Perkeleen kylmä auto nyt -22 pakkasella

Anonyymi

Onko normaalia varikselle vai onko termostaatti mennyt?

49

1569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yaris on kylmä auto, tietenkin riippuu vähän vuosimallista. Termostaatti kestää jopa Toyotassa auton eliniän.

      • Anonyymi

        Ei kestä.
        Termarin vaihto kuumimpaan kannattaa tehdä,samalla jäähdytinneste laadukkaaseen.
        Myöhemmin,tuollaisilla lukemilla ehkä,voi pahvia sovitella maskin taakse,ei syyläriin kiinni.
        Pohjamuovitkin moottorin alla on hyvä olla paikoillaan.
        Autoissa kuin autoisssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestä.
        Termarin vaihto kuumimpaan kannattaa tehdä,samalla jäähdytinneste laadukkaaseen.
        Myöhemmin,tuollaisilla lukemilla ehkä,voi pahvia sovitella maskin taakse,ei syyläriin kiinni.
        Pohjamuovitkin moottorin alla on hyvä olla paikoillaan.
        Autoissa kuin autoisssa.

        Tuohan on kuin 1960 luvulla! Silloinhan noita termareita vaihdettiin vuodenajan mukaan ja laitettiin pahveja jäähdyttimen eteen (Mossessa oli oikea rullaverho, jonka sai nostettua ja laskettua kojelaudasta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on kuin 1960 luvulla! Silloinhan noita termareita vaihdettiin vuodenajan mukaan ja laitettiin pahveja jäähdyttimen eteen (Mossessa oli oikea rullaverho, jonka sai nostettua ja laskettua kojelaudasta).

        Jäähdytinnesteiden ja termostaatin testaaminen/ vaihtaminen kuuluu kyllä nykyäänkin kaikkien merkkien huolto-ohjelmiin.
        Kuin myös jarrunesteiden vaihto,pesurien nesteiden tarkistus.
        Uusimmissa Volvoissa on myös kaihtimet tehtaalla laitettuna.


      • Anonyymi

        2002 1.5L MEGA moottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestä.
        Termarin vaihto kuumimpaan kannattaa tehdä,samalla jäähdytinneste laadukkaaseen.
        Myöhemmin,tuollaisilla lukemilla ehkä,voi pahvia sovitella maskin taakse,ei syyläriin kiinni.
        Pohjamuovitkin moottorin alla on hyvä olla paikoillaan.
        Autoissa kuin autoisssa.

        Termaria tähän varikseen on 82 asteista ja 82 asteista. Ei mitään muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on kuin 1960 luvulla! Silloinhan noita termareita vaihdettiin vuodenajan mukaan ja laitettiin pahveja jäähdyttimen eteen (Mossessa oli oikea rullaverho, jonka sai nostettua ja laskettua kojelaudasta).

        Mossessa ei ollut rullaverhoa vaan sälekaihdin.


    • Anonyymi

      Viallisen termostaatin voi testata helposti.
      Auto kylmänä käyntiin.
      Jos jäähdytin lämpenee moottorin kanssa samaa tahtia, niin termostaatti on koko ajan auki.

    • Anonyymi

      Mun Volvo on ihan lämmin, eilen oli -31 pakkasta. Yaris ei olekaan mikään pohjoisen auto.

      • Anonyymi

        Kylmä, kunnes on keväämmällä TM:n talvitestissä ja onkin vertailun lämpimin.


    • Anonyymi

      Toiseksi kylmin auto mitä on ollut, sitten kuplavolkkarin.

    • Anonyymi

      Sähköautot tuppaa olemaan kylmiä kun suurin osa ajasta ajetaan sähköllä. Bensa autot on lämpimiä.

      • Anonyymi

        Millä se pienin osa ajetaan?


      • Anonyymi

        Bensa-autot lämpiävät vasta kun moottori on lämmin. Sähköauto on lämmin jo ennenkuin matka alkaa. Ja tietysti kesällä se viilentyy valmiiksi ennen matkaa.
        Polttikselle tekemätön paikka pystyä samaan.


      • Anonyymi

        Mihin sähköautossa tankataan löpöä?


      • Anonyymi

        Saadaanhan se mökkikin lämpimäksi lämpöpumpulla, niin saadaan sähköautokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-autot lämpiävät vasta kun moottori on lämmin. Sähköauto on lämmin jo ennenkuin matka alkaa. Ja tietysti kesällä se viilentyy valmiiksi ennen matkaa.
        Polttikselle tekemätön paikka pystyä samaan.

        Lähdetään yhtäaikaa kajaanista utsjoelle kun pakkasta on lähtöpäässä -25 ja utsjoelle mennessä kiristyy -32:een. Lähde sinä sillä lämpimällä sähköautolla ja minä voin lähtee tuolla 500 000km ajetulla vanhalla bensa volvolla. Ajellaan peräkkäin ja katsotaan kummalla on lämpimämpää autossa vaikka sodankylässä (matka n 480km). Ryypätään siinä kahvit, siis tauko n 10min. Jatketaan samantein perille asti. (sodankylä-utsjoki n 320km) Kumpi on ennemmin utsjoella kun ajetaan rajoitusten mukaan ja kummassa autossa on lämpimämpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sähköautossa tankataan löpöä?

        Sitä tupaöljyä tanktaan kanisteriiin, joka voidaan kuljettaa sähköautolla haluttuun paikkaan.
        Kannattaa huolehtia korkin tiiveydestä ja kanisterin puhtaudessa, ettei öljyn haju tartu autoon.


    • Anonyymi

      Viima suojaa nokalle kannattaa harkita. Tuollainen pikkuauton pieni moottori ei juuri ajossa rasitu eikä siksi tuota lämpöäkään ja sekin vähän huuhdotaan ilmavirran mukana pois.

      Ite olen käyttänyt Tyotassa, Bemarissa ja Audissa viimasuojia. Auttavat lämpiämiseen hyvinkin paljon.

      • Anonyymi

        Terot viime talvena kirjoitteli että joko Skoda miehillä viimasuojat paikoillaan. Vag autot tuntu vaan niitä tarvitsevan, onko nyt ääni kellossa muuttunut kun Tojoonkin suositellaan viimasuojat. No kieltämättä hyvä varustehan se on vaikka joka - autoon.


      • Anonyymi

        1.5L bensamoottori ompi tässä. Edellinen aygo oli lämmin 1.0L moottorilla.


    • Anonyymi

      Järkevä pitää auton keulan kokonaan ummessa eli säleiköiden edessä on este josta ilma ei pääse syyläriin. Jos jokainen laittaisi suomessa kuten minä niin meillä säästyisi miljoonia litroja polttoainettakin.

      itseasiassa flekti eli puhallin ei pyöri ollenkaan pakkasilla

      Lämmityslaitteen kenno jäähdyttää niin paljon kun kylmä ilma kulkee sen läpi.

      Hieman alilämpöinen moottorin neste lisää kulutusta ja sisäilma ei ole kuuma.

    • Anonyymi

      Auton merkistä ja mallista riippumatta termostaatti ei ole mikään koko auton käyttöiän kestävä osa edes Toyotassakaan. Vaan ajan myötä termostaatti menee rikki jumiutuen pysyvästi joko auki(useimmiten) tai kiinni asentoon.
      Auki jumittunut termostaatti usein aiheuttaa sen että taajamassa auto saattaa vielä lämmetä normaalisti, mutta sitten 70kmh ja suuremmissa nopeuksissa moottori käy liian kylmänä ulkoilman lämpötilan ollessa alle 8c. Tämän huomaa usein jäähdytysnesteen lämpötilamittarin näyttämän lukeman alenemisesta kesken ajamisen, myös joissakin tapauksissa hieman normaalia suuremmasta moottorin tärinästä ajamisen aikana. Termostaatin uuteen vaihtaminen maksaa jotain 25-45 euron verran riippuen autosta.

      Muita syitä auton sisätilojen kylmyyteen voi olla vioittunut sisätilan lämmitysjärjestelmän hanan ohjausvaijeri tai servomoottori jonka seurauksena hana jää kiinni asentoon. Kolmantena jos jäähdytysnestettä on jäähdytysjärjetelmässä liian vähän(alle sallitun määrän) niin sitten jäähdysnestettä ei kierrä sen sisäilman lämmityskennon läpi vaan siellä kennossa on pelkkää ilmaa. Jos jäähdytysnestettä ei ole vaihdettu säännöllisesti niin voi olla että siellä sisätilojen lämmitysjärjestelmän letkuissa, kennossa voi olla tukos.

      • Anonyymi

        "Termostaatin uuteen vaihtaminen maksaa jotain 25-45 euron verran riippuen autosta. "

        Missä vaihdetaan termostaatti noin halvalla.

        Motonetistä pelkkä termostaatti 14,90€
        Siihen päälle tujaus jäähdytysnestettä vähintään 5€
        Työn osuudeksi jää 5-25€
        25€urolla taitaa saada ostettua reilun vartin asentajan työaikaa.
        Vartissa asentaja leimannut itsensä työlle, käynyt hakemassa auton halliin, ajanut sen nosturille, nostanut sitä vähän ilmaan ja avannut konepellin. Sitten on varttitunti täynnä.

        Sitten alkaisi vasta se termarin vaihto...


    • Anonyymi

      Kannattaisikohan asialle tehdä jotain eikä vain ulista täällä? Olet sinäkin tavan uusavuton.

    • Anonyymi

      Kannattaa siirtyä sähköautoon, niin ei tarvitse palella. Vaikka Tesla Model 3.

    • Anonyymi

      Lämmityslaitteen kenno on vain nyrkin kokoinen ei sieltä tule kuin lehmä henkäys tuulilassiin!😋😋😋

    • Anonyymi

      Toyota on valittu talvi autoksi ei ole kylmä pelkkä provo

      • Anonyymi

        Toyota valittiin talviautoksi -7 C pakkasmittauksessa. Oikea talviauto nähdään vasta, kun pakkasta -30 C ja ajetaan 100 km/h matka-ajoa. Voi olla, että itselataavassa jalat ja pää kylmenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota valittiin talviautoksi -7 C pakkasmittauksessa. Oikea talviauto nähdään vasta, kun pakkasta -30 C ja ajetaan 100 km/h matka-ajoa. Voi olla, että itselataavassa jalat ja pää kylmenee.

        Oikea talviauto nähdään kun on 50 astetta pakkasta ja vauhtia 180 km/h.
        Miksi vähätellä tuon alle, on meitä vähä-älyisiä niin paljon ettei mitään järkevää kannata esittää 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea talviauto nähdään kun on 50 astetta pakkasta ja vauhtia 180 km/h.
        Miksi vähätellä tuon alle, on meitä vähä-älyisiä niin paljon ettei mitään järkevää kannata esittää 😀

        Noin se on nähtävä, kun uni ei tule. Kävitkö lämmittämässä vanhaa Corollaa, että lähtee klo 6 käyntiin.


      • Anonyymi

        On tämäkin yaris kuuma aina -15 pakkaseen asti. -25 kun on taulussa ei lämpö enää riitäkään. Onneksi nykyään on hyvin vähän paukkupakkasia.


      • Anonyymi

        Kerran on sattunut näin käymään, mutta sittemmin on huomattu, että sen saavuttamisen vaatinut lämmönlaihdin pakoputkessa onkin melkoisen arvokas laite vaihdettavaksi muutaman vuoden välein. Kestää nippanappa sen kolmen vuoden takuuajan, ja sitten asiakkan piikkiin.


    • Anonyymi

      Vuoden talviauto yaaris hyvä jos talven kestää lasit jääsä penkit on kivettyneet myös

    • Anonyymi

      Vaihda Corollaan, se on vuosikymmenen takviauto.
      Sen kertoi TM.

      • Anonyymi

        Corollassa haisee teron pieru, ei voi ostaa edes vuoden käytettynä.


    • Anonyymi

      82C termostaattia näytetään oletuksena tarjoavan, mutta löysin myös 89C termostaatin samalla varaosanumerolla kun aikani pläräsin. Onko mitään haittaa jos laittaa kuumemman termostaatin?

      • Anonyymi

        Heti kun kysytään oikea autokysymys niin palstan työttömät läskit jättää vastaamatta. Voi käyttää ja talvella erittäin mukava kun tulee enempi lämpöä, mutta kesällä pieni riski keittämiseen helteellä kaupungin ruuhkissa ilmastointi päällä. Eli melkein pitäs kesäksi vaihtaa 82C takas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti kun kysytään oikea autokysymys niin palstan työttömät läskit jättää vastaamatta. Voi käyttää ja talvella erittäin mukava kun tulee enempi lämpöä, mutta kesällä pieni riski keittämiseen helteellä kaupungin ruuhkissa ilmastointi päällä. Eli melkein pitäs kesäksi vaihtaa 82C takas.

        Ettei vuon käy liian kuumana, niin pallaa kannen tiiviste ja tinat sulloo?🤖


    • Anonyymi

      Se on normaalia vasekselle, kyyti on kylmää, olo on kuin vihreiden tavoite, vilu kapelehtaa, ei ole lämpöä, eikä ole millä edes lämmittääkään. Kesällä on taasen liiankin kuumaa. Mari sanoi se on Suomen etu. Tappi ei oikein seiso kylmässä.

    • Anonyymi

      Puutarha tontut sanoo tilaa taksi jätä se toyo raatocorola tilaa KUUSANKOSKEL
      TA KYYTI SILLE CORO ROMULLE.

    • Anonyymi

      Siellä on kojelaudassa sellainen lämmön säätö nappula. Sitä kun kääntää sieltä nolla asteesta vaikka lukemaan 20c, niin pitäisi alkaa tarkenemaan.

      • Anonyymi

        Hankala se on oppia moderniin autoon jos on jollain itäskoodan romulla ajanut.


      • Anonyymi

        Jos puhti ei riitä, niin ei pyynti auta, sellainen ritsa Yaris on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankala se on oppia moderniin autoon jos on jollain itäskoodan romulla ajanut.

        Moderni Toyota, hihii! Aina pari sukupolvea jäljessä.


    • Anonyymi

      HYBRIIDI JÄÄSÄ LASIT MYÖS SOITA toijota haukkuma puhelu kehu perkuleesti

    • Anonyymi

      Vw tdi 1.9 kylmempää auto ei olekkaan. Jos telikärryt perässä ja kuormaa ja jos saa ajaa 80kmh nopeudella niin ihan kelpo lämpö. Mutta jos pientä lyhyttä ajoa kaupunkiolosuhteissa pysähdyksineen niin en tiedä yhtään kylmempää autoa. Jep on ollut korjaamoilla asian tiimoilta mutta eipä turhine termostaatin vaihtoineen ole mitään korjattavaa löytynyt kun ei ole edes mitään lämmitysvastuksia yms apulaitteita tässä mallissa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3787
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1885
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1731
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1402
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      123
      1264
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      95
      1251
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      35
      1209
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      69
      1134
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      68
      1014
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      985
    Aihe