Täysi-ikäisten elatus

Anonyymi

Mielestäni on täysin älytöntä, että elatusvelvollisuus katkeaa 18 -vuoden ikään.

Nuoret opiskelevat ja asuvat kotonaan vielä vuosikausia tämän jälkeen. Myöskään yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa opintotukia heille. Tämä on nuorten vanhempien tehtävä.

Aion laatia kansalaisaloitteen turvaamaan nuorten elatuksen vanhempien toimesta, kunnes he itse elättävät itsensä.

7

132

Vastaukset

• Anonyymi

Kun elatus maksu loppu lähikasvattajalle 18v. Nuori jos opiskelle 18v. HUOM! ITSE HAKEE ELATUSMAKSUA ETÄVÄNHEMALTA! sOSIALIVIRASTO NEUVOO! JOS ASUU ITSENÄISESTI18V.POIS KOTOA JA OPISKELEE VOI HAKEA ELATUSMAKSUA KUMALTAKIN VANHEMALTA! Ennen se oli kai 23 vuoten asti,kun joutuu vanhempi vanhemat maksaa.

• Anonyymi

Minä en saanut muuta , kun 100m etumatkaa, kun tulin täys- ikäiseksi, mutta onneksi on opintotuki ja asumistuki joita sain ja kesät ja muut lomat töissä niin pärjäsin, minun vanhempani molemmat oli työttömiä ja alkon suurkuluttajia ,hyvä , kun itse pärjäsivät tukiaisilla.

• Anonyymi

Mikä sitten on sopiva ikä lopettaa elättäminen ? Opintotuki taitaa olla aika mitätön ja suurinosa opiskelijoista ottaa opintolainaa ja tekee töitä opiskelun ohella. Tietty ihan kiva jos vanhemmat voivat rahoittaa, mutta usein tuon ikäinen haluaa jo itsenäistyä ja muuttaa pois kotoa, vaikka asuminen kalliiksi tuleekin. Kaikilla ei ole varaa elättää ja on ihan hyvä, että yhteiskunta avustaa ja voisi kyllä avustaa enemmänkin jos tänne koulutusta halutaan.

• Anonyymi

Ei varmaan ole olemassa mitään sopivaa ikää. Lain puitteissa se taitaa olla tuo 18 v johon elatusvelvollisuus loppuu, mutta saa vanhemmat lapsiaan tukea vaikka kuinka vanhoiksi mitä haluavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei varmaan ole olemassa mitään sopivaa ikää. Lain puitteissa se taitaa olla tuo 18 v johon elatusvelvollisuus loppuu, mutta saa vanhemmat lapsiaan tukea vaikka kuinka vanhoiksi mitä haluavat.

Minun vanha äitini 81v elättää minun juoppoa veljeäni joka on jo 44v , hän ei ole koskaan ollut kunnon töissä jotain tukitöitä ja paskatöitä vähän tehnyt, työttömyyskorvaus ei sillä riitä mihinkään vaikka asuminen ja ruoka äidin kustantamaa joutuu äiti vielä antamaan rahaakin juopolle.

• Anonyymi

Idiootti aloite , ei kaikilla ole varaa elättää jälkikasvua 30 v saakka, tämä on hyvinvointivaltio ja kaikilla on mahdollisuus käydä koulua ilmaiseksi yliopistotasolle asti vanhempien varallisuudesta holimatta.
      Sitten on myös ns aikuisopiskelijat perheelliset jotka opiskelee vaikka uuden ammatin pitäähän yhteiskunnan tukea heitä .parempi se , kun työttömyys.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7220
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2597
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      108
      2225
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1618
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1129
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      44
      1029
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      1009
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      961
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      763
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      753
    Aihe