Riittääkö seuran kirjanpitoon pelkkä pankin tiliote ja laskut järjestyksessä kansiossa kun vie tilitoimistoon tilin tarkastettavaksi vai vaatiiko se vielä tuollaisen toisen käsin täytettäväntilikirjan täyttöä (josta en ymmärrä yhtään mitää, depot ym)?
Kun kävi sellainen juttu että pitäis opetella rahastonhoitajan homma eikä ole siitä minkään näköistä kokemusta...
Kirjanpito
4
1103
Vastaukset
ns. rahastonhoitaja ja kirjanpito hoidetaan muualla, niin riittää kun toimitat kirjanpitäjälle yhdistyksen tiliotteen sekä kuitit.
Kirjanpitäjä laittaa kyllä tositteet järjestykseen.
Jos taas olet luvannut hoitaa yhdistyksen kirjanpidon, ja tilitoimisto hoitaa ainoastaan tilintarkastuksen, niin olet noilla tiedoillasi pulassa.- vavasevf
kahdenkertainen kirjanpito
- Myös rahastonhoitaja
Aloitin itse rahstonhoitajana viime vuonna eräässä yhdistyksessä. Otin myös kirjanpidon ihan opiskelumielessä...
Käsin ei tilikirjoja kannata enää täytellä. Löytyy yhdistyksille suunnattuja kirjanpito-ohjelmia, jonka avulla joka tilitapahtuma viedään tositteisiin, ja tiliödään sopivalle meno/tulo/tasetilille. Itselläni kirjanpito onnistui (tosin kyllä vierähti useita iltoja hommaa opiskellessa), ja meni jopa tilintarkastuksesta läpi. Osaltaan tähän vaikuttaa, että olen käynyt yrittäjäkurssin muutamia vuosia sitten.
Jos et ole käynyt mitään kirjanpitoon liittyvää kurssia, etkä ymmärrä kahdenkertaisen kirjanpidon periaatteita, suosittelen valitsemaan edullisen tilitoimiston, johon viet tiliotteet ja kuitit...- myös että
Yhdistyksillä on omanlaisensa kirjapito, joka vaatii tiettyjen rahaerien käsittelyn tietyllä tavalla. Eli muistakaa tutustua yhdistyksen sääntöihin ja erityisesti yhdistysten kirjanpitolakiin. Varmasti tilitoimistot voivat auttaa alkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19726- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat281690- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511