Löysin vanhoja nauhoja, jotka voisi digitoida. Pitäisi myöskin ostaa uusi kone. Muuten minulle kelpaisi ihan perusläppärikin, mutta kun en ole aiemmin digitointia harjoittanut, niin kysymys kuuluu, että tarvitseeko digitointia varten koneesta löytyä isoja tehoja? Täytyykö siis sijoittaa vähän järeämpään vehkeeseen?
Digitoinnista
107
369
Vastaukset
- Anonyymi
Minkälaisia nauhoja?
Perusläppäri pitäis riittää normaaliin digitointiin.- Anonyymi
Etsi joku ammattilainen joka ne dikitoi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etsi joku ammattilainen joka ne dikitoi!
"Etsi joku ammattilainen joka ne dikitoi!"
Olen nähnyt ammattilaisen laatua, ei ollut kallein yritys, mutta laatu oli vieläkin huonompaa.
- Anonyymi
Digitointia tehtiin jo -90 luvulla joten kait nykykoneet siihen pystyy.
- Anonyymi
Kunhan muistaa että ei tallenna dvd:lle. Dvd on vanhentunut ja epävarma formaatti. Ei sovellu käytettäväksi enää näin nykyaikana.
- Anonyymi
Höpöhöpöä, ei dvd ole vanhentunut ja epävarma. Vain kaltaisillesi kädettömille se voi olla niitä! Minä ainakin käytän dvd:tä paljon koska tiedän mitä teen ja osaan myös tehdä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpöä, ei dvd ole vanhentunut ja epävarma. Vain kaltaisillesi kädettömille se voi olla niitä! Minä ainakin käytän dvd:tä paljon koska tiedän mitä teen ja osaan myös tehdä!
Kyllä on pahasti vanhentunut nykypäivänä. Eihän tietokoneissakaan ole kyseistä asemaa ja harvalla on edes sitä soitinta telkkarin alla:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on pahasti vanhentunut nykypäivänä. Eihän tietokoneissakaan ole kyseistä asemaa ja harvalla on edes sitä soitinta telkkarin alla:D
Ei ole vanhentunut! Ja meilläkin on montakin dvd-soitinta. Lisäksi kaupassa myydään uusia! Se miksi tietokoneissa ei ole dvd-asemaa, johtuu siitä että tietokoneet pitää saada mahdollisimman ohuiksi ja kevyiksi! Ei siis siksi että dvd-asemat olis jotenkin vanhentuneita. Ulkoisia dvd-asemia saa kaupasta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vanhentunut! Ja meilläkin on montakin dvd-soitinta. Lisäksi kaupassa myydään uusia! Se miksi tietokoneissa ei ole dvd-asemaa, johtuu siitä että tietokoneet pitää saada mahdollisimman ohuiksi ja kevyiksi! Ei siis siksi että dvd-asemat olis jotenkin vanhentuneita. Ulkoisia dvd-asemia saa kaupasta!
Kyllä on vanhentunut. Harvalla on enää soitin ja tulevaisuudessa tuskin kenelläkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on vanhentunut. Harvalla on enää soitin ja tulevaisuudessa tuskin kenelläkään.
Lisäksi DVD Mpeg2 formaatti on sekin vanhanaikainen ja huonolaatuinen. Uudempi h.264 PCM äänellä ja 20 mbit/s bittinopeudella on omiaan vhs digitoinnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän ole vanhentunut, olet satavarmasti jokin kauppias joka koittaa saada kaupaksi uudempia tuotteita! Tiedän itseasiassa moniakin joilla on soitin ja uusiakin saa kaupasta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi DVD Mpeg2 formaatti on sekin vanhanaikainen ja huonolaatuinen. Uudempi h.264 PCM äänellä ja 20 mbit/s bittinopeudella on omiaan vhs digitoinnissa.
MPEG2-formaatti ei ole mikään vanhanaikainen ja huonolaatuinen ja se kyllä pesee VHS-laadun kirkkaasti kun tietää mitä tekee!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä DVD on edelleen hyvä vaikkapa valokuvien tallennukseen. Luotettavampi kuin esim. muistitikku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä DVD on edelleen hyvä vaikkapa valokuvien tallennukseen. Luotettavampi kuin esim. muistitikku.
Samaa mieltä, itelläni on monta muistitikkua hajonnut ihan normaalissa käytössä, eräskin kuumeni niin paljon että sormet meinas palaa kun yritin irrottaa sitä koneesta. Sen sijaan huolellisessa käsittelyssä dvd:t ei ole menneet miksikään vaan toimivat kuin se kuuluisa junan vessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MPEG2-formaatti ei ole mikään vanhanaikainen ja huonolaatuinen ja se kyllä pesee VHS-laadun kirkkaasti kun tietää mitä tekee!
Kyllä on erittäin vanhanaikainen. Kehitetty 90-luvulla.. Ja huonolaatuinen on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole todellakaan hyvä siinäkään vaan vanhanaikainen. Tulevaisuudessa et saa kuvia enää esiin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä, itelläni on monta muistitikkua hajonnut ihan normaalissa käytössä, eräskin kuumeni niin paljon että sormet meinas palaa kun yritin irrottaa sitä koneesta. Sen sijaan huolellisessa käsittelyssä dvd:t ei ole menneet miksikään vaan toimivat kuin se kuuluisa junan vessa!
Ulkoinen levy on tietojen varmuuskopiointia varten eikä mikään usb tikku..
- Anonyymi
Sinä se itse olet persereikäpentti joten lakkaa jauhamasta P*SKAA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on erittäin vanhanaikainen. Kehitetty 90-luvulla.. Ja huonolaatuinen on.
EIKÄ OLE VANHANAIKAINEN JA HUONOLAATUINEN! Joten lakkaappa kauppias jauhamasta p*skaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole todellakaan hyvä siinäkään vaan vanhanaikainen. Tulevaisuudessa et saa kuvia enää esiin..
Miten niin en saa kuvia esille. Sadan vuoden päästäkin on laitteita joilla luetaan nykyinen DVD.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä saa esiin, eikä todellakaan ole vanhanaikainen! LOPETA JO TOI PEEN JAUHAMINEN!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin en saa kuvia esille. Sadan vuoden päästäkin on laitteita joilla luetaan nykyinen DVD.
Eikä ole:D Nehän juuri on katoavaa kansanperinnettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä saa esiin, eikä todellakaan ole vanhanaikainen! LOPETA JO TOI PEEN JAUHAMINEN!
Eikä saa esiin kun ei laitteita enää silloin tehdä:D Nytkin valtaosa tietokoneista toimitetaan ilman asemaa sekä kodeissa telkkarin kaverina on Netflix striimipalvelu.
- Anonyymi
Kuulostaa pikemminkin siltä, että linuksissa ei toimi DVD:t.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä saa esiin kun ei laitteita enää silloin tehdä:D Nytkin valtaosa tietokoneista toimitetaan ilman asemaa sekä kodeissa telkkarin kaverina on Netflix striimipalvelu.
Siis voi jumaliste kun et usko, koneista ne dvd-asemat on poistuneet vain siksi kun koneet pitää saada mahdollisimman ohuiksi ja kevyiksi! Ei ne dvd-asemat sinänsä ole mihinkään kadonneet! Ulkoisiakin asemia myydään yhä! Minulla olisi mahdollisuus hankkia Netflix mutta en ole siitä kiinnostunut, vaan katson lineaari-tv kanavia ja dvd:tä sekä Bluray-leffoja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa pikemminkin siltä, että linuksissa ei toimi DVD:t.
Linuxissa TOIMII dvd:t joten puhut silkkaa skeidaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis voi jumaliste kun et usko, koneista ne dvd-asemat on poistuneet vain siksi kun koneet pitää saada mahdollisimman ohuiksi ja kevyiksi! Ei ne dvd-asemat sinänsä ole mihinkään kadonneet! Ulkoisiakin asemia myydään yhä! Minulla olisi mahdollisuus hankkia Netflix mutta en ole siitä kiinnostunut, vaan katson lineaari-tv kanavia ja dvd:tä sekä Bluray-leffoja!
Ei vaan siksi koska niitä ei kukaan tarvitse:D Ja kyllä ovat kadonneet:)
- Anonyymi
ADvd on vanhentunut ja epävarma formaatti."
On vanhentunut, ja hidas ja epäkäytännöllinen.
Mutta meillä tehtiin 1995-1997 Kodakin kultaiselle levylle ja kaikki toimii vielä 2020, kun siirrettiin usb kiintolevylle ja pilveen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ADvd on vanhentunut ja epävarma formaatti."
On vanhentunut, ja hidas ja epäkäytännöllinen.
Mutta meillä tehtiin 1995-1997 Kodakin kultaiselle levylle ja kaikki toimii vielä 2020, kun siirrettiin usb kiintolevylle ja pilveen,Toimii mutta ei olisi saanut enää tietoja helposti esille 10-vuoden päästä. Se niissä on ongelmana kun optiset levyt alkaa häviämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Höpöhöpöä, ei dvd ole vanhentunut"
Mitä järkeen käyttää , on hidas, on rajallinen pieni koko . Itse heitin yli 500 poltettua levyä pois ja parisataa käyttämätöntä on juuri lähdössä roskiin.
KAIKKI osaa käyttää, minäkin käytin ahkeraan 1993 alkaen useamman vuoden, kun silloin oli isot kiintolevyt 200 megatavuosia, cd oli 3 kertaa tilavampi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Höpöhöpöä, ei dvd ole vanhentunut"
Mitä järkeen käyttää , on hidas, on rajallinen pieni koko . Itse heitin yli 500 poltettua levyä pois ja parisataa käyttämätöntä on juuri lähdössä roskiin.
KAIKKI osaa käyttää, minäkin käytin ahkeraan 1993 alkaen useamman vuoden, kun silloin oli isot kiintolevyt 200 megatavuosia, cd oli 3 kertaa tilavampi.Jep. DVD/CD levyt olivat aikoinaan (15-vuotta sitten) hyviä varmuuskopiomedioita koska monet muut olivat paljon kalliimpia ja harvinaisempia kuten vaikkapa ulkoiset usb kovalevyt. Nykyään tiedostojen koot ovat kasvaneet ja samalla niiden tallentamiseen tarvitaan yhä enemmän tilaa. DVD-levyissä tilaa on nykymittapuulla erittäin vähän joten niitä tarvittaisiin suuri pinkka jotta kaikki omat tiedostot saa talteen. Niiden lukunopeus ei myöskään ole järin suuri.
CD ja DVD levyjen markkinat ovat menneet vuosi vuodelta alaspäin eikä tulevaisuus näytä todellakaan hyvältä. Siksipä ne eivät ole tulevaisuutta ja noi muut mukaan otettuina kovinkaan järkeviä medioita pitää tiedostot tallessa. Blu-ray levyissä on enemmän tilaa mutta ne ovat vieläkin harvinaisempia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan siksi koska niitä ei kukaan tarvitse:D Ja kyllä ovat kadonneet:)
Miten niin kukaan ei niitä tarvitse? Kyllä tarvitsee monikin! Ja miksi luulet että mm. ulkoisia asemia yhä myydään??? LAKKAA SIIS JO JAUHAMASTA TOTA VIRHEELLISTÄ MANTRAASI!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linuxissa TOIMII dvd:t joten puhut silkkaa skeidaa!
Ei toimi hyvin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin kukaan ei niitä tarvitse? Kyllä tarvitsee monikin! Ja miksi luulet että mm. ulkoisia asemia yhä myydään??? LAKKAA SIIS JO JAUHAMASTA TOTA VIRHEELLISTÄ MANTRAASI!
Koska ei tarvitse:D Sehän näkyy jo myyntimäärissäkin.
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään on täysin turhaa muutella niitä DVD:ksi. Tekee tiedostot ja panee kovalevylle ja sitten TV:hen kiinni ja voi koska tahansa katsella etsimättä mitään levyjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei toimi hyvin..
Toimiipas, sulla ei ole kokemusta linuxista toisinkuin mulla joten valehtelet!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska ei tarvitse:D Sehän näkyy jo myyntimäärissäkin.
Miten niin muka näkyy myyntimäärissä? MIKÄ V*TUN KAUPPIAS SE TOLLASTA SONTAA JAUHAA? Tiedän muitakin jotka ostaa sekä dvd-asemia että levyjä!
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Nykyään on täysin turhaa muutella niitä DVD:ksi. Tekee tiedostot ja panee kovalevylle ja sitten TV:hen kiinni ja voi koska tahansa katsella etsimättä mitään levyjä.
Ja entä sitten kun se kovo hajoaa tai telkkari hajoaa? Siinä menetät kaikki tiedostosi!
Anonyymi kirjoitti:
Ja entä sitten kun se kovo hajoaa tai telkkari hajoaa? Siinä menetät kaikki tiedostosi!
Kovo tarkoittaa laitteistoa. Kovalevyt toki voivat hajota. Siksi otetaan varmuuskopioita. TV:n hajoaminen ei mitenkään vaikuta asiaan. Ostetaan uusi TV tai katsotaan tietotoneella. Tiedostoja voi myös kätevästi kopioida tabletille tai puhelimeen.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Kovo tarkoittaa laitteistoa. Kovalevyt toki voivat hajota. Siksi otetaan varmuuskopioita. TV:n hajoaminen ei mitenkään vaikuta asiaan. Ostetaan uusi TV tai katsotaan tietotoneella. Tiedostoja voi myös kätevästi kopioida tabletille tai puhelimeen.
Ja sama se on niissä DVD levyissäkin. Nekin voi hajota koska tahansa. Tärkeät tiedostot pitää aina olla vähintään kahdessa eri paikassa. Jos luottaa vain yhteen ottaa siinä aikamoisen riskin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä käytän bluraytä
- Anonyymi
Linux tuhoo käyttäjän taidot
- Anonyymi
Vai on vanhentunut. Kestääkö sinun ssd:si tuhat vuottaaaa?
https://www.zdnet.com/article/the-1000-year-dvd-is-here/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.zdnet.com/article/the-1000-year-dvd-is-here/Eipä sen tarvitsekaan kestää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkoinen levy on tietojen varmuuskopiointia varten eikä mikään usb tikku..
Olkoon vaan ulkoinen levy. Mutta edelleen on magneettinen tallennus kyseessä. Ei luotettava pitkäaikaisessa sailytyksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole:D Nehän juuri on katoavaa kansanperinnettä.
Näin piti olla vinyylilevyn ja c-kasetin. Edelleen myydään.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Kyl mä ainakin tallentelen DVD:lle matskua HDD/DVD tallentimella edelleen ihan toimivaa teknologiaaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyl mä ainakin tallentelen DVD:lle matskua HDD/DVD tallentimella edelleen ihan toimivaa teknologiaaa
Ja DVD:stä on helppo tehdä varmuuskopiot vaikka tietsikalla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkoon vaan ulkoinen levy. Mutta edelleen on magneettinen tallennus kyseessä. Ei luotettava pitkäaikaisessa sailytyksessä.
Kyllä on luotettava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja DVD:stä on helppo tehdä varmuuskopiot vaikka tietsikalla
Erittäin hankalaa on tehdä nyt ja varsinkin tulevaisuudessa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerää tallentaa vanhanaikaiselle medialle yhtään mitään. Ei ole millään tavalla toimiva ratkaisu vuonna 2021.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittäin hankalaa on tehdä nyt ja varsinkin tulevaisuudessa..
Kyl se on erittäin helppoa esim. ilmaisella Anyburn ohjelmistolla
http://www.anyburn.com/download.php - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyl se on erittäin helppoa esim. ilmaisella Anyburn ohjelmistolla
http://www.anyburn.com/download.phpEipä ole kun asemia ei ole:D
Anonyymi kirjoitti:
Tässä nyt oli kyse eri asiasta. Itse en enää tellentele DVD:lle. Huomasin, että tallensin paljon ja katsoin vähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.zdnet.com/article/the-1000-year-dvd-is-here/Yksi naarmu riittää tuhoamaan, hankalia käyttää eikä mahdu paljon mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittäin hidaskin vielä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi naarmu riittää tuhoamaan, hankalia käyttää eikä mahdu paljon mitään.
Ja moni ei hoksaa ettei niiden kovalevyjen/SSD levyjen edes tarvitse kestää vuosikymmeniä. Niiden oikeaan käyttöön kuuluu pitää varmuuskopiot yllä toisella/usealla levyllä tai pilvessä jolloin jos joku niistä hajoaa voi helposti ostaa uuden ja kopioida datat tältä vielä ehjältä olevalta siihen uuteen. En minäkään odota että kovalevyni kestäisi vuoteen 2040 saakka. Olen tähän ajat sitten varautunut..
- Anonyymi
DVD:tä voi käyttää digitoitujen tallenteiden säilyttämiseen kunhan ei tee niin että polttaa ainoastaan DVD:lle niin sanotuksi "DVD-video"ksi.
Kannattaa aina säilyttää ulkoisella kiintolevyllä myös digitoitu videotiedosto tai sitten polttaa sen tiedoston "datana" DVD:lle.
Toki digitoidusta videosta voi tehdä käyttökappaleen DVD-Video -muotoon jotta normaalit DVD-soittimet pystyvät sen toistamaan.
Haluan huomauttaa että Video-DVD ei missään nimessä ole säilytyskelpoinen muoto millekään videoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis selväähän on, että poltettu tallennus on monta kertaa turvallisempi kuin magneettinen tallennus. Siis DVD:n pystyy varmasti lukemaan vuosikymmenien päästä. Ja jos levyjä on, löytyy myös laitteita niiden lukemiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis selväähän on, että poltettu tallennus on monta kertaa turvallisempi kuin magneettinen tallennus. Siis DVD:n pystyy varmasti lukemaan vuosikymmenien päästä. Ja jos levyjä on, löytyy myös laitteita niiden lukemiseen.
Siinäpä se ongelma onkin sillä DVD on katoavaa kansanperinnettä. Missään uudessa tietokoneessa ei ole asemaa ja ulkoisia asemia ei niitäkään jatkossa paljon löydy. Lisäksi DVD tekniikka on itsessään vanhentunut ja tarjoaa huonoa mpeg2 laatua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäpä se ongelma onkin sillä DVD on katoavaa kansanperinnettä. Missään uudessa tietokoneessa ei ole asemaa ja ulkoisia asemia ei niitäkään jatkossa paljon löydy. Lisäksi DVD tekniikka on itsessään vanhentunut ja tarjoaa huonoa mpeg2 laatua.
Jos laitetaan sama data DVD:lle ja muistitikulle ja sitten viedään molemmat 15 vuodeksi kellariin ilmatiiviiseen minigrippussiin niin todennäköisesti DVD toimii mutta muistitikku on tyhjentynyt. DVD-levyt ja muut optiset levyt eivät arkikäyttöön datalle sovi mutta ne sopivat kyllä arkistointikäyttöön. Parempi se on että data on tallessa DVD:llä kun sitä ei olisi tallessa ollenkaan. Kannattaa se ymmärtää että jos siihen DVD-varmuuskopioon joutuu parin kymmenen vuoden päästä turvautumaan niin kyllä jostain silloinkin vielä sen DVD-aseman pystyy löytämään vaikka sitten kirpputorilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos laitetaan sama data DVD:lle ja muistitikulle ja sitten viedään molemmat 15 vuodeksi kellariin ilmatiiviiseen minigrippussiin niin todennäköisesti DVD toimii mutta muistitikku on tyhjentynyt. DVD-levyt ja muut optiset levyt eivät arkikäyttöön datalle sovi mutta ne sopivat kyllä arkistointikäyttöön. Parempi se on että data on tallessa DVD:llä kun sitä ei olisi tallessa ollenkaan. Kannattaa se ymmärtää että jos siihen DVD-varmuuskopioon joutuu parin kymmenen vuoden päästä turvautumaan niin kyllä jostain silloinkin vielä sen DVD-aseman pystyy löytämään vaikka sitten kirpputorilta.
Mutta se data onkin luonnollisesti tallessa useissa eri paikoissa eikä vain yhdellä medialla. DVD on auttamatta vanhanaikainen media tällaiseen. Pitää miettiä järkevästi..
Mulla on data 3 eri kovalevyllä joista 1 sijaitsee kodin ulkopuolella. Se että kaikki 3 menee samaan aikaan rikki on aika epätodennäköistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt vanhaa VSH nauhaa yrittää digitalisoida, niin oikeastaan sama mikä formaatti on kyseessä. Ei siitä mitään huippua tavallisille vehkeillä tule ollenkaan, Onhan vanhoja musta-valko elokuviakin muokattu värillisiksi. Minä ainakaan en monestakaan lopputuloksesta pidä laisinkaan. Ennemmin se mu-va.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt vanhaa VSH nauhaa yrittää digitalisoida, niin oikeastaan sama mikä formaatti on kyseessä. Ei siitä mitään huippua tavallisille vehkeillä tule ollenkaan, Onhan vanhoja musta-valko elokuviakin muokattu värillisiksi. Minä ainakaan en monestakaan lopputuloksesta pidä laisinkaan. Ennemmin se mu-va.
Ei ole aivan sama sillä digitointi pitäisi suorittaa aina hävittömästi. Häviöttömästä voi aina tehdä häviöllisen. Mutta toisinpäin ei onnistu.
- Anonyymi
Koneen ei tarvitse olla kummoinen mutta ohjelmisto sen sijaan pitää olla jos haluaa laadukasta tuotosta.
VirtualDub ohjelmiston ohjeet.
Ensiksi pitää asentaa kaappauslaitteen ajurit koneelle sekä haluttu codek koska tässä ei ole mitään mukana. Itse käytän "raakadigitoinnissa" HuffYUV codekia: https://www.videohelp.com/software/HuffYUV (jos käyttää 64-bit Virtualdub ohjelmaa niin asennetaan 64-bit HuffYUV codec.
Mulla Windows 10 64-bittisessä versiossa kaikista parhaiten on toiminut VirtualDub2_44282 64-bit versio: https://sourceforge.net/projects/vdfiltermod/files/latest/download
1. Ohjelmasta valitaan ensin "Device" kohta ja sieltä Terratec tai se mikä sattuu kaappauslaitteena olemaan. Laitteen pitäisi näkyä listassa jos ajurit on asennettu. Tämän jälkeen yläreunasta Capture->Capture Avi..
2. Capture valikosta mennään "Capture settings" kohtaan josta määritetään oikea framerate joka on PAL videoissa 25.
3. Mennään yläreubasta Video->Compression kohtaan. Sieltä valitaan haluttu pakkaus.
4. Kun pakkaustapa on valittu mennään Video->Set custom format->768x576 ja YUY2 4:2:2 interleaved
5. Seuraavaksi Audio->Raw capture format->PCM 48000Hz stereo 16-bit ja myös Audio->Compression->No compression
6. Nyt voidaan kokeilla videon kaappausta. Valitaan yläreunasta File->Set capture file->(annetaan tiedostolle nimi)
7. Jos videonauhurin kuva näkyy ohjelman pieneltä ruudulta laitetaan nauhuri päälle ja painetaan ohjelman yläreunasta Capture->Capture video. Samasta paikasta myös lopetaan kaappaaminen. Kuten joku jo mainitsikin niin kirjastoista voi löytyä apua ja laitteita digitointiin. Kannattaa kysyä niin ei välttämättä tarvitse itselle laitteita hankkia.
- Anonyymi
Laatu on vain niissä huono koska ei voi muuttaa asetuksia. Myös aikaavievää kun pitää istua tuntikausia kirjaston koneen penkillä. En voi suositella meinaan kokemusta on ennenkuin hankin omat laitteet..
- Anonyymi
Ei digitointiin tarvita muuta kuin videonauhuri ja USB-videokaappari jonka saa muutamalla kympillä! Ei siis mitään massiivista investointia. Ja lisäksi videokaapparien mukana tulee tarvittavat ohjelmistot joilla digitointi onnistuu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei digitointiin tarvita muuta kuin videonauhuri ja USB-videokaappari jonka saa muutamalla kympillä! Ei siis mitään massiivista investointia. Ja lisäksi videokaapparien mukana tulee tarvittavat ohjelmistot joilla digitointi onnistuu!
Niillä ohjelmistoilla se ei kyllä tule onnistumaan hyvin. Sen verran rajoitettuja ja kankeita ne on..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä ohjelmistoilla se ei kyllä tule onnistumaan hyvin. Sen verran rajoitettuja ja kankeita ne on..
Parempi ehkä sekin kuin että heittäisi historiansa roskikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitsisi olla hyvät laitteet ja ohjelmat jos huonosta VHS kasetista aikoon saada kunnon katseltavaa. Mutta parempi joka tapauksessa siirtää digitaaliseen muotoon ja vaikkapa DVD levylle. Ainakin on paremmin tallella kuin magneettinauhalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole rajoitettuja, itse käytän paljonkin noita kaapparin mukanaan tuomia softia ja hyvää laatua olen saanut aikaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempia ohjelmia saa ilmaiseksi kuten VirtualDub
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole rajoitettuja, itse käytän paljonkin noita kaapparin mukanaan tuomia softia ja hyvää laatua olen saanut aikaan!
Kyllä on rajoituksia ja huono laatu on niissä aina.. kokemusta on useista erilaisista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on rajoituksia ja huono laatu on niissä aina.. kokemusta on useista erilaisista.
Mullakin kokemuksia useista eikä niiden laatu ole mitään huonoa! Joten puhut suulla suuremmalla ja tietämättömänä kun vielä yleistät huonon laadun kaikkeen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mullakin kokemuksia useista eikä niiden laatu ole mitään huonoa! Joten puhut suulla suuremmalla ja tietämättömänä kun vielä yleistät huonon laadun kaikkeen!
Kyllä on huono... Et ole nähnyt parempaa laatua niin et voi sanoa:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on huono... Et ole nähnyt parempaa laatua niin et voi sanoa:D
Siis kyllä olen nähnyt parempaa laatua ja VHS on niin paskaa laatua ettei sitä mikään huippusofta pysty loihtimaan paremmaksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kyllä olen nähnyt parempaa laatua ja VHS on niin paskaa laatua ettei sitä mikään huippusofta pysty loihtimaan paremmaksi!
Mutta sen kuvanlaatu voi huonontua siitä huonosta vielä entisestään jos tyrii digitaalisen siirron:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sen kuvanlaatu voi huonontua siitä huonosta vielä entisestään jos tyrii digitaalisen siirron:D
Eipä se siitä huonone, varsinkaan hyvällä softalla! JA minulla nimenomaan on hyvä softa joka tuli kaapparin mukana!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä se siitä huonone, varsinkaan hyvällä softalla! JA minulla nimenomaan on hyvä softa joka tuli kaapparin mukana!
Kyllä huononee aika paljonkin eikä hyvää softaa tule näiden mukana..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laatu on vain niissä huono koska ei voi muuttaa asetuksia. Myös aikaavievää kun pitää istua tuntikausia kirjaston koneen penkillä. En voi suositella meinaan kokemusta on ennenkuin hankin omat laitteet..
"Laatu on vain niissä huono koska ei voi muuttaa asetuksia."
Ainakin meillä pikkukaupungin kirjaston koneilla saa paljon parempaa kuin monen kotikoneella.
On jo kait kolmannet koneet kirjastossa.
Ja eräskin kaveri tallensi johonkin muotoon, jota ei sitten saanut auki kuin hänen omaalla koneellaan. Piti tehdä kaikki uudelleen, sitä ei voinut muuntaa. Anonyymi kirjoitti:
"Ei digitointiin tarvita muuta kuin videonauhuri.................."
MUTTA sen videonauhurin pitää olla laadukas, eikä vanha kuluneilla kuvapäillä.
Lisäksi tarkka nopeus haittaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Laatu on vain niissä huono koska ei voi muuttaa asetuksia."
Ainakin meillä pikkukaupungin kirjaston koneilla saa paljon parempaa kuin monen kotikoneella.
On jo kait kolmannet koneet kirjastossa.
Ja eräskin kaveri tallensi johonkin muotoon, jota ei sitten saanut auki kuin hänen omaalla koneellaan. Piti tehdä kaikki uudelleen, sitä ei voinut muuntaa.Eikä saa höpöhöpö. Sellaista kirjastoa ei suomessa ole..
- Anonyymi
e.u kirjoitti:
"Ei digitointiin tarvita muuta kuin videonauhuri.................."
MUTTA sen videonauhurin pitää olla laadukas, eikä vanha kuluneilla kuvapäillä.
Lisäksi tarkka nopeus haittaa.Ja paras kun se vhs-nauhuri olisi sama tai samankaltainen kuin millä on nauhoitettukin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukana kyllä tulee ohjelmisto mutta ainakaan Windows 10:ssä ne eivät pääsääntöisesti toimi
- Anonyymi
Jaa kyllä mulla vaan toimii jopa Windows 11 versiossa..
- Anonyymi
Minä olen digitoinut omat ja nykyään pientä korvausta vastaan kirjastossa. Usealla paikkakunnalla on laitteet ja se on ilmaista ja helppoa. Itse ei kannata laitteita ajatella.
- Anonyymi
Laatu huonoa ja joutuu istumaan kirjaston koneen penkillä tuntikausia. Kotona tehdessä voi sentään tehdä muitakin asioita samalla.
- Anonyymi
Ei todellakaan tarvitse, perus läppäri riittÄ
- Anonyymi
Voiko DVD-levyä katsella kännyköillä?
- Anonyymi
Voi, jos kännykässä on geneerinen usb-hubi toteutus - aika monessa ei ole ja ne tunnistaa vaan ulkoisen näppäimistön. Kännykän kamera on hyvällä säkällä usb-väylässä kiinni, joten sinne sen voisi periaatteessa saada? Yllättäen DVD-ajuripinoa ei sitten ole valmiina vaan sen joutuu jostain hakemaan. USB-dvd soitin siis ulkoisella virtalähteellä pitää olla, mutta sehän on melkein sama, kuin nyky läppäreissäkin? Kännykkä ei ole mitään muuta kuin HDK(hardware development kit) joltakin valmistajalta, josta poistettu kaikki turhat laitteet ja tehty uusi pienempi piirilevy!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi, jos kännykässä on geneerinen usb-hubi toteutus - aika monessa ei ole ja ne tunnistaa vaan ulkoisen näppäimistön. Kännykän kamera on hyvällä säkällä usb-väylässä kiinni, joten sinne sen voisi periaatteessa saada? Yllättäen DVD-ajuripinoa ei sitten ole valmiina vaan sen joutuu jostain hakemaan. USB-dvd soitin siis ulkoisella virtalähteellä pitää olla, mutta sehän on melkein sama, kuin nyky läppäreissäkin? Kännykkä ei ole mitään muuta kuin HDK(hardware development kit) joltakin valmistajalta, josta poistettu kaikki turhat laitteet ja tehty uusi pienempi piirilevy!
Ongelma on siis laitteen kytkeminen, ei formaatti! Jos saat jonkin VLC-playerin soittamaan verkon yli toiselta koneelta dvd:tä kännykälläsi, niin ongelma on astetta helpompi ratkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on siis laitteen kytkeminen, ei formaatti! Jos saat jonkin VLC-playerin soittamaan verkon yli toiselta koneelta dvd:tä kännykälläsi, niin ongelma on astetta helpompi ratkaista.
Aivan järjetön viritys moinen:D
- Anonyymi
Parinkympin laitteella digiboksin ja tietokoneen välissä saa VHS-nauhat helposti kovalevylle. Kannattaa katsoa vaan kytkennät tarkasti, itse tallensin vahingossa vain toisen äänikanavan, joutuu toistettaessa laittamaan monolle tai kuuluu vain toisesta kaiuttimesta.
- Anonyymi
VHS nauhuria ei tarvita ??? Jännää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VHS nauhuria ei tarvita ??? Jännää....
Tosi jännää kun ei ole ollut nauhuria varmaan 10 vuoteen niin sotkee jo digiboksiin. Onkohan niitä enää myynnissäkääön uutena, kierrätyskeskuksilta saattaa vielä löytää.
- Anonyymi
Vanhoja nauhoja....Jos tarkoitat VHS nauhoja, ne saa DVD levylle monissa kirjastoissa, kohtuullista korvausta vastaan.
SInulla tulee olla tyhjät DVD levyt. Tallennus tapahtuu tietysti reaaliajassa;)- Anonyymi
Saa mutta laatu on huonoa kirjaston laitteilla ja ohjelmilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa mutta laatu on huonoa kirjaston laitteilla ja ohjelmilla.
Mitä ohjelmia kirjastoissa käytetään ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ohjelmia kirjastoissa käytetään ??
Yleensä näitä mitä tulee usb digitointilaitteen mukana eli varsin rajoitettuja ohjelmia joiden laatuasetukset eivät ole kattavia tai niiden muuttaminen on kirjaston toimesta estetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä näitä mitä tulee usb digitointilaitteen mukana eli varsin rajoitettuja ohjelmia joiden laatuasetukset eivät ole kattavia tai niiden muuttaminen on kirjaston toimesta estetty.
Ainakin siinä parinkympin laitteessa olisi saanut laadun olevinaan turhankin hyväksi ja samalla tiedostokoko isoksi, mutta eihän VHS ole alkujaankaan tarkka. Keskimääräisillä asetuksilla sai mahtumaan kohtuulliseen tilaan kovalevylle, DVD-levyjä olisi tullut aivan liikaa enkä tykkää niistä muutenkaan. Joskus ollut myynnissä VHS-DVD yhdistelmiä, niilläkin kai onnistuisi. Ovatpahan varalla, tuskin tulee koskaan katsottua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin siinä parinkympin laitteessa olisi saanut laadun olevinaan turhankin hyväksi ja samalla tiedostokoko isoksi, mutta eihän VHS ole alkujaankaan tarkka. Keskimääräisillä asetuksilla sai mahtumaan kohtuulliseen tilaan kovalevylle, DVD-levyjä olisi tullut aivan liikaa enkä tykkää niistä muutenkaan. Joskus ollut myynnissä VHS-DVD yhdistelmiä, niilläkin kai onnistuisi. Ovatpahan varalla, tuskin tulee koskaan katsottua.
Tiedostokoolla ei ole mitään merkitystä nykypäivänä. Eikä se sitäpaitsi ola edes suuri. Tunti nauhaa vie laadukkaasti pakattuna noin 5 gt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedostokoolla ei ole mitään merkitystä nykypäivänä. Eikä se sitäpaitsi ola edes suuri. Tunti nauhaa vie laadukkaasti pakattuna noin 5 gt.
Ei ole kovinkaan hyvä hyötysuhde käyttää 15 gigaa 3 tunnin heikkolaatuiseen vhs-videoon. TV-formaatin muuntaminen tietokoneelle on kylläkin hankalaa häiriöttömästi pienessä koossa. Siihen aikaan levyt oli vielä kalliimpia, sain mahtumaan 250 tuntia 1 teran levylle, turha noille nytkään olisi tuhlata enempää levytilaa. Netistä voi ladata nykyään paljon parempilaatuista 1 giga/tunti.
Minulla ovat mpg-ps formaatissa, 768x576, bitrate n. 7000 ja tiedostokoko n. 3 gigaa/tunti. Kokeilin huvikseni muntaa yhden mp4 h264 formaattiin, bitrate 1000 ja 2500, muuten tuli hyviä, mutta molemissa tuli sahakuviota ääriviivoihin. Silloin ei tainnut h264 olla vielä kehitettykään, normaalivideoissa saa hyvälaatuista pienellä tiedostokoolla, mutta noita ei ainakaan kannata muuntaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kovinkaan hyvä hyötysuhde käyttää 15 gigaa 3 tunnin heikkolaatuiseen vhs-videoon. TV-formaatin muuntaminen tietokoneelle on kylläkin hankalaa häiriöttömästi pienessä koossa. Siihen aikaan levyt oli vielä kalliimpia, sain mahtumaan 250 tuntia 1 teran levylle, turha noille nytkään olisi tuhlata enempää levytilaa. Netistä voi ladata nykyään paljon parempilaatuista 1 giga/tunti.
Minulla ovat mpg-ps formaatissa, 768x576, bitrate n. 7000 ja tiedostokoko n. 3 gigaa/tunti. Kokeilin huvikseni muntaa yhden mp4 h264 formaattiin, bitrate 1000 ja 2500, muuten tuli hyviä, mutta molemissa tuli sahakuviota ääriviivoihin. Silloin ei tainnut h264 olla vielä kehitettykään, normaalivideoissa saa hyvälaatuista pienellä tiedostokoolla, mutta noita ei ainakaan kannata muuntaa.Kyllä on varsin hyväkin hyötysuhde. Digitoinnissa ei kannata levytilaa säästää koska se tehdään vain kerran. Siitä paremmasta digiversiosta voi sitten jälkeenpäin tehdä jaettavaksi hieman huonolaatuisempia vedoksia.
Vähän sama kuin CD levyjen kopioinnissa koneelle. Ei niitä kannata kopioida MP3 muodossa vaan Flac muodossa koska se on häviötön. Siitä voidaan jälkeenpäin tehdä pienempiä versioita.
- Anonyymi
Aikanaan 286:lla - siis vuonna -89 tjsp, ehkä -90 alussa? Digitoin äänikortilla 3.5" levykkeelle musiikkia radiosta ja soittelin sitä sitten kuin LP-levyä ilman mitään ongelmia - taisi tosin olla monona. Tarvitset johdon kuuloke-liitännästä tietokoneesi line-in liitäntään - äänen voimakkuus kohilleen ja sitten vaikka audacityllä nauhotteleen, niin näkee helposti. Jos asetukset on tehty tai riittää korvakuulolta nauhottaa, niin sitten arecord/aplay on sopivat ohjelmat.
Ja jos nauhalla on useita kappaleita, voi ne saada myös eri tiedostoihin automaattisesti:
https://sourceforge.net/projects/mp3splt/
Jos en väärin muista, välillä tuli muutama kappale samaan tiedostoon, mutta yleisesti ottaen se kyllä toimi.- Anonyymi
Ei se kyllä ole ollut digitointia..
- Anonyymi
turhaa hommaa digitoida kasetit huonolla nauhurilla. Tarkasta kuvalaatu ennenkuin teet kymmeniä kasetteja suttua. Yleensä 8mm, hi8, vhs ja svhs nauhat täytyy toistaa TBC-ominaisuudella, jotta huojunta lähtee kuvasta.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437658
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 664240
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363133Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2313010Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452636Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262625- 362292
- 411976
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797