Mistä voi johtua että ilmanvaihtokone jäätyy aina pakkasella heti?

Anonyymi

Entä onko tuollainen ongelma vaikea korjata? On kerrostaloasunnon ilmanvaihtokoneesta kyse, mutta jotain pitäis osata esittää huoltomiehelle ratkaisuksi, kun viimeksi kun valitin asiasta, niin se sulatti jäiset kennot vain kuuman suihkun alla ja pisti märkinä takaisin. Sittenhän ne oli kohta entistä pahemmin jäässä. Pitäis siis tietää syy miksi se jäätyy.

Aina kun tulee yli 15 asteen pakkaset, niin se alkaa lähes heti puhaltaa ihan jäistä ilmaa ja alkaa ääntääkin pahasti. Puhaltaa kuulemma useamman miinusasteen lämpöistä ilmaa sisälle. Huoltomies viimeksi näki jostain etänä. Eli kämppäkin jäähtyy hetkessä parhaimmillaan 14 asteeseen. Nenä on ihan jäässä ja vuotaa koko ajan ja nukkuessakin herää siihen kun palelee.

Silloin viimeksi kun huoltomies kävi noita sulattelemassa, niin sitä jäätä oli niin paljon, että kun se avasi tuon koneen luukun, niin sitä vaan ropisi hellallekin palasina ja näytti kuin ne kennot ois olleet umpijäässä.

9

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mopo rikki, missä vika.

      Koneita on monenlaisia, samoin vikoja.

    • Anonyymi

      Ei ole meidän ongelma vaan huoltofirman !

    • Anonyymi

      Tarkistaisin ensimmäiseksi jäätymiseneston termostaatin asetuksen. Myös tukkeutunut poistopuolen suodatin lisää jäätymisherkkyttä: milloin viimeksi vaihdettu?

      Ohjeet noihin löytyvät ko. IV-koneen valmistajan sivuilta.

      InsinööriX

    • Anonyymi

      Onko kyse kuinka vanhasta IV-koneesta.Vanhoiisakin koneissa on ulkoilmatermostaatti joka pudottaa koneet 1/2-teholle yleensä -10-asteessa.Tällä toiminnolla nimenomaan estetään kennon huurtuminen/jäätyminen.

      • Anonyymi

        Vai tarkoitatko että pysäyttää tuloilma moottorin. Näin ainakin ilto ja vallox


    • Anonyymi

      Perus-kuutiokoneessa on poistopuolella kennon jälkeen termostaatin anturi. Kun lämpötila tipahtaa 1-4 asteeseen, termostaatti pysäyttää tulopuhaltimen. Tällöin poistoilman lämpö lämmittää kennon ja sulattaa siihen syntyneen huurteen => ei pääse jäätymään umpeen. Kennon läpi puhallettavan poistoilman lämpötilan noustessa n. 10 asteeseen tulopuhallin taas käynnistyy.

      Tällä tavoin kone "pätkii" koko ajan tulopuhallinta, kun ulkoilma on alle n. -15C. Mutta kenno ei jäädy ja koneen imemä ulkoilma lämpiää n. 20 astetta. Ennen asuntoon puhaltamista sitä vielä lämmitetään toisella termostaatilla säädettävällä jälkilämmitys-vastuksella. Jälkilämmitys kannattaa säätää n. 17 asteeseen. Jälkilämmitys on puhtaasti mukavuuslämmitystä ja se ei estä jäätymistä mitenkään.

      InsinööriX

      • Anonyymi

        Toisaalta näissä wanhoissa vehkeissä mitään lämpötilamittauksia ole. Jos kyseessä on uusi talo, niin siellähän voi olla mitä vaan päin mäntyä. Alkaen siitä, että on ulko- ja poistoilmakanavat ristissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta näissä wanhoissa vehkeissä mitään lämpötilamittauksia ole. Jos kyseessä on uusi talo, niin siellähän voi olla mitä vaan päin mäntyä. Alkaen siitä, että on ulko- ja poistoilmakanavat ristissä.

        Kyllä niissä vanhoissakin (ja yksinkertaisissa) IV-koneissa on nuo kaksi termostaattia. Ne ovat ei-sähköisiä (kapillaaritermostaatti), joka toimii useimmiten paljon paremmin kuin uusien koneiden elektroniset lämpötila-anturit, jotka mittavat lämpötilaa liian pistemäisesti.

        InsinööriX


    • Anonyymi

      Aukaisi koneen luukun ja jäätä ropisi hellallekin!!!.Millaisesta koneesta nyt on kyse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      112
      3657
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      294
      2539
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2160
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1941
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1699
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1172
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      89
      1119
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      980
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      79
      936
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      912
    Aihe