älykäs 2v, ei puhu

anskupansku

Itse en ole huolissani, muut tuntuvat olevan sitäkin enemmän. Vähän väliä joku kysyy, että no jokos se on alkanu puhumaan, ja inhottaa aina selitellä että kyllä se varmaan pian.

Pojillahan kielenkehitys tulee myöhemmin kuin tytöillä? Näin olen kuullut.

Poikamme on todella sosiaalinen ja älyllisessä kehityksessä aina ollut ikäisiään edellä, mutta puhe puuttuu. Vokaalit osaa hyvin, osaa luetella rimpsun, ja autonpärinä ja muut äännähtelyt esim. kiikkuu kiikkuu, tulevat myös, mutta kun ei sanoja. Ei edes äitiä. Onkohan jotain konsteja millä saisi opetettua ihan itse, houkuteltua yrittämään? Kovasti kehutaan kaikkea mitä tekee hyvin ja oikein, mutta eipä saa silläkään konstilla kalastettua oikeita sanoja. Ja piiiiiiitkään on kyllä ymmärtänyt kaiken mitä hänelle puhuu, jo alle yksivuotiaana esim. kävi laittamassa cd:n soittimeen ja osasi laittaa soimaan ja vaihtaa levyä jos pyysi, eli ymmärryksessä ei ole vikaa.

Kertokaahan omia keinojanne.

15

3818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

      Monta kertaa lapsi joka alkaa liikkumaan hyvinkin pienenä, siirtää sitä puhetta myöhemmäksi. Minä en kyllä olisi huolissani lapsestasi, koska oma poikani oli hyvinkin samanlainen, nousi tukea vastaan seisomaan 7kk ikäisenä, kävelemään lähti vuoden vanhana mutta puhe jäi jälkeen. Kovasti yritti rupatella mutta se oli sitä "omaa" puhetta...pleikkaria ja tietsikkaa pelaili jo hyvinkin sutjakasti parin vuoden ikäisestä ja ilman apupyöriä ajeli 3-vuotiaana, mutta ihan selvästi oppi puhumaan vasta reilun kolmen vanhana, taisipa olla likimain 4-vuotias! Kaikki kirjaimet kyllä osasi jo alle kolmevuotiaana.

      Nykyään on 12 vee ja puhetta on tullut monta, monta vuotta jo ihan liiankin kanssa...on nimittäin aikaslailla verbaalinen virtuoosi, sanavalmis ollut jo monen monta vuotta joten älä ole huolissasi! Kyllä se puhe varmasti sieltä vielä tulee!

      • kaksi vajaa...

        ...ei voi olla totta, pelasi sen ikäisenä, meillä vajaa kaksi, sanoo yksittäisiä sanoja, ei mitään pelejä pelaa....


      • 1-vuotiaasta
        kaksi vajaa... kirjoitti:

        ...ei voi olla totta, pelasi sen ikäisenä, meillä vajaa kaksi, sanoo yksittäisiä sanoja, ei mitään pelejä pelaa....

        Kovin haastavia pelejä ei kuitenkaan, mutta Alkupolku Naperola esim. oli jo silloin suosittu. Hiiren käyttöä vasta opetellaan siinä pelissä.


    • 3:n äiti

      Ehkä hän on sitä sorttia, että puhuu vasta sitten kun todella osaa.

      Meidän esikoinen puhui kyllä yksittäisiä sanoja jo vähän yli 1 vuotiaana, mutta lauseita vain ei alkanut kuulumaan. Välillä tuli kausia, jolloin keskittyi sanoihin, joissa on tietty äänne. Sitten kun niitä lauseita alkoi vähän vajaa 3 vuotiaana tulemaan, tuli kaikki äänteet jo ihan oikein.

      Toiseksi vanhin taas alkoi kertomaan tarinoita jo 1,5 vuotiaana, mutta hänen juttujaan sai olla "suomentamassa", koska äänteitä puuttui aika paljon (Esim. S, J ja K). Esimerkiksi ruokapöydässä hän halusi leivälle ruuttoo. 4 vuotiaana tuli kuitenkin jo kaikki äänteet oikein.

    • Mariiikka

      ei tarvi vielä osata puhua. Ystäväpiirissä on monta samanikäistä, joilta just tulee äiti ja kakka.

      Oma poikani on 1 v 9 kk ja puhuu täysillä. Mutta hän ei ryöminyt lainkaan ja konttasi vasta 11 kk:na! Eli jokainen oppii eri asioita omaa vauhtiaan.

      Itse olen varma, että meidän poika puhuu, koska hänelle on puhuttu. Eli aina kun me leikitään, me samalla rallatellaan runoja ja riimejä (esim. mannerheimin lastensuojeluliiton sivulla on muuten paljon naperoiden leikkejä ja loruja). Olen lisäksi "lukenut" (eli katsottu kuvia ja juteltu niistä) hänelle kirjoja jo muutaman kuukauden ikäisestä.

      Eli yksi keino voisi olla, että otatte joka päiväiseksi ohjelmaksi selailla kuvia ja jutella niistä, ja vaikka keinussa istuskellessa voit laulaa lauluja ja rallatella riimejä. Kyllä se puhe sitten tulee kun on tullakseen!

    • äiti

      Meilläkin on sama "vika"
      Ensimmäisen kohdalla lukee neuvalakortissa kahden vuoden kohdalla, jos äiti haluaa, mennään mahd. neurologisiin tutkimuksiin, kun lapsi ei puhu:)

      Mua niin nauratti ja otti päähän tuo. Lapsi ymmärsi täysin kaikki ja pari hassua sanaa sanoi, mutta oli neuvolan mukaan viallinen, kun ei päästellyt kunnon lauseita.

      Kolmen vanhana rupesi sitten puhumaan suoraan kunnolla ja pitkiä lauseita.
      Kävelemään alkoi 10 kk:n ikäisenä. Lukemaan alkoi 5-vuotiaana. Varmasti päästään vialla tämä lapsi:)Nyt 9-vuotias


      Toisen kohdalla sama juttu, ei edes äitiä sanonut, ellei ollut hätä tai säikähtänyt. Taas neuvolassa oltiin huolissaan, mutta ei yhtä paljon kuin ensimmäisen kohdalla. Suositeltiin puheterapeuttia:) ikinä en sinne edes ottanut yhteyttä, nyt vain suututti.
      Tämä tyttö oli liikkumisessa hyvin nopaoppinen.
      konttinut ei ikinä, vaan alkoi suoraan kävelemään. 6kk:n ikäisenä JUOKSI isosiskon kanssa. Neuvolassa jälleen kauhisteltiin. Luonnonoikku tämä lapsi. 3v rupesi puhumaan hänkin kunnon lauseita. Viisivuotiaana luki ja kirjoitti kuin aikuinen, ilman virheita ja moitteettomasti. Nyt 7-vuotias. Tosin tämä likka ei osaa vieläkään ajaa pyörällä. Ei suostu opettelemaan, hermostuu heti, kun pyörä ei pysy pystyssä. Sen taidon aiomme opetella tämä kesänä:)

      Nuorimmaisemme nyt 2½ v ei puhunut vielä kaksi kuukautta sitten mitään ymmärrettävää sanaa. Toki me ymmärsimme itse mitä pari hassua sanan tapaista tarkoitti. En ole huolissani. Neuvolastakaan eivät lähettäneet mihinkään tutkimuksiin. Nyt poika päästelee monen sanan lauseita, joten eiköhän hänelläkin ala puhe luistamaan viimeistään kolme vuotiaaksi päästyään. Nykyiset puheet siis ovat jotenkuten ymmärrettävissä, mutta vajanaisia kuitenkin. Kirjaimia puuttuu.

      • pipe

        Minua ihmetyttävät äidit, jotka suuttuvat siitä, että neuvolasta tarjotaan mahdollisuutta tarkistaa kehityksellinen tilanne. Joskus huoleen ei ole aihetta, joskus on. Tarkoitushan on auttaa ja kuntouttaa mahdollisimman nopeasti jos jotakin poikkeamaa tai viivästymää on. Onnellista tietysti jos huoli osoittautuu turhaksi.
        Mistä ihmeestä tuo "suuttuminen" johtuu?


      • sama
        pipe kirjoitti:

        Minua ihmetyttävät äidit, jotka suuttuvat siitä, että neuvolasta tarjotaan mahdollisuutta tarkistaa kehityksellinen tilanne. Joskus huoleen ei ole aihetta, joskus on. Tarkoitushan on auttaa ja kuntouttaa mahdollisimman nopeasti jos jotakin poikkeamaa tai viivästymää on. Onnellista tietysti jos huoli osoittautuu turhaksi.
        Mistä ihmeestä tuo "suuttuminen" johtuu?

        yhteen sanaan tartu.
        Tottakai on hyvä että neuvolassa huomioidaan joku puute, mutta tilanteen mukaan sielläkin mennään.
        Neuvolatätejäkin on monia ja nämä toiset tädit menevät tietyn paperikaavan mukaan.
        Jos lapsi ei tässä iässä tee näin ja noin on hätä.
        Maalaisjärki on ihan hyvä järki joskus.


    • lapsellesi

      Siinä hän oppii samalla puhumaan.

      Omat lapseni rakastavat lauluja ja ovat osanneet pitkiä lauluja laulaa ennen varsinaista puhetta, mutta sitten kun on ollut puheen aika, siitä ei tahdo loppua tulla...

    • 2 kuukauttakin on paljon

      meijän nyt jo 5 vuotias poika osasi 2-vuotis syntymäpäivänään alle 10 sanaa; mm. kukka kakka isi anna hauva. Meni 2 kuukautta ja tuli 3 sanaisia lauseita, 3kk:n päästä 4 sanaisia lauseita ja 3 vuotiaana tuli jo r- kirjain...

      Olin ite todella huolissani 2v neuvolassa ja kehottivat vain odottamaan.

      Kyllä ne lapset puhumaan oppii vaikkakin vähän myöhemmin kuin toiset. Onpahan sanat kunnolla hallussa ennen kun alkaa niitä tavailemaan:)

      HAUSKAA KESÄN ODOTUSTA KAIKILLE!

    • anskupansku taas

      Poika on nyt pari päivää ollut pois tarhasta, eli en tiedä mistä tänä aamuna muisti laulun ihhahhaa ihhahhaa, mutta aamusta alkaen laulanut sitä, tai paremminkin hyräillyt. Hepo hirnahtaa-osuus on siansaksaa, mutta ihhahhaa:sta ei voi erehtyä.

      Bonanzan poju oppi aikaa sitten, tosin sanoilla: täppä-täppä-täppä-täppä-täätäääää. On se hauska kuulla kuinka sävel menee lähes oikein, lapsen omilla sanoilla. Eli pelkästä sävelestä ymmärtää täysin mitä lapsi laulaa, kuitenkin noin pienenä. Ei siinä voi olla hymyilemättä. Uudehko juttu on myös tinttan-tanttan-tallallei...

    • poika

      Meillä poika rupesi puhumaan kun oli lähemmäs 2,5v. Yritin olla noteeraamatta ihmisten kommentteja. Heitin vaan että eikös se Einstein ruvennut puhumaan kolmevuotiaana, vai oliko se neljävuotiaana.

      Sitten kun sitä puhetta rupesi tulemaan niin siitä ei tullut loppua. Aika pian rupesi tulemaan pitkiä lauseita. Rehellisesti sanottuna toivon välillä että voisin paina off-nappia :)

    • normaalia

      vaan normaaliälyinen
      luulet kai ettei muilla osata mitäänkö?

      • minä ite kuule!

        mikä idiootti...niitähän löytyy


    • 2v.pojan äiti

      ei kukko käslien laula.minulla myös 2,2v.poika ei paljon puhu mutta ymmärtää paljon lähes kaiken.sanotaan että jos ymmärtää ei mitään syytä huoleen.kaikki me olemme erilaisia lapsia ei voi luoda samaan muottiin.pojan isä on myös hiljainen.ja toinen poika joka nyt 10v. alkoi puhumaan aikaisin mutta oli rauhallisempi kuin tämä esikoinen.kaikkea ei voi osata yhtäaikaa.kannattaa lukea paljon kirjoja ja olla vastaanottavainen kun lapsi komminikoi.kyllä se puhe sieltä tulee.en itse ota stressiä toisten kyselyistä.hyvää jatkoa vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe