehityspuolellahan on paljon toimintoja joista mulla ei oo haisuakaan ja ihan kaikkia ei kädettömän parane kokeilla…

        Netistä löysin tiedon jonka mukaan Android 9 -versiosta ylöspäin ei Nokialaisessa hakupalkkia voi poistaa etusivulta. Ja tuossa 2.4:ssä on siis antero 11. Vaan latasin Nova Launcherin ja jo vain, sieltä sen palkin saa pois jos asettaa sen oletuskäynnistimeksi Quicksteppin sijaan, ainoo vaan että hävisi näytöltä suurin piirtein kaikki muukin, sovelluksineen päivineen =). Piti laittaa quicksteppi takaisin mutta yritän opiskella vähän enemmän tuota launcheria, vielä en löytänyt sitä(kään) missä määritellään sovellukset sd-kortille mutta opiskelen lisää eli kiitos vinkistä!

        Ja asensin Norton Cleanerin, ainakin roskafilut lähti. Kokeilen myös 1Tap cleaneria, sepä väittää myös tyhjentävänsä cachen…saapa nähdä, mun mielestä se tyhjentää ne näennäisesti eli jos katsoo sovelluksen tietoja puhelimen omasta valikosta, välimuisti on ennallaan.

        Ja laitoin vielä sen Sophoksenkin, sinnepä jäi taustalle pyörimään, seurailen hidastaako se tuota Nokialaista - se kun tosiaan ei ole muutenkaan mikään huippunopea vekotin. Mutta kiitos vielä tiedoista, jään harjoittelemaan etenkin tuota launcheria...

        Uuden launcherin kun asentaa, niin joutuu tosiaan asettelemaan kaikki sovelluskuvakkeet ja widgetit yksitellen kotinäytölle. Kuvakkeethan vedetään siihen (ensin painetaan kuvaketta pitkään ja sitten vedetään) sovelluslaatikosta, joka aukeaa näytön alareunasta ylös pyyhkäisemällä.

        Novaan saa halutessaan kotinäytön vasemmalle puolelle Googlen syötteenkin (Google Discovery), mutta sen joutuu kyllä lataamaan TeslaCoilin sivuilta. Ja silloinhan sen asentamiseksi pitää Tiedostonhallinnalle myöntää lupa "Asenna sovelluksia tuntemattomasta lähteestä". Sen luvan kuitenkin voi kyllä heti tietysti sitten peruuttaa järjestelmäasetusten turvallisuus-/yksityisyysasetuksista.
        Eli jos kiinnostaa, niin Novan asetuksissa laitetaan hakusanaksi Google Discovery, niin sovellus ohjaa TeslaCoilin kys. sivulle.


    • Anonyymi

      Muistikortit ovat puhelimissa vanhanaikaisia kapistuksia ja niistä kuuluisi päästä äkkiä eroon.. puhelinnumerot kuuluu tallentaa Googlen pilveen. Sim-kortille tallennus on myös vanhanaikaista ja epäkäytännöllistä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe