Tarvitsenko mä lasit?

Anonyymi

Varsinkin vasen silmä esim sulkemisen jälkeen blurria hetken ajan kunnes tarkentuu ja välillä koulussa hankala nähdä taululle. Useasti koulun jälkeen väsyttää mutta pääkipua ei ole ollut.
Kävin optikolla ja oikea silmä 0.25 ja vasen -0.25, sekä vasemmassa hajataittoa 0.5.
En tiedä yhtään mitö nuo luvut tarkoittaa enkä oikein löydä googlestakaan mitään selkeää selitystä näille. Osaisko joku kertoa että onko laseille tarvetta ja että mitkä on ns "normaalit" arvot?

7

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miinusarvo tarkoittaa että tarvitsee kauas katsomiseen miinuslinssin ("pienentävä linssi") ja plus-arvo että tarvitsee lähelle katsomiseen pluslinssin ("suurentava").
      Hajataitto tarkoittaa käytännössä ettei näe kauas eikä lähelle tarkasti ilman korjaavaa linssiä.

Tuohon silmän hitaaseen mukautumiseen en uskalla sanoa oikein mitään.
      En muista että itselläni olisi ollut vasta kuin ikänäön tullessa. En ehkä vaan muista.
      Mutta voiko se olla merkki jostain. En tiedä.

Mielestäni jos on hankala nähdä taululle, niin tarvitset lasit.

• Anonyymi

Muistelempa vielä. Kun sain ekat lasit, vahvuus oli jotain -2. Silloin en enää nähnyt taululle edes siristelemallä.
        -0.25 virheellä pitäisi kait vielä nähdä (ainakin jos on nuori).

Nostan tässä vaiheessä kädet pystyy, en osaa antaa kunnollista vastausta.
        Koulussa voisi kysyä terveydenhoitajalta.

Ehkä tännekin tulee asiantuntevaa vastausta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistelempa vielä. Kun sain ekat lasit, vahvuus oli jotain -2. Silloin en enää nähnyt taululle edes siristelemallä.
        -0.25 virheellä pitäisi kait vielä nähdä (ainakin jos on nuori).

Nostan tässä vaiheessä kädet pystyy, en osaa antaa kunnollista vastausta.
        Koulussa voisi kysyä terveydenhoitajalta.

Ehkä tännekin tulee asiantuntevaa vastausta

Okei kiitos.
        Nuori olen (siis 16) joten varmaan siksi vielä näen mutta se vain tuntuu jotenkin kummalliselta välillä, en tiedä.
        Onko tuo hajataitto paha ja tiedätkö onko merkitystä sillä että toinen silmä ja toinen - ?

• Anonyymi

Sun kannattaa lepuuttaa silmiäsi, sulje ne tai katso kauas. Arvot voivat vielä muuttua normaaleiksi kun käyt uudestaan optikolla.

• Anonyymi

Eikö optikko sanonut mitään lasien tarpeesta. Oliko se vaan hiljaa tutkimuksen jälkeen.Outo optikko kun ei voinut sanoa että tarvitseeko lasit.

• Anonyymi

Olihan se toki kummallista. Sanoi se että voisi helpottaa tuota taululle näkemistä mutta ei muuta.
        Toki voi olla että katsoi minun olevan alaikäinen ja että en kuitenkaan niitä laseja tulisi siinä itse maksamaan tai jotain?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olihan se toki kummallista. Sanoi se että voisi helpottaa tuota taululle näkemistä mutta ei muuta.
        Toki voi olla että katsoi minun olevan alaikäinen ja että en kuitenkaan niitä laseja tulisi siinä itse maksamaan tai jotain?

Jos kattoo paljon lähelle, niin kuin nykyään koulussa katsotaan, tulee helposti valelikinäköä. Silloin silmällä kestää hetken mukautua ennen kuin näkee kauas. Lopulta saattaa jäädä kokonaan kramppiin, eikä näe enää kauas. Mulle määrättiin aikoinaan turhaan miinuslasit. Aiheutti vaan turhaa päänsärkyä ja nosti jopa silmän paineita. Kannattaa aina muistaa että silmä on kauas katsoessa levossa. Ja siitä pitää informoida opettajaakin, jos liikaan lähityöskentelyyn patistaa. Kannattaa ottaa yhteys silmälääkäriin ja huomioida ettei hekään ole tässä asiassa yksimielisiä. Mulle toinen lääkäri määräsi silmätippoja helpottamaan painetta, mutta toinen vähensi lasien voimakkuutta ja samalla paineetkin laski. ja nykyisin käytän laseja vain autolla ajaessa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      354
      12251
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      190
      11477
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      280
      6593
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      255
      5367
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      207
      3874
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      177
      3663
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      64
      2753
    8. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      178
      2507
    9. Nyt on kova paikka "suvaitsevaisille" naisille", kun naisille tuli oma taksi

ja syy siihen on kehitysmaalaiset taksisuharit, joista on koitunut paljon "ongelmia" naismatkustajille. Nimittäin "suva
      Maailman menoa
      52
      2240
    10. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      15
      1932
    Aihe