Sorsien talviruokinnan lopettaminen kaupungissa on empaattisten ihmisten painajainen. Ja luontokappaleiden kaltoinkohtelua.
Voiko joku taho lahjoittaa Kutalanjokeen RUOKINTALAUTAN ?
21
80
Vastaukset
- Anonyymi
Elävässä kaupungissa on myös lintuja! Hämeenlinna on jo muutoin pystyynkuollut paikka jonka imago ei vedä ihmisiä,vain kulissiksi suuria rakennelmia suurella rahalla mutta henki ja sielu puuttuu! Linnut ilmeisesti myrkytetään elleivät halua lähteä( kyyhkyt, naakat, sorsatkin kuka ties).. tätä rataa ihmisetkin lähtee, luonnon ystävät.
Lapsiperheillekin ilo katsoa ja ruokkia kivoja sorsia harmaassa ankeassa kaamoksessa. Edes sorsien muodossa ei saa olla elävää!
Monissa muissa kaupungeissa iloitaan eläimistä ja linnuista..., on lintu-ja eläintarhoja, hoitoloita, lintulammikoita, sorsille kunnon talvehtiminen järjestetty. Täällä ei.
Päättävissä asemissa törppöjä.Eläinsuojelussa lintujen vihaajia.
Siksi vaaditaan kansalaistoimintaa: yksityisten ihmisten toimintaa!
Säästetään kaupungin taholla rahaa pinnallisuuksiin. Pelkkää bisneslaskelmoitua imagoa.. Lintujen asiat yhdentekeviä. Voi nääntyä 500 sorsaa nälkään silmien edessä. Kelpaisi päättäjien lautasille vain maustettuna. - Anonyymi
Katumajärvi on lintujärvi,on lintutornikin. Ei saa ampua lintuja. HYvä paikka sorsille.
Läpi talven sula. Osoittavat kunnioitustaan valitsemalla talvipaikakseen, kumarran nöyrästi: mikä ilo ja lahja!
Jokainen lintu on tunteva tietoinen olento. Olen alkanut tajuta että niiden tunne-elämän ja tietoisuuden hienosäätö ylittää moninverroin ihmisen!
Jos on hyvää tahtoa, voi järjestää hyvin ja hygieenisesti niiden talviolosuhteet.
Ruokintalautan vaikkapa ja muutakin..
Kesyjä lintuja, luottavat ihmiseen. Häpeän itseäni jos ne petän ihmisenä. - Anonyymi
Voisit itse käydä pyytämässä jostakin kaupasta yhden lavan ja nikkaroida siitä hienon lautan. Saisit näin samalla kunnioitusta Katisten asukeilta.
- Anonyymi
Ehkä lavan toiseen reunaan voisi tehdä korokkeen tai eräänlaisen rampin. Sen avulla sorsat pääsisivät juoksemaan paremmin lentoon ja voisivat räpytellä lämpimämmille maille. Ikään kuin kiitorata, tämä oli hyvä idea vaikka itse juuri keksinkin. Kyllähän se ketuttaa kun joutuu ähkimään Kutalan ojassa koko talven.
- Anonyymi
Ei ole tarvetta mitään lauttoja hommata.. käydään ehtoolla ampumassa ne yksitellen pa istiksi nehän kuuluvat ih.isen ravintoketjuun
- Anonyymi
Minä en mummelina pysty nikkaroimaan lauttaa.
ap- Anonyymi
Minäkin olen huono nikkaroimaan mutta olen aloittanut jo kehittelyn. Ajattelin laittaa lavan alle teipillä kiinni 5 litran vesikanistereita kellumisominaisuuksien parantamiseksi. Lavan päällipuolelle muutamia lautoja että sen saa yhtenäiseksi. Lopuksi ruuveilla kiinni koiran kuppeja lauttaan. Niihin on helppo kaataa sitten vaikka pähkinöitä linnuille ja oraville
- Anonyymi
On varmaan nikkarointikykyisiäkin ihmisiä olemassa. Jos olisi hyvää tahtoa.
Itse olen saanut perinnöksi linturakkauden.. jo isovanhemmat jotka syntyneet vuosisadan alussa antoi viljaa ja ihraa pakkasella linnuille aina.
Setäni ruokki pihassaan pikkukaupungin sorsat kun kaupunki ei ruokkinut.
Vaikkapa Animal Planet-kanava, eläinlääkäriohjelmia.. tuodaan hoidettavaksi oravat, linnut, siilit, lemmikit ja luonnosta löytyneet vammaiset.. on kaunista katsottavaa.
Jotkut ei osaa sanoa täällä kuin " tapetaan vain." Empatiakyky on ominaisuus joka
joko on tai ei ole.- Anonyymi
Minäkin olen erittäin linturakas. Olen nusaissut kanaa.
- Anonyymi
kaikkien luonnon ystävien hyväsydämisyydellä ja pienellä avokätisyydellä voimme turvata kutalanjoen sorsien talven.
kokonaisuudessaan kauran hinta kaiken kaikkiaan n. 1200e mutta jos jokainen viitsisi edes sen yhden, halvimman 20kg säkin (10-15e) viedä paikan päälle kauniina eleenä ja kunnioituksena kauniille linnuille.- Anonyymi
rotat käy säkkien kimppuun. pääsevät ehkä lautallekin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
rotat käy säkkien kimppuun. pääsevät ehkä lautallekin
EI SÄKKEJÄ RANNALLE, SE AIHEUTTAISI ROTTAONGELMAN HETKESSÄ
KYSYKÄÄ ELÄINSUOJELUYHDISTYKSELTÄ, MITEN KÄYTÄNNÖSSÄ HOITI SYÖTTÄMISEN
näin suurta juttua ei pari maallikkoa pysty hoitamaan
- Anonyymi
Kukaan ei tietenkään varastoi mitään säkkejä rannalle. Se on selvä. Rannalla on tätä varten loota, joka on ikävä kyllä lukittu. Yhden käden sormilla laskettavat ruokkijat (joita tulisi toivottavasti lisää) tajuavat tämän hygienia-asian.
- Anonyymi
02.18 joku yllyttää jokaista viemään säkin rannalle. Siksi avasin ketjun, jonka otsikossa kieltoni näkyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
02.18 joku yllyttää jokaista viemään säkin rannalle. Siksi avasin ketjun, jonka otsikossa kieltoni näkyy.
Jotkut hyväntahtoiset kaupunkilaiset, joille rottien tavat ovat vieraita, saattaisivat haksahtaa tämän neuvon toteuttamiseen.
- Anonyymi
Joo, tämäkin asia ratkeaisi sillä, että joku fiksu kävisi avaamassa laatikon, joka on nyt lukossa. Sitä on käytetty aiemmin viljan varastointiin. Vai lieneekö loota vielä siellä ?
- Anonyymi
Mitähän kauheaa avaajan maailmassa on sattunut kun on fokusoitunut eläimiin näin fanaattisesti? Ihmisiin voi ja saakin pettyä mutta ei kai ne kaikki mitään hirviöitä ole ainakaan kaikki. Että pitää luonnoneläimiin kohdistaa kaikki liikenevä empatia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän kauheaa avaajan maailmassa on sattunut kun on fokusoitunut eläimiin näin fanaattisesti? Ihmisiin voi ja saakin pettyä mutta ei kai ne kaikki mitään hirviöitä ole ainakaan kaikki. Että pitää luonnoneläimiin kohdistaa kaikki liikenevä empatia.
Eiköhän avaaja yritä vaan antaa sivustatukea, että ruokinta saataisiin järjestykseen. Tällä hetkellä muutama uurastaa kaurojen kanssa rannalla. Nälkäiset syövät kaiken. (Ruokintalautta ei nyt tule kyseeseen, käsityönä tehtävä kaikki.)
Siis TAJUATKO, että on kyse 400-500 sorsasta, jotka kuolevat nälkään ilman ihmisen apua.
Sorry, mutta minun mielestä viestisi on älyvapaata vouhotusta,
- Anonyymi
Kyllä empatiaa löytyy - empaattisille ihmisille.
ap - Anonyymi
Sinnehön voisi kehittää jonkun ruokinta-automaatin jotta pöpö ei leviä. Vaikka kauratykki, johon ladataan sorsan pöperöt ja ammutaan sadan metrin päähän järven jäälle.Luulisi että tulisi ruokkijoita kun saisi jysäyttää katumalaiset hereille pari kertaa päivässä.
- Anonyymi
Objektiivinen fakta: tätä keskustelua olisi ellei vuosikymmeniä jatkunut ruokinta kaupungin taholta olisi loppunut veitsellä leikaten. Aiemmin asia on ollut kuin näkymätön, hyvinvoivat sorsat ja ihmiset tuoneet niille lisäksi leipää ilokseen.
Nyt tilanne on sama kuin jokin maatila jossa äkkiä karjalle ei enää ruokaa.
Olen tutkinut asiaa.. kyse on pitkästä geneettisestä ketjusta citysorsia, tarkoittaa etteivät ole muuttaneet ja tuoneet poikasensa, eivät koskaan muuttaneet. Ovat jääneet aloilleen tähän sulavirtaan, eivät nytkään ymmärrä mitään muutttamisesta.
Siellä oli siltatyömaa, kaivinkoneet ja mekkala ja silti linnut saapuivat. Suurin osa vasta pakkasten tultua, ja joulukuussakin - kun muut sorsat jo lähteneet. Sorsat tulevat kohti ihmisiä pyytäen apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883