Kuinka kauan olet valvonut yhteen putkeen?

Anonyymi

Elikkäs kertokaapas että kauanko ootte valvonut pisimmillään yhteen putkeen, ja minkälainen olo oli kun menit nukkumaan, ja kauanko nukuit valvomisen jälkeen.

Oma ennätys ei vielä ole sen enempää kuin 24,5h, jonka rikki juuri viime yönä: heräsin perjantaina klo 7.00 ja valvoin reilun vuorokauden, kun menin tänään nukkumaan 7.30. Vielä klo 5.00 aikoihin olin ihan piipussa, mutta sitten tuli joku äkillinen virkistymispiikki kun olin silloin kun menin nukkumaan niin virkeä, että olisi tehnyt mieli mennä juoksemaan maratoni. Uni kuitenkin tuli nopeasti ja nukuin 4h kun heräsin 11.30. (Valvoin siis ihan omasta tahdosta).

Nyt oon päättänyt että meen huomisesta eli sunnuntai-aamusta seuraavan kerran nukkumaan maanantaina illalla eli valvoisin arviolta reilut 36h. Aion siis tämän yön nukkua kunnolla että jaksan sitten valvoa.

En edes tiedä, mistä yhtäkkiä olen saanut päähäni että haluan valvoa näin paljon. Kaiken lisäksi olen viimeisimmän 3 vuoden aikana nukkunut noin 90% yöistä vain 4-6h, ja jaksan päivät kahvin voimalla. Nukkuminen ei vain ole mun juttu, olen aina ollut iltavirkku enkä usein edes koita saada unta ennen kuin kello on 2.00 vaikka aamulla olisi herätys 7.00. Ei vain kiinnosta käydä nukkumaan. Tiedän kyllä että tällainen unirytmi pilaa terveyden mutta oon vaan tottunut tälläseen.

7

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terve taas, Ap tässä. Tosiaankin aloitin sunnuntaina sen valvomisen ja koitin sittenkin vielä valvoa tämän ma-ti välisenkin yön, mutta simahdin eilen illalla 23.20 jälkeen. Valvoin kaiken kaikkiaan siis noin 36,5h. Oloni oli yllättäen lähes koko valvomisen ajan ihan pirteä, ja jaksoin tehdä kaikkea normaalisti enkä ollut väsynyt missään kohtaa ennen 32 valvomistuntia. Aion koittaa tällä viikolla valvoa koko viikonlopun eli perjantai-aamusta seuraavan kerran menisin nukkumaan vasta maanantaina. Tulen tänne sitten taas kertomaan että onnistuinko.

      • Anonyymi

        En myöskään huomannut olossani mitään normaalista poikkeavaa, koko ajan tuntui siltä että olisin nukkunut edeltävän yön normaalisti, vaikka valvoin. Yön kulutin pelaamalla ja syömällä sipsejä ja suklaata. Kahvin voimalla varmaan pysyinkin niin virkeänä koko ajan. Kuulostaa varmaan siltä että oon joku 5-kymppinen mutta ei, olen 14v :D. Tää valvominen kyllä pilaa mun terveyden mutta ei voi mitään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En myöskään huomannut olossani mitään normaalista poikkeavaa, koko ajan tuntui siltä että olisin nukkunut edeltävän yön normaalisti, vaikka valvoin. Yön kulutin pelaamalla ja syömällä sipsejä ja suklaata. Kahvin voimalla varmaan pysyinkin niin virkeänä koko ajan. Kuulostaa varmaan siltä että oon joku 5-kymppinen mutta ei, olen 14v :D. Tää valvominen kyllä pilaa mun terveyden mutta ei voi mitään...

        Miksi sä et välitä omasta terveydestäsi ?


    • Anonyymi

      En suosittele. Pidemmän päälle ei ole terveellistä. Ekoja kertoja kun valvoi joskus teininä öitä, se oli mielenkiintoista. Oli tietokoneella ja kuunteli musikkia ja aamuaurinko paistoi talon seinään.

      Mutta jouduin myöhemmin olosuhteiden pakosta valvomaan paljonkin. Alakerrassa asui hullu perhe, jonka poika oli pyromaani. Hän sytytteli tulipaloja kotiinsa ja käytävään öisin.

      No tuon takia ei pystynyt nukkumaan öisin. Sitten sitä valvoi tosi pitkiä aikoja. Koska pelkäsi, että kuolee nukkuessaan. Ja nukkui sen jälkeen myös lukuisia tunteja. Lopulta päivärytmi oli todella sekaisin.

      Liiallinen valvominen tuntuu ikävältä. Alkuun tietysti voi olla hilpeä olo - köyhän miehen känni. Mutta myöhemmin tuntuu kuin jokainen solu hytväisi edestakaisin. Tunteet nousee pintaan ja tulee itsemurha altis olo. Ei syö eikä juo tarpeeksi.

      Tulee kauhea jano. Luulen, että elimistössä menee happo-emäs tasapaino sekaisin. Samoin kalium ja natrium. Kun valvoessa ei tule syötyä. Sitten tulee kamala olo. Kerran oksensin sen takia.

      Kuukautiskivut tuntuu paljon voimakkaammilta. Ja sitten ei saa nukuttua.

      Lopulta tilanne ratkesi sillä, että tuo poika vangittiin, ei tulipaloista, vaan taposta. Oli vasaralla tappanut jonkun tutun. Mutta todella kamalaa aikaa.

      Myöskin mitä enemmän valvoo, sitä heikommin sitä kestää. Yksi yö menee vielä helposti. Mutta jos on pitkään univajetta, on heikompi kesto valvomiselle.

      Nykyään en missään tapauksessa halua valvoa öitä ja kerätä univajetta. Pyrin olemaan hyvin nukkunut. Ja vähän yritän myös päivärytmiä ylläpitää. Ehkä myöskin nuorempana kestää valvomista paremmin.

      Mutta nukkuminen on todella tärkeää terveydelle ja kaikelle. Nykyään opitaan arvostamaan unta. On ihan tyhmää ruveta kilpailemaan valvomisella ja vähillä unilla, kuka pystyy pisimpään. Koska se ei ole terveellistä.

      Lisäksi se heikentää toimintakykyä. Vastaa humalatilaa, jos valvoo pitkään.
      Itselläkin tuntui, että ei tajunnut yhtä hyvin ja jäi jankkaamaan samaa asia muiden kanssa.

      Mutta hyvä uni on tärkeää ja sitä kannattaa vaalia. 😴🌚🛏

    • Anonyymi

      38-40 tuntia on tullut joskus valvottua pakosta kun työpäivät on venyneet pitkästi toiselle vuorokaudelle. Muistan vielä v 2001 kun rakennin taloani niin kerran sattui semmonen tapaus että olin menossa iltavuoroon töihin ja aamun olin rakentanut taloani ja menin klo 14 töihin ja tein kerralla 16 tuntia töitä ja palasin kotiin jatkamaan rakennushommaa. Sit illalla oli pakko lopettaa työnteko toisen putoamisen jälkeen. Tipahdin kaksi kertaa rakennustelineeltä maahan. Väsyneenä ihmisen reaktiokyky alenee ja tapaturmavaara kasvaa. Olin todella yliväsynyt ja oli vaikeeta nälissään saada unen päästä kiinni. Väsyneenä kun ei jaksanut syödäkkään vaan kahvia tuli juotua...

    • Anonyymi

      Oma ennätys on joku 53h... On ollut myös ajanjaksoja kun nukkunut viikko tolkulla keskimäärin 4h/yö. En keskustele lääkityksestäni muiden kuin oikeista uniongelmista kärsievien kanssa... Suoraan sanottuna ottaa päähän nämä lääkkeistä paasaajat. Kokeilkoon tuota valvomista ja suoriutukoon sen jälkeen työssäkäynnistä.

    • Anonyymi

      Valvoin 120 tuntia. Sen jälkeen olo oli väsynyt. Sitten nukuin 24h.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      290
      3244
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2494
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe