Riittääkö seuran kirjanpitoon pelkkä pankin tiliote ja laskut järjestyksessä kansiossa kun vie tilitoimistoon tilin tarkastettavaksi vai vaatiiko se vielä tuollaisen toisen käsin täytettäväntilikirjan täyttöä (josta en ymmärrä yhtään mitää, depot ym)?
Kun kävi sellainen juttu että pitäis opetella rahastonhoitajan homma eikä ole siitä minkään näköistä kokemusta...
Kirjanpito
4
987
Vastaukset
ns. rahastonhoitaja ja kirjanpito hoidetaan muualla, niin riittää kun toimitat kirjanpitäjälle yhdistyksen tiliotteen sekä kuitit.
Kirjanpitäjä laittaa kyllä tositteet järjestykseen.
Jos taas olet luvannut hoitaa yhdistyksen kirjanpidon, ja tilitoimisto hoitaa ainoastaan tilintarkastuksen, niin olet noilla tiedoillasi pulassa.- vavasevf
kahdenkertainen kirjanpito
- Myös rahastonhoitaja
Aloitin itse rahstonhoitajana viime vuonna eräässä yhdistyksessä. Otin myös kirjanpidon ihan opiskelumielessä...
Käsin ei tilikirjoja kannata enää täytellä. Löytyy yhdistyksille suunnattuja kirjanpito-ohjelmia, jonka avulla joka tilitapahtuma viedään tositteisiin, ja tiliödään sopivalle meno/tulo/tasetilille. Itselläni kirjanpito onnistui (tosin kyllä vierähti useita iltoja hommaa opiskellessa), ja meni jopa tilintarkastuksesta läpi. Osaltaan tähän vaikuttaa, että olen käynyt yrittäjäkurssin muutamia vuosia sitten.
Jos et ole käynyt mitään kirjanpitoon liittyvää kurssia, etkä ymmärrä kahdenkertaisen kirjanpidon periaatteita, suosittelen valitsemaan edullisen tilitoimiston, johon viet tiliotteet ja kuitit...- myös että
Yhdistyksillä on omanlaisensa kirjapito, joka vaatii tiettyjen rahaerien käsittelyn tietyllä tavalla. Eli muistakaa tutustua yhdistyksen sääntöihin ja erityisesti yhdistysten kirjanpitolakiin. Varmasti tilitoimistot voivat auttaa alkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418