Varsinkin vasen silmä esim sulkemisen jälkeen blurria hetken ajan kunnes tarkentuu ja välillä koulussa hankala nähdä taululle. Useasti koulun jälkeen väsyttää mutta pääkipua ei ole ollut.
Kävin optikolla ja oikea silmä 0.25 ja vasen -0.25, sekä vasemmassa hajataittoa 0.5.
En tiedä yhtään mitö nuo luvut tarkoittaa enkä oikein löydä googlestakaan mitään selkeää selitystä näille. Osaisko joku kertoa että onko laseille tarvetta ja että mitkä on ns "normaalit" arvot?
Tarvitsenko mä lasit?
7
180
Vastaukset
- Anonyymi
Miinusarvo tarkoittaa että tarvitsee kauas katsomiseen miinuslinssin ("pienentävä linssi") ja plus-arvo että tarvitsee lähelle katsomiseen pluslinssin ("suurentava").
Hajataitto tarkoittaa käytännössä ettei näe kauas eikä lähelle tarkasti ilman korjaavaa linssiä.
Tuohon silmän hitaaseen mukautumiseen en uskalla sanoa oikein mitään.
En muista että itselläni olisi ollut vasta kuin ikänäön tullessa. En ehkä vaan muista.
Mutta voiko se olla merkki jostain. En tiedä.
Mielestäni jos on hankala nähdä taululle, niin tarvitset lasit.- Anonyymi
Muistelempa vielä. Kun sain ekat lasit, vahvuus oli jotain -2. Silloin en enää nähnyt taululle edes siristelemallä.
-0.25 virheellä pitäisi kait vielä nähdä (ainakin jos on nuori).
Nostan tässä vaiheessä kädet pystyy, en osaa antaa kunnollista vastausta.
Koulussa voisi kysyä terveydenhoitajalta.
Ehkä tännekin tulee asiantuntevaa vastausta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistelempa vielä. Kun sain ekat lasit, vahvuus oli jotain -2. Silloin en enää nähnyt taululle edes siristelemallä.
-0.25 virheellä pitäisi kait vielä nähdä (ainakin jos on nuori).
Nostan tässä vaiheessä kädet pystyy, en osaa antaa kunnollista vastausta.
Koulussa voisi kysyä terveydenhoitajalta.
Ehkä tännekin tulee asiantuntevaa vastaustaOkei kiitos.
Nuori olen (siis 16) joten varmaan siksi vielä näen mutta se vain tuntuu jotenkin kummalliselta välillä, en tiedä.
Onko tuo hajataitto paha ja tiedätkö onko merkitystä sillä että toinen silmä ja toinen - ?
- Anonyymi
Sun kannattaa lepuuttaa silmiäsi, sulje ne tai katso kauas. Arvot voivat vielä muuttua normaaleiksi kun käyt uudestaan optikolla.
- Anonyymi
Eikö optikko sanonut mitään lasien tarpeesta. Oliko se vaan hiljaa tutkimuksen jälkeen.Outo optikko kun ei voinut sanoa että tarvitseeko lasit.
- Anonyymi
Olihan se toki kummallista. Sanoi se että voisi helpottaa tuota taululle näkemistä mutta ei muuta.
Toki voi olla että katsoi minun olevan alaikäinen ja että en kuitenkaan niitä laseja tulisi siinä itse maksamaan tai jotain? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan se toki kummallista. Sanoi se että voisi helpottaa tuota taululle näkemistä mutta ei muuta.
Toki voi olla että katsoi minun olevan alaikäinen ja että en kuitenkaan niitä laseja tulisi siinä itse maksamaan tai jotain?Jos kattoo paljon lähelle, niin kuin nykyään koulussa katsotaan, tulee helposti valelikinäköä. Silloin silmällä kestää hetken mukautua ennen kuin näkee kauas. Lopulta saattaa jäädä kokonaan kramppiin, eikä näe enää kauas. Mulle määrättiin aikoinaan turhaan miinuslasit. Aiheutti vaan turhaa päänsärkyä ja nosti jopa silmän paineita. Kannattaa aina muistaa että silmä on kauas katsoessa levossa. Ja siitä pitää informoida opettajaakin, jos liikaan lähityöskentelyyn patistaa. Kannattaa ottaa yhteys silmälääkäriin ja huomioida ettei hekään ole tässä asiassa yksimielisiä. Mulle toinen lääkäri määräsi silmätippoja helpottamaan painetta, mutta toinen vähensi lasien voimakkuutta ja samalla paineetkin laski. ja nykyisin käytän laseja vain autolla ajaessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1722004
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,821450Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821394Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta101137Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita391046Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!210973- 40842
- 94834
- 85805
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49765